Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 23053
http://kristiansand-kanonmuseum.eventbrite.com/

Noen som vet hvor inngangen til denne bunkersen er?
Sitat av Ursa Vis innlegg
http://kristiansand-kanonmuseum.eventbrite.com/

Noen som vet hvor inngangen til denne bunkersen er?
Vis hele sitatet...
Ta til høyre rett før flekkerøytunnellen. Kjør oppover grusveien noen hundre meter til du ser en ca 60 m lang manskapsforlegning i mur i to etg. på venstre side .Kjør mellom denne og den to etg. garasjen du da har på høyre side. Kjør ca 80 m videre og du er på en liten grusplass/parkering plass ovenfor forlegningsblokka. Gå tvers over denne plassen og innover en liten vei sprengt inn i fjellet. Etter 50 m står du foran en port foran en tunnel . Det er en av inngangene. Den er sansyligvis stengt om ikke noen har brutt den opp.Men kommunen prøver jo å holde det stengt. Vi får håpe på en ny omvisningstur i mars...
Den inngangen du beskriver er ikke den på bildet. Men er den inngangen på bildet bare en annen inngang, lengere oppe?

Har vert inni den bunkersen du beskriver veien til. Går man opp den lange trappoppgangen så kommer man til en dør. Er det denne døra som er avbildet på bildet i linken min?

Noen som vet om denne bunkersen er åpen nå? Den blir fort låst igjenn om man bryter den opp.
Sitat av Ursa Vis innlegg
Den inngangen du beskriver er ikke den på bildet. Men er den inngangen på bildet bare en annen inngang, lengere oppe?

Har vert inni den bunkersen du beskriver veien til. Går man opp den lange trappoppgangen så kommer man til en dør. Er det denne døra som er avbildet på bildet i linken min?

Noen som vet om denne bunkersen er åpen nå? Den blir fort låst igjenn om man bryter den opp.
Vis hele sitatet...
Inngangen på bildet i linken kjenner jeg heller ikke igjen. Tror derfor at det må være flere innganger til bunkerssystemet.
Det er en dør i fjellet rett nedenfor mobilmasta sånn 3-4 meter under mastebunnen,retning Randesund. Den ligner heller ikke døra på bildet... Hadde vært artig å hørt fra folk som jobbet der inne på 60 tallet. Det er ikke mye å finne på nettet om dette anlegget.
Bunkersen som jeg har vert inni, den rett over amcar klubben tror jeg har 2 innganger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er forresten noen bunkerser oppe på fjellet ved stjerneblokka på lund. Mener å huske at jeg og en kompis fant et par for en 10-12 år siden
Sitat av Lebowski Vis innlegg
OLU er da? Hook meg opp etter sommerferien da vettu pyramide!
Vis hele sitatet...
meg og! nFF UE!
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Xillion Vis innlegg
Noen venner av meg fant en forseglet dør rett før Flekkerøytunnelen. Selvfølgelig så stoppet det ikke dem, så de gikk inn og fant mange forskjellige ganger og rom osv. Skal visst være en slags bunkers som visstnok skal gå hele veien fra Flekkerøytunnelen og komme ut rett ved Hennig Olsen ett sted. De gikk vel 200 - 300 meter inn, lengre kom de ikke siden dørene var sveiset igjen. En av kompisene mine hadde snakka med en han kjente som sa at det var en gammel kommunnikasjonssentral.
Kan være verdt å stikke innom en tur, men det er vel inbrudd på millitært område eller noe i den duren.
Noen som har hørt om stedet?

På Møvig ved voiebyen ligger det ett anlegg inni fjellet fra den kalde krigen. Det ligger under mobilmasta. Det var vissnok ett atombombe sikkert sambands/kommando senter i flere etasjer. Det var hemmelig inntil for få år siden. For å finne inngangen går man opp mellom forlegningsblokka og nabohuset/bilgarasjen.(Tror AMCAR klubben holder til i garasjen). Sving til venstre etter noen få meter, og gå inn på en liten parkerings plass. Fortsett rett over denne plassen og inn mellom fjell kløftene. Man kommer da til en gitter port med en tunnell bak.Det står en vaktbu inni tunnellen som det var lys i for få år siden husker jeg. Det kunne jeg se gjennom gitteret. Nå er det slukket. Noen som vet noe mer om dette eller har vært der inne? Det lille jeg vet fikk jeg vite av en mann jeg traff der ute på Møvig en gang jeg snoket litt rundt der.

