Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 20945
Hallo alle freaks!
Jeg kommer hit etter en lang pause fra freakforum med en "problemstilling" som jeg har tenkt på en stund, men som jeg ikke har hatt muligheten til å diskutere med så veldig mange.

Hvorvidt er det mulig å leve et fullverdig liv, i denne tidsalder uten noen form for fullført utdanning?

Da regner jeg ikke utdanning som fullført grunnskole, eller en fullført almenfaglige linje på videregående. Definisjonen min på "utdanning" i denne tråden er en fullført skolegang med utgang direkte til arbeidslivet.
Jeg tar opp problemstillingen med tanke på akseptsanse fra resten av samfunnet og muligheten på en "god" levestandard.
Vi er inne i en tidsalder hvor utdanning, og papirer blitt en viktigere og viktigere del av hverdagen til mange. Idag, så betyr nok utdanning mye mer for den gjennomsnittlige person, enn for noen titalls år tilbake.
Skjønner jo at det er langt ifra alle yrker du kan utføre uten skolegang, og her ser jeg bort ifra alle yrker hvor skole er helt nødvendig.

Idag, hvorvidt er et liv uten utdanning likeverdig med et liv hvor store deler er innviet til et opplæring innen et yrke, hvor du for eksempel har fem års utdanning liggende bak deg?

Selv har jeg den følelsen av at det å neglisjere utdanning, ikke er noe som et intelligent, oppegående menneske i dagens samfunn kan gjøre.
Det kan godt være at det er kun jeg som sitter med denne holdningen, at utdanning er noe alle må ha for tiden, og at uten, så er du praktisk talt "ingenting".

Nå som dere besvarer "problemstillingen" min, må dere ha i tankene at dette er skrevet av en 18-åring, uten veldig mye livserfaring. Beklager et muligens rotete oppsett av teksten, men håper jeg greier å få frem problemstillingen min greit.

Takk for alle svar og meninger!
Er 20, snart 21 og har ikke fullført vgs, tjener ganske bra etter skatt og lever et normalt liv, lever på ca samme standard som mine venner med bachelor grad gjør. Jobber mer enn de men det går greit, liker å jobbe. Skal ta utdanning da. Har bare tatt en pause pga forskjellige ting.

Ingen som hatt noe negativt å si om det valget.
Ser du bor i Nordlige-Norge, regner med det betyr nordenfor Trondheim? Mye gode penger i fiskeindustrien, både landbasert og på båter (på fiskebåter trenger du kun sikkerhetskurs for å mønstre på som fisker, men er vanskelig å få seg jobb uten kontakter).

Personlig befant jeg meg i nøyaktig samme situasjon ifjor. Fullført Allmen, og det var det. Jeg trengte ett friår fra skolen før Høyskole, og fikk meg jobb på ett fiskemottak. Nå skal det sies at jeg hadde kontakter for å få akkurat den jobben, men det er ikke påkrevet. Sålenge du har arbeidsmoral og ståpå-vilje, så er mye gjort. Tjente da mellom 500 og 550k før skatt, og da var jeg en av de laveste lønnede som jobbet på hverdagene. Mye overtid, spesielt i makrell og sildesesongen (oktober/november - mars), opptil 20 timer jobb, 8 timer fri, 20 timer jobb igjen. Gikk en og en halv måned uten fri, jobbet 7 dager i uken, men det er det det blir penger av. Er også muligheter for bare å jobbe på mottaksavdelingen i sesongen, da de ofte trenger ekstra bemanning den perioden.

De fleste nordmenn som jobbet "på gulvet" der var etablerte folk (for det meste menn), og de hadde en lønn på ca 600k i året før skatt. Ingen av dem har noe relevant utdanning. Eneste som var å klage på var at de så lite til familien når hardkjøret var på sitt værste.

Så, mitt intrykk er at så lenge du ikke er redd for å ta i ett tak, så er det fortsatt mulig å lebe ett "normalt" liv.
fylte 27 her om dagen, falt ut av skolen på ungdomskolen, videregående blei nesten umulig å henge med på og måtte slutte flere fag for å klare og få stå karakter i noen av de. jeg maset så vidt jeg kan huske etter hjelp fra 2året på ungdomskolen og fikk ikke hjelp før siste halvdel av 4året på vgs. (vk2, gikk grunnkurs to år på forskjellige skoler) den siste halvdelen der var desverre ALT for sent. så nå sitter jeg her uten noen form for utdanning. Nå har jeg vert ganske så syk siste årene så jobb hadde vert omtrent umulig. og takket være sykdom og mistet muligheten til å tjene penger så har jeg egentlig nå mistet lysten på alt som heter jobb å skole... rimelig tøfft å sitte uten jobb, og ganske tungt å sitte uten utdanning også.... for alle plasser eller personer jeg treffer dømmer meg "åja, ikke rart du er som du er, du har jo ikke fullført skolen en gang" 30 åra nærmer seg og jeg finner ikke noe motivasjon til å begynne med noe skole i det hele tatt.... droppe ut de faga er det dummeste jeg har gjort når det kommer til sånne valg. hadde vert bedre med 2 i alle fag enn halvparten blankt!

