Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4735
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som skrevet i tittel prøver jeg å slutte å ruse meg. Har tidligere vært avhengig av morfin (ca 1,5 år), har røyka cannabis hver dag i snart 5 år i strekk (inntil forrige søndag da jeg bråstoppet med cannabis), mange typer pulver og forskjellige typer piller har også vært i bildet- men der igjen ikke gitt meg noen større problemer.

Jeg føler ingen konstant trang til å ruse meg pr idag, men sliter noe forferdelig med humøret; Depresjoner, angst med panikkanfall og føler meg veldig irritabel, da jeg i utgangspunktet har ganske kort lunte fra før. Tørr såvidt å gå på butikken alene, noe som føles helt på jordet siden jeg er 25 år og voksen nok til å gå på butikken uten følge.

Jeg går ukentlig til samtaler med en psykolog hos VOP og det hjelper egentlig heller lite da jeg heller vil finne meg en jobb enn å være ufør via NAV. Bortsett fra det, trener jeg jevnlig, spiller gitar og synger, går mye tur og liker å være ute. Drikker alkohol knapt annen hver helg med nyktervenna mine og er lite sosialt aktiv i hverdagen, har en kjæreste som støtter meg veldig mye og hjelper meg med å være mer sosial.

Jeg merket at jeg begynte å få problemer med røykinga for ganske lenge siden(ca 1 år siden), men dom som jeg var... fortsatte jeg bare å ruse meg for å prøve å komme bort fra problemene som var og de som oppsto.
Jeg har gått rundt å trodd at jeg har blitt etterfulgt til en hver tid og at alle jeg møtte, ble kjent med, kjente før eller min familie skulle gjøre meg vondt, viste blandt annet heller ikke om jeg tenkte eller prata når jeg var rundt folk. Korttidshukommelsen svikta totalt og jeg glemte hva jeg nettopp hadde gjort, og der igjen fikk jeg panikkanfall for at jeg skulle være schizo eller noe annet sykt (har selvfølgelig lest mye om forskjellige lidelser, noe som har gitt meg bare mer angst). <- etter søndag har jeg ikke hatt noen hukommelsestap, men en frykt for å ha alvorlige psykiske lidelser (uten å vite det) er fortsatt til stede. Jeg har alltid hatt problemer med å konsentrere meg og "spacer" ofte ut (stirrer i luften og er i mine egne tanker).

Føles allerede litt bedre bare med å dele dette med dere på forumet.
Har dere noen forslag om hvordan jeg kan få en bedre hverdag?

Vet at det kan ta sin tid for å bli helt ren i systemet, men vil gjerne ha tips og råd da jeg er redd for å skulle havne tilbake i gamle spor.
Er det noen med like erfaringer eller hva som helst, tar gjerne imot positiv respons
Det tar fort litt mer enn 1 uke å komme over abstinenser fra et stoff du har brukt daglig over flere år.
Sånn er det stort sett med alt om det så er drugs, alkohol, tobakk, koffein eller andre ting.
Går du cold turkey (slik du gjorde) blir det gjerne også enda verre en om man trapper ned over tid.

Bra du ønsker å få deg jobb å slippe NAV, men jeg råder deg sterkt til å fortsette hos psykolog uansett.
Føler du at du ikke får den hjelpen du trenger, så fortell det til psykologen din.
Om det ikke er noe håp der, så finn en ny psykolog som faktisk kan være til hjelp.
Du vil få mer utbytte av å gå til disse samtalene enn å sitte hjemme å prøve å søke jobb mens alt bare kræsjer under overflaten.

Noe av det dummeste du kan gjøre er å lese om diverse symptomer for ting.
Det vil føre til som du sier, mer angst og du vil tro du har sykdommer/lidelser du ikke egentlig har.
Det beste vil være å få ordentlig helsepersonell til å ta den vurderingen, ettersom jeg regner med at du ikke er lege selv.
Har akkurat sluttet og røyke for rundt 4 mnd siden etter 10 år med dagelig røyking, og det i ganske store mengder ( 3-5g om dagen )
Og jeg vil bare si at de 2 første ukene er som regel værst.
Etter 2 uker vil alt falle på plass, matlyst, man slutter og svette i hendene, osv..
Værste er å lese seg opp på symptomer, alle reagere forskjellige, noen litt værre enn andre, men fleste står vell på ganske lik linje.
Jeg vil råde deg som han over meg har skrevet, forsett med psykologtimene, er ikke psykologen til hjelp, finn en annen.
Viktigste er også og jobbe med seg selv, og tenke att det bare er ett par uker, så er det værste over, og man sitter igjen med lysten, kansje du heller ikke gjør det etter att man VET, att man har klart de 2 første ukene, og blir mere motivert til å forsette.
Vis det er helt umulig, vil jeg kansje anbefale en avrusnings opphold en kort periode, til man får det helt ute av systemet på urinprøver etc.

