Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5434
Hei,

Jeg prøver å endre MAC-adressen på nettverkskortet mitt ved å gå inn på avanserte innstillinger og endre "lokalt administrert MAC-adresse". Jeg endrer den til et 12 siffret HEX-nummer. Om det har noe å si så kopierer jeg det gamle og endrer på de fire siste sifferne.

Når jeg sjekker ipconfig /all i CMD så har ikke adressen endret seg, selv om jeg har restartet maskinen. Jeg forsøkte å endre adressen på ethernet-porten og det fungerte fint.

Noen tips til hva det er som går galt?

Redigert: Det er adressen til den trådløse tilkoblingen jeg forsøker å endre.

Det ser ut som at denne løste seg selv. MAC-adressen må visst begynne på 2A for at det skal fungere.
Sist endret av Alegria; 2. juni 2017 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De 3 første byte'ene, mao de 3 første gruppene i en 48-bits MAC addresse beskriver produsenten, dette kalles «Organizationally unique identifier» (OUI). Nå er det mange år siden jeg har rørt MAC adresser, og før i tiden så var det enkelte kort der man ikke fikk endret MAC adressen i det store og hele, andre kort tillatte å endre innenfor rangen til OUI og den siste kategorien var fritt vilt.

Som sagt er det mange år siden jeg har endret MAC adresser, og det kan godt tenkes at det fremdels er slik som for 15 år siden.

EDIT: Hvis du søker på «MAC OUI Loopkup» i en søkemotor, så vil du få opp mange sider der du kan foreta deg MAC OUI søk. Ved å skrive inn de 3 første bytene i MAC adressen så vil man finne ut hvilken produsent som har laget nettverkskortet.


Her har jeg søk opp MAC OUI'en til trådløskortet mitt, som dere ser så har jeg Intel WiFi kort i reise-laptopen min.
Sist endret av 0xFF; 2. juni 2017 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alegria Vis innlegg
Hei,

Jeg prøver å endre MAC-adressen på nettverkskortet mitt ved å gå inn på avanserte innstillinger og endre "lokalt administrert MAC-adresse". Jeg endrer den til et 12 siffret HEX-nummer. Om det har noe å si så kopierer jeg det gamle og endrer på de fire siste sifferne.

Når jeg sjekker ipconfig /all i CMD så har ikke adressen endret seg, selv om jeg har restartet maskinen. Jeg forsøkte å endre adressen på ethernet-porten og det fungerte fint.

Noen tips til hva det er som går galt?

Redigert: Det er adressen til den trådløse tilkoblingen jeg forsøker å endre.

Det ser ut som at denne løste seg selv. MAC-adressen må visst begynne på 2A for at det skal fungere.
Vis hele sitatet...

En, mac adresse er hard coded, du får ikke endret den uten videre. Det du kan gjøre er å late som du har en annen, dvs re-tanker du må du endre igjen.
MAC adressen på nettverkskortet ditt kan ikke endres i "avanserte instillinger". Denne er låst til nettverkskortet og det er ikke vanlig å endre den sånn uten videre.
Sitat av ronorio Vis innlegg
MAC adressen på nettverkskortet ditt kan ikke endres i "avanserte instillinger". Denne er låst til nettverkskortet og det er ikke vanlig å endre den sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Lol snakker om å si det nøyaktig samme, bare med andre ord
Uvaksinert 👍
Har endre mac adresser flere ganger. Det var en periode hvor vi fikk maskiner levert fra produsent hvor alle hadde samme mac på nettverkskortet og da måtte vi endre dette manuelt. Så det skal være mulig.
Sitat av daffe Vis innlegg
Har endre mac adresser flere ganger. Det var en periode hvor vi fikk maskiner levert fra produsent hvor alle hadde samme mac på nettverkskortet og da måtte vi endre dette manuelt. Så det skal være mulig.
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig å endre MAC adressen. I noen tilfeller er det enklest å emulere at du har en annen MAC en den du faktisk har. Men det er som sagt ikke noe du gjør etter ett høyreklikk eller to i "avanserte instillinger". Det kan variere fra nettverkskort til nettverkskort. For Windows må en langt inn i instillinger for nettverkskort og registreret i Windows. Ja om du har gjort det mange ganger kan du sikkert forklare hvordan det gjøres...
Sist endret av ronorio; 4. juni 2017 kl. 23:38.