Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 10128
Helt utrolig at jeg ikke har tenkt på nFF før nå!

La meg forklare situasjonen jeg befinner meg i:
Jeg er 19 år, har ingen ferdig utdannelse (Avsluttet etter VG1 og har to folkehøyskoler etter det). Det eneste jeg har av erfaring er sommerjobber som ikke er særlig imponerende.. Kort sagt har jeg en veldig kjedelig CV!
Jeg bor i Oslo og har vært på jobbsøker fronten i noen måneder nå uten noe resultat. Jeg har også vært hos Nav flere ganger (to forskjellige kontor og flere forskjellige ansatte) og har nå skjønt at det er ingen hjelp å få derfra annet enn trygd.

Så jeg lurer på om dere kan ha forslag til yrker. Det er jo så mange yrker som man ikke tenker over før man har hatt et møte med det.
Med 'alternative' sikter jeg til noe annet enn standard kassajobb.
Jeg vet at mange av dere vil kalle meg dum, men jeg vil så absolutt ikke ha noe jobb i butikk. Enkelte små butikker kan være greit (slike små mobil-butikker f.eks.). Og det jeg virkelig ikke KAN jobbe med er barn. Med det mener jeg at jeg ikke klarer nesten ikke å være i nærvær av barn. Jeg plettfri vandel, ikke noe der som stopper meg.

Det jeg helst vil satse på er budbil, men jeg har dessverre ikke lappen, og heller ikke råd til å ta det på en stund.
Semi-fysiske yrker er også flott (altså noe jeg slipper å sitte i ro hele dagen; prøvde meg på et flyttebyrå, men det ble for tungt).
Scene-arbeider er et flott eksempel på slike litt uvanlige jobber.

Alle forslag om hva slags yrke, hvor man kan lete, hvilke bedrifter man kan søke til, etc. er velkommen!
Ingen forslag er dumme!
Sjekk med diverse som driver med lyd & lys.
Ser du nevner at flyttebyrå ikke var noe for deg, men scene-arbeider er ok. Kan du tenke deg å bygge scener? Utrolig artig arbeid, men kan være svært fysisk!
Hvordan er stål-industrien i Oslo/omegn? Slakteri?

Ellers trengs det alltid folk på sjøen, enten som fisker eller lett-matros.
  • Selger - krever ingen utdanning og kan gi svært høy lønn.
  • Ekstrahjelp på sykehus/pleiehjem/psykiatri. Ingen krav om utdannelse og du kan nesten bestemme egen lønn. (jobbe mye)
  • Gårdsarbeider/skogsarbeider på store gårder. Variert arbeid og ofte kan du få turnus og gratis bolig og noen ganger fri kost.
  • Programutvikler - fordrer at du kan faget men om du har skills er ingen utdanning nødvendig.
  • Callsenter. Krever kun at du orker å stå opp hver dag.
  • Vaskejobb. Greit betalt og ofte mulig å jobbe mye.
  • Forsikringsbransjen - selger, eller kanskje behandle klager, krav etc. De er ofte flinke til å ivareta ansatte og du klatre der.
Er nok mange flere plasser du kan kan begynne. Er ikke så viktig om du ikke ser for deg en lang fremtid i jobben. Poenget er at du trenger å få arbeidserfaring. Og flere av disse jobbene kan du tjene svært godt i og mange av dem kan du også klatre i systemet og jobbe deg oppover.