For å finne frem til denne bunkersen må du ta av til høyre rett før Flekkerøy tunnellen.Kjør oppover noen hundre meter til du kommer til en to etasjers mannskapsforlegning(murbygg).Kjør mellom denne og den to etasjers garasjen som står ved siden av. Fortsett ca 70 meter og drei inn til venstre(ikke fortsett opp mot mobilmasta) Du står da på en liten grus parkeringsplass. Fortsett over plassen og gå videre på kjerreveien. Etter ca 50 meter ser du tunnellen med gitter forann.

har vært å jobbet her så skal være lys igjen der nå!
det jeg husker fra der inne var ei gang ved vaktbua, så gikk det videre ei gang til. der kunne man enten går rett fram, eller til høyre. gikk man til høyre kom man inn til et gammelt El-anlegg som forsyner bunkeren. fint lite av det som fremdeles var i drift, stort sett bare lys. var også en stor dieseldrevet generator for kontinuerlig forsyning ved nødstilfeller.

gikk man derimot rett fram, så kom man til en ny gang med to rom med noen gamle saker og ting i (la desverre ikke merke til så mye, siden jeg var opptatt med det jeg fikk betalt for). lurer på om det var ei dør i enden av denne ganga og. var ikke så stort som jeg hadde trodd, men mtp strømforsyninga og det, vil jeg tro det er noe mer der inne som jeg ikke la merke til/husker
Vis hele sitatet...
Kremt... Mye av dette er riktig ja. Så vidt jeg vet er det "sørlandets kommunikasjonssentral" den heter.

Har fått bekreftet fra flere hold at den går fra flekkerøytunellen og helt til hannevika ja.

AS elektrisk har vært der å fikset opp i strømmen.
Bunkeren ble satt ut av drift i 1994 men vedlikeholdes fortsatt. (ventilasjonsanlegget sviver enda)



Driver for tiden å utforsker på flekkerøya, har lyst å lage et bra kart over alt som finnes der ute Kommer muligens noen bilder etter hvert.


Noe mer dere lurer på? Bare å spørre

Sitat av pyramide Vis innlegg
Det er fra kanonmuseet på Møvig. Har vært innom et par ganger, seinest denne uka. Har egentlig ikke sett meg så mye rundt, bare sett litt på den store kanonen, og den store som tyskerene ikke rakk å bygge ferdig. Husker vi sneik oss inn dit på natten en gang, klatra over piggtrådgjerdene osv. Det var morro og spenningsfylt.

Området er ganske stort virker det som, og det hadde vært spennende å se seg litt rundt der bak kanonene i skogen der.
Vis hele sitatet...
Selve området som er inngjerdet som kalles kanonmuseet er bare en liten del av alt som finnes i skauen der, tro meg, "i've been everywhere man"

Mye gøyere å utforske bunkere som ikke er restaurerte, som har ligget borthjemt og uutforsket i noen år
Finnes det forresten noen kart eller gamle dokumenter som beskriver eller viser hvor diverse bunkere og stillinger befinner seg hen? Er veldig interessert i kopier
▼ ... mange måneder senere ... ▼
OLU-nøkkel? Er det bare en vanlig nøkkel det står OLU på? For i så fall har jeg en :-D

Ok, nå vet jeg hva OLUnøkkel er, :-) Og jeg har! Jaaa!

Anyway, siloen ved siden av Kilden er fet!
Det er et knust vindu oppå et ikke fullt så høyt tak på motsatt side av Kilden. Der går det an å gå inn.

Hvor går man inn til gamle Baneheiatunellen?
OLU er en nøkkel som brukes mye til sikringsskap og tavlerom. Alle elektrikere og vaktmestere har en. OLH brukes mye til e-verkenes anlegg, og er ikke fullt så vanlig.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av djsonofm Vis innlegg
Finnes det forresten noen kart eller gamle dokumenter som beskriver eller viser hvor diverse bunkere og stillinger befinner seg hen? Er veldig interessert i kopier
Vis hele sitatet...
http://www.kystfort.com/forum/viewforum.php?f=32

Tror også du kan kjøpe kart/bok i webshoppen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kansje på tide med noen bilder?

Oppfordrer alle som har vært ute på "tur" til å plukke opp mobilen eller kameraet (for de som har råd til sånt) og ta noen bilder av det de kommer over

Her kommer et par bilder som er tatt på Flekkerøy.
Det første er en liten plakat, og det andre er et bilde av en meget kreativ "tagging" i en svæææært godt bortgjemt bunker

Noen som vet hvem kunstneren er???
Sist endret av djsonofm; 26. mars 2013 kl. 19:13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hva vil strafferammen være for å klippe en lås e.l lignende for å komme seg inn i en bunker å kikke?

Jeg tenker at innbrudd på militært område ikke er det letteste å prate seg ut av..
Er jo ikke kristiansand, men regner med det er en del kult å finne på hunsfossøya i Vennesla ! Selv om det har kommet en del butikker og sånt der er det fortsatt mye som er forlatt.