DON'T BE TOO COOL FOR SCHOOL er det ikke det dem sier.... Nav gir i allefall ikke støtte nok til at du får det så særlig lett videre i livet....
27 er ingen alder, det er ikke for sent sier de MEN en ting er sikkert.. det er MYE lettere å bare gjøre seg ferdig med skolen når du er der... senere i livet har man enten ikke råd til å gå på skole ellers så er det ofte så alt for vanskeli gå komme inn igjen.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Ser du bor i Nordlige-Norge, regner med det betyr nordenfor Trondheim? Mye gode penger i fiskeindustrien, både landbasert og på båter (på fiskebåter trenger du kun sikkerhetskurs for å mønstre på som fisker, men er vanskelig å få seg jobb uten kontakter).

Personlig befant jeg meg i nøyaktig samme situasjon ifjor. Fullført Allmen, og det var det. Jeg trengte ett friår fra skolen før Høyskole, og fikk meg jobb på ett fiskemottak. Nå skal det sies at jeg hadde kontakter for å få akkurat den jobben, men det er ikke påkrevet. Sålenge du har arbeidsmoral og ståpå-vilje, så er mye gjort. Tjente da mellom 500 og 550k før skatt, og da var jeg en av de laveste lønnede som jobbet på hverdagene. Mye overtid, spesielt i makrell og sildesesongen (oktober/november - mars), opptil 20 timer jobb, 8 timer fri, 20 timer jobb igjen. Gikk en og en halv måned uten fri, jobbet 7 dager i uken, men det er det det blir penger av. Er også muligheter for bare å jobbe på mottaksavdelingen i sesongen, da de ofte trenger ekstra bemanning den perioden.

De fleste nordmenn som jobbet "på gulvet" der var etablerte folk (for det meste menn), og de hadde en lønn på ca 600k i året før skatt. Ingen av dem har noe relevant utdanning. Eneste som var å klage på var at de så lite til familien når hardkjøret var på sitt værste.

Så, mitt intrykk er at så lenge du ikke er redd for å ta i ett tak, så er det fortsatt mulig å lebe ett "normalt" liv.
Vis hele sitatet...
Jesus. Jeg som trodde skiftarbeid i industrien var godt betalt. 600.000 før skatt?
@FreakyJohn;
Korrekt, har nær familie som jobber innenfor fiskeindustrien. Så det er jo en mulighet. Jeg har nå deltidsjobb på bensinstasjon i tillegg til skolen, ingen problem i det hele tatt. Men det gir litt lite tid lekser på ettermiddagen og kvelden.

Det er ikke det at jeg vurderer å droppe utdanning, men det handler om å vite at man har muligheten. Jeg har hatt 5 i de fleste fag på skolen, en 2'er og 3'er pga. manglende interesse for faget. Så det er ikke det at jeg ikke "greier" å gå utdanning, men den manglende interessen for hjørnesten fag som matematikk får meg til å tenke.

Nå har jeg jo fått en del gode svar allerede, flott å høre om andres livserfaring når man prøver å planlegge sin egen.

Jeg sitter faktisk å skriver dette i en stund hvor jeg bare sitter å ser stryk karakteren i matematikk til jul komme sigende imot meg..
Faren til en gammel bekjent av meg fullførte allmenn og ga seg med skole etter det. Han er i dag sjef over trondheimsavdelingen for et eller annet rart firma. Han jobbet seg oppover i firmaet og har vel i dag et par millioner i lønn.

Broren til en kompis av meg er nestsjef på en Rema 1000, han jobbet seg også oppover i systemet. Tjener vel 350-400 tusen brutto i året.

Hvis man klarer å få foten i døren i et eller annet byggfirma kan man også få fet lønn uten utdanning. En ufaglært forskalingsnekker tjener vel 400-500 tusen i året brutto. Klarer man å få foten inn får man fagbrevet etterhvert også. Og da har man plutselig samme utdanning som de som gikk yrkesfag på vgs og fått fagbrev.
Har et eksempel på dette, en jeg kjenner fullførte ikke ungdomskolen. Han ble stillasarbeider, så ble han bas for stillasarbeiderne (en slags sjef), i år ble han ansatt som forskalingsnekker. Gikk opp 200 tusen i lønn.

Så det er jo fullt mulig hvis man har arbeidsvilje og helsa og psyken holder.
Det er fullt mulig, bedrifter kan gi deg gode karrieremuligheter uten utdanning, så lenge du har jobbet der noen år. Broren min er 30 og har jobbet på rema i 13 år. Blitt nestsjef og tjener greit på det. Han har vgs utdanning da.
En kar har gjort alt riktigt og gått skole, læretid og har nå fagbrev.. Han har kjøpt hus, har dame og bil og jobben må sies å være en meget trygg og god jobb som gir ca 500.000 i året. Han er 21 år gammel.

Denne karen var første gang i utlandet nå i sommer, (sverige teller ikke) det var en to ukers fylletur i kjent norsk stil. Han er av typen som kommer til å jobbe i den jobben til han blir pensjonist, og gudene vet ka han skal finne på som pensjonist.. for jobben er mye av livet hans.. (han kvir seg til å ta sommerferie, jobber ekstra uten å ta ut noe avspasering..) Jobben er forøvrig en rolig jobb uten for mye utfordringer. (har jeg hørt)

Virker som om dette er mange foreldres drømmesønn, stabil jobb, stabilt liv, ingen oversaskelser eller utflukter som ikke er planlagt ett års tid eller noe..

Jeg syns han er heldig, ikke fordi han har det livet og den jobben, på ingen måte derfor.. men fordi han er en slik person som faktisk kan leve på den måten. For slike personer har det utrolig lett her i Norge, alt er tilrettelagt for at vi skal gå skole, lærlingtid, og jobbe til vi bli pensjonister. Dette liker staten..