Det viktigste er å komme i arbeid å få en god attest som sier at du er stabil og har god innsats.
Hvis du treffer den rette saksbehandleren i NAV så kan så tror jeg ikke det er helt umulig å få sponset et førerkort
Hvilke folkehøyskoler har du gått da?
Sitat av random67489 Vis innlegg
[list][*]Programutvikler - fordrer at du kan faget men om du har skills er ingen utdanning nødvendig.
Vis hele sitatet...
Den skal du lenger ut på landet med..
Hmmm... Ingen utdanning, ingen kontakter, ikke lyst til å løfte, ikke lappen, ikke barnehage, ikke butikk...
Det høres ut som du bør utvikle en brennende interesse for kaffe...
Vekter, krever kun kursing for å komme i gang.
Alarm tekniker, også kun kursing.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Den skal du lenger ut på landet med..
Vis hele sitatet...
Langt i fra. Nå er det å unngå utdannelse langt i fra det smarteste du gjør, hvis man sikter seg inn på dette. Det er absolutt mulig, men det krever mye av deg.
Sist endret av m0b; 3. desember 2012 kl. 22:52.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Langt i fra. Nå er det å unngå utdannelse langt i fra det smarteste du gjør, hvis man sikter seg inn på dette. Det er absolutt mulig, men det krever mye av deg.
Vis hele sitatet...
Det som er problemet er vel at om du søker som programutvikler vil det være veldig mange søkere med både bachelor- og mastergrad, og da vil man jo uten utdanning bli satt bakerst i køen, og nærmest bli umulig å få jobben.. Med mindre man er kreativ og finner en lur måte å vise at man er bedre enn de andre med 3-5 års utdanning innen feltet.
Sist endret av Rotaderp; 3. desember 2012 kl. 22:58.
Skal du ha et skikkelig alternativt yrke kan du starte som fjernhealer eller noe annet sånt hippiepiss!
Null utdanning og fine arbeidsdager.
Evnt. Programmere sin egen geniale app på ios, android eller wp8.

Kan tjene flesk på slik. Krever litt skills da.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Trenger vel ikke utdanning for å jobbe som portør?

http://no.wikipedia.org/wiki/Port%C3%B8r

Virker som en helt OK jobb, men frykter det er lite ledige stillinger.
Det var veldig mye å svare på så jeg gjør det enkelt og dropper Sitèr-knappen som jeg er så glad i.

McLovin: Lyd&Lys, flott forslag. Takk! Bygge scener høres faktisk kjempe spennende ut, akkurat slikt arbeid jeg liker. Stål-industrien? Slakteri har jeg kun sjekket en gang og fikk beskjed om at jeg trengte opplæring og det hadde de ikke tid til.
random67489: Jeg tror ikke jeg er imøtekommende nok ovenfor generell menneskehet til å arbeide som selger. Men gårdsarbeider/skogsarbeider er blant de beste tipsene jeg noen gang har hørt! Hvor begynner man å lete etter slikt da?
petterpan2: Mye mulig, men så langt har jeg sendt en klage og ser ikke bort i fra at det kan bli flere slik jeg har møttes av Nav så langt.
GreenRay: Det er fagene som har noe å si da, ikke skolene. Så jeg kan si at jeg har hundekjøring et år og alternativ medisin andre året.
Bjønnfaen: Jeg sa ikke at jeg ikke vil løfte! Det ble bare litt i meste laget for fysikken min slik den er i dag.
ggree: Jeg håper det er noe bra etter den undersøkelsen? Sjekker det etter jeg har svart, men førsteinntrykket av siden ser jeg ikke at er relevant?
Dice: Jeg har faktisk vært ansatt hos Securitas, men det ble masse tull slik at jeg aldri fikk kursene jeg skulle ha! Og jeg har ikke fått noe respons på søknader jeg har sendt til de eller lignende firma.
UngarEffect: Hippiepiss? For en åpen holdning du har. Velger å ikke svare noe mer på det.

Fikk masse gode idéer nå, kom gjerne med flere! Og ikke minst hvor man kan starte å lete etter slike jobber. Var en del som hørtes veldig spennende ut, men jeg aner ikke hvor jeg finner en slik jobb.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Den skal du lenger ut på landet med..
Vis hele sitatet...
Morsom du eller? Kjenner flere som får mat på bordet av sin uformelle IT kompetanse. Fult mulig bare du kan dine ting. Du kan jobbe for andre, ta oppdrag fra feks mittoppdrag ja det er kortsagt mange muligheter så lenge du kan programmere. Du får neppe utvikle komplekse løsninger for bank, finans eller offentlige tjenester men det er flust av jobber å få også for de uten formell kompetanse. Der som ellers handler det om å bygge stein på stein.

