Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2038
Hei hå.

Etter å ha lest på forumet her en god stund har jeg blitt var en trend hvor folk oppretter tråder hvor de setter spørsmålstegn til narkotikalovgivingen vi i har i Norge i dag; nærmere bestemt lovgivingen rundt Cannabis. Det later til at en stor andel av brukerne her på freak er for en legalisering eller avkriminalisering av dette stoffet, og er engasjert i debatten rundt.

Dette synes jeg er interessant, og jeg har derfor lyst til å stille dere noen få spørsmål. Blant alle dere som her på forumet kjemper for legalisering/avkriminalisering og slenger ut argumenter i hytt og gevær, er det noen av dere som faktisk prøver å utrette noe, bortsett fra å sitte bak tastaturet og skrive poster her på forumet? Hvis så er tilfelle, hvordan kjemper dere? Er noen av dere aktiv i politikken, eller er denne debatten det eneste som interesserer dere?
Jeg har nettopp deltatt i en dokumentarfilm om bruk/legalisering av cannabis til primært medisinsk bruk. Kommer tilbake med releaseinfo.
Jeg holder med oppdatert daglig og kommenterer på diverse fora på nettet. Det når jo ut til en del folk. Jeg er også aktiv på Facebook og legger ut lenker og diskuterer der. Får jo ut informasjon til en del venner. Sist, men ikke minst diskuterer jeg og prater med venner og (u)kjente IRL. Det er vel kanskje det viktigste.

Jeg følger med på hva Arild Knutsen har å si på Facebook og i media, og er medlem av FHN. Donerer også penger til NORML. Jeg har også skrevet en del på Wikipedia-artikkelen om cannabis.

Forøvrig ganske interessant tråd (hvis vi kan unngå å ta opp for/mot-debatten for n-te gang), det hadde vært greit å vite hvordan dere praktiserer det å være cannabisaktivist.
Jeg kjemper ved å opplyse folk om hva som er riktig og hva som galt i ide'ene de har rundt cannabis, for at de skal spre det videre og kanskje opplyse enda flere folk. Til slutt får man kanskje en effekt av dette iform av det jeg i utgangspunktet ønsket meg / eller ikke ønsket meg.
Jeg har forresten utrettet mange mirakler, konvertert mennesker som var fullt imot til å stå ved samme side som meg og si de er for. Dog er jeg i virkeligheten ikke helt sikker på hva jeg selv måtte mene om temaet enda.
Sist endret av Saint123; 6. januar 2012 kl. 01:01.
Jeg synes ikke man skal kimse av det å være aktiv på freak.no. Dette er et stort diskusjonsforum og mange påvirkes av det de leser og diskuterer her, meg selv inkludert.

Personlig er jeg positiv til legalisering og kontrollert salg av alle narkotiske stoffer. Jeg diskuterer og fremmer mitt syn her på forumet og på andre digitale plattformer. Jeg har skrevet flere leserinnlegg til aviser de siste årene, og ett av dem som har omhandlet narkotikapolitikk har kommet på trykk så langt. På vgs skrev jeg en fordypningsoppgave om rusmiddelproblemene i Oslo. Ved valg stemmer jeg på partier som har en liberal linje når det gjelder ruspolitikk, men jeg er ikke selv aktiv i politikken. Det har jeg rett og slett ikke tid til på nåværende tidspunkt, med tre jobber, eget firma, skole og et sosialt privatliv.
Jeg bare whiner her på freak og i kommentarfelt på Vg.no osv
Går rundt med cannabis logo på t-skjorter, og får en del kommentarer på det. Da bruker jeg sjansen til å overbevise folk som er mot cannabis eller er litt nysgjerrig om cannabis. Det funker på mange unge folk (15-20 år), men de fleste eldre på 40 - 50 årene er klart kjempe imot og får sånne kommentar: "jævla narkis" "Kom deg på jobb" "slutt å snylte på skatten min" "stakkars deg, syns synd på foreldrene dine" og sånne ting. Da går jeg, fordi de er påvirket av skremselpropaganda på ungdommskolen på 70-80 tallet. Ble faktisk snakket av en betjent, fordi en gammel mann ringte til politiet og sa at jeg prøver å påvirke folk til bruke skumle stoffer.

Men en dag skal det bli legalisert i Norge
Per dags dato prøver jeg å delta i debatten og det å følge med.

Det som er litt vanskelig politisk sett, er at alle partiene nasjonalt og de mange i kommunestyrer er aktive motstandere av enhver liberalisering.
Ungdomspartiene er det derimot annerledes med, men det gjelder kanskje først og fremst Unge venstre, SU(?) og Rød Ungdom (?), de fleste andre ungd.partier er vel mindre for legalisering.

Jeg skulle gjerne ha gjort noe aktivt selv, men samtidig må en nesten innse at kampen for legalisering/avkriminalisering tar mye tid og energi og at det er mange mange fordommer i samfunnet man må kjempe imot.

Jeg har ikke helt sett en skikkelig organisert legaliseringsbevegelse, men håper vel det kommer snart.

Uansett tør jeg ta og påstå at lett narkotika vil være avkriminalisert i løpet av 5-9 år her i Norge.
Tips; følg med på Minerva.no bl.a., der er det mange samfunnstopper og nåværende politkere som uttaler seg - det bladet hadde legalisering som ètt (av flere) hovedtema i hele 2011!
Jeg bidrar ved å holde meg i jobb, betale skatt, samtidig som jeg sikter på utdannelse. Det viktigste man kan gjøre for å kjempe for cannabis sin rett til å være et sosialt akseptert rusmiddel er å vise at man kan være et noenlunde oppegående menneske selv om man benytter seg av det.

Cannabis-tskjorter prøver jeg å avstå fra, da...
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Legaliseringsdebatten opptar meg marginalt, men jeg er delvis aktiv innen politikk. Der ønsker jeg å få gjennom at alle skal ha full råderett over eget liv. På godt og vondt.
Jeg prøver ikke å prakke det på folk IRL, men hvis samtaleevne blir rusmidler så kan jeg være en bitch å debatere mot siden de fleste egentlig ikke vet en dritt utenom at moren deres har sagt at det å røyke cannabis er farligere enn å henge seg.
Har startet ett par debatter i klasserommet rundt det og jeg er et politisk parti hvor avkrimminalisering er aktuelt.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg prøver ikke å prakke det på folk IRL, men hvis samtaleevne blir rusmidler så kan jeg være en bitch å debatere mot siden de fleste egentlig ikke vet en dritt utenom at moren deres har sagt at det å røyke cannabis er farligere enn å henge seg.
Har startet ett par debatter i klasserommet rundt det og jeg er et politisk parti hvor avkrimminalisering er aktuelt.
Vis hele sitatet...
Ligger vel på rundt samme nivå som deg der, alltid like morsomt å skolere uvitende klassekamerater som tror cannabis er døden. Pleier også å anbefale de fleste med et åpent syn rundt tema om å ta en titt på "The Union: Business behind getting high", ganske bra film i mitt syn. Kanskje litt vel vinklet for en legalisering da men.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg synes ikke man skal kimse av det å være aktiv på freak.no. Dette er et stort diskusjonsforum og mange påvirkes av det de leser og diskuterer her, meg selv inkludert.
Vis hele sitatet...
Er det min post du oppfatter som hånlig? I så fall var ikke det min hensikt.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Er det min post du oppfatter som hånlig? I så fall var ikke det min hensikt.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg oppfattet det ikke som hånlig, jeg ville bare poengtere at det å skrive her er ganske "mye" i seg selv