Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 21093
Sitat av Mith Vis innlegg
Er du helt stokk dum? (ikke ment som et personangrep)
Vis hele sitatet...
Hei du. Hva står på?
Sist endret av ali88; 20. desember 2011 kl. 13:11.
Sitat av Mith Vis innlegg
Er du helt stokk dum? (ikke ment som et personangrep)
Har du enda ikke forstått at det er nettopp systemet jeg kritiserer?
Du får velge å ikke utdanne deg så mye du vil for min del, det eneste jeg krever er at du forstår at du sannsynligvis kommer til å kjøre deg sjøl på ræva og hadde du prøvd på det samme noe annet sted i verden så hadde du ikke hatt noe valg. Du har heller ingen garanti for at vi her i Norge kommer til å stille opp på samme måte som vi gjør i dag, spesielt ikke når nabolandene og handelspartneren våre begynner å stramme inn livreima. Da er det fint lite vi sosialister kan gjøre for å holde liv i et oppblåst trygdesystem på bakgrunn av at folk frivillig har valgt å ikke ta noen utdannelse.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det forrige innlegget mitt var et helt elendig forsøk på å formulere noe helt annet. At du tror jeg er stokk dum nå forstår jeg, jeg skal svare deg ordentlig når jeg har sovet.

EDIT: Må bare skyte inn en liten ting, jeg holder på med bachelor i en relativt krevende realfaglig linje.
Sist endret av Tøffetom; 20. desember 2011 kl. 13:16.
Om man har egenskaper så kan man få seg ganske god jobb der man begynner smått og beviser at man kan det man holder på med Dette kan være alt fra å vaske i en resturant også ser de at du faktisk kan lage mat. Eller at du jobber som deltidsansatt på Coop'en også ser de at du faktisk er veldig god med økonomi og kan styre butikken.
Har du gode finansielle kunnskaper innen valuta og aksjemarkedet, å er den "rette" personen, så kan du tjene veldig bra i megleryrket. Men nå spørs det hva som skjer med finansmarkedet utover da..
Sitat av psyk0naut Vis innlegg
Hallo alle freaks!
Jeg kommer hit etter en lang pause fra freakforum med en "problemstilling" som jeg har tenkt på en stund, men som jeg ikke har hatt muligheten til å diskutere med så veldig mange.

Hvorvidt er det mulig å leve et fullverdig liv, i denne tidsalder uten noen form for fullført utdanning?

Da regner jeg ikke utdanning som fullført grunnskole, eller en fullført almenfaglige linje på videregående. Definisjonen min på "utdanning" i denne tråden er en fullført skolegang med utgang direkte til arbeidslivet.
Jeg tar opp problemstillingen med tanke på akseptsanse fra resten av samfunnet og muligheten på en "god" levestandard.
Vi er inne i en tidsalder hvor utdanning, og papirer blitt en viktigere og viktigere del av hverdagen til mange. Idag, så betyr nok utdanning mye mer for den gjennomsnittlige person, enn for noen titalls år tilbake.
Skjønner jo at det er langt ifra alle yrker du kan utføre uten skolegang, og her ser jeg bort ifra alle yrker hvor skole er helt nødvendig.

Idag, hvorvidt er et liv uten utdanning likeverdig med et liv hvor store deler er innviet til et opplæring innen et yrke, hvor du for eksempel har fem års utdanning liggende bak deg?

Selv har jeg den følelsen av at det å neglisjere utdanning, ikke er noe som et intelligent, oppegående menneske i dagens samfunn kan gjøre.
Det kan godt være at det er kun jeg som sitter med denne holdningen, at utdanning er noe alle må ha for tiden, og at uten, så er du praktisk talt "ingenting".

Nå som dere besvarer "problemstillingen" min, må dere ha i tankene at dette er skrevet av en 18-åring, uten veldig mye livserfaring. Beklager et muligens rotete oppsett av teksten, men håper jeg greier å få frem problemstillingen min greit.

Takk for alle svar og meninger!
Vis hele sitatet...
Det som er greia er at man ofte tar et standspunkt, velger du å utdanne deg så følger det ofte med at du ser ned på arbeiderklassen. Tar du arbeiderutdanning så ser du ned på de som utdanner seg høyere, veldig typisk. (du aner ikke hvor mye jeg hater faren min hver gang han griner over hvor urettferdig det er mellom de som har høyere utdanning) Folk har vanskelig for å forstå at vi er i den samme båten.

Personlig så anbefaler jeg deg å utdanne deg når du føler for det, du har luksusen til å vente med utdanningen din i Norge. Men det å utdanne seg er en del av det å bli voksen. Du får dygder i flere ting enn bare emnet du studerer og resultatet er at du blir et dannet menneske. ( les gjerne om forskjellen på dannelse og utdannelse)
Sist endret av Kommunisten; 20. desember 2011 kl. 14:55.
Til trådstarter så mener jeg personlig at utdanning er veldig viktig. Selvfølgelig så har jeg forståelse til folk som ikke vil ta høyere utdanning, men jeg synes man i hvert fall bør fullføre VGS.

Nå skal jeg ikke være altfor kynisk og jeg forstår at folk sliter med ulike ting, men utdanning er på mange måter ikke kun for å lære deg om hvem som var president på den og den tida, eller hvordan man løser tredjegradsligninger. Utdanning er en utfordring og du lærer deg ulike ferdigheter og måter du kan løse problemer i arbeids-situasjoner og livet generelt senere. Selvfølgelig så lukker du ikke ALLE dører når du velger å droppe ut, men du vil uansett ha lukket MANGE.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen her tenker på høyt utdannede som folk som skal få seg en ensformig jobb og holde seg til sitt, jeg vil snarere si at du i studentlivet vil oppnå og utforske minst like mye som en som reiser rundt på egen hånd i 20-årene. (Også med tanke på hvor man kommer seg videre, osv.)

Kan være litt rotete, men ta alt med en klype salt ettersom det kommer fra en 17-åring som fortsatt holder på med utdanning

Sitat av Maol33t Vis innlegg
I IT-bransjen er nettverk viktigere enn veldig mye annet. De store i bransjen (Accenture, Avanade, ElanIT, Google, Microsoft, IBM, CapGemini osv.) besøker høgskolen jeg studerer på regelmessig, og forteller at de ofte foretrekker karakterspennet A-E, men kan vise til verv, nettverk, osv. Dette har vel også litt med at du lærer helt grunnlegende på de fleste skoler, og når du skal ut i bedrift, begynner du på scratch igjen.
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil. Jeg er usikker på andre nevnte selskap, men jeg er sikker på at Google og Microsoft alltid vil ta inn folk med _i hvert fall_ grunnleggende utdanning, men foretrekke folk med høy utdanning.

Jeg er enig i det du sier at de vil ha folk som kan vise til verv, nettverk o.l., men så høytstående selskaper som Google og Micrsoft har så mange folk å velge mellom så de ville vært langt ute å kjøre om de ikke prioriterte folk fra toppuniversiteter, noe de selvfølgelig gjør.