Sitat av Rotaderp Vis innlegg
Det som er problemet er vel at om du søker som programutvikler vil det være veldig mange søkere med både bachelor- og mastergrad, og da vil man jo uten utdanning bli satt bakerst i køen, og nærmest bli umulig å få jobben.. Med mindre man er kreativ og finner en lur måte å vise at man er bedre enn de andre med 3-5 års utdanning innen feltet.
Vis hele sitatet...
Såklart men det handler om å få vist seg fram. Ta enkle oppdrag først. Skap en portefølje. Så kan du søke fast jobb hos større aktører.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvis du treffer den rette saksbehandleren i NAV så kan så tror jeg ikke det er helt umulig å få sponset et førerkort
Vis hele sitatet...

Bare tull å vente på hjelp fra det offentlige. Det er jobber plenty for de som vil ha.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hmmm... Ingen utdanning, ingen kontakter, ikke lyst til å løfte, ikke lappen, ikke barnehage, ikke butikk...
Det høres ut som du bør utvikle en brennende interesse for kaffe...
Vis hele sitatet...

Er da ingen grunn til rakke ned på OP. Han forsøker å skape et bedre liv og alt du klarer å gjøre er å være negativ. Har du et så fantastisk liv siden du glatt disser andre eller er kanskje din situasjon nettopp årsaken til at du driver på slik?
Tja, om du ikke har noe imot usikkerhet er fleksibel er det helvetes mye sesongarbeid rundt omkring i verden.

Fiskeskøyte her oppe i nord er ikke dårlig betalt midt i sesongen. Ellers vet jeg om mange som livnærer seg på ekstravakter på sykehus, psykiatrisk og annet..

... ellers er et års working holiday i Australia ikke spesielt vanskelig.. ender ofte opp med litt høyt alkoholforbruk, men det er nok av jobber der.

... eller du kan ta noen måneder som frivillig i en kibbutz i Israel, noen av dem er vistnok ganske hyggelige.


I det hele tatt, selv om du ikke akkurat trenger å stake ut resten av livet ditt.. så er det en god ide å finne ut hvilken vei du har lyst til å begynne å gå
Synes at Op viser initiativ med denne tråden. Han har en klar formening om hva han ikke ønsker av jobber og det er kjempebra. Det øker jo sjansen for at han får seg en jobb han vil trives i og som han vil utføre så bra at han får seg en veldig god attest. Attester er spesielt viktig når en mangler formell utdannelse.

Det er en sterk tro på at formell utdannelse er det eneste salige i livet men det er da mange som klarer seg fint uten.
Har en person pågangsmot og arbeidslyst er det alltid jobber å få. Dessuten er OP 19 år bare og kan fint jobbe noen år å ende opp med å ta seg en solid mastergrad for alt vi vet. Og er han i jobb hos et firma som ønsker å satse på han og som liker han så er det heller ikke umulig å få betalt utdannelse eller deler av utdannelse.
Du nevnte scene-arbeider og det fikk meg til å finne denne artikkelen om Top five most promising careers in music for non-musicians
Er masse folk som tasser rundt artistene og ordner ting for dem, svært få har utdanning. Har vært frivillig på festival mange år, og det er egentlig noe som haddde vært gøy å jobbe med.
Selv hadde jeg stor suksess som ufaglært forskalings snekker. Ring rundt og hør med diverse firmaer om de trenger "hjelpegutter". Etter ca. et år som hjelpe gutt fikk jeg plass på et forskalingslag og støpte alt fra trappe-oppganger til heis-sjakter. Ekstremt hardt arbeid da, men lønna er veldig god. Tjente 450 000 på å jobbe akkord andre året. De utdanna snekkerne klagde faktisk til sjefen at vi som var ufaglærte tjente mere en dem. Men som sagt dette er ikke en jobb for pingler, store deler går ut på å bære armerings jern og stå timesvis uten stopp og støpe betong.
Sist endret av A-tillah; 4. desember 2012 kl. 01:35.
Lilleulv selgeryrket har enormt stor spennvidde. En trenger ikke være voldsomt imøtekommende av seg, det kommer helt an på hva du selger. Klart du kan ikke være spydig men litt frekk med smil det går an. Du kan selge per telefon, reise rundt til bedrifter i såkalt B2B salg og der forholder du deg kun til bedriftskunder. En fordel der er jo at de skal ha tilsvarende produkter som du selger så gjør du en god jobb og har brukbare produkter så blir det salg.

