Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3061
Om man redigerer fraværet sitt i photoshop e.l. på kompetansebeviset, og deretter sender det til bedrifter på mail, hvilken straff vil man få om man blir tatt?
Det går vel under dokumentforfalskning. Hvilken straff det får vet jeg ikke.
Ikke lurt. Dokumentforfalskning har vell samme strafferamme (om ikke høyere) som pedofili? =)
Straffeloven.
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Allright. Da får jeg vurdere om jeg skal gidde å redigere vekk de xx dagene og xx timene jeg har
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan kan de egentlig finne ut av dette? Det virker lite trolig at en arbeidsgiver/studiested spør om de heller kan få den orginale, dersom du sender en (redigert) kopi over mail.
Da er det bare å si at du ikke kan sende den orginale, for du må ha kopi selv. Det er jo en selvfølge.
Eller tenker dere at de ringer skolen for å spørre om vitnemålet virkelig stemmer? Kan ikke se for meg scenarioet;
"Har denne mannen virkelig 6 i engelsk i 2 klasse?" "Har han kun 2 dager fravær?" osv.
Sitat av Purge Vis innlegg
Hvordan kan de egentlig finne ut av dette? Det virker lite trolig at en arbeidsgiver/studiested spør om de heller kan få den orginale, dersom du sender en (redigert) kopi over mail.
Da er det bare å si at du ikke kan sende den orginale, for du må ha kopi selv. Det er jo en selvfølge.
Eller tenker dere at de ringer skolen for å spørre om vitnemålet virkelig stemmer? Kan ikke se for meg scenarioet;
"Har denne mannen virkelig 6 i engelsk i 2 klasse?" "Har han kun 2 dager fravær?" osv.
Vis hele sitatet...
Nettopp.
Jeg tror de egentlig bare må stole på deg.
Jeg vurderte å gjøre dette når jeg skulle søke jobb i 2. klasse, men valgte å heller levere den uforfalskede. Det endte bare med at de spurte om hvorfor jeg hadde så mye fravær, og jeg kom med en fin unnskyldning om hvor lei jeg var av skolen, og at det ikke var noe for meg, men at jeg hadde helt andre holdninger til jobben osv.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av Purge Vis innlegg
Hvordan kan de egentlig finne ut av dette? Det virker lite trolig at en arbeidsgiver/studiested spør om de heller kan få den orginale, dersom du sender en (redigert) kopi over mail.
Da er det bare å si at du ikke kan sende den orginale, for du må ha kopi selv. Det er jo en selvfølge.
Eller tenker dere at de ringer skolen for å spørre om vitnemålet virkelig stemmer? Kan ikke se for meg scenarioet;
"Har denne mannen virkelig 6 i engelsk i 2 klasse?" "Har han kun 2 dager fravær?" osv.
Vis hele sitatet...
Klart de ringer skolen for å høre om det er noe vits å ansette søkeren. Tror det må være ufattelig få arbeidsgivere som ikke sjekker opp skole/tidligere arbeidsgiver om søker.
Sitat av Magisk Vis innlegg
Klart de ringer skolen for å høre om det er noe vits å ansette søkeren. Tror det må være ufattelig få arbeidsgivere som ikke sjekker opp skole/tidligere arbeidsgiver om søker.
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig en selvfølge? Hvem er det de så ringer, en rektor jeg aldri har hatt med å gjøre, som aldri har hørt om meg eller kjenner meg?
Jeg tror de ringer tidligere arbeidsavgivere, ja. Men tidligere arbeidsavgivere har ikke sett vitnemålet ditt, så poenget mitt var, hvordan skal de finne ut av det?
Eneste måten de kan evt. finne det ut, er hvis de har skjellig grunn til mistanke, og vil dobbeltsjekke karakterer og fravær med skolen, men det kan jeg ikke se for meg. Hvis de først ringer tidligere arbeidsavgivere, og alle sier at vedkommende (jeg f.eks.) hadde ståpå vilje og alltid møtte opp, tror du de ringer skolen for å høre om fraværet stemmer? Eller ringer skolen for å få ekstra kopi av vitnemålet? Har skolen egentlig lov til å utgi personopplysninger om elever (vitnemål) til hvem som helst som ringer og spør?
Noen som kan vise til noen lover?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av Purge Vis innlegg
Er dette virkelig en selvfølge? Hvem er det de så ringer, en rektor jeg aldri har hatt med å gjøre, som aldri har hørt om meg eller kjenner meg?
Jeg tror de ringer tidligere arbeidsavgivere, ja. Men tidligere arbeidsavgivere har ikke sett vitnemålet ditt, så poenget mitt var, hvordan skal de finne ut av det?
Eneste måten de kan evt. finne det ut, er hvis de har skjellig grunn til mistanke, og vil dobbeltsjekke karakterer og fravær med skolen, men det kan jeg ikke se for meg. Hvis de først ringer tidligere arbeidsavgivere, og alle sier at vedkommende (jeg f.eks.) hadde ståpå vilje og alltid møtte opp, tror du de ringer skolen for å høre om fraværet stemmer? Eller ringer skolen for å få ekstra kopi av vitnemålet? Har skolen egentlig lov til å utgi personopplysninger om elever (vitnemål) til hvem som helst som ringer og spør?
Noen som kan vise til noen lover?
Vis hele sitatet...
Nei, de ringer da selvfølgelig ikke rektor, de ringer administrasjonen på skolen du fikk vitnemålet ditt for å sjekke om det virkelig er det som står på vitnemålet som kopien sier. Uansett er det ufattelig teit å forfalske en slikt dokument.
Rett og slett skikkelig tilbakestående, at noen i det hele tatt vuderer det er skremmende.
Sitat av Purge Vis innlegg
Jeg lurte på om skolen faktisk har lov til å utgi personopplysninger som vitnemål til alle og enhver som ringer inn og spør.