Selvfølgelig så begynner de fleste fra scratch ute i en bedrift, etter utdanning, men likevel vil en høyt utdannet person i de fleste tilfeller stille med fordeler.
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
Sitte selv som en 27 åring uten noe fast utdanning å lene meg til. Fullførte videregående på yrkesfag, men ble aldri ferdig med læretiden.

Kjenner at det er utrolig surt å ikke ha noe utdanning. Og det er ikke bedre når familie går og hakker og kjefter med ''nå kan du se hva som skjer uten utdanning''
Vis hele sitatet...
Jeg sitter akkuratt som deg.
27år og uten fagbrev. Jeg har med tiden jobbet meg oppover og sitter som service og lagerannsvarlig i en bedrift.
370.000 i året i tillegg jobber jeg som dj vedsiden av med en inntekt på ca 150.000 i året. Totalt sitter jeg med 520.000 i året uten utdanning.

Jobben har spandert på meg flere kurs innenfor IT, samt kurs innen for den faglige delen av arbeidet.

Jeg savner ikke skolen LITT en gang og jeg tror jeg ALDRIG havner på skolebenken gjenn...
Sitat av psyk0naut Vis innlegg
Hallo alle freaks!
Jeg kommer hit etter en lang pause fra freakforum med en "problemstilling" som jeg har tenkt på en stund, men som jeg ikke har hatt muligheten til å diskutere med så veldig mange.

Hvorvidt er det mulig å leve et fullverdig liv, i denne tidsalder uten noen form for fullført utdanning?

Da regner jeg ikke utdanning som fullført grunnskole, eller en fullført almenfaglige linje på videregående. Definisjonen min på "utdanning" i denne tråden er en fullført skolegang med utgang direkte til arbeidslivet.
Jeg tar opp problemstillingen med tanke på akseptsanse fra resten av samfunnet og muligheten på en "god" levestandard.
Vi er inne i en tidsalder hvor utdanning, og papirer blitt en viktigere og viktigere del av hverdagen til mange. Idag, så betyr nok utdanning mye mer for den gjennomsnittlige person, enn for noen titalls år tilbake.
Skjønner jo at det er langt ifra alle yrker du kan utføre uten skolegang, og her ser jeg bort ifra alle yrker hvor skole er helt nødvendig.

Idag, hvorvidt er et liv uten utdanning likeverdig med et liv hvor store deler er innviet til et opplæring innen et yrke, hvor du for eksempel har fem års utdanning liggende bak deg?

Selv har jeg den følelsen av at det å neglisjere utdanning, ikke er noe som et intelligent, oppegående menneske i dagens samfunn kan gjøre.
Det kan godt være at det er kun jeg som sitter med denne holdningen, at utdanning er noe alle må ha for tiden, og at uten, så er du praktisk talt "ingenting".

Nå som dere besvarer "problemstillingen" min, må dere ha i tankene at dette er skrevet av en 18-åring, uten veldig mye livserfaring. Beklager et muligens rotete oppsett av teksten, men håper jeg greier å få frem problemstillingen min greit.

Takk for alle svar og meninger!
Vis hele sitatet...
Jeg har en yrkesfaglig utdannelse fra VGS, derimot fantes det ikke lærlingeplasser innefor yrket og jeg fikk fagbrevet i hånden når jeg gikk (skal ikke akkurat si at jeg gjorde noe fagrelatert det siste skoleåret uansett).

Tok derfor en privatisteksamen innefor IKT-Driftsfag (orket ikke gjennomføre det skoleåret sammen med x antall andre idioter) og gikk deretter ut i lærlingetid innefor faget.
Skal dog sies at jeg var driftsansvarlig for verkstedet og store deler av nettverksdriften av hele opplegget nesten fra dag en, så jeg så aldri på det som en lærlingetid men faktisk som fast arbeid.

Prøvde meg på ett år på høgskole, fant ut at høyere utdannelse var for tullinger og jobbet endel på si, jobber nå fast i nåværende jobb de siste fire årene og tjener 3x det mine barndomskompiser med høyere utdannelse og lik utdannelse har, så jeg kan ikke klage.
Elsker jobben, etablert som 25åring og rykker stadig opp i linjene.
Jeg er 20 å har 1 år på vgs og har 2 faste stillinger og en vikar, har jobb ca. halve måneden å resten sitter jeg på ræva å trives med det, ettersom jeg jobber så lite så har jeg en grei utbetaling på mellom 10-16k i måneden, ikke store greiene, men jeg klarer meg fint og jeg jobber jo heller ikke så mye.
Men jeg skulle så absolutt hatt en utdanning.

Kompisen står på mix å jobber ræva av seg hele måneden å tjener rundt 13k så jeg vil si at jeg har det ganske bra med min lønn, Bartender: 200kr timen, Slakter: 160kr timen, Renovør: 160kr timen, tror han har 129kr i timen og overtid etter klokka 22.00.
Men så bor jeg i kjellern under bestefar så når jeg en gang kommer meg ut herrifra så regner jeg me at jeg må ta langt flere vakter en det jeg gjør nå.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
07:00 - 15:00 (jobb)
16:00 - 17:00 (middag)
18:00 - 18:30 (Sofakvil)
19:00 - 22:00 (tv)
God natt....
Vis hele sitatet...
07.00 - 08.00 (Frokost, kaffe og avis med fantastiske kollegaer)
08:00 - 16.00 (Jobben jeg elsker og har utdannet meg lenge til)
16.30 - 17.30 (Middag med familien jeg elsker)
18.00 - 19.30 (Trening som gjør meg lykkelig og glad)
20.00 - 20.30 (Leggetid for ungen, lese bok for henne på sengen)
20.30 - 22.00 (Soffakos med bok eller film med gubben jeg elsker)
22.00 - 23.00 (Sengekos)

FY FLATE jeg elsker mitt A4 liv! At du portretterer "A4-livet" på en den måten du gjør, gjør meg kvalm. Nok om det.

OT:
Man kan vel til en viss grad leve et "godt liv" uten utdanning per dags dato. Noen heldige klarer å jobbe seg til toppen av Viktigogbrafirma AS og får gode lønninger og andre goder av det. Men flesteparten må jobbe hardt og lenge for å få endene til å møtes hver måned. Min mor og far er slik. De er lykkelige, har stort hus, har 3 barn og gjør koselige ting ofte, men til gjengjeld jobber de veldig mye. Ingen har noe utdanning etter VGS.

Jeg tror derimot at det for våre foreldre uten utdanning var enklere å få seg en ok jobb enn det vil være for kommende generasjoner. "Bachelor i disse dager er nærmest normalt - dersom du ønsker å bli lagt merke til må du satse mer gitt". Det var dette jeg fikk som svar da jeg søkte på en spennende-ikke-A4-jobb.

Jeg er enig med Mith i denne diskusjonen.
Det er ikke for moroskyld at staten og samfunnet vil at du skal få deg utdannelse og jobb.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anton164 Vis innlegg
jeg vil snarere si at du i studentlivet vil oppnå og utforske minst like mye som en som reiser rundt på egen hånd i 20-årene..
Vis hele sitatet...
Alt det du lærer som student, kan enhver person lese seg til på et godt bibliotek om han er interesert...
Det man lærer av å reise er noe helt annet..
kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Å være student i Norge er en latterlig enkel tilværelse. Byr ikke akkurat på de store utfordringene og lærdommene med unntak av fagene man studerer.