En annen kar Droppet ut av skolen når han var 17, etter to år på yrkesfaglig, fant han ikke noe grunn til å gå der lenger. første året, som var helt fantastisk i forhold til ungdomsskulen, var snittet på rundt 5 i karakterer. alle fag som han intereserte seg litt for fikk han sekser i. Andre året hadde han godt over 200 timer og mer en en måned enkeltdager fravær fra skolen. Han så rett og slett ingen grunn what so ever med å gå på skole, for aldri i livet at han kom til å bli værende i en yrkesfaglig jobb. Det er jo såååå forbanna kjedelig.

For denne karen er en jobb bare noe man må ha for å tjene seg penger så man kan ta seg fri og reise ut på eventyr og oppleve ting. Han fikk jobb som hjelpemontør i et eletrikerfirma, og jobbet der til han for i militæret 6 måneder senere. Siden da har han reist og opplevd ting som gjør at folk maser og maser om at han burde skrevet bok (og han er bare 22 år gammel). Han har nå fått seg en reisejobb, som gir ca 500.000 i året hvor han i praksis har 6 måneder fri i året. Jobben er helt ufaglært, men setter krav til praktisk erfaring, og personlig egnethet..

Disse to karene har et helt forskjelligt liv, begge har etter mitt syn ordnet seg bra. Men allikevel får kar nummer to høre at han burde snart skaffet seg en utdannelse.

Når skal folk forstå at utdannelse på ingen måte er synonymt med skole, og at folk er vidt forskjellige. hadde man bedt disse to karene over bytte liv, så hadde det vært et helvette for de begge. kar en ville slitt psykisk med all en usikkerheten og impulsiviteten som kar 2 mener er det som gjør livet verdt å leve.. mens kar 2 ville kjedet seg i hel av livet til førstemann.

Folk er forskjellig folkens, det staten prøver å indoktrinere oss til er ikke den eneste måten å leve livet på. etter mitt syn er det heller det motsatte.
Jeg er 23 og har ingen utdannelse. Jobber med generell studiekompetanse nå, men det er tøft når jeg ikke vet hva jeg skal bli. Virker som jeg aldri kommer til å finne det ut heller. Kan ikke se for meg meg selv på en høyskole eller universitet da jeg foretrekker praktisk læring fremfor teoretisk. Det faller meg virkelig ikke naturlig å lese i flere år i strekk, fatter ikke hvordan folk klarer å ha en slik ro i ræva : )

Noen folk kaller meg dum, men jeg lærte å lese allerede når jeg var 3 år og skole virket alltid helt bortkastet når jeg ikke visste hva jeg ville bli. Alt jeg er dypt motivert for klarer jeg lett, men hva skal jeg gjøre?

Har jobbet på en fabrikk i byggebransjen i 5 år nå. Godt miljø, grei lønn, dødskjedelig jobb. Bestemmer på ingen som helst måte over min egen arbeidsdag og har nødt til å jobbe i team, men uten særlig hjerne stimulans. Det i seg selv er en motivasjon for å komme seg videre, heldigvis.. så får vi se
Et råd som jeg vil gi til trådstarter er å ta de svarene du får her med en stor klype salt.

Når man legger ut denne typen spørsmål på nett-forum, vil man erfaringsmessig få mange historier av typen "jeg kjenner en fyr som tjener 750.000 i året på tidenes chilleste jobb, null krav til utdanning, sykt mange frynsegoder og fri tre måneder i året".

Det man bør huske på at er at dersom du står kun med vitnemål fra videregående, null relevant arbeidserfaring og ikke-eksisterende "nettverk" når det gjelder jobb så bør man være forberedt på å lete en god stund, dersom du ønsker en interessant jobb som betaler bra.

Når det er sagt - Min personlige mening er at det er fullt mulig å leve et fullverdig liv uten høyere utdanning. Som det allerede er nevnt, finnes det mange eksempler på jobber hvor det er fullt mulig å "jobbe seg oppover".

Det kan også nevnes at utdanning ikke er et "formelt" krav i de aller fleste yrker, dvs. at dersom du ikke vil bli lege, prest, advokat eller ingeniør så er det teoretisk sett mulig å begynne uten utdanning.

Samtidig er det verdt å nevne at Norge er et av landene i verden med best vilkår for studenter - så og si alle utdanninger er gratis og man får stipend og gunstig studielån. I tillegg til dette vil mange si at det å studere er en berikelse i seg selv, samtidig som dette ofte er en periode av livet man nyter relativt stor personlig frihet (alt ettersom livssituasjon selvfølgelig). På bakgrunn av dette mener jeg at man bør vurdere flere forhold enn kun "karriere" når man skal ta stilling til om man ønsker å studere.
Har ingen historie/erfaring å dele, men vil nevne vekter jobb. En jobb som du ikke trenger noe utdanning til(dog du har muliget til å utdanne deg i det), trenger bare kurs og så er det ut i jobb. Grunnlønn på 150 kr/t som jeg syns er veldig bra, som student. I tillegg til store muligheter for å jobbe seg opp i bransjen.
Hvor mye du trenger å tjene for å ""ha det bra" kommer helt ann på; hvilke krav du setter til levestandard, sivilstatus (lettere med to inntekter), og kanskje mest hvor du ønsker å bo.