Masse lykke til!
Hvis du merker at røyking har gitt deg psykiske problemer og at du nesten ikke tør å gå ut så er det i seg selv en grunn til å kutte eller redusere drastisk, det kan bare gå en vei om du ikke gjør det. Du er sikkert ikke hypp på at det eneste som er i hverdagen din resten av livet er røykings og asosiale aktiviteter.

Mange har klart dette før deg så det er ikke umulig, bare stå på så vil det ordne seg og suget blir mindre og mindre, men ikke forvent at lysten forsvinner, for det gjør den nok ikke, kanskje aldri.
Fyll tiden med nyktre venner og meld deg inn på treningsstudio, alle damene/mennene som er der gir deg noe fint å se på mens du jobber for å finne en vei videre.

Det er alene når livet er kjedelig at det er farlig, bare vær obs på at det vil komme.
En kamerat av meg som sluttet etter 25 år daglig røyking over natten etter at han virkelig bestemte seg, sa at han nesten ville vurdere og begynne igjenn på grunn av den enorme oppturen psykisk han fikk når han sluttet. JA, om det kansje kan være til inspirasjon. Jeg har selv sluttet og røyke etter noen år uten hadde det var noe utfordrene og slutte med i det hele tatt for min del, men det er nok individuelt.
Du lider av depresjon.
Er ikke noe å bekymre seg over, du kan enten gå til psykolog, få en diagnose og leve livet med et stempel på deg for resten av livet eller holde deg sammen i 1-2 år. Opp til deg.
PS: Angst er oppskrytt, hadde det selv en periode(sammen med depresjon) og det gjelder bare å tvinge seg til å gjøre noe. Ja, du kommer til å se ut som en idiot der du står og skjelver. Men, det blir bedre for hver gang til du ikke opplever det lengre. Og for all del, IKKE gi inn til panikkangst. Du kan klare det med bare din vilje.
Sist endret av Socooltho; 23. september 2017 kl. 02:35.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For et jævlig åndssvakt innlegg...

Til TS: du er ufør og dermed ganske privilegert, dropp dama og bytt liv. Start en bedrift som er relevant til dine interesser. Jobb frivillig. Million ting du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke hans innlegg som er åndssvakt, det er ditt som sier mye om hvor enkelt noen har det i forhold til andre, og hvor trangsynt man man være når man mangler like heftige opplevelser med både angst og arbeidsliv selv.

Jeg har hørt dette flere ganger inne på bruket. "Start en bedrift", du får selv det til å høres ut som noe som er gjort på dagen uten kostnader.

Jeg syntes det er rimelig feigt å være så frekk og kalle noen for åndssvak når de prøver å oppmuntre. Du later som om du er verdensmester, men må likevel poste anonymt!
Redd for at noen skal klikke seg inn og se at alt ikke er en dans på roser likevel, eller?
Sist endret av knert1; 24. september 2017 kl. 11:35.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det jeg reagerte på var utsagn som "du har depresjon" og "angst er oppskrytt". Første avsnitt i ditt innlegg passer bra som svar på det jeg siterte. Skreiv ingenting om at avsender har problemer, slik du gjør. Det var innlegget jeg kritiserte, ikke avsender, som uansett er ukjent for meg. Hva med å heller komme med konstruktive forslag til TS istedenfor å henge deg opp i én setning fra en fremmed på internett?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg reagerte på var utsagn som "du har depresjon" og "angst er oppskrytt". Første avsnitt i ditt innlegg passer bra som svar på det jeg siterte. Skreiv ingenting om at avsender har problemer, slik du gjør. Det var innlegget jeg kritiserte, ikke avsender, som uansett er ukjent for meg. Hva med å heller komme med konstruktive forslag til TS istedenfor å henge deg opp i én setning fra en fremmed på internett?
Vis hele sitatet...
Komme med konstruktive forslag i stede for å henge meg opp i èn setning? Hender ofte jeg gjør det, helt til jeg ser folk kommer å forsøpler forumet ved å kalle andre sine innlegg åndssvake, er det en slags debatteknikk eller noe? Tror det kalles hersketeknikk jeg.