Men det er jo ikke enten eller da.. går fint å reise innimellom studiene også.
Synes det er mildt sagt spesielt at jobber som krever spesiell utdannelse blir karakterisert som "kjedelige" og "lite spennende". Søsteren min er nettopp utdannet Siv.ing fra NTNU, hun har fått en jobb innen noe solcelleforskning som hun synes er kjempespennende, nå skal hun reise til Japan og jobbe der for et år eller noe sånt. Hun har det kjempebra på jobben og tjener bra også (har ikke spurt henne hvor bra hun tjener, ikke så interessert i det).

Min far er også siv.ing og han har reist og jobbet over hele verden, i lengere og kortere perioder. Også kjempefornøyd med jobben og skryter stadig vekk over hvor mange år siden sist det var han hadde sykefravær på jobben.

Jeg fullførte VGS nå i høst så tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe morsomt. Så jeg flytta til Sørlandet og tok et musikkstudium, (Utdanning? Gud så kjedelig og A4 a?), kjempeinteressant og morsomt. Til neste år vurderer jeg å ta et årsstudium i USA eller Australia og lære enda mer gitarspilling og ha det fett. Til slutt er planene og ende opp på NTNU og ta en utdanning som siv.ing da matte og fysikk også er fag jeg finner interessante. Jeg lurer nå forferdelig på hvordan dere kan så bastant kan si at utdanning fører til kjedsomhet og A4?

Men jeg skal ikke hindre dere fra å promotere for å droppe ut av VGS/Ungdomsskolen,
Om det er noen ungdommer her på forumet som fortsatt ikke har begynt på VGS eller valgt linje; Tenk dere nøye om hva dere egentlig vil bli! Det du velger å gå på videregående er roten til din karriere og ditt eget liv.

Jeg visste ikke hva jeg skulle bli da jeg gikk i 10. klasse å skulle velge linje. Jeg valgte byggfag siden kompisene mine valgte det, og nå sitter jeg her med 2 års utdanning innen rørlegging, uten lærlingeplass og kan ikke en dritt om faget jeg er utdannet i. Jeg ga faen når jeg gikk på vgs, noe jeg angrer fantastisk mye på idag. Nå er jeg 20 år og har jobb som tilkallingsvikar som budkjører. Tjente 260.000 kr i år, men jeg aner ikke hvor mye arbeid jeg får neste uke, eller neste måned. Det er ikke spesielt kult å ikke vite om du blir å få lønn neste måned.

Hør på en som vet hva han snakker om. Få deg utdanning, gjør det bra på skolen og ikke skulk. De få årene med god innsats på skolen blir du å nyte godt av den dagen du søker jobb. Men det viktigste av alt er å vite hva du vil bli og deretter velge yrkeslinje. Ikke gå allmen i 3 år fordi rådgiveren på skolen har sagt at "hvis du ikke vet hva du skal bli, bør du gå allmen". Det er rett og slett bullshit og lite gjennomtenkt. Har 2 kompiser som gikk almenn siden de ikke visste hva de ville bli og han ene jobber i barnehage og han andre går på nav og jobber noen få timer i uka på butikk.

Btw; for de som lurer, så har jeg ikke tenkt å være budkjører resten av mitt liv. Fikk svar på en søknad jeg sendte for 2 år siden først av på fredag (Lol?), og de var ute etter folk nå og spurte om jeg ville skifte jobb. Hvis jeg får jobb der og tar fagbrev, har jeg antageligvis sikret meg økonomisk livet ut. Det å gå i uvissheten om hva fremtiden din vil bringe siden man ikke har fullført utdanningen sin, gir deg dårlige nerver, tro meg.
Viss man er kreativ og ikke bryr seg så mye om lovverket så er det lett og tjene gode penger.En jeg kjenner drar inn ca 100tusen skattefritt i mnd på og dyrke opp fine grønne planter.
Så ordtaket om at "penger ikke vokser på trær",kan diskuteres
Sist endret av JayHova; 20. desember 2011 kl. 16:13.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes det er mildt sagt spesielt at jobber som krever spesiell utdannelse blir karakterisert som "kjedelige" og "lite spennende".
Vis hele sitatet...
Slapp av, det er bare dem uten utdanning som mener det.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
07.00 - 08.00 (Frokost, kaffe og avis med fantastiske kollegaer)
08:00 - 16.00 (Jobben jeg elsker og har utdannet meg lenge til)
16.30 - 17.30 (Middag med familien jeg elsker)
18.00 - 19.30 (Trening som gjør meg lykkelig og glad)
20.00 - 20.30 (Leggetid for ungen, lese bok for henne på sengen)
20.30 - 22.00 (Soffakos med bok eller film med gubben jeg elsker)
22.00 - 23.00 (Sengekos)

FY FLATE jeg elsker mitt A4 liv! At du portretterer "A4-livet" på en den måten du gjør, gjør meg kvalm. Nok om det.
Vis hele sitatet...
Liker spesielt godt at du fremstiller det som om jeg sikter til hver eneste enkeltperson. Er fullt klar over at mange liker å leve A4 liv. Du er en av de...også har vi de da som blir frustrerte, sure, sinte og sliter med depresjoner fordi livet ikke gir de en dritt. At du blir kvalm av meningen min er imponerende. Ta og spis middagen du nå...jeg ser klokkeslettet er inne for det

*klem...*
For min del var det å ta høyere utdannesle noe langt mer enn bare utdannelsen. Det var en dannelsesreise som endret meg totalt som menneske. Jeg ble tvunget til å bruke hjernen hele dage, sammarbeide med utrolig mange forskjellige mennesker, stadig møte på utfordringer, og generelt sett ha det morro. Jeg har ikke angret et sekund på valget mitt. I dag sitter jeg med en middels betalt jobb som jeg elsker. Jeg gleder meg til å dra på jobb hver dag, og det gjør meg lykkelig. Det er da revnende likegyldig om man skaper seg en god hverdag gjennom utdannelse eller på annet vis, så lenge man bidrar til å gjøre sitt eget og andres liv bedre.

Og så må jeg ærlig innrømme at jeg har vansker med å ha sympati for de mange som her i Norge finner ut at det er lettere å sitte på ræva enn å gjøre noe. Nå tenker jeg naturligvis ikke på de som av en eller annen forståelig grunn ikke klarer å jobbe, men på de som ikke gidder.
Husk at utdanning gir deg flere ben å stå på. Si at et selskap skal nedbemanne, hvem vil være de første til å ryke? Jo, det er som regel de lettest erstattelige arbeiderene, nemlig ufaglærte. Ikke lett å stå uten noe utdanning å vise til på CV'n mens du søker jobb, avhengig av bransje selvsagt.