En årsinntekt på 300 000 kan holde lenge hvis du ønsker å bo i utkantsnorge. Vet om flere som bor i småbygder som har slike inntekter og har det veldig bra. Spesielt om de har samboer, slik at inntekten dobles.

Selv er jeg født og oppvokst i Bærum. En inntekt på 300 000 er ingenting her, fordi bolig er så kostbart her.
Jeg fyller 23 etter jul og skal begynne på skole til høsten. Jeg har innsett at jeg kommer til å måtte flytte ut fra bærum når jeg skal etablere meg med hus. Sikter meg inn på en årlig inntekt på 5-600 000.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Har ingen historie/erfaring å dele, men vil nevne vekter jobb. En jobb som du ikke trenger noe utdanning til(dog du har muliget til å utdanne deg i det), trenger bare kurs og så er det ut i jobb. Grunnlønn på 150 kr/t som jeg syns er veldig bra, som student. I tillegg til store muligheter for å jobbe seg opp i bransjen.
Vis hele sitatet...
Fin studentjobb.
Ellers, for spesielt intreserte.
Sist endret av GrønnUgle; 20. desember 2011 kl. 10:41.
Du kan komme langt innen IT-bransjen uten utdannelse, men da krever det sykt mye interesse og lidenskap for det. Er du heldig og får en jobb innenfor IT kan du f.eks. satse på sertifiseringer som bedriften betaler for. Etterhvert vil du bli ettertraktet og kan bytte jobb osv.

På den måten kan du få gratis utdannelse, lønn og praksis i ett.
Det kan ta tid, avhengig av eksisterende kunnskaper, og/eller om bedriften bevilger midler til sertifisering.
Sitte selv som en 27 åring uten noe fast utdanning å lene meg til. Fullførte videregående på yrkesfag, men ble aldri ferdig med læretiden.

Kjenner at det er utrolig surt å ikke ha noe utdanning. Og det er ikke bedre når familie går og hakker og kjefter med ''nå kan du se hva som skjer uten utdanning''
Sist endret av MasterCorruptor; 20. desember 2011 kl. 10:54.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Har ingen historie/erfaring å dele, men vil nevne vekter jobb. En jobb som du ikke trenger noe utdanning til(dog du har muliget til å utdanne deg i det), trenger bare kurs og så er det ut i jobb. Grunnlønn på 150 kr/t som jeg syns er veldig bra, som student. I tillegg til store muligheter for å jobbe seg opp i bransjen.
Vis hele sitatet...
Må bare skyte inn at vekterjobb innebærer å jobbe med noen av de største idiotene man kan møte på, jobben er dørvende kjedelig 99% av tiden, lønnen er på nivå med en medarbeider på rema1000 og lønnen til gamlesjefen min var på litt over 300k... Fraråder på det sterkeste alle som vurderer det å jobbe som vekter.

Forøvrig helt enig med grønnugle.
Som Rusketulla sier, så er det aldri forsent. Min mor droppa ut av ungdomsskolen og tok masse små jobber (butikk, gammlehjem etc) til hun ble rundt 40. Da tok hun seg utdanning innen psykiatrien, så nå lever hun godt
Far min fullførte 9. klasse, ikke noe skolegang etter det.
Nå er han avdelingssjef i et stort selskap og tjener godt.
Er ikke helt sikker på hvor mye, men er rimelig sikker på at det er i overkant av millionen.

Noe slikt kan du dog bare glemme i dag, det er ikke mulig hvis man er ung nå.
Sist endret av RainbowDash; 20. desember 2011 kl. 11:49.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg

Noe slikt kan du dog bare glemme i dag, det er ikke mulig hvis man er ung nå.
Vis hele sitatet...
pisspreik

viss ikke, kom gjerne med kilder..
Sikkert fett å være uten utdanning i 2011, bare reise rundt som 22åring på dimmepenger og "oppleve verden", men det spørs om det blir så fett i 2040. De aller fleste som dropper ut forblir arbeidsledige eller får seg en lavtlønna og usikker stilling og de færreste tar mer utdannelse, så enkelt er det. Å tro noe annet er i stor grad et forsøk på å lure seg sjøl.
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 12:12.
Jeg er under 30 år. Har kun GK Idrett på VGS, og får utbetalt 30-35 tusen kroner i måneden. Det var pga. en bilulykke jeg måtte avbryte min idrettutdanning, og fikset meg derfor inn i industrien i senere år. Det skal sies at jeg har hatt flaks med å treffe på rette kontakter, og samtidig gjort godt arbeid som har fått meg oppover i systemet.

Innen 10 år vurderer jeg å kjøpe meg inn i firmaet (lita firma med masse kontrakter rundt i verden). Jeg har allerede vært i Kina, India, Namibia, landprosjekter og rundt 23 oljeplattformer i nordsjøen. Sjefen min er mangemillionær, og jeg tror heller ikke han fullførte sin utdanning da han var ung.

Konklusjon: Alle er ikke udugelige uten utdanning, og man kan komme seg et sted i livet uten papirer. Arbeidsmoral, tillit, kreativitet og godt humør kan en komme langt med.