Typisk B2C salg der du selger fra feks stands, messer e.l og fortrinnsvis til privatpersoner fordrer nok mer people skills men selv der kan du fake det om du driver feks med telesalg. Salg av alarmer etc på dørene er også tøft salg som krever guts. Men B2B salg er greit og også utskjelte telesalg.

Bare du klarer 1 el 2 år som selger og står på hardt nok og lærer av de beste selgerne så selger du langt over budsjett og da kan du bli feks KAM. Da betjener du faste store kunder som har et profesjonelt forhold til din bedrift.

Vil si at selv folk uten spesielle salgstalenter fint kan dra inn 500K i året om de bare orker å lære seg gamet og har psyken til å ikke gi seg på tunge dager. Finner du ut at du har litt talent for salg vil du fint kunne dra inn 7-800 K og kanskje ennå mer. Du sier du ikke er veldig imøtekommende, det kan faktisk være en fordel for selgere. Det kan være ganske tøft å gå på avslutt å presse gjennom en closing for de som alltid vil være best likt av alle. Noen av de beste selgerne jeg har møtt har vært passe cocky, hatt lite skamvett og har baller nok til å avfeie pruting for prutingens skyld. For all del, de er ikke frekke og ufordragelige. De holder seg innenfor grensene men kan være riktig nært grensene noen ganger. Og slikt virker. De fremstår som selvsikre, troverdige og kundene tror dine produkter må være verdens beste.

Anbefaler deg å prøve. Finn noen selskaper i en bransje du kunne tenkt deg å jobbe. Ta rede på konkurrenter og snakk gjerne med selgere hos konkurrentene. Fisk ut nok info til at du føler du kan møte på intervju. Så bare reiser du ut til et eller flere foretak som har endel selgere og sier du er kommet for å ta en intervju. Når de selvsagt ikke finner deg i outlooken så bare sier du det som det er at de har flaks at du nå er her og du venter til salgssjefen finner tid til deg. Start med det selskapet du har minst lyst å jobbe for å spar de beste til slutt. Så får du trent litt først

Les et par bøker om salgsteknikk. Trenger ikke pugge. Les baksiden og kapitteloverskriftene og det du finner spennende. Om de mener du mangler noe om de tester deg på salgsteknikk så bare si at det er jo flaks for dem at du ikke er fult utlært for da for de muligheten til å forme deg slik de synes er best.

Garanterer deg intervju om du gjør dette på minst 3 foretak. Og følger du opp underveis så får du nok jobb også.
Sist endret av random67489; 4. desember 2012 kl. 03:34.
Veldig gode svar!
Men jeg lurer om noen har peiling på hvor jeg kan lete etter enkelte av disse yrkene.

Det som virkelig fattet interessen min var gårdsarbeider/skogsarbeider som ble nevnt. Ut i fra det jeg fant fra et kjapt Google søk om skogsarbeider var at det er en utdanning for det? Da blir man vel uten utdanning satt bakerst i køen.

Gårdsarbeider? Fant noen få annonser på internett, men jeg tenker å få seg slik jobb går vel litt mer på kontakter? Mye ansvar som ligger i å drive en gård, så jeg bare tenker hva gir en gårdseier lyst til å ansette en tilfeldig ungdom som ikke har noe å vise til av erfaring? Jeg er faktisk ganske lett lært, og er veldig lærevillig når det er noe som interesserer meg, men det er bare å få foten innenfor døra som de sier..

Takk for alle gode forslag! Blir å se nærmere på en god del av det som ble nevnt.
Angående det å jobbe som gårdsarbeider kan dette godt gå lettere på kontakter. Avløser blir vel et mer korrekt ord. Vet det finnes flere måter å få jobb på gård. For eksempel finnes det ulike utvekslingsprosjekter i verden som driver med utveksling av blant annet gårdsarbeidere på tvers av land. Et eksempel på dette er Atlantis-prosjektet, og jeg kjenner noen som har brukt dette for å jobbe i Norge. Veit ikke hvordan det er at nordmenn får jobb i Norge gjennom dette prosjektet.
Ellers fant jeg ut at f.eks. Østfold om landbrukstjenester skriver på sine nettsider:
Hvem kan bli avløser ?

