Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 9007
Jeg lurer på hva realistisk lønn er etter å ha studert Petroleumsfag?
Lurer også på hvilken type jobber som åpner seg med denne utdanningen, altså kan man få jobb på plattform og hva kan man arbeide med?
Sist endret av MadCroc; 8. februar 2012 kl. 18:32.
Det varierer utrolig mye ut i fra hvor og hvordan du jobber, men felles er at du tjener veldig godt som siv.ing.
Jeg tør påstå at de aller fleste tjener hvert fall 600 000-700 000,- og oppover.

Sitat av colabox Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Pen skrivefeil.
Sist endret av ViceR; 8. februar 2012 kl. 18:40.
Ifølge utdanning.no så var gjennomsnittslønnen på 680 000kr/året for petroleumsingeniører med høgskoleutdannelse. Tenker å søke meg inn på petroleum på NTNU til høster jeg og
Ser at det er kanskje ganske bredt. Men hvilken jobb med denne utdanningen gjør at du kan komme deg offshore?
Kan ikke svaret på akkurat det, men vet at folk fra HiB som har studert Kjemiingeniør (bachlor) har gått til jobb med en startlønn på rundt en halv million. Vet om en som jobber på plattform og tjener over 600 000.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Arg... Hvorfor måtte jeg absolutt bli lærer. :P
I følge Tekna så er den gjennomsnittlige startlønnen til alle sivilingeniører i privat sektor på ca 450 000 og øker med ca 25,000,- i året.
Sitat av TurboAciid Vis innlegg
Arg... Hvorfor måtte jeg absolutt bli lærer. :P
Vis hele sitatet...
Fordi du liker å ha en dårlig betalt jobb i forhold til yrke og bruke ettermiddagene på å rette prøven. Det beste er jo at du skaper fremtidens helter. Noen må ofre seg for at verden skal gå fremover
Studenter fra NTNU er gull verdt. Ettertraktet, dyktige og flinke. Viktige studier som petroleumsteknikk gjør at du omtrent kan få den jobben du vil. Leste for noen dager siden at NTNU gikk foran universitetet i Oslo som beste studiested eller noe.

Bare selve studier med realfag er ettertraktet, da det feks. utdannes alt for få ingeniører.
Tenker jeg skal ta og studere Petroleumsfag når det er tid for og søke seg på Høyskole/universitet.

Noen som vet noe om hvordan det er med opptak, hvor høyt er snittet og slikt?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
NTNU er meget respektert for sine sivil ingenører. Men det kan nevnes at det sitter meget mye kompetanse rundt petroleum og offshore ved Universitetet i Stavanger. Siv. Ing Offshore/Petroleum i Stavanger har fordeler ved å ligge så nær mye av oljenæringen i Norge. Så det er at absolutt mulig alternativ til NTNU

Men de fleste ingenørjobbene blir vel hovedsak gjort fra land og ikke offshore? eller tar jeg helt feil nå?
NTNU ble kåret som det beste universitetet i Norden, nummer 16 i Europa og nummer 80 i verden.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Tenker jeg skal ta og studere Petroleumsfag når det er tid for og søke seg på Høyskole/universitet.

Noen som vet noe om hvordan det er med opptak, hvor høyt er snittet og slikt?
Vis hele sitatet...
Alt det der finner du på samordnaopptak.no

Snittet er meget høyt. Kun de flinkeste kommer inn.
Ser det var 80 søkere på Petroleumsfag og 50 ledige plasser der. Er jo ikke helt umulig og komme inn da.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Alt det der finner du på samordnaopptak.no

Snittet er meget høyt. Kun de flinkeste kommer inn.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke fram til kravene for siv.ing-studiene på NTNU, kan du gi meg en lenke?
Snittet ligger rundt 5,2: http://www.ntnu.no/studier/mtpetr/opptak
Nå vet ikke jeg hva du har i snitt fra før av, men det er absolutt ikke umulig. Du må også ha minst 4 eller bedre i R2 for å komme inn, men klarer du ikke 4 i R2 er nok ikke sivilingeniør-studier veien å gå uansett, for studiene inneholder mye matte.