Vil også legge til at jeg selvsagt mener at alle burde få seg en utdanning. For jeg kunne fort stått med hodet i rævva om alt gjekk rett vest.
Sitat av Mith Vis innlegg
Sikkert fett å være uten utdanning i 2011, bare reise rundt som 22åring på dimmepenger og "oppleve verden", men det spørs om det blir så fett i 2040. De aller fleste som dropper forblir arbeidsledige eller får seg en lavtlønna og usikker stilling og de færreste tar mer utdannelse, så enkelt er det. Å tro noe annet er i stor grad et forsøk på å lure seg sjøl.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen tall, så jeg skal ikke uttale meg bastant, men min oppfatning er at en overraskende høy andel av de som "tar det på sikt" lander ganske så bra etterhvert. Når man er så heldig å bli født i Norge har man helt enormt mange muligheter, og bruker man litt tid på å utforske de så tror jeg man blir overrasket.

Men selvfølgelig er det ikke til å skyve under en stol at en større andel igjen ender opp i situasjonen du besriver, eller verre. Selv ville jeg aldri tatt den sjansen, men det handler igjen om det grønnugle snakker om. Poenget er at man er langt ifra så sjanseløs som man blir indoktrinert til å tro av å ikke ta utdanning og kjøre helt a4.
Kun 54 prosent av ungdommene som droppet ut etter ett år, var i arbeid i 2008. På samme tid var 87 prosent av ungdommene med fullført
videregående utdanning i arbeid.

Det du og Grønnugle ikke tar innover dere er at situasjonen framover antageligvis bare blir verre, vi ser det jo over hele Europa. Bare i Sverige så er hver fjerde mellom 20-30 arbeidsledig, noe som i svært mange tilfeller innebærer at de ikke har råd til å flytte ut, skaffe seg et eget liv og stifte familie. De kommer i tusentall over grensa til oss her vest fordi vår egen ungdom drømmer om å bli advokater, leger eller kjendiser eller hvertfall jobbe minst mulig og tjene fett.
Så hvordan kan vi i Norge ta oss den friheten det er å la massevis av folk falle utenfor arbeidslivet bare fordi de ikke har lyst til å jobbe 8-4. Mange av dem ender opp på nav etter en utsvevende ungdomstid der de var for "individualister" til å faktisk ta i et tak?
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 12:25.
Samfunnet utvikler seg vel ikke på samme måte dersom ingen tar utdannelse. På sikt selvsagt.. Hvem skal forske? Ufaglærte?
Sitat av Mith Vis innlegg
Kun 54 prosent av ungdommene som droppet ut etter ett år, var i arbeid i 2008. På samme tid var 87 prosent av ungdommene med fullført
videregående utdanning i arbeid.

Det du og Grønnugle ikke tar innover dere er at situasjonen framover antageligvis bare blir verre, vi ser det jo over hele Europa. Så hvordan kan vi i Norge ta oss den friheten å la massevis av folk falle utenfor arbeidslivet bare fordi de ikke har lyst til å jobbe 8-4?
Vis hele sitatet...
Hverken jeg eller grønnugle har vært i nærheten av å drøfte etikken bak dette. Selvfølgelig er det ikke et bidrag til samfunnet, men hvis dette er din veiledning i livet så synes jeg faktisk synd på deg.

Som jeg allerede har sagt, du tar en sjanse. Men det er ikke som å spille russisk rulett, du har faktisk ganske greie odds. Synes dette blir far-fetched som å snakke om de sultne barna i afrika når noen kaster mat..

EDIT: Dette var skrevet før du utfylte posten din, nå ser jeg at vi ikke snakker helt om det samme.
Sist endret av Tøffetom; 20. desember 2011 kl. 12:35.
Jeg har heller ikke nevnt noe etisk syn på dette, jeg bare forteller dere hva som er realiteten. Å velge bort utdannelse i dag og fortsatt tro at man skal bli noe særlig her i livet er som å spille på hest, ikke som å spille russisk rulett. Du har veldig liten sjans for å faktisk vinne, du dør ikke om du skulle mislykkes totalt, og de aller fleste ender opp som tapere.

Så grunnen til at vi som samfunn prøver å få det inn i huet deres at utdannelse lønner seg er at vi ikke har lyst til å subsidiere en gjeng med bortskjemte unger.
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 12:37.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er sikkert mulig og leve et fullverdig liv uten utdanning... men har du lyst på hifi anlegget, porscha, leiligheta og stresslessen så må du få deg utdanning. En master er 500-650 i grunnlønn og ei økning på 40-80k i året.
Sist endret av uaexed; 20. desember 2011 kl. 12:37.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har heller ikke nevnt noe etisk syn på dette, jeg bare forteller dere hva som er realiteten. Å velge bort utdannelse i dag og fortsatt tro at man skal bli noe særlig her i livet er som å spille på hest, ikke som å spille russisk rulett. Du har veldig liten sjans for å faktisk vinne, du dør ikke om du skulle mislykkes totalt, og de aller fleste ender opp som tapere.
Vis hele sitatet...
Jeg har vunnet i lotteri jeg da eller? Les innlegget mitt litt lenger oppe.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Røkke har ikke/hadde ikke utdanning.. nå svømmer han i penger.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg har vunnet i lotteri jeg da eller? Les innlegget mitt litt lenger oppe.
Vis hele sitatet...
Ja, du sier jo sjøl at du har hatt flaks med både arbeidsplass og kontaktnettverk. Det er ikke realiteten for det store flertallet, du er jo unntaket.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Røkke har ikke/hadde ikke utdanning.. nå svømmer han i penger.
Vis hele sitatet...
Hvor mange tusen er det som havner på NAV for hver Røkke?
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 12:46.
Mith:

At mange som dropper ut blir gående på nav eller i dårlige jobber har jeg da vitterlig ikke benektet? Ei heller har eg sagt et vondt ord mot å fullføre en utdannelse.