Det kan alle bli.
Naturligvis hjelper det om du bor på gård med kuer eller griser. Men det er også mulig å spørre en bonde som har husdyr, om man kan få jobbe på gården. Man kan også kontakte Landbrukstjenester Østfold og forhøre seg om det er noen bønder som har spurt etter avløsere.
For å betjene maskiner i landbruket er det ofte aldersgrenser. Det være seg 16-års grense eller 18-års grense.
Skal man jobbe på en gård må bonden gi deg opplæring, også om det er arbeide som ikke har noen aldersgrense.
Vis hele sitatet...
http://ostfold.landbrukstjenester.no...ide/cid/19871/

Så mye kan vel gå ut på å kontakte en kommune/landbruksorganisasjon, eller eventuelt bonden selv om man er interessert. Vil forresten anbefale å jobbe på gård, og det er mye arbeid
Bilberging! Viking,Falck,NAF osv
De som kjører rundt i lastebiler og som regel bare fester biler på planet, noen ganger litt enkel mekking. Ikke spesielt tung.
Det er jo en fordel om du kan noe om bil/har interesse.

VGS er jo bra, men ikke nødvendig
Sist endret av KjemikalieX; 4. desember 2012 kl. 07:58.
Ingen hjelp og få på nav? du kan jo søke om å få åssen kurs du vil, får du avslag så kan du klage..! skolegang kan du også søke om?
Sitat av Lilleulv93 Vis innlegg
Veldig gode svar!
Men jeg lurer om noen har peiling på hvor jeg kan lete etter enkelte av disse yrkene.

Det som virkelig fattet interessen min var gårdsarbeider/skogsarbeider som ble nevnt. Ut i fra det jeg fant fra et kjapt Google søk om skogsarbeider var at det er en utdanning for det? Da blir man vel uten utdanning satt bakerst i køen.

Gårdsarbeider? Fant noen få annonser på internett, men jeg tenker å få seg slik jobb går vel litt mer på kontakter? Mye ansvar som ligger i å drive en gård, så jeg bare tenker hva gir en gårdseier lyst til å ansette en tilfeldig ungdom som ikke har noe å vise til av erfaring? Jeg er faktisk ganske lett lært, og er veldig lærevillig når det er noe som interesserer meg, men det er bare å få foten innenfor døra som de sier..

Takk for alle gode forslag! Blir å se nærmere på en god del av det som ble nevnt.
Vis hele sitatet...
Kan godt være at noen ser på utdanning. Men alle gjør ikke det for gårdsarbeid. Det er vanskelig å få folk til slike jobber. Og ofte ender de opp med ustabile mennesker som ikke klarer å møte opp, skofter jobben etc.

Du må være frempå. Selge dine fortrinn. Ingen jobber like hardt som en engasjert 19 åring. Ungdommens overmot og alt det der. Kjøp deg annonse i lokalavis i områder med mye jord/skogbruk. Skriv at du er sterk og arbeidsom og lærevillig. Du skal være en ressurs på gården. Ikke drive gården alene. Bonden vil derfor lære deg opp. Eller bare ring noen bønder og si du ønsker jobb. Vi snakker her som ofte ellers i livet - salgsteknikk.
Sitat av random67489 Vis innlegg



Er da ingen grunn til rakke ned på OP. Han forsøker å skape et bedre liv og alt du klarer å gjøre er å være negativ. Har du et så fantastisk liv siden du glatt disser andre eller er kanskje din situasjon nettopp årsaken til at du driver på slik?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må se litt på din egen negativitet og måten du leser ting på.
Litt av skylda er såklart min siden jeg langt fra alltid skriver ting helt ut (en bieffekt av å skrive på mobil blant anna).