En ting til; hva er det som gjør dropout-livet så innmari mer givende enn dette sagndomsuste "A4-livet"?
Sist endret av Flexxnes; 20. desember 2011 kl. 16:48.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Husk at utdanning gir deg flere ben å stå på. Si at et selskap skal nedbemanne, hvem vil være de første til å ryke? Jo, det er som regel de lettest erstattelige arbeiderene, nemlig ufaglærte. Ikke lett å stå uten noe utdanning å vise til på CV'n mens du søker jobb, avhengig av bransje selvsagt.
Vis hele sitatet...
Altså, utdanning er positivt.. helt klart. ser det er noen over som tror at vi er mange her som mener det motsatte (?) det tviler jeg på stemmer. Det handler om at for den som står på så har man fortsatt et lass av muligheter for gode stillinger og fine jobber selv om man dropper ut.

Om et selskap skal nedbemanne så ryker de som gjør den dårligste jobben.. Dette trenger på ingen måte å være den uten skole.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Om et selskap skal nedbemanne så ryker de som gjør den dårligste jobben.. Dette trenger på ingen måte å være den uten skole.
Vis hele sitatet...
Eller de som har minst ansiennitet.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Eller de som har minst ansiennitet.
Vis hele sitatet...
Jah, glemte de
Utdanning - det største nøkkelgode man kan få
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Utdanning - det største nøkkelgode man kan få
Vis hele sitatet...
Nøkkelgode er ett gode som du kan bruke til å få tak i flere goder. Jeg mener penger er den største nøkkelgode
Sist endret av Liverbird; 20. desember 2011 kl. 17:03.
Men jeg lurer litt sånn helt konkret på hva slags jobber osv dere snakker om nå, som ikke krever noe utdannelse? Olje, konstruksjon, det meste av industri osv krever jo utdannelse eller fagbrev. De yrkene jeg kan komme med som man ikke har noe godt av utdannelse er service og kunsterniske yrker. Er det det dere tenker på? Å bli rockestjerne?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men jeg lurer litt sånn helt konkret på hva slags jobber osv dere snakker om nå, som ikke krever noe utdannelse? Olje, konstruksjon, det meste av industri osv krever jo utdannelse eller fagbrev. De yrkene jeg kan komme med som man ikke har noe godt av utdannelse er service og kunsterniske yrker. Er det det dere tenker på? Å bli rockestjerne?
Vis hele sitatet...
Er en del innenfor industrien, og de aller fleste håndtverkeryrker, reiseliv, aksjemarkedet er åpent for alle og kan du vise til gode prestasjoner over tid og fremstår som en bra kar kan du få jobb i et meglerfirma..

Er mye rart der ute, er bare å lete det man orker, og når man har en jobb så må man se på hvilke mulgiheter det firmaet gir for videreutvikling.. er man ikke fornøyd så begynn å se etter et nytt firma..

Så lenge man ikke setter seg ned og blir passiv, holder seg til den jobben man har uten å se på mulighetene og slikt så er det helt realistisk at man skal klare å ordne seg ganske bra..

Er jo et stort problem at mange ikke har så store ambisjoner fordi de har hele tiden fått høre at bare de får jobb så bør de være sjeleglad.. Når man sitter med en timelønn på 150 og ikke ser etter andre jobber så har man seg selv å takke.

noen er for glad i komforsonen til at de kommer seg noen vei, NAV gir altfor mye til arbeidsløse etter min mening.. Nød lærer naken kvinne å sy.. er man plent nødt til å få jobb for å overleve, så vil man prøve hardere enn når man lever fint på nav..

Nei, jeg sier ikke at de som sliter med å få seg jobb skal kastes ut på gaten... jeg sier bare at slik det er nå, så lever faktisk folk uten problemer på nav, og det er for mange nok til at de ikkje gidder å prøve så hardt å finne jobb
Sist endret av GrønnUgle; 20. desember 2011 kl. 17:19.
Hvis man virkelig jobber for det kan man klare seg kjempefint uten utdannelse, grunder-virksomhet og artist er to eksempler.
Hvis man derimot gjør som de aller fleste og gir sånn ca middels innsats i alt, så er utdannelse eneste måten er jeg redd, med mindre man er griseheldig.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Liker spesielt godt at du fremstiller det som om jeg sikter til hver eneste enkeltperson. Er fullt klar over at mange liker å leve A4 liv. Du er en av de...også har vi de da som blir frustrerte, sure, sinte og sliter med depresjoner fordi livet ikke gir de en dritt. At du blir kvalm av meningen min er imponerende.
Vis hele sitatet...
Ikke særlig imponerende nei. Problemet er at det framstilles som "mindreverdig" å leve et trygt og godt liv. Eller som du kaller det: A4-liv. Selvom jeg tjener over det dobbelte av mine jevnaldrende og er suksessfull i både privatliv og arbeid, så er dette karakterisert som "A4", hvilket er et negativt ladet ord i den sammenheng. Jeg er så møkk lei den holdninga. Hører det stadig vekk.

Hvorfor er det "teit" å utdanne seg, få seg en jobb man elsker, finne seg noen man elsker og leve lykkelig? Jeg reiser minst 3 ganger i året. Driver med idrett. Jeg har spenn og fin bil. Jeg har et fint stykke mancandy som jeg koser meg med. Skjønner ikke helt greia med hvordan det er teit og negativt.

Ja, selvsagt er det mange som sitter som 40-åringer og kjenner at de ikke har fått levd livet til det fulle. Men så har du også de lykkejegerne du sympatiserer med, som er "frustrerte, sure, sinte og sliter med depresjoner fordi livet ikke gir de en dritt". Du har vært megaheldig og flink som har kommet deg dit du har kommet uten utdanning.

Ta og spis middagen du nå...jeg ser klokkeslettet er inne for det
*klem...*
Vis hele sitatet...
... Lavmål.

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg mener penger er den største nøkkelgode
Vis hele sitatet...
Ah. Her ser jeg problemet. Vi har totalt forskjellige verdier. Å snakke om hva som er et godt liv gir ikke mening når du har penger og jeg familie på min liste. Da tar jeg ikke den diskusjonen videre.

Sist endret av Lily Bowen; 20. desember 2011 kl. 18:00.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Ikke særlig imponerende nei. Problemet er at det framstilles som "mindreverdig" å leve et trygt og godt liv. Eller som du kaller det: A4-liv. Selvom jeg tjener over det dobbelte av mine jevnaldrende og er suksessfull i både privatliv og arbeid, så er dette karakterisert som "A4", hvilket er et negativt ladet ord i den sammenheng. Jeg er så møkk lei den holdninga. Hører det stadig vekk.

Hvorfor er det "teit" å utdanne seg, få seg en jobb man elsker, finne seg noen man elsker og leve lykkelig? Jeg reiser minst 3 ganger i året. Driver med idrett. Jeg har spenn og fin bil. Jeg har et fint stykke mancandy som jeg koser meg med. Skjønner ikke helt greia med hvordan det er teit og negativt.

Ja, selvsagt er det mange som sitter som 40-åringer og kjenner at de ikke har fått levd livet til det fulle. Men så har du også de lykkejegerne du sympatiserer med, som er "frustrerte, sure, sinte og sliter med depresjoner fordi livet ikke gir de en dritt". Du har vært megaheldig og flink som har kommet deg dit du har kommet uten utdanning.