Men er det da rart at de som dropper ut blir gående som de gjør når det eneste de får høre er hvor ubrukelig de er og hvor få muligheter de har om de ikke fullfører en utdanning?

Det er et lass av muligheter for de aller, aller fleste som er født i Norge. Mangel på skole er ett hinder som er fult mulig å komme seg over om man har troen på seg selv og jobber for det. At alftor mange ikke klarer dette er ikke på grunn av mangel på muligheter, men fordi det eneste de får høre fra hele samfunnet er at mulighetene de har er nav eller rema 1000.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har heller ikke nevnt noe etisk syn på dette, jeg bare forteller dere hva som er realiteten. Å velge bort utdannelse i dag og fortsatt tro at man skal bli noe særlig her i livet er som å spille på hest, ikke som å spille russisk rulett. Du har veldig liten sjans for å faktisk vinne, du dør ikke om du skulle mislykkes totalt, og de aller fleste ender opp som tapere.

Så grunnen til at vi som samfunn prøver å få det inn i huet deres at utdannelse lønner seg er at vi ikke har lyst til å subsidiere en gjeng med bortskjemte unger.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om to forskjellige ting. Du snakker om den gjennomsnittlige arbeidsledige som droppet ut av vgs pga latskap.

Jeg snakker om det å ta et bevisst valg rundt det, enten fordi man trives i jobber med kort utdannelse eller fordi man har andre kvaliteter enn utdanning som kan være verdt noe på arbeidsmarkedet.

Om man bare ikke vil noen ting, som det er alt for mange av, da går det selvsagt til helvete.
Sitat av Mith Vis innlegg
Å velge bort utdannelse i dag og fortsatt tro at man skal bli noe særlig her i livet er som å spille på hest, ikke som å spille russisk rulett. Du har veldig liten sjans for å faktisk vinne, du dør ikke om du skulle mislykkes totalt, og de aller fleste ender opp som tapere.

Så grunnen til at vi som samfunn prøver å få det inn i huet deres at utdannelse lønner seg er at vi ikke har lyst til å subsidiere en gjeng med bortskjemte unger.
Vis hele sitatet...
Så du mener at de som dropper ut i dag gjør det med en stor tro på at de skal bli noe stort? ikke at depresjoner, mangel på mestringsfølelse, motivasjon og slikt gjør at de rett og slett ikke klarer å sitte på skolebenken og studere fag de overhodet ikke er intereserte i ?

vil faktisk mene at de som slutter skolen med sterk tro på seg selv i de fleste tilfelller overgår en snittlønn på lang sikt.. Men dette blir jo bare en påstand, med mindre noen sitter på en slik meget spesiel forskning ?
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, du sier jo sjøl at du har hatt flaks med både arbeidsplass og kontaktnettverk. Det er ikke realiteten for det store flertallet, du er jo unntaket.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk svært mange kan komme langt om en har "stå på vilje" og ikke tenker A4 på alt. Det virker som om livet handler om hus, familie og en bil for de fleste. Helt greit det, men er det fasiten på at man da er vellykket?

Snakker med yngre mennesker i dag, og svært mange kjører samme svaret: Bilmekaniker, frisør, sjukepleier eller eletriker.
Hva med de hundretusenvis av de andre jobbene rundt i verden som kan være fantastisk spennende? Det er så mye muligheter (og nei, men trenger virkelig ikke studiekompetanse for å leve et anstendig og spennende liv). Når jeg først er inne på ordet "spennende";
07:00 - 15:00 (jobb)
16:00 - 17:00 (middag)
18:00 - 18:30 (Sofakvil)
19:00 - 22:00 (tv)
God natt....

Jeg skjønner faktisk ikke at så mange velger å leve sitt i den retningen, men de om det. Er det bare jeg som er...rar?
Sitat av Xeon Vis innlegg
Du kan komme langt innen IT-bransjen uten utdannelse, men da krever det sykt mye interesse og lidenskap for det. Er du heldig og får en jobb innenfor IT kan du f.eks. satse på sertifiseringer som bedriften betaler for. Etterhvert vil du bli ettertraktet og kan bytte jobb osv.

På den måten kan du få gratis utdannelse, lønn og praksis i ett.
Det kan ta tid, avhengig av eksisterende kunnskaper, og/eller om bedriften bevilger midler til sertifisering.
Vis hele sitatet...
I IT-bransjen er nettverk viktigere enn veldig mye annet. De store i bransjen (Accenture, Avanade, ElanIT, Google, Microsoft, IBM, CapGemini osv.) besøker høgskolen jeg studerer på regelmessig, og forteller at de ofte foretrekker karakterspennet A-E, men kan vise til verv, nettverk, osv. Dette har vel også litt med at du lærer helt grunnlegende på de fleste skoler, og når du skal ut i bedrift, begynner du på scratch igjen.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Snakker med yngre mennesker i dag, og svært mange kjører samme svaret: Bilmekaniker, frisør, sjukepleier eller eletriker.
Hva med de hundretusenvis av de andre jobbene rundt i verden som kan være fantastisk spennende? Det er så mye muligheter (og nei, men trenger virkelig ikke studiekompetanse for å leve et anstendig og spennende liv). Når jeg først er inne på ordet "spennende";
07:00 - 15:00 (jobb)
16:00 - 17:00 (middag)
18:00 - 18:30 (Sofakvil)
19:00 - 22:00 (tv)
God natt....

