Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1873
Jeg skal sette opp et dokument som inneholder en enkel filliste (dir /b >dir.txt), med hyperlinks til hver enkelt fil. Til slutt skal det bli en HTML-fil som skal ligge i samme folder som filene. Hele arkivet skal kunne kopieres og brukes hvor som helst.

Det blir dog litt mye å velge filnavn > høyreklikke > Hyperlink > klikke aktuell fil når det er nesten 300 filer, så jeg lurer på om det finnes en metode, macro e.l. (kan lite om dette) som kan automatisere prosessen for meg. Om det gjøres i Word eller Excel, er ikke så viktig.

Jeg har prøvd et par forskjellige metoder i Excel (VBA), men begge ga meg et oppsett med absolutte hyperlinker. Jeg trenger relative linker, slik at filarkivet med HTML-filen kan brukes hvor som helst, offline eller online. Linkene skal altså kun peke til "/filnavn.fil".

Kan noen hjelpe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eh.

Må du gjere det i office? Det er jo tre linjer i powershell - http://www.aaronlerch.com/blog/2007/...th-powershell/

Om spørsmålet er å lage lister over filer er office feil svar.

Powershell har tilogmed funksjonalitet for å skrive html.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Må ikke det, nei, bare tenkte det var enklest. Kan ikke så mye om dette. Takk så mye for input, skal prøve det!

Jeg skjønner ikke så mye av dette. Doble backslash osv? Har prøvd å erstatte PS:> New-TableOfContents "C: \\Doc Tree" | Out-File "C: \\Doc Tree\\index.html" med riktig path, med og uten \\, uten at det hjelper stort. Om noen kan teskje-fore meg hva jeg skal paste inn i Power Shell, vil jeg bli svært takknemlig.

(skjønte heller ikke om den andre koden skal legges inn i den første eller kjøres etterpå..)

Tillegg: Kunne funka veldig fint med et script som gjorde om en tekstfil med filnavn til hyperlinker også, som:

Kode

eksempel.fil > <a href="eksempel.fil">eksempel.fil</a>
Sist endret av kallisti; 6. august 2017 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.