... Lavmål.
Vis hele sitatet...
Vis meg et innlegg hvor jeg hevder det er "teit" å utdanne seg? Les mitt første innlegg igjen, og les for all de nederste linjene...Kvinner som tar ting personlig. Jøss, det hadde jeg aldri forventet.
Jada, jeg fyrer litt opp nå, men du må lese alt før du skriker ut om at jeg ser ned på deg fordi du har utdannet deg og lever et lykkelig A4 liv. Det er vel heller tvert om, at vi som ikke har utdannelsen er noen late, dumme mennesker (nei, jeg hevder ikke du skrev det).
Det er håp for alle.

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Ah. Her ser jeg problemet. Vi har totalt forskjellige verdier. Å snakke om hva som er et godt liv gir ikke mening når du har penger og jeg familie på min liste. Da tar jeg ikke den diskusjonen videre.
Vis hele sitatet...
Hvem skrev at jeg ikke har familie og lever et godt liv? Kan man ikke ha i pose og sekk? Jeg sier ikke at penger er livet. Men jeg mener penger er en større nøkkelgode en utdannelse (helt klart).
penger kan man miste, tape, invistere bort osv. utdannelse vil for alltid være knyttet til personnummert ditt, og dermed gi deg tilgang på muligheter for arbeid i evt vansklige tider. I slike tider vi har i norge nå, greier man seg jo om ikke er syk/tilbakestående. Slik ser jeg på det.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Vis meg et innlegg hvor jeg hevder det er "teit" å utdanne seg? Les mitt første innlegg igjen, og les for all de nederste linjene...Kvinner som tar ting personlig. Jøss, det hadde jeg aldri forventet.
Jada, jeg fyrer litt opp nå, men du må lese alt før du skriker ut om at jeg ser ned på deg fordi du har utdannet deg og lever et lykkelig A4 liv. Det er vel heller tvert om, at vi som ikke har utdannelsen er noen late, dumme mennesker (nei, jeg hevder ikke du skrev det).
Det er håp for alle.

Hvem skrev at jeg ikke har familie og lever et godt liv? Kan man ikke ha i pose og sekk? Jeg sier ikke at penger er livet. Men jeg mener penger er en større nøkkelgode en utdannelse (helt klart).
Vis hele sitatet...
Du har ikke sagt at utdanning er teit. Men du har, utifra postene dine, antydet at det å leve et A4 liv er teit. Jeg spør da, hvorfor er det teit?

Jeg har ikke gått inn på hvorvidt du har familie eller ikke. Hvorvidt du har et godt liv. Jeg håper du har det, for all del.
Jeg påpekte bare at når penger står først hos deg, så har vi såpass forskjellige verdier at jeg ikke ser hensikten med å diskutere hva et "godt liv" er. Som ikke denne tråden handler om.
En god kamerat av meg er salgsjef/distriktsjef for et fylke med over 10 ansatte under seg. Dette i direktesalgsbransjen. Så absolutt mulig.
Jeg har ikke lest alle svarene i tråden, men hvis det er blitt nevt så...skyt meg.
Men i mine øyne er utdanning veldig viktig i dagens samfunn, men nettverk er også sykt viktig. Har man et godt nettverk er mye mulig
Helt siden jeg begynte på ungdomsskolen har livet mitt handlet om utdanning. Jeg skjønte at selv om det sikkert ikke er noe problem å få seg en grei jobb uten noen formell utdannelse, men jeg forsto at med en god utdannelse så ville det bli så uendelig mye lettere, og jeg kunne leve bedre. Jeg satt meg som mål at jeg ville jobbe med noe innenfor medisin/siv.ingeniør, og siden jeg satt meg det målet, så har jeg stort sett fått toppkarakter i alle fag. Nå går jeg studiespesialiserende 1VGS, og har fortsatt de samme karakterene, og de samme målene. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten utdannelse, og jeg hadde helt ærlig ikke holdt ut hverdagen om jeg hadde gått en annen studielinje.

Jeg er selv veldig fordomsfull mot folk uten utdannelse, og forøvrig folk som går yrkesfag kun fordi de ikke hadde gode karakterer nok, eller rett og slett ikke orket noe annet. Jeg har prøvd å forstå hvordan de kan tenke seg et liv uten en skikkelig utdannelse (forstå meg rett, jeg sikter til de som ikke gidder gjøre noe på skolen). Jeg prøver å bli mindre fordomsfull, men jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne hvordan noen orker å gå på skolen, når de får ingen eller meget lav utdannelse.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Du har ikke sagt at utdanning er teit. Men du har, utifra postene dine, antydet at det å leve et A4 liv er teit. Jeg spør da, hvorfor er det teit?

Jeg har ikke gått inn på hvorvidt du har familie eller ikke. Hvorvidt du har et godt liv. Jeg håper du har det, for all del.
Jeg påpekte bare at når penger står først hos deg, så har vi såpass forskjellige verdier at jeg ikke ser hensikten med å diskutere hva et "godt liv" er. Som ikke denne tråden handler om.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke utifra postene mine antydet at det er teit å leve et A4 liv. Det er ikke noe for meg bare. Og jeg tenker på TS når jeg skriver om at det faktisk er muligheter til å få et godt liv uten utdannelse, og dro frem mine personlige erfaringer til det. Jeg skrev at JEG ikke forstår hvorfor så mange velger den retningen (nettopp av personlige erfaringer). Altså kun en mening/tanker jeg sitter med. Ser da ikke ned på familie, venner, naboer som har valgt det typiske A4 livet (A4, rutiner i hverdagen).
Jeg er helt enig med deg at det ikke er noen hensikt å diskutere hva et godt liv er (du tok mine meninger personlig).

Noen lever A4 og har et lykkelig liv.
Noen lever A4 og har et deprimerende liv.
Noen lever dag for dag og har et lykkelig liv.
Noen lever dag for dag og har et deprimerende liv.

Det er håp for alle. Utrolig synd for de som velger alternativer de ikke trives med. Mange vet kanskje ikke om alternativene der ute. Derfor ble det fint for oss uten utdannelse å fortelle om dette.

(PS: Penger står ikke først hos meg, men mye heller penger en utdannelsen (som jeg mener man tar for å få tak i penger.)
Sitat av ViceR Vis innlegg
Helt siden jeg begynte på ungdomsskolen har livet mitt handlet om utdanning. Jeg skjønte at selv om det sikkert ikke er noe problem å få seg en grei jobb uten noen formell utdannelse, men jeg forsto at med en god utdannelse så ville det bli så uendelig mye lettere, og jeg kunne leve bedre. Jeg satt meg som mål at jeg ville jobbe med noe innenfor medisin/siv.ingeniør, og siden jeg satt meg det målet, så har jeg stort sett fått toppkarakter i alle fag. Nå går jeg studiespesialiserende 1VGS, og har fortsatt de samme karakterene, og de samme målene. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten utdannelse, og jeg hadde helt ærlig ikke holdt ut hverdagen om jeg hadde gått en annen studielinje.

