Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3936
- Grunnet ikke tilfredstillende vandel.

Har gjennom noen år blitt tatt med mengder hasj og innrømmet bruk.
Den avslås i medhold av vegtrafikkloven paragraf 24.

Det står at en ny søknad vil trolig ikke bli innvilget før det har gått minst ett år siden den siste straffbare handlingen som har betydning i vandelsvurderingen fant sted. De sier også at det vil bli stilt krav om en erklæring fra lege som kjenner meg godt. Noe ingen av de utpå her gjør.

Så da er spørsmålet fra dere som har gått igjennom det samme:

Kan jeg i dialog med lege gå på urinprøver i kortere periode? Er det slik at legen kan si at det holder med 6 mnd? Jeg antar at legens vurdering settes høyere enn politiet?
Kan jeg gå på urinprøver samtidig som jeg tar lappen? Har kun teori og oppkjøring igjen.

Noe annet jeg kan gjøre som taler min sak?
Det er opp til lege hvor lenge du må levere prøver, men tipper 6 mnd. DU får ikke øvelseskjøre når du leverer prøver. Jeg ringte å spurte men fikk nei fra politiet.
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er opp til lege hvor lenge du må levere prøver, men tipper 6 mnd. DU får ikke øvelseskjøre når du leverer prøver. Jeg ringte å spurte men fikk nei fra politiet.
Vis hele sitatet...

Skjønner. Da er det bare å håpe på 6 mnd kontra ett år... Men når politiet sier MINST ETT ÅR, og legen sier 6 mnd?
Sitat av suwoop Vis innlegg
Skjønner. Da er det bare å håpe på 6 mnd kontra ett år... Men når politiet sier MINST ETT ÅR, og legen sier 6 mnd?
Vis hele sitatet...
Da må du avlegge prøver 6 måneder før 1 år har gått. Snakk med legen din.

Off topic: Faen så jævlig det er å miste lappen btw røyking! Er jo helt hull i hodet.. Helt latterlig! Føler med deg! Du blir urettferdig behandlet i mine øyne.
Sist endret av Spock_; 14. januar 2021 kl. 01:06.
Psykedelisk bakverk
Er du på godfot med legen er det helt opp til hen hvor lenge du må levere urinprøver før han gir deg attest på at du er edruelig. For min del holdt det med tre rene urinprøver over 3 mnd. Når det kommer til tid siden din siste sak hos politiet er det ikke annet å gjøre enn å vente.
Sitat av suwoop Vis innlegg
- Grunnet ikke tilfredstillende vandel.

Har gjennom noen år blitt tatt med mengder hasj og innrømmet bruk.
Den avslås i medhold av vegtrafikkloven paragraf 24.

Det står at en ny søknad vil trolig ikke bli innvilget før det har gått minst ett år siden den siste straffbare handlingen som har betydning i vandelsvurderingen fant sted. De sier også at det vil bli stilt krav om en erklæring fra lege som kjenner meg godt. Noe ingen av de utpå her gjør.

Så da er spørsmålet fra dere som har gått igjennom det samme:

Kan jeg i dialog med lege gå på urinprøver i kortere periode? Er det slik at legen kan si at det holder med 6 mnd? Jeg antar at legens vurdering settes høyere enn politiet?
Kan jeg gå på urinprøver samtidig som jeg tar lappen? Har kun teori og oppkjøring igjen.

Noe annet jeg kan gjøre som taler min sak?
Vis hele sitatet...
Legen trumfer nok ikke politiet og myndigheter her nei. Det er politiet som vurderer legeattest om du viser endring av livvstil.

I tillegg skriver du at du ikke har fastlege som kjenner deg. Da skjønner ikke jeg hvorfor du skulle spekulere i dette. 1 år har 12 måneder.

Jeg kjenner mange som har fått tilbake tilbake lappen og felles for de alle er at de har endret livsførsel og kan vise til urinprøver gjennom samtlige av årets 12 måneder.

Husk at om du bommer her så begynner null så hvorfor ikke gidde skjerpe seg?
Digital nomade
trippy's Avatar
For å ta lappen etter man har mistet den grunnet rusbruk må man ta 6 måneder med urinprøver, for min del var det 2 ganger i uka. Først etter 6 måneder kan man søke om å ta lappen på nytt.

Når man først har fått lappen må man ta månedlig, kvartal og så halvårs prøver i 3år før man er helt ferdig. Er man yrkessjåfør må man gjøre det i 5år.
Trådstarter
Er da ikke problem å gå på urinprøver, spørsmålet rundt var bare noen har opplevd samme brev og gått på prøver i kortere periode enn hva brevet sto.
Sitat av trippy Vis innlegg
For å ta lappen etter man har mistet den grunnet rusbruk må man ta 6 måneder med urinprøver, for min del var det 2 ganger i uka. Først etter 6 måneder kan man søke om å ta lappen på nytt.