ViceR: http://www.ntnu.no/studier/sivingark...i?WT.ac=siving
Trykk på "Søk opptak" i menyen til venstre på studiene, eller evt. søk opp programkoden på samordnet opptak, så finner du snitt osv.

Eventuelt her: https://www.samordnaopptak.no/studie...NO&stikkordnr=
Der har du oversikt over snitt på alle sivilingeniør-studiene på NTNU.
Sist endret av drittunge; 8. februar 2012 kl. 19:55.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg finner ikke fram til kravene for siv.ing-studiene på NTNU, kan du gi meg en lenke?
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde begynne å lete etter bachelor før master da
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Ser det var 80 søkere på Petroleumsfag og 50 ledige plasser der. Er jo ikke helt umulig og komme inn da.
Vis hele sitatet...
Det stemmer overhodet ikke!

http://www.samordnaopptak.no/tall/20...lbud_per_plass

I 2011 var det 55 planlagte studieplasser, og 1141 søkere.
http://www.samordnaopptak.no/arkiv/s...ara_hoved.html Her er poenggrensa til forskjellige studier.

edit: NTNU ligger ca 2/3 ned på siden
Sist endret av PClock; 8. februar 2012 kl. 19:58.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Ser det var 80 søkere på Petroleumsfag og 50 ledige plasser der. Er jo ikke helt umulig og komme inn da.
Vis hele sitatet...

Ifjor så måtte man ha 52,5 studiepoeng for å komme inn på ordinærkvote (kilde: samordna opptak)

Men du trenger ikke 52,5 i snitt ut av VGS. Hvis jeg tar meg selv som eksempel så har jeg.

3,5 realfagspoeng pga R1+R2 FY1+FY2 og IT1
2 Alderspoeng fordi jeg har hatt et "friår"
2 poeng hvis jeg står årsstudiumet jeg går på.

ALTSÅ, hvis jeg står i alle eksamener dette året så kan jeg komme inn på petroleumsfag med:
52,5 - 3,5 - 2 - 2 = 4,5 i snitt ut VGS
Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Kan ikke svaret på akkurat det, men vet at folk fra HiB som har studert Kjemiingeniør (bachlor) har gått til jobb med en startlønn på rundt en halv million. Vet om en som jobber på plattform og tjener over 600 000.
Vis hele sitatet...
På plattform tjener jo vaskehjelpene 700.000... såå...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
På plattform tjener jo vaskehjelpene 700.000... såå...
Vis hele sitatet...
Kilde på det?
Sitat av PClock Vis innlegg
Kilde på det?
Vis hele sitatet...
http://www.ba.no/jobbmagasinet/article5272458.ece

Første treff på google forresten.
Sist endret av drittunge; 8. februar 2012 kl. 20:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
På plattform tjener jo vaskehjelpene 700.000... såå...
Vis hele sitatet...
Så er ikkje offshorejobber det du ender opp med som sivilingeniør, jamt over. Det er større sjans for å komme offshore på fast basis som fagarbeider enn som sivilingeniør.
Sitat av drittunge Vis innlegg
http://www.ba.no/jobbmagasinet/article5272458.ece

Første treff på google forresten.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at dette er for selveste Statoil.

Min mor har jobbet fast for Conoco Philips i en del år og har en inntekt som ligger mellom 450 000 og 500 000 kroner.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ifjor så måtte man ha 52,5 studiepoeng for å komme inn på ordinærkvote (kilde: samordna opptak)

Men du trenger ikke 52,5 i snitt ut av VGS. Hvis jeg tar meg selv som eksempel så har jeg.

3,5 realfagspoeng pga R1+R2 FY1+FY2 og IT1
2 Alderspoeng fordi jeg har hatt et "friår"
2 poeng hvis jeg står årsstudiumet jeg går på.