Jeg er selv veldig fordomsfull mot folk uten utdannelse, og forøvrig folk som går yrkesfag kun fordi de ikke hadde gode karakterer nok, eller rett og slett ikke orket noe annet. Jeg har prøvd å forstå hvordan de kan tenke seg et liv uten en skikkelig utdannelse (forstå meg rett, jeg sikter til de som ikke gidder gjøre noe på skolen). Jeg prøver å bli mindre fordomsfull, men jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne hvordan noen orker å gå på skolen, når de får ingen eller meget lav utdannelse.
Vis hele sitatet...
Heh, må være vanskelig å leve med så store fordommer mot seg selv

Er litt som å sitte på rehab og si at du har fordommer mot narkomane.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Nei, jeg har ikke utifra postene mine antydet at det er teit å leve et A4 liv. Det er ikke noe for meg bare. Og jeg tenker på TS når jeg skriver om at det faktisk er muligheter til å få et godt liv uten utdannelse, og dro frem mine personlige erfaringer til det. Jeg skrev at JEG ikke forstår hvorfor så mange velger den retningen (nettopp av personlige erfaringer). Altså kun en mening/tanker jeg sitter med. Ser da ikke ned på familie, venner, naboer som har valgt det typiske A4 livet (A4, rutiner i hverdagen).
Jeg er helt enig med deg at det ikke er noen hensikt å diskutere hva et godt liv er (du tok mine meninger personlig).
Vis hele sitatet...
Når jeg først er inne på ordet "spennende";
07:00 - 15:00 (jobb)
16:00 - 17:00 (middag)
18:00 - 18:30 (Sofakvil)
19:00 - 22:00 (tv)
God natt....

Jeg skjønner faktisk ikke at så mange velger å leve sitt i den retningen, men de om det. Er det bare jeg som er...rar?
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg siktet til. Nå hører man ikke tonefall på nett. Men når du sier noe slik, så oppfatter jeg det som om dette ikke er en "bra" måte å leve livet på. Det er selvsagt dine meninger, som du skal få lov til å mene. Men det må da være rom for at et slikt menneske, som lever dette livet, skal få forsvare det?

Jeg tar det ikke personlig. Du må forstå at når noen ber meg "gå å spise middagen min" så blir jeg fyrt opp. Det er en usakelig og småspydig kommentar.

Jeg ønsket å forsvare det A4-livet så mange maser om.

(PS: Penger står ikke først hos meg, men mye heller penger en utdannelsen (som jeg mener man tar for å få tak i penger.)
Vis hele sitatet...
Her også, er vi uenige. Men det er greit. Jeg, som har vokst opp blant pedagoger og endt opp som det selv, har et veldig, veldig annerledes syn på hva utdanning betyr.

Haha, man ser det også fint på signaturene våre :P
Sist endret av Lily Bowen; 20. desember 2011 kl. 18:41.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Heh, må være vanskelig å leve med så store fordommer mot seg selv

Er litt som å sitte på rehab og si at du har fordommer mot narkomane.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg ser det dumme jeg har gjort nå. Haha, men jeg regner med at du skjønte hva jeg mente.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg sier. Tror du virkelig de milliardene som jobber for å opprettholde et system som undertrykker oss på den måten jubler for at verden er slik den er? Tror du de syns det er et rettferdig system? Tror du de noe gang har hatt noe valg om å noen gang få seg "en spennende jobb"?
Tror du det er et alternativ for noen andre enn noen ytterst få personer som tilfeldigvis er født nesten helt oppe på nordpolen og hvor lenge tror du de personene isåfall kan beholde den særstillingen?
Vis hele sitatet...
Skal prøve å gi et ihvertfall litt saklig svar nå.

Jeg skjønner ikke hvordan det at vi er særskilt heldige skal gi oss dårlig samvittighet for at vi har det bra og benytter oss av de godene vi har tilgang på. Vi har like lite valgt å bli født i Norge som noen andre som fødes hvor som helst i verden.

Hvis jeg vrir problemstillingen litt; om barnet ditt står ovenfor et valg i livet, der det står mellom å fortsette skolegangen til tross for at h*n overhodet ikke trives, eller å gi drømmene eller ønskene sine en sjanse først, hvordan hadde du reagert?

Det er vel og bra å tenke på resten av verden og ikke oppføre seg som en bortskjemt idiot, men samtidig så er jeg ikke lang nok ute på venstresiden til å gi avkall på goder og valgmuligheter utelukkende pga ideologiske indoktrineringer.

Jeg er for at folk bidrar til at verden blir et mer rettferdig sted, men jeg mener det er mye bedre å hjelpe de på bunn enn å proppe de "på toppen" full av skyldfølelse over å leve det livet de har fått muligheten til å leve. Vil du frata de som har en levemåte som ikke gir optimal uttelling for samfunnet muligheten til å velge dette livet?

Noen lykkes, og noen lykkes ikke, både de som går "riktig" vei og de som har mer alternative livsstiler.

Forøvrig er da en arbeidsledig slappfisk mye mindre belastning enn et velstående utdannet menneske med hytter, biler, båter og familiferier globalt sett
Jeg har ikke utdanning, men jeg elsker livet mitt, når jeg gikk på 9 og 10ende klasse så var jeg den som heller var ute og opplevde andre ting enn og sitte på skole benken, jeg vet ikke hvordan karakterer jeg fikk de 3 siste årene på ungdomsskole, jeg tok aldri tentamen eller eksamen på ungdomsskole, var vel borte i hele 9 og 10ende klasse,
jeg dro på skolen, men dro aldri inn på klasserommet.

Livet mitt har vært som en stor utdanning, det er så mye som har skjedd, og egentlig så er jeg glad for alt jeg har opplevd, (unntatt bensinsniffingen, det var jo artig da, men ikke artig når jeg engang for svi for det) jeg kommer ikke til og begynne på VGS noen gang, det er iværtfall det jeg tenker nå, for jeg klarer ikke skole, ender nok opp med at jeg får jobb på statoil esso etc, sånn at jeg akkurat klarer meg.

Men vet du hva, jeg gir faen, jeg har ingenting og tape, fra nå av handler mitt liv om og skaffe meg en simpel jobb, tjene litt penger, og prøve ut alt som heter dop, feste, knulle, går det til helvete så gjør det det, det var artig så lenge det varte.

Og ja, jeg er godt over 20 år
Sitat av ViceR Vis innlegg
Helt siden jeg begynte på ungdomsskolen har livet mitt handlet om utdanning. Jeg skjønte at selv om det sikkert ikke er noe problem å få seg en grei jobb uten noen formell utdannelse, men jeg forsto at med en god utdannelse så ville det bli så uendelig mye lettere, og jeg kunne leve bedre. Jeg satt meg som mål at jeg ville jobbe med noe innenfor medisin/siv.ingeniør, og siden jeg satt meg det målet, så har jeg stort sett fått toppkarakter i alle fag. Nå går jeg studiespesialiserende 1VGS, og har fortsatt de samme karakterene, og de samme målene. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten utdannelse, og jeg hadde helt ærlig ikke holdt ut hverdagen om jeg hadde gått en annen studielinje.