Jeg mente ikke å rakke ned på trådstarter, bare å sigalisere at med hans forutsetning er ikke kaffebarbransjen et dumt karriærevalg, gitt at han klarer å komme seg inn (noe du gjør hvis du klarer å sende de rette "kaffenerd"-vibbene).
Beklager bjønnen. Jeg leste innlegget ditt som at du anbefalte OP å bli trygdet og å sitte på café resten av livet.
Du kan vel prøve deg som forfatter i mellomtiden mens du leter etter jobb. Blir det bra nok, så kanskje du får gitt ut en bok. Men det er vel en risikabel og lite lønnsom vei å gå.
Kan jo alltid prøve deg som tlf. selger (det minst likte yrke i verden). Bartender ((?) er ikke helt sikker men tror du kun trenger kurs). Det er mye man kan gjøre uten utdanning, det er vanskelig å få den jobben man helst vill men du kan jo alltids bare prøve deg
Sitat av random67489 Vis innlegg
Beklager bjønnen. Jeg leste innlegget ditt som at du anbefalte OP å bli trygdet og å sitte på café resten av livet.
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Skal man gå for en trygdekarriære (ikke at jeg anbefaler det) så bør man skaffe seg litt inntekt først, ellers blir det smalhans.
Generelt er det å jobbe som selger en grei vei til bra lønn, og etter hvert bedre stillinger.

Start med å få deg en jobb hvor du driver med aktivt salg (Ikke bare stå i kassa) som for eksempel telefonselger eller dørselger. Dette er jo selvfølgelig jobber hvor du kan forvente mye dårlig behandling, men her kan du utvikle deg og lage bekjentskap innenfor selgerbransjen, og hvis du er flink og heldig komme i kontakt med salgsansvarlige o. l

Deretter kan du søke deg videre opp i systemet; noe som bør gjøres på en original måte. Har selv en jeg kjenner som søkte seg inn i Midsona (Nye Midelfart), og gjorde dette ved hjelp av en powerpointpresentasjon. Han jobber seg videre derfra og stiftet bekjentskaper, og noen av de eldre i selskapet tok han videre med seg som gründer til et selskap som har millioninntekter nå.

Hvis du skal klare deg som selger må du være aktiv i sosialisering og være flink til å bli venner med folk.
Slenger på tips om lagerjobbing. Jeg vet ikke helt hvordan arbeidssituasjonen er i Oslo området, men her i området skrikes det etter mennesker til å arbeide på diverse lager.

Mange bedrifter skriver i annonsene sine at de ønsker medarbeidere med fagbrev og trucklappen. Dette er for de aller fleste mer ett ønske enn en regel. Trucklappen koster sjeldent mer enn 3000kr og tas på noen få kvelder. De fleste bedrifter har også avtaler med en opplæringsvirksomhet slik at de kan ansette nye mennesker uten trucklappen.

Stor variasjon på alt fra klargjøring av varer til transport/utskipning, drift, og ren truckkjøring. Samtlige større butikkjeder har egne sentrallagre eller regionslagre. De fleste litt større plasser vil også ha en jevn gjennomtrekk i arbeidsstyrken sin, så de vil stort sett alltid være på jakt etter folk. Anbefaler deg å sjekke nettsidene til de litt større kjedene og se om de har noen varehus/lager i nærheten av hvor du bor.

Noen forslag, link i navnet;

ASKO som leverer til Norgesgruppen
COOP
Rema
ICA som leverer til Rimi og ICA

Det er ikke alle som er like flinke på å slenge ut info om ledige stillinger. Ring heller inn og forhør deg om hvem du kan sende en søknad til direkte. Om du ikke vil jobbe med mat kan du sjekke nettsidene til andre kjeder, men de overnevnte linkene burde gi deg en god start.
Boble - Takk, akkurat slikt som er flott å få tips om!
Notoneofthem - Skolegang er for de som har fylt 25 år slik jeg har skjønt det. Kurs har jeg nevnt hver gang jeg har vært hos Nav, men har bare fått beskjed at det kan jeg glemme.
random67589 - Var skogsarbeider jeg mente ang. utdanning. Men kanskje jeg finner veien tilbake til Oppland igjen, mye gårdsdrift der. Annonse i avisa der hadde ikke vært så dumt.
L33tenGutt - Jeg har faktisk vært inne på tanken MANGE ganger. Men jeg er bedre på dikt. Lengre tekster som å skulle skrive en bok blir sjeldent bra for min del.
Tjodleif - Lagerjobb er faktisk de annonsene jeg har søkt mest på, men har ikke vært noe respons så langt. Hvor er "her i området" da? Jeg har prøvd å finne ut av hvilke stedet i landet det er lite arbeidskraft, men har ikke klart å finne noe bra info på det så langt. Flotte forslag!