ALTSÅ, hvis jeg står i alle eksamener dette året så kan jeg komme inn på petroleumsfag med:
52,5 - 3,5 - 2 - 2 = 4,5 i snitt ut VGS
Vis hele sitatet...
Men i ditt tilfelle søker man ikke på ordinær kvote, hvis jeg ikke tar helt feil?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Men i ditt tilfelle søker man ikke på ordinær kvote, hvis jeg ikke tar helt feil?
Vis hele sitatet...
Jo, ordinærførstegangskvote heter den man søker inn på rett etter vgs. På mange av studiene på NTNU er kravet høyere for de som søker seg rett inn etter vgs og.
Sitat av PClock Vis innlegg
Kilde på det?
Vis hele sitatet...
Har en kompis som er overflatebehandler/maler på plattform. Har ikke VGS eller noe, droppet ut av allmenn og fikk jobb via kjente. Han jobber 2 uker på og har 4 uker fri, og tjener 500-550k i året. I følge ham selv, er han den på hele plattformen som tjener minst. Jeg synes det høres helt ufattelig ut.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I følge ham selv, er han den på hele plattformen som tjener minst. Jeg synes det høres helt ufattelig ut.
Vis hele sitatet...
Det kan stemme det.
ISO-fagene er vanligvis de som er dårligst betalt.
Sist endret av Knask; 8. februar 2012 kl. 20:57. Grunn: Grov feilformulering
Stemmer godt det med at ingeniørene som oftest blir på land. Hvorfor ha 3 stk for og fylle en jobb offshore når du kan ha en som kan gjøre det fra land.

Så for og komme offshore er det fagarbeider som er tingen, ikke ingeniør hvor nesten all jobben skjer elektronisk.
Hvilken jobber er det da på plattform som sivil.ing får?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hvilken jobber er det da på plattform som sivil.ing får?
Vis hele sitatet...
Omtrent ingen.

Det er VELDIG få med så god utdanning fast offshore. Du kan gjerne få enkeltturer på prosjektbasis, men ikkje fast turnus offshore.
Hva må til for og få fast turnus offshore? Har lyst å ta siv.ing å jobbe offshore.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Omtrent ingen.

Det er VELDIG få med så god utdanning fast offshore. Du kan gjerne få enkeltturer på prosjektbasis, men ikkje fast turnus offshore.
Vis hele sitatet...
Har jo kompletteringsingeniører og borevæskeingeniører, og sikkert noen fler jeg ikke kommer på. Men er som sagt ikke så mange nei.

Jobber selv med komplettering offshore. Og trur i gjennomsnittlig lønn ligger på mellom 600-900k. Kommer helt an på hvor mange turer og åssen turer man får.
Føler meg dom, har selv lyst og jobbe på plattform, men må man gå vanlig vidregående før man kan søke på NTNU ?
Hvilken utdanning er anbefalt for og komme lett inn på NTNU?
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Føler meg dom, har selv lyst og jobbe på plattform, men må man gå vanlig vidregående før man kan søke på NTNU ?
Hvilken utdanning er anbefalt for og komme lett inn på NTNU?
Vis hele sitatet...
Studiespesialiserende med fordypning i realfag. NTNU har ingen forkurskvoter el. så man må ha studiekompetanse og realfag for å vurderes.
Ehm,, Forsto egentli ingenting. Har hatt ca 3 timer utd valg i 9.

Realfag og studiekompetanse er vidregående skole, right?
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Ehm,, Forsto egentli ingenting. Har hatt ca 3 timer utd valg i 9.
Vis hele sitatet...
Du må begynne på allmenn VGS, eller studiespesialiserende som det heter nå.
Der må du velge den vanskligste matten (1T+R1+R2) og fysikk. Du må ha minst karakter 4 i matte. Dette i tillegg til et godt karaktersnitt, så kan du begynne på NTNU
Kan også få jobb på plattform med maritim utdannelse. Feks bachelor i nautikk, skaffe seg DP sertifikat og dekksoffiser sertifikat. da har man også muligheten til å jobbe på båt eller på land hvis man blir lei rigglivet
Sitat av griped Vis innlegg
Har jo kompletteringsingeniører og borevæskeingeniører, og sikkert noen fler jeg ikke kommer på. Men er som sagt ikke så mange nei.