Hvis du mener det at problemet er "du har depresjon" og "angst er opskrytt" er du vel ikke så mye bedre enn det jeg er, hang deg opp i 2 setninger istede for en da. Jeg leste også de to setningene og tenkte "hm... jaha?" så vi er egentlig enig om det, men i det store og det hele prøver han å hjelpe, spesielt når han begynner å forklare hvordan han bare må prøve å stå i det osv, komme seg ut og skjelve fra seg

Men problemet mitt er at du kommer og slenger drit og fremstiller alt som om det er så enkelt, det er da ingen ting som er konstruktivt med å be han droppe dama og starte en bedrift når du veit så lite om han som du gjør.
Og å komme og kalle ett innlegg for åndssvakt bare fordi du er uenig i to setninger(sånn som meg) blir i mine øyne idioti. Jeg bryr meg ikke om du kritiserer han eller innlegget, det er måten du gjør det på. Hvem er du til å dømme hans innlegg som åndssvakt på den måten du gjør hvis han mente det godt?
Poengtèr heller hva du har problemer med slik at dette kan diskutrers i stede for å slenge usaklig, vag drit som det der er du snill. Det burde være unødvendig at jeg i det hele tatt må sitte her og forklare det!


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
men sliter noe forferdelig med humøret; Depresjoner, angst med panikkanfall og føler meg veldig irritabel, da jeg i utgangspunktet har ganske kort lunte fra før. Tørr såvidt å gå på butikken alene, noe som føles helt på jordet siden jeg er 25 år og voksen nok til å gå på butikken uten følge.

Jeg går ukentlig til samtaler med en psykolog hos VOP og det hjelper egentlig heller lite da jeg heller vil finne meg en jobb enn å være ufør via NAV.

Jeg merket at jeg begynte å få problemer med røykinga for ganske lenge siden(ca 1 år siden), men dom som jeg var... fortsatte jeg bare å ruse meg for å prøve å komme bort fra problemene som var og de som oppsto.

Føles allerede litt bedre bare med å dele dette med dere på forumet.
Har dere noen forslag om hvordan jeg kan få en bedre hverdag?
Vis hele sitatet...
Siterte det som er viktig for å understreke det som kommer under.

Jeg skrev ikke at han hadde problemer slik du påstår. Hvis dette er virkeligheten du vil leve i vær så god, men han sier jo selv at han skriver her fordi han har problemer og føler det kan hjelpe bare å dele det, så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å vri diskusjonen om til det da jeg aldri har påstått at noen har problemer her.

Jeg kommer fortsatt ikke over at "anonym bruker" funksjonen kan brukes til sånn anonym drittslenging.

Jeg gav KP i stede for å komme med "konstruktiv kritikk" denne gangen, fordi jeg mente det allerede var noen som hadde kommet med relativt gode råd(som du slenger drit om), selv om formuleringen ikke var "perfekt".

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For et jævlig åndssvakt innlegg...

Til TS: du er ufør og dermed ganske privilegert, dropp dama og bytt liv. Start en bedrift som er relevant til dine interesser. Jobb frivillig. Million ting du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Ett siste spørsmål... Hva mener du med at TS er ufør og dermed priviligert? Av de få setningene du skriver er det mye jeg henger meg opp i! Jeg er av den oppfattning at en person som er ufør er ALT annet enn priviligert.
Sist endret av knert1; 24. september 2017 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk til alle som har kommet med positive ord og meninger til meg. Setter pris på å lese dette, tror ikke det skal være noe problem å få dette til lengere. Er full av motivasjon nå!

Sitat av Socooltho Vis innlegg
Du lider av depresjon.
Er ikke noe å bekymre seg over, du kan enten gå til psykolog, få en diagnose og leve livet med et stempel på deg for resten av livet eller holde deg sammen i 1-2 år. Opp til deg.
PS: Angst er oppskrytt, hadde det selv en periode(sammen med depresjon) og det gjelder bare å tvinge seg til å gjøre noe. Ja, du kommer til å se ut som en idiot der du står og skjelver. Men, det blir bedre for hver gang til du ikke opplever det lengre. Og for all del, IKKE gi inn til panikkangst. Du kan klare det med bare din vilje.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok godt ja! :-)

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For et jævlig åndssvakt innlegg...

Til TS: du er ufør og dermed ganske privilegert, dropp dama og bytt liv. Start en bedrift som er relevant til dine interesser. Jobb frivillig. Million ting du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Som kanskje alle vet eller burde vite, går det ikke å flykte fra sine problemer. Så å droppe dama og bytte liv ville jeg ikke anbefalt noen i min situasjon, da man nesten må være litt (beklager språket) idiot for å i det heletatt anbefale noen dette.
Anonym bruker
"Omgitt Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Jeg har gått rundt å trodd at jeg har blitt etterfulgt til en hver tid og at alle jeg møtte, ble kjent med, kjente før eller min familie skulle gjøre meg vondt, viste blandt annet heller ikke om jeg tenkte eller prata når jeg var rundt folk.
Vis hele sitatet...
Er det noen grunn til at folk skal gjøre deg vondt? Viss ikke er det jo innbilning å ganske enkelt å ignorere. Burde også bytte dealer, for å se om det har noe med det å gjøre, å ikke røyke sativa eller sativa dominante strains. Det gjør at fantasien settes igang til de grader.