Så om noen har tips om disse stedene hvor de skriker etter arbeidskraft hadde det vært supert.
Jeg sitter egentlig å klasker meg selv i hodet for at jeg ikke tenkte på nFF før nå.. Jeg har hørt med venner, lagt ut på FB, Googlet og alt mulig.. Men det er her jeg får de beste tipsene!
Takk alle sammen
Det sponser vel en øl da når du får din første lønning?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det sponser vel en øl da når du får din første lønning?
Vis hele sitatet...
Helt klart! Tatt i betrakning jeg finner meg jobb før jeg blir desperat nok til å begynne å vurdere McDonalds og slikt! (No offense to the employees of McDonalds around the world)
Men om ting går som jeg håper og jeg kommer meg til Bergen blir det kanskje verre
Ta en chill midlertidig jobb, ta lappen, og start som sjåfør. Høy etterspørsel, ekstremt chill og decent betalt, hvertfall hvis du jobber mye. P3 <3
Sitat av Znusken Vis innlegg
Ta en chill midlertidig jobb, ta lappen, og start som sjåfør. Høy etterspørsel, ekstremt chill og decent betalt, hvertfall hvis du jobber mye. P3 <3
Vis hele sitatet...
Ja dette er planen da Så er neste steg klasse C og gå opp i vektklasse Langdistanse
Sitat av Lilleulv93 Vis innlegg
Tjodleif - Lagerjobb er faktisk de annonsene jeg har søkt mest på, men har ikke vært noe respons så langt. Hvor er "her i området" da? Jeg har prøvd å finne ut av hvilke stedet i landet det er lite arbeidskraft, men har ikke klart å finne noe bra info på det så langt. Flotte forslag!
Vis hele sitatet...
Her i området refferert til min post blir Nord-Jæren - Stavanger området. Massevis av oljebedrifter, import/eksport og distrubsjonsbedrifter som kniver over begrenset mengde arbeidskraft. Veldig mange svensker som blir ansatt via bl.a. Manpower for å dekke behovene.

Med fingeren litt i lufta vil jeg anta at størstedelen av bedriftene velger enkleste løsning og ansetter via bemanningsbyråer i stedet for å annonsere. Tar du kontakt direkte er det nok mye større muligheter for å få napp enn om du leter etter annonser på finn og nav.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Her i området refferert til min post blir Nord-Jæren - Stavanger området. Massevis av oljebedrifter, import/eksport og distrubsjonsbedrifter som kniver over begrenset mengde arbeidskraft. Veldig mange svensker som blir ansatt via bl.a. Manpower for å dekke behovene.

Med fingeren litt i lufta vil jeg anta at størstedelen av bedriftene velger enkleste løsning og ansetter via bemanningsbyråer i stedet for å annonsere. Tar du kontakt direkte er det nok mye større muligheter for å få napp enn om du leter etter annonser på finn og nav.
Vis hele sitatet...
Takk takk! Såpass manglende arbeidskraft.. Kanskje jeg drar med meg en arbeidsløs kompis og finner oss begge jobb, så blir det flytting!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prostitusjon er også en brukbar mulighet, mulighet for tjene 1000-2000 kr på under en time. Dette yrke krever da at du har en brukbar fysikk og at du ikke har noe imot å ha sex med gamle mannfolk.
Begynn på skolen igjen? Gjerne med en form for teknisk fagskole.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Begynn på skolen igjen? Gjerne med en form for teknisk fagskole.
Vis hele sitatet...
Krever ikke det 5 år praksis og/eller fagbrev?
Du kan ta fagbrev via yrkespraksis. Dvs at du jobber f.eks. i 4-5 år, og får fagbrevet etter at du har vært gjennom en del obligatoriske emner. Du må også avlegge en skriftlig eksamen.