Jobber selv med komplettering offshore. Og trur i gjennomsnittlig lønn ligger på mellom 600-900k. Kommer helt an på hvor mange turer og åssen turer man får.
Vis hele sitatet...
De med disse lønningene; er det ingeniører? Synes det hørtes lavt ut til å være siv.ing. offshore.

Det er vel helst borevæske, komplettering og utføring (selve drillingen) som er mest relevant på en plattform for en ingeniør, ja. Tar selv master i boreteknologi på NTNU (siv.ing.), og selv om jeg håper på å få meg en jobb på plattform (digge arbeidstider med mye tid til reising og andre prosjekter), innser jeg at det kan komme til å bli vanskelig. Ingeniørene som jobber der har ansvaret for selve boreprosessen og ferdigstilling av brønnene, og jeg vil tro det er ønskelig å få folk med erfaring inn i sånne stillinger, da det koster JÆVELIG mye å "miste" en brønn.

Men for å svare på spørsmålet: Vi kan regne med startlønn på 450-500k-ish (avhengig av karakterer), og en rimelig pen lønnsøkning. Nå er petroleumsingeniører med mastergrad spesielt ettertraktet om dagen, og har lest at lønnsnivåene er rimelig drøye. Men jeg ønsker ikke å spekulere for mye i nøyaktig hva det innebærer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har en kompis som er overflatebehandler/maler på plattform. Har ikke VGS eller noe, droppet ut av allmenn og fikk jobb via kjente. Han jobber 2 uker på og har 4 uker fri, og tjener 500-550k i året. I følge ham selv, er han den på hele plattformen som tjener minst. Jeg synes det høres helt ufattelig ut.
Vis hele sitatet...
Les om termen grunnrente så vil du skjønne mer ^^

Ellers kan vi takke det frie markedet for at ressursene i verden går der de trengs mest ^^
For de som ser at snittet deres fra vgs. ikke holder mål til NTNU, anbefaler jeg bachelorprogrammene Geologi og Geofysikk ved Universitet i Bergen. Få søkere, lavere snitt og garantert arbeid etter studiene. Det er stor etterspørsel etter geologer og geofysikere. Vil du spesialisere deg kan du ta masterprogranmet petroleumsfag. Da er du enda mer ettertraktet, samtidig blir du tilbudd arbeid før masteroppgaven. For å komme inn i Bergen må du ha bestått matte S1 + S2, samtidig 2 andre realfag. Se UiB sine nettsider.
Sist endret av imogas; 18. februar 2012 kl. 17:32.
En annen ting å tenke på for folk som ikke helt når opp med tanke på karakterer:

Det går an å søke seg inn på en linje med lavere opptakskrav, for så å søke seg inn på den linjen man egentlig ønsker å gå når man etterhvert får flere poeng(bl.a. for alder). Har en kamerat som bytta til nanoteknologi på den måten. Samtidig er det mange fag som er felles for alle siv.ing.-linjer på NTNU tidlig i studiet, deriblant mattefag, ex. phil. osv, slik at når man bytter starter man i praksis ikke fra scratch.
Sitat av vretsjd Vis innlegg
En annen ting å tenke på for folk som ikke helt når opp med tanke på karakterer:

Det går an å søke seg inn på en linje med lavere opptakskrav, for så å søke seg inn på den linjen man egentlig ønsker å gå når man etterhvert får flere poeng(bl.a. for alder). Har en kamerat som bytta til nanoteknologi på den måten. Samtidig er det mange fag som er felles for alle siv.ing.-linjer på NTNU tidlig i studiet, deriblant mattefag, ex. phil. osv, slik at når man bytter starter man i praksis ikke fra scratch.
Vis hele sitatet...
Hvis det er planen kan man også bare melde seg opp til fagene man trenger ift. studiet man ønsker å gå, og kutte ut de man ikke trenger. Det var det jeg gjorde, har hoppet over ett år på petroleumsteknologi så langt, prøver å få til et halvt år til (men det viser seg å være jævelig stress, hadde fem fag forrige semester som gikk greit, har seks nå + perspektivemne).
Sitat av PClock Vis innlegg
Kilde på det?
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte det, hvordan ? jo jeg har en mor som jobber der merk at dette er i Statoil