Jeg er selv veldig fordomsfull mot folk uten utdannelse, og forøvrig folk som går yrkesfag kun fordi de ikke hadde gode karakterer nok, eller rett og slett ikke orket noe annet. Jeg har prøvd å forstå hvordan de kan tenke seg et liv uten en skikkelig utdannelse (forstå meg rett, jeg sikter til de som ikke gidder gjøre noe på skolen). Jeg prøver å bli mindre fordomsfull, men jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne hvordan noen orker å gå på skolen, når de får ingen eller meget lav utdannelse.
Vis hele sitatet...

Dette er jo bare helt utrolig overfladisk av deg. Jeg håper virkelig at du åpner øynene dine litt når du blir eldre og ser at ikke alle mennesker er like.

Og sette seg selv høyere på grunn av at du har valgt å bruke mer eller mindre hele ungdomsperioden din til å lese en masse detaljfakta blir bare for dumt... Verden er litt rundere enn det.

Dette innlegget fikk meg forøvrig til å tenke på min fars kone som skrek å hylte da hun så litt blod når jeg å en kompis hadde en liten fylle-slosskamp. Hun fortalte oss at fra den UNIVERSITETSUTDANNEDE familien hun kom fra, hadde hun aaaaldri sett maken til slik vold! (Og ja hun er fra Oslo's beste vestkant)

Helt siden den dag har jeg grøsset av folk som setter seg selv høyere pga penger og utdanning. Det er kun ett overfladisk system som hindrer en masse kriminelle å rasere å ta fra en alt man har, inkludert livet ditt. den sterkeste overlever.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Dette er jo bare helt utrolig overfladisk av deg. Jeg håper virkelig at du åpner øynene dine litt når du blir eldre og ser at ikke alle mennesker er like.

Og sette seg selv høyere på grunn av at du har valgt å bruke mer eller mindre hele ungdomsperioden din til å lese en masse detaljfakta blir bare for dumt... Verden er litt rundere enn det.

Dette innlegget fikk meg forøvrig til å tenke på min fars kone som skrek å hylte da hun så litt blod når jeg å en kompis hadde en liten fylle-slosskamp. Hun fortalte oss at fra den UNIVERSITETSUTDANNEDE familien hun kom fra, hadde hun aaaaldri sett maken til slik vold! (Og ja hun er fra Oslo's beste vestkant)

Helt siden den dag har jeg grøsset av folk som setter seg selv høyere pga penger og utdanning. Det er kun ett overfladisk system som hindrer en masse kriminelle å rasere å ta fra en alt man har, inkludert livet ditt. den sterkeste overlever.
Vis hele sitatet...
Jeg setter på ingen måte meg selv over noen andre, og har dyp respekt for alle som har klart seg så bra som de gjør uten utdannelse. Men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så har jeg tungt for å forstå at ikke de fleste satser mot høyere utdannelse.

Jeg misliker sterkt, i likhet med deg, folk som mener de er bedre enn andre ene og alene på grunn av en tittel de fikk på universitetet noen år tilbake.
Sist endret av ViceR; 20. desember 2011 kl. 20:54.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg setter på ingen måte meg selv over noen andre, og har dyp respekt for alle som har klart seg så bra som de gjør uten utdannelse. Men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så har jeg tungt for å forstå at ikke de fleste satser mot høyere utdannelse.

Jeg misliker sterkt, i likhet med deg, folk som mener de er bedre enn andre ene og alene på grunn av en tittel de fikk på universitetet noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg satset på høyere utdannelse hadde jeg trolig enda gått på skole for å forsøke å fullføre en master, nå er det dog 8 år siden jeg forlot skolen og bra er det.

Nå skal det sies at jeg er en 3.6 i snitt fra ungdomsskolen og 3.2 i snitt fra VGS elev, mao jeg er det som er sett på som en skoletaper (var kun en samtale unna å stryke i matte på vgs) mens jobben min krever latterlige mengder kunnskap som oppdateres konstant.

Av de personene i min nærmeste krets som har valgt høyere utdannelse er det kun min søster som har en jobb som relevant til utdannelsen, resterende er Esso-ekspeditører og jobber på f.eks KID, mao har jeg lite til overs for noen form for høyere utdannelse og jeg tviler på at jeg kunne fått verken en bedre jobb eller bedre lønn med høyere utdannelse.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er ikke en særlig godt bevart hemmelighet at utdanning gir deg bedre forutsetninger for å lykkes i arbeidslivet. Sjansene for å jobbe seg til toppen ved hjelp av studiekompetanse og hardt arbeid er i dag vesentlig lavere enn for 20 år siden, eller 10 for den saks skyld. Man ser også en tendens til at flere og flere titler blir blir lovbeskyttet og regulert nærmere for å kvalitetsstemple (og sikre) deler av næringslivet. De siste årene har f.eks lov om eiendomsmegling og krav til utdanning dukket opp, samtidig som alle ansatte i bank må ha autorisasjon (med tilhørende bachelor?).

Jeg vil tro at også bedrifter er ute etter ansatte med utdanning for å ha et kvalitetsstempel på sine ansatte. Det er en trend jeg helt ubegrunnet tror kommer til å fortsette, og øke i omfang.

Det er helt klart at man _kan_ få seg en lukrativ jobb med gode betingelser og betaling uten utdanning, men sjansene er nok langt høyere med en bachelor eller master i baklomma. Selvfølgelig finnes det utallige tilfeller der drop outs jobber seg til relativt gode stillinger i næringslivet, men det finnes _garantert_ dobbelt så mange som ender opp med å hate jobben sin, men jobber der resten av livet.

Utdanning gir deg på generell basis en stor fordel i arbeidslivet. Det er ikke noe å diskutere. Spørsmålet er vel heller om man behøver utdanning innen det DU har lyst å jobbe med. Det er ikke noe automatikk i at penger=fullverdig liv. Mange er nok fornøyde med å jobbe på fiskebåt, mens andre vil sitte på kontoret. Det er svært individuelt hvordan folk vil bruke livet sitt.
Utdanning er absolutt en måte å komme seg dit man vil, mye lettere enn folk som ikke har utdanning. Jeg fikk jobb et halvt år før jeg var ferdig med min bachelor i sommer, fikk drømmejobben på første søknad jeg sendte, akkurat hva jeg har peilet meg inn på igjennom studiene.

Kjenner folk med flere års erfaring og fagbrev som ikke har kommet inn i lignende stilling, og folk uten papirer kan bare glemme det. Jobber som ingeniør og jobben kunne ikke vært mer relevant for utdanningen min, har fått masse utbytte av skolen og ser nå mer og mer sammenhengen av hva jeg har lært.

Reiser mye i jobben, har alle kontinenter som min arbeidsplass, både på land og offshore. Ca halve året fri og tjener utrolig bra med penger. Ville aldri vært her jeg er uten utdanning.