Noen andre som vet?
Vis hele sitatet...
Hvis du gir en arbeidsgiver du søker hos vitemålet ditt så godkjenner du der og da at de opplysningene kan verifiseres hos skolen du fikk det fra.

Hvordan man i praksis skiller en arbeidsgiver som sitter på et kopi av vitenmålet og en som ikke gjør det men bare ringer er jeg litt usikker på, de spør vel fra skolens side om en eller annen kode fra vitnemålet eller noe ville jeg tro.
Ser ikke helt vitsen med å være så kveruallant provo, har du en dårlig dag eller er missfornøyd med hverdagen din/ selvbilde, oppsøk psykolog eller få deg en hobby.

Det er absolutt ikke en dum ide å endre på fravær, kommer an på situasjonen. Tilfellet til Kenshi kan for alldel være at han ikke er en slask lenger imotsettningen til det vitnemålet sier som at han bare er en kjip fyr som skal lure til seg jobben.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvis du gir en arbeidsgiver du søker hos vitemålet ditt så godkjenner du der og da at de opplysningene kan verifiseres hos skolen du fikk det fra.

Hvordan man i praksis skiller en arbeidsgiver som sitter på et kopi av vitenmålet og en som ikke gjør det men bare ringer er jeg litt usikker på, de spør vel fra skolens side om en eller annen kode fra vitnemålet eller noe ville jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ah, ok. Hjertelig takk! Mener ikke å være vrien, men hvor fant du ut det? Kilde? Har søkt og søkt, men finner ingenting. De nøyaktige reglene rundt dette virker litt uklart. Det er selvfølgelig en risiko, men jeg tror sannsynligheten for at de dobbeltsjekker et vitnemål dersom man har gode referanser fra arbeidslivet, er liten.
Sitat av Istra Vis innlegg
Det er absolutt ikke en dum ide å endre på fravær, kommer an på situasjonen. Tilfellet til Kenshi kan for alldel være at han ikke er en slask lenger imotsettningen til det vitnemålet sier som at han bare er en kjip fyr som skal lure til seg jobben.
Vis hele sitatet...
Hvis man ser helt bort i fra risikoen om at opplysningene kan bli sjekket og at det er strenge straffer for forfalskning av slikt så jadda, da er det jo kjempelurt.