Jeg skjønner faktisk ikke at så mange velger å leve sitt i den retningen, men de om det. Er det bare jeg som er...rar?
Vis hele sitatet...
Det er jo at det er slike jobber samfunnet bygger på og slike folk vi trenger for at systemet skal gå rundt. Det er vi som skaper grunnlaget for at noen få andre kan leve "spennende." Det er ikke noe automatikk i at det finnes hundretusenvis av andre muligheter, for dagens system er totalt avhengig av at det er millioner, for ikke å si milliarder, av andre mennseker som gjør de resterende jobbene.
Du er ikke rar, du bare forstår ikke helt hvordan verden henger sammen, noe du forsåvidt ikke er alene om.
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 13:08.
Ja, tenk så grusomt om folk ikke lenger ville jobbet for å tjene systemet..
Lenge leve systemet.

"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society"
Sist endret av GrønnUgle; 20. desember 2011 kl. 13:12.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ja, tenk så grusomt om folk ikke lenger ville jobbet for å tjene systemet..
Lenge leve systemet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg sier. Tror du virkelig de milliardene som jobber for å opprettholde et system som undertrykker oss på den måten jubler for at verden er slik den er? Tror du de syns det er et rettferdig system? Tror du de noe gang har hatt noe valg om å noen gang få seg "en spennende jobb"?
Tror du det er et alternativ for noen andre enn noen ytterst få personer som tilfeldigvis er født nesten helt oppe på nordpolen og hvor lenge tror du de personene isåfall kan beholde den særstillingen?
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 13:15.
Jeg gjør, makes perfect sense! Helt enig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo at det er slike jobber samfunnet bygger på og slike folk vi trenger for at systemet skal gå rundt. Det er vi som skaper grunnlaget for at noen få andre kan leve "spennende." Det er ikke noe automatikk i at det finnes hundretusenvis av andre muligheter, men dagens system er totalt avhengig av at det er millioner, for ikke å si milliarder, som gjør de resterende jobbene.
Du er ikke rar, du bare forstår ikke helt hvordan verden henger sammen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke verden jeg tenker på. Jeg tenker på hva jeg, du, naboen, familie og våre venner ønsker å gjøre med livene sine. Om jeg jobber på rema1000 eller i oljeindustrien så betaler jeg uansett skatt til staten som får vårt samfunn til å gå rundt.
Mener du at folk velger; bilmekaniker, frisør, eletriker og sjukepleiere for at de forstår hvordan verden henger sammen? Jeg tror de har for lite kunnskap om hva type jobber som ligger der ute. Det hadde i hvert fall jeg da jeg var yngre. Så lærte jeg heldigvis at det finnes spennende veier utenfor A4 livet.

Om en går inn i seg selv og tenker: Hva er det jeg synes er dritmorro? (tivoli, sirkus, tjene masse penger, reise, shoppe, slappe av, sove, spise, trene osv)
Det finnes jobber til det meste. Allikevel ender så mange bak kassa på rimi, frisør hos venninna si som er blitt sjef blablabla...

Jeg synes masse penger er moro, og satte derfor nesa mi den veien.

(OBS: Det ser ut som jeg er dømmende ovenfor at folk velger "a4" jobber. Det er helt klart ikke den jeg mener. Jeg mener at folk kunne fått mye mer ut av livet sitt om de gjekk inn for det). Men da trenger man selvsagt stå på viljen. Det tipper jeg etc. Røkke hadde
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg sier. Tror du virkelig de milliardene som jobber for å opprettholde et system som undertrykker oss på den måten jubler for at verden er slik den er? Tror du de syns det er et rettferdig system? Tror du de noe gang har hatt noe valg om å noen gang få seg "en spennende jobb"?
Tror du det er et alternativ for noen andre enn noen ytterst få personer som tilfeldigvis er født nesten helt oppe på nordpolen og hvor lenge tror du de personene isåfall kan beholde den særstillingen?
Vis hele sitatet...
Dette var jo egentli litt av mitt poeng.

Du la det frem som om de som ikke finner seg til rette i dette systemet med "vanlige" jobber fra 8-16 hver dag er de som må omskoleres til å føye systemet.. isteden for å si at systemet er ganske sykt og det er gale at så mange følger det blindt..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dette var jo egentli litt av mitt poeng.

Du la det frem som om de som ikke finner seg til rette i dette systemet med "vanlige" jobber fra 8-16 hver dag er de som må omskoleres til å føye systemet.. isteden for å si at systemet er ganske sykt og det er gale at så mange følger det blindt..
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke snakk om å følge noe blindt, det er snakk om tvang og overlevelse.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo ikke snakk om å følge noe blindt, det er snakk om tvang og overlevelse.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om at du trekker påvirkning på systemet inn et sted folk flest ikke fatter at det passer. Når folk velger hvordan de vil leve livet sitt baserer de det på hva de trives best med, og hvordan en forstiller seg at man kan leve lykkelig. At du presterer å trekke inn systemet, samfunnsutvikling og globale problemer klarer jeg ikke å forstå meg på.
Alt handler om å jobbe hardt! Jobber du hardt og oppnår resultater, er det klart folk vil ansette deg? Jo bedre du er, jo lengre kommer du opp, og jo mer tjener du. Ikke verre enn det. Gjør ditt beste til enhver tid, hold alle avtaler, ikke vær redd for å ta sjanser, men gjør det du er flink til!