Folk som ikke får relevant jobb etter utdanning finnes vel, men mistenker at det er folk som tar fjasete utdanning, evt søker på feil jobber!
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Far min fullførte 9. klasse, ikke noe skolegang etter det.
Nå er han avdelingssjef i et stort selskap og tjener godt.
Er ikke helt sikker på hvor mye, men er rimelig sikker på at det er i overkant av millionen.

Noe slikt kan du dog bare glemme i dag, det er ikke mulig hvis man er ung nå.
Vis hele sitatet...
Det er mulig hvis man er smart nok. Man må virkelig lære av de som er over en. Hele tiden spørre dem om de store spørsmåla og sette seg i de høye-press-situasjonene. Og deretter gjøre en god jobb.

Så får man en jobb litt høyere opp. Rinse and repeat.

Men det er ikke lett å få til. For min del tror jeg det krever mye flaks, mer enn hard jobb.
Sitat av hyd Vis innlegg
Utdanning er absolutt en måte å komme seg dit man vil, mye lettere enn folk som ikke har utdanning. Jeg fikk jobb et halvt år før jeg var ferdig med min bachelor i sommer, fikk drømmejobben på første søknad jeg sendte, akkurat hva jeg har peilet meg inn på igjennom studiene.

Kjenner folk med flere års erfaring og fagbrev som ikke har kommet inn i lignende stilling, og folk uten papirer kan bare glemme det. Jobber som ingeniør og jobben kunne ikke vært mer relevant for utdanningen min, har fått masse utbytte av skolen og ser nå mer og mer sammenhengen av hva jeg har lært.

Reiser mye i jobben, har alle kontinenter som min arbeidsplass, både på land og offshore. Ca halve året fri og tjener utrolig bra med penger. Ville aldri vært her jeg er uten utdanning.

Folk som ikke får relevant jobb etter utdanning finnes vel, men mistenker at det er folk som tar fjasete utdanning, evt søker på feil jobber!
Vis hele sitatet...
Hva jobber du med?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
pisspreik

viss ikke, kom gjerne med kilder..
Vis hele sitatet...
Har ingen kilder å vise til, men livets skole duger rett og slett ikke i arbeidslivet i dag hvis man vil ha en "høy" posisjon. (Med mindre man er selvstendig næringsdrivende)
Sist endret av RainbowDash; 20. desember 2011 kl. 23:21.
Jobber som Serviceingeniør. Reiser rundt på serviceoppdrag når kundene har utstyr som er nede på riggene/skipene, det være seg boreutstyr, kraner og lignende. Eller når utstyret skal klassifiseres på nytt etter noen års bruk, hvor det trengs overhaling og utstyret testes før det blir overlatt til kunden igjen.

Kan være et enkelt oppdrag, hvor det bare er å skifte en sliten og ødelagt del, eller det er feilsøking for å finne ut hvorfor det ikke fungerer. Jeg jobber hovedsaklig med hydraulikk, men har tverrfagelig utdanning så drar litt nytte av det. Siden systemene er satt sammen av elektro, styring/regulering og mekanikk/hydraulikk. Reiser som regel ut som spesialist og bistår kunden med å få det fikset, noe som gjør at jeg ikke gjør de mest møkkete jobbene selv, men veileder og bistår

Akkurat nå er jeg på en ny borerigg som vi har masse utstyr på, alt er ferdig installert og nå skal jeg sammen med kollegaer få utstyret til å fungere før det overlates til kunden.

Det jeg liker mest med jobben er reisingen, ut å oppleve verden og det er en spennende bransje hvor store ting skjer. I tillegg til at jeg har helt fri når jeg er hjemme.
Sitat av psyk0naut Vis innlegg
@FreakyJohn;
Korrekt, har nær familie som jobber innenfor fiskeindustrien. Så det er jo en mulighet. Jeg har nå deltidsjobb på bensinstasjon i tillegg til skolen, ingen problem i det hele tatt. Men det gir litt lite tid lekser på ettermiddagen og kvelden.

Det er ikke det at jeg vurderer å droppe utdanning, men det handler om å vite at man har muligheten. Jeg har hatt 5 i de fleste fag på skolen, en 2'er og 3'er pga. manglende interesse for faget. Så det er ikke det at jeg ikke "greier" å gå utdanning, men den manglende interessen for hjørnesten fag som matematikk får meg til å tenke.

Nå har jeg jo fått en del gode svar allerede, flott å høre om andres livserfaring når man prøver å planlegge sin egen.

Jeg sitter faktisk å skriver dette i en stund hvor jeg bare sitter å ser stryk karakteren i matematikk til jul komme sigende imot meg..
Vis hele sitatet...

Slapp av! Fikk 2 i matte selv, men liker ikke faget og hadde ingen planer om å sitte med kalkis i arbeidslivet. Har enda ikke møtt på en utfordring som vanlig matte ikke kan fikse. Er en stund siden kassadamene på Kiwi spurte meg om kvadratroten av noesomhelst eller hva fellesnevneren er. Jeg valgte en utdannelse om ikke har noe med matte å gjøre feks. Ta deg utdanning er mitt tips. Bor du hjemme slipper du lån også og da er det jo GRATIS. Selv er jeg den eneste av gjengen som kan påberope seg noen skikkelig utdanning slik jeg ser det(høyskole). Fordelene: Lettere å få seg jobb med noe du er interessert i, sikkret decent lønn osv. Ulempene: studielån. Thats it. Sikkert flere fordeler også, men ikke noen ulemper slik jeg ser det. Har fet kåk, penger i lomma og litt gress i skuffen. Livet blir jo ikke bedre enn det? Bortsett fra at jeg må jobbe da.... hehe. Er deilig å ikke måtte gå rundt som ei blakk rotte og bo hjemme hvertfall. Pluss det er jo mestring å ta en utdannelse. Man har klart noe spesifikt og har noe håndfast å vise frem.

Stay in school man. School is cool.

Til alle eletrikere, mekanikere, osv som gikk yrkesrettet sier jeg ikke at det er noe dårligere utdanning. Men hvis du vil UTRETTE noe stort. Komme deg i POSISJON i samfunnet. Få deg FETERE jobber. Så er høyskole utdanning for meg et must. Jeg hadde ikke klart å leve med å legge ledninger eller rør, fikse biler, lage mat, whatever i 50år før pensjonen tar meg. Hvis jeg først skal selge sjela mi til samfunnet med jobb og alt det innebærer så skal jeg faen meg får gjort noe som betyr noe og som hvertfall interesserer meg halvveis.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Viss man er kreativ og ikke bryr seg så mye om lovverket så er det lett og tjene gode penger.En jeg kjenner drar inn ca 100tusen skattefritt i mnd på og dyrke opp fine grønne planter.
Så ordtaket om at "penger ikke vokser på trær",kan diskuteres
Vis hele sitatet...
nja hvor mye det er i det du sier hvet jeg ikke men at det er mulig å tjene 100k på grønt er abselut realt men hva skal du med 100k skatefrit i norge
med mindre du har en god jobb på siden kan du fremdeles ikke kjøpe dyrt hus, bil, ferier osv staten legger for merke til at det renner 100 lapper ut av lomma di å synte at det er passe suspeckt når du går på GNAV å har 120k netto i året