Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1919
I dag fant jeg ut at jeg ikke lenger var administrator på egen pc. Hvordan kan dette ha skjedd?

Andre ting, vet ikke om det har noe sammenheng: For en tid tilbake så fant jeg ut at min eks sto oppført som admin. på min pc. Både mitt og vedkommendes navn sto oppført som admin.kontoer. Noe som jeg ikke fikk helt til å stemme da vedkommende aldri skal ha hatt tilgang på min pc. En annen ting i den sammenheng er at min google Adsence-konto som jeg for en stund siden åpnet for første gang, visstnok allerede sto oppført med eksens fulle navn som eier av kontoen. Jeg brukte altså min gamle gmail-adresse til å "undersøke hva Adsence egentlig var" da jeg oppdaget at eksens navn sto der også. Ikke nok med at personen tydeligvis sto som admin på min pc.
Det var tre admin på min pc: Meg, tydeligvis også eksen, og skolefolka (det er en bærbar kjøpt fra skolen). Slettet sistnevnte. Men noe som irriterte meg var at eksens admin-konto kunne visstnok ikke slettes
Dette fant jeg altså ikke ut av, verken hvorfor eksen var admin på min pc eller hvordan jeg kunne slette den kontoen osv.

Så sist gang jeg sjekket var altså det to admin. der, meg og det som i alle fall sto oppført som navnet på min eks.

Men i dag er jeg plutselig ikke admin. i det hele tatt, noe jeg lett fant ut da jeg jo ikke har "rettigheter" til å gjøre noe som helst på min egen pc lenger.
For eksempel, skal jeg sjekke brukerkontoer får jeg bare beskjed om at jeg "ikke tilhører gruppen administratorer" osv, så får ikke en gang sjekket brukerkontoer nå.

Er dette sånt som kan skje "over natten", og hvordan i så fall?
Jeg så at det antakelig er lastet ned automatiske oppdateringer fra windows (kalt b.la. "wiadebug" og "wiaservc"). Ellers var det ikke noe annet "nytt" når jeg logget på i dag, fikk ikke en gang gått på nettet med det første.

Jeg deler nettverk med samboer, som i følge vedkommendes uttalelser ikke har rotet med noe som helst.
Så jeg lurer jo på hvordan er dette mulig? Og er det for eksempel mulighet for at andre kan kontrollere min pc fra avstand og endre administrator-rettigheter ect, og er det mulig å gjøre slikt når min pc til og med er avslått? Eller et slags virus? Andre muligheter?

Har da ikke så særlig peiling, så takknemlig for alle svar om hva det muligens kan være
Spør om eksen har gjort noe dritt på maskinen din da..
Happy Buddha
Om du har passordet til eksen kan du logge på brukeren hennes og prøve å slette den derifra?
brukeren "hennes"???

Jeg tar det da for gitt at det er en kvinne som har skrevet startinnlegget.
Har du fått snikinstallert et eller annet RAT-Tool så er jo meget mulig.

Er flere av dem som ser og kan gjøre alt ( er jo det som er utgangspunktet og funksjonen bak verktøyet ) så da kan jo noen med vonde hensikter gjøre mye "fanskap"

Dem kan til og med aktivere webkamera på bærbaren din å se hvordan hårfrisyren din er når du setter deg ned på pcèn.

Jeg ville tatt en grundig Virus Scann på maskinen med denne Eset Online Scanner etter virus og div. Jeg ville ikke helt stolt på din evt. allerede installerte virusscanner da vist det er noen med RAT-tool på pcen, så kan dem ha lagt til "exclusions" for akkurat denne RAT-toolen slik at den ikke ville vises i virus scannen som du har installert.

Ta en Virus scann med linken over ( klikk "Run Eset Online Scan" ) å fjern alt du finner av virus og annet rusk som den rapporterer om.

Etterpå så ville jeg skiftet passord på alt du har av div. kontoer på epost, nettbank, etc. ++
Og ikke bruk noen av di gamle passordene du har brukt tidligere, lag deg nye passord som inneholder store og små bokstaver og helst med tall, minimum 8 tegn lange, jo lengere, jo bedre! Vet dette kan ta tid og det er kjedlig å gjøre, men du vil ivertfall gjøre det vanskligere for at noen kan ta kontroll over dine kontor etc. igjen.

Rapporter tilbake her med evt. funn etter Virus Scannen.
Happy Buddha
Sitat av hinsidige Vis innlegg
brukeren "hennes"???

Jeg tar det da for gitt at det er en kvinne som har skrevet startinnlegget.
Vis hele sitatet...
Woops da, en liten glipp.
Ser heller ingen grunn til å tro at vedkommende ikke er en han? Uansett, bagateller. Angående bagateller så starter man setninger med stor bokstav også har jeg visst lest.