Skal du vurdere om noe er lurt eller ikke må du jo selvsagt trekke inn ulempene.

Sitat av Purge Vis innlegg
Ah, ok. Hjertelig takk! Mener ikke å være vrien, men hvor fant du ut det? Kilde? Har søkt og søkt, men finner ingenting. De nøyaktige reglene rundt dette virker litt uklart. Det er selvfølgelig en risiko, men jeg tror sannsynligheten for at de dobbeltsjekker et vitnemål dersom man har gode referanser fra arbeidslivet, er liten.
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ingen kilde, men jeg mener det er opplagt at en arbeidsgiver har lov til å sjekke opplysninger fra en skole som du som arbeidssøker påstår skolen har gitt om deg. "Du kan få se vitnemålet mitt, men du får ikke lov til å kontakte skolen og sjekke om de stemmer" - tror ikke det du...
Sist endret av Kinseek; 8. mai 2010 kl. 15:55.
Sitat av Istra Vis innlegg
Ser ikke helt vitsen med å være så kveruallant provo, har du en dårlig dag eller er missfornøyd med hverdagen din/ selvbilde, oppsøk psykolog eller få deg en hobby.
Vis hele sitatet...
Ellers takk, jeg har det helt fabelaktig. Men jeg kan la meg irritere av slike småsjefer som tror de eier enhver tråd og kan bestemme hva som skal sies og ikke.

Ellers, fra Norsis:
Alle arbeidsgivere må være bevisst at det i dag er enkelt å skaffe seg forfalskede vitnemål og attester. Ved ansettelser og også ved innleie eller bruk av leverandører bør

Personens identitet kontrolleres
Originale eksamenspapirer kontrolleres. Skolen kan kontaktes for verifikasjon.
Referanser sjekkes
Vis hele sitatet...
Du kan altså neppe ringe til skolen og få utlevert andres vitnemål og karakterer, men man kan ringe og spørre om vitnemålet og innholdet er korrekt.
Sist endret av Provo; 8. mai 2010 kl. 16:02.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei jeg har ingen kilde, men jeg mener det er opplagt at en arbeidsgiver har lov til å sjekke opplysninger fra en skole som du som arbeidssøker påstår skolen har gitt om deg. "Du kan få se vitnemålet mitt, men du får ikke lov til å kontakte skolen og sjekke om de stemmer" - tror ikke det du...
Vis hele sitatet...
Hmm. Vil så gjerne vite de nøyaktige reglene rundt dette. Hvis det ikke er noen verifiseringskode, som du kom med teori om, så betyr det i praksis at jeg kan påstå jeg er en arbeisgiver og få informasjon og vitnemål om hvem jeg vil.

Og Provo, hvis du virkelig vil kverulere med meg, så sa jeg aldri at dere ikke fikk lov å komme med personangrep, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter. Det handler om generell folkeskikk. Du har tydeligvis noe i mot meg, ettersom du virkelig hakker på alt jeg skriver, i andre tråder også.
Må si meg litt enig med Istra. Skaff deg en hobby. Ha en fin dag .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Purge Vis innlegg
Hmm. Vil så gjerne vite de nøyaktige reglene rundt dette. Hvis det ikke er noen verifiseringskode, som du kom med teori om, så betyr det i praksis at jeg kan påstå jeg er en arbeisgiver og få informasjon og vitnemål om hvem jeg vil.
Vis hele sitatet...
Du overser muligheta for at du kan spør om 'Har N.N 7 timer fravær?' og få 'Nei' som svar fra skulen. Det er verifikasjon, men inga utlevering av opplysninger har skjedd - du sjekker kun om den informasjonen du sitter med er korrekt.