Når man først har fått lappen må man ta månedlig, kvartal og så halvårs prøver i 3år før man er helt ferdig. Er man yrkessjåfør må man gjøre det i 5år.
Vis hele sitatet...
Du må ikke ta månedlig etter du har fått tilbake førerkortet, det er helt opp til fastlegen, men de jeg kjenner måtte levere 1 gang i kvartalet og det kunne være når som helst. Jeg mista det for ruskjøring og jeg tok blodprøver 1 gang i mnd i 6 mnd og fant ut senere at jeg ikke hadde trengt det.
Politiet hadde ikke lagt ned krav om det (mista i 2 år), og legen min brydde seg ikke stort om det. Da jeg hadde med papir på biltilsynet om at jeg hadde vært rusfri så gidda de ikke se på den heller.

Du må nok forholde deg til det politiet skriver ja.
Sist endret av NokErNok; 14. januar 2021 kl. 15:39.
Når legen er fornøyd med din avholdenhet, sendes et skjema til fylkesmannen. I motsetning til politiet følger fylkesmannen loven, og gir deg tillatelse til å ta førerkort.
Sitat av shalif Vis innlegg
Når legen er fornøyd med din avholdenhet, sendes et skjema til fylkesmannen. I motsetning til politiet følger fylkesmannen loven, og gir deg tillatelse til å ta førerkort.
Vis hele sitatet...
Høres dette avslaget ut som noe for Fylkesmannen?

Sitat av suwoop Vis innlegg
- Grunnet ikke tilfredstillende vandel.

Har gjennom noen år blitt tatt med mengder hasj og innrømmet bruk.
Den avslås i medhold av vegtrafikkloven paragraf 24.

Det står at en ny søknad vil trolig ikke bli innvilget før det har gått minst ett år siden den siste straffbare handlingen som har betydning i vandelsvurderingen fant sted. De sier også at det vil bli stilt krav om en erklæring fra lege som kjenner meg godt. Noe ingen av de utpå her gjør.
Vis hele sitatet...
6 mnd pissing + 4 stikkprøver i året 3 år etter de 6 mndene, så ja, man må legge rusen på hylla for godt... om ikke en såklart vil riske hele lappen for en J eller en stripe, det går kanskje ett par ganger men en kompis av meg satt på stukern og måtte legge ned snorterøret for å sjekke en SMS, det var innkalling til stikkprøve.

Ja, han pisset og mistet lappen, og måtte ta 6mnd på nytt.
Sitat av Politietsuger Vis innlegg
6 mnd pissing + 4 stikkprøver i året 3 år etter de 6 mndene, så ja, man må legge rusen på hylla for godt... om ikke en såklart vil riske hele lappen for en J eller en stripe, det går kanskje ett par ganger men en kompis av meg satt på stukern og måtte legge ned snorterøret for å sjekke en SMS, det var innkalling til stikkprøve.

Ja, han pisset og mistet lappen, og måtte ta 6mnd på nytt.
Vis hele sitatet...
Det er opp til legen om han trenger å pisse 4 stikkprøver i året og eventuelt hvor lenge. Har du en grei lege så slipper du.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er opp til legen om han trenger å pisse 4 stikkprøver i året og eventuelt hvor lenge. Har du en grei lege så slipper du.
Vis hele sitatet...
Aha, så da kan man bare bestille legetime hos forskjellige leger, evt bytte lege så slipper man?

Siterer fra Lovdata (førerkortforskriftene) for å kjøre bil (3500kg og under) :

Førerkortgruppe 1
Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
Sist endret av Politietsuger; 16. januar 2021 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Fikk melding fra lege nå:

Ukentlig urinprøver i 6 mnd.
Sitat av Politietsuger Vis innlegg
Aha, så da kan man bare bestille legetime hos forskjellige leger, evt bytte lege så slipper man?

Siterer fra Lovdata (førerkortforskriftene) for å kjøre bil (3500kg og under) :

Førerkortgruppe 1
Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte ikke levere etter jeg fikk tilbake lappen. Eneste jeg måtte gjøre for å få tilbake lappen var blodprøve 1 gang i mnd. Men jeg ble ikke "dømt" til prøver fra politi og legen min var ikke så kravstor der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politiet overkjører legen lett. Det er ingen menneskerett å ha førerkort, så politiet kan nekte deg det over ett år siden siste straffbare handling. Bare å søke og søke til de godkjenner.