Da skal jeg love deg at du blir ettertraktet. - Ja, det kan være vanskelig å få godt betalte stillinger i starten, men du trenger ikke utdanning for å være flink til noe! Lærdommen kommer i jobben.

Gjør det du er flink til, og gjør det du liker!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er snakk om at du trekker påvirkning på systemet inn et sted folk flest ikke fatter at det passer. Når folk velger hvordan de vil leve livet sitt baserer de det på hva de trives best med, og hvordan en forstiller seg at man kan leve lykkelig. At du presterer å trekke inn systemet, samfunnsutvikling og globale problemer klarer jeg ikke å forstå meg på.
Vis hele sitatet...
Her deler vi akkurat samme tankene ser jeg.
Det kommer helt ann på hvor motivert du er og en del på hvem du "kjenner"

Har en kompis som droppet ut av videregående etter 1 år, prøvde igjen 1 år senere uten å fullføre. Jobber i dag på et sted han hater men tjener helt greit.
En annen venn jeg gikk Gk med tok 2 år til med VGS og tjener idag over en mill. (mye grunnet flaks i grunn)

Det er så forskjellig som du får det i grunn. Kjenner også folk som droppet VGS og begynte å jobbe på fiskebåt som tjener meget godt.
Selv så har jeg 3 år på media fra VGS og studerer 3D design, men jobber som konsulent i vegvesnet. I mitt tilflelle så har jeg vært heldig med jobben ettersom jeg ikke har relevant utdanning menmen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er snakk om at du trekker påvirkning på systemet inn et sted folk flest ikke fatter at det passer. Når folk velger hvordan de vil leve livet sitt baserer de det på hva de trives best med, og hvordan en forstiller seg at man kan leve lykkelig. At du presterer å trekke inn systemet, samfunnsutvikling og globale problemer klarer jeg ikke å forstå meg på.
Vis hele sitatet...
Det er for å prøve å få dere til å forstå at alt henger sammen og at det å ha friheten til å velge det man trives best med er en svært svært midlertidig frihet. Hvis man forstår det så skjønner man kanskje også at det er til alles beste at folk faktisk tar seg utdannelse, slutter å drømme om luftslott og evig rikdom og faktisk innser hvordan det hele henger sammen.
Det er ikke for moroskyld at staten og samfunnet vil at du skal få deg utdannelse og jobb. Det er ikke fordi system er så kult eller fordi de som jobber 8-4 ikke har skjønt hvilke muligheter de har.
Realiteten er noe helt annet og hvis man går rundt i en boble og tror man automatisk blir noe stort bare man "tenker selv" og jobber hardt så tar man grundig feil, både på lokalt og globalt nivå.
Den amerikanske drømmen er nettopp det, en drøm, og det å tro på den hindrer at folk ser de virkelige problemene i samfunnet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er for å prøve å få dere til å forstå at alt henger sammen og at det å ha friheten til å velge det man trives best med er en svært svært midlertidig frihet. Hvis man forstår det så skjønner man kanskje også at det er til alles beste at folk faktisk tar seg utdannelse, slutter å drømme om luftslott og evig rikdom og faktisk innser hvordan det hele henger sammen.
Det er ikke for moroskyld at staten og samfunnet vil at du skal få deg utdannelse og jobb. Det er ikke fordi system er så kult eller fordi de som jobber 8-4 ikke har skjønt hvilke muligheter de har.
Realiteten er noe helt annet og hvis man går rundt i en boble og tror man automatisk blir noe stort bare man "tenker selv" og jobber hardt så tar man grundig feil, både på lokalt og globalt nivå.
Den amerikanske drømmen er nettopp det, en drøm, og det å tro på den hindrer at folk ser de virkelige problemene i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Elsker den pessimistiske holdingen.

Uansett, selvsagt henger det sammen, og statistisk sett hadde det vært ganske lett å lage en fasit for hvordan alle skal leve. Heldigvis har vi egne frie viljer, og vi som ikke har tredd partihatten langt nedover øyne og ører vet at systemet ikke er perfekt. Derfor avgjør vi selv, og noen igjen velger å ikke utdanne seg. Heldigvis er dette noe folk flest forstår, tenk hvor kjip verden hadde vært hvis alle hadde samme holdning som deg. (Ikke ment som et personangrep)
Er du helt stokk dum? (ikke ment som et personangrep)
Har du enda ikke forstått at det er nettopp systemet jeg kritiserer?
Du får velge å ikke utdanne deg så mye du vil for min del, det eneste jeg krever er at du forstår at du sannsynligvis kommer til å kjøre deg sjøl på ræva og hadde du prøvd på det samme noe annet sted i verden så hadde du ikke hatt noe valg. Du har heller ingen garanti for at vi her i Norge kommer til å stille opp på samme måte som vi gjør i dag, spesielt ikke når nabolandene og handelspartneren våre begynner å stramme inn livreima. Da er det fint lite vi sosialister kan gjøre for å holde liv i et oppblåst trygdesystem på bakgrunn av at folk frivillig har valgt å ikke ta noen utdannelse. Det kan du ta som et direkte svar til TS, så slipper du å vri hue ditt rundt alle argumentene på hvorfor det er slik.
Sist endret av Mith; 20. desember 2011 kl. 14:14.