Eller - du kan scanne dei papira du har fått, og sende til skulen med kjapt spørsmål om det er samme som dei har registrert. Skulen treng altså ikkje utlevere en tøddel for å verifisere det.
Sitat av Purge Vis innlegg
Hmm. Vil så gjerne vite de nøyaktige reglene rundt dette. Hvis det ikke er noen verifiseringskode, som du kom med teori om, så betyr det i praksis at jeg kan påstå jeg er en arbeisgiver og få informasjon og vitnemål om hvem jeg vil.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke si noe sikkert, men det ser ut til at du ikke kan få opplyst hva slags karakterer en person har, men du kan få opplyst hvorvidt vitnemålet du sitter på er korrekt. Mulig du må oppgi org.nr. eller noe tilsvarende for å bevise at du i det hele tatt er en arbeidsgiver, men detaljene kan man sikkert få vite hvis man sender en mail til f.eks. NSR.

Sitat av Purge
Og Provo, hvis du virkelig vil kverulere med meg, så sa jeg aldri at dere ikke fikk lov å komme med personangrep, men det var ikke akkurat det jeg var ute etter. Det handler om generell folkeskikk. Du har tydeligvis noe i mot meg, ettersom du virkelig hakker på alt jeg skriver, i andre tråder også.
Må si meg litt enig med Istra. Skaff deg en hobby. Ha en fin dag .
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle jeg ha noe i mot deg? Jeg har motsagt deg hvis jeg mener det du sier er feil, eller som i dette tilfelle forteller andre hva de kan skrive og ikke, som om du skulle vært ordfører i en tråd du ikke en gang har startet. Jeg er ikke den eneste som irriterer meg over slik, så i stedet for at du skal fortsette med dette og irritere fler, så må det vel være bedre å få vite at det du sier er litt på kanten? Ingen har så vidt jeg kan se kommet med noe personangrep mot deg; det nærmeste må være da Magisk sa at å forfalske dokumenter er retardert, men han sa aldri noe om at du var retardert - det er en stor forskjell på det, og jeg er for øvrig helt enig med han. Hva hobbyer angår, så trenger du ikke bekymre deg; jeg har så jeg klarer meg.
Karakterer/Vitnemål er heller ikke definert som sensitive opplysninger, jmf. Personoppslysningsloven §2 nr. 8, så jeg ser ikke helt hvorfor skolen ikke skulle oppgi dette hvis det beviselig er for en jobbsøknad.
Vi får noen forespørsler i måneden om vitnemål er ekte iallefall. Har du gitt vitnemålet til en potensiell arbeidsgiver, så kan jeg ikke se at noen bryter taushetsplikten når de sender en kopi til oss og forespørr om den er ekte. Det var jo vi som skrev ut vitnemålet i utgangspunktet, og arbeidsgiver har jo åpenbart fått et tilsendt.

Ryktene jeg hører er at det blir mer og mer vanlig å fake fravær og orden/oppførsel fordi arbeidsgivere ser generelt veldig mye på dette, og selvopptatte norsk ungdom innser ikke dette før det er for sent. Heldigvis sprekker den bobla mange lever i når de skal skaffe seg jobb/videre studier etter videregående dog.

Arbeidsgivere generelt blir mer og mer obs på oppførsel/fravær, fordi skulk og forsentkomming er et økene problem hos store grupper av de oppvoksende generasjonene, og arbeidsgivere generelt merker også en økende trend til forfalskning av vitnemål.

Jeg fraråder iallefall sterkt å pynte på vitnemålet, fordi min erfaring er at politiet generelt følger opp sånne saker når de kommer opp og det er en reell sjanse for straff.

.. og til alle på videregående skole: Fraværet og orden/oppførsel i tredjeklasse er viktig!.
Sist endret av DumDiDum; 8. mai 2010 kl. 16:40.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Av ren nysgjerrighet, hvor mye fravær har du?
Jeg selv har 7 dager og 41 timer. Hvordan skal jeg kunne få jobb da? Jeg skulker jo ikke jobben, var bare drittlei hele lekestuen (skolen) og ville ut i arbeid. Og uten erfaring, er det beste i mine øyne å forfalske papirene og håpe på det beste..?