Å slutte med weed er jo bare å tenke at du er sterk nok til å greie det, du gikk på planeten mange år før du prøvde weed, bare tenk tilbake hvordan det var. Å viss folk greier slutte med heroin greier iallefall du å slutte med weed, uansett hvor psykisk avhengig du er. Viss du vill så greier du det.

Har en teori om at folk som ikke slutter røyke weed har en sykdom så weed demper eller gjør at den ikke trigges, så hverdagen for dem på weed er mye bedre en å være nykter siden da kommer symptomene tilbake.

Viss du er redd for å ha en psykisk sykdom er det bare å gå til fastlegen å få henvisning til psykolog. De fleste psykologer er veldig flinke å kan fort finne ut om du feiler noe.

Håper du finner veien tilbake til er lykkelig liv!
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen grunn til at folk skal gjøre deg vondt? Viss ikke er det jo innbilning å ganske enkelt å ignorere. Burde også bytte dealer, for å se om det har noe med det å gjøre, å ikke røyke sativa eller sativa dominante strains. Det gjør at fantasien settes igang til de grader.

Å slutte med weed er jo bare å tenke at du er sterk nok til å greie det, du gikk på planeten mange år før du prøvde weed, bare tenk tilbake hvordan det var. Å viss folk greier slutte med heroin greier iallefall du å slutte med weed, uansett hvor psykisk avhengig du er. Viss du vill så greier du det.

Har en teori om at folk som ikke slutter røyke weed har en sykdom så weed demper eller gjør at den ikke trigges, så hverdagen for dem på weed er mye bedre en å være nykter siden da kommer symptomene tilbake.

Viss du er redd for å ha en psykisk sykdom er det bare å gå til fastlegen å få henvisning til psykolog. De fleste psykologer er veldig flinke å kan fort finne ut om du feiler noe.

Håper du finner veien tilbake til er lykkelig liv!
Vis hele sitatet...
Har nok dessverre noen som er ute etter å gjøre meg vondt ja, pga tidligere aktiviteter og voldsepisoder i et mørkt miljø.
Har vært min egen dealer, hvor territoriumskåte konkurrenter ikke har vært særlig begeistret over meg.

forøvrig har det ikke spilt noen rolle hvilken type cannabis jeg har røyket. Ble til slutt slik at jeg ikke fikk noen effekt av røykingen, annet enn psykotiske tendenser.

Takk for gode ord, har trua på meg selv nå B-)
Anonym bruker
"Omgitt Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har nok dessverre noen som er ute etter å gjøre meg vondt ja, pga tidligere aktiviteter og voldsepisoder i et mørkt miljø.
Har vært min egen dealer, hvor territoriumskåte konkurrenter ikke har vært særlig begeistret over meg.

forøvrig har det ikke spilt noen rolle hvilken type cannabis jeg har røyket. Ble til slutt slik at jeg ikke fikk noen effekt av røykingen, annet enn psykotiske tendenser.

Takk for gode ord, har trua på meg selv nå B-)
Vis hele sitatet...
Ok, da er saken litt annerledes. Dette kunne du sagt til psykologen sånn at h*n forstår hvorfor du tenker sånn, da er jo faktiskt en grunn til det. Å leve med bekymringer om at folk vill en vondt kan utvikle seg til psykiske lidelser. PTSD er veldig vanlig, noen kan bli så paranoide at de blir psykotiske også. Anbefaler at du tar en tur til psykolog å får snakket ut med noen om dette her.

Kansje skaffe deg noe å forsvare deg med, typ pepperspray, stungun, kniv, pistol eller noe. Det kan gi den lille tryggheten du trenger for å gå rundt alene. Anbefales ikke viss du blir stoppet ofte av politiet tho. Selvforsvar er mindre straff enn blindvold + du får folk til å skjønne de ikke skal kødde meg deg.
Anonym bruker
"Omgitt Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Glemte å nevne viss ingen har gjort deg noe enda, så er det nok paranoia som tar deg. Viss du har blitt trua/banket opp/knivstikket så er det nok PTSD. Er det lenge siden du fikk trusler sist har de nok glemt det litt, folk lever sine egne liv å de fleste gidder ikke gjøre noe med mindre du har tråkket over en grense hos personen(e).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Liten update:

Etter 24 dager rusfri (til nå), har jeg merket veldig kraftige opp og ned turer. Plages nå bare med svetting, stikking i brystet og litt tankekjør til tider. men det er "bare" angsten. Begynner å levere urinprøver i morgen og minst et halvt år frem i tid for å få tilbake sertifikatet. Dette vil kanskje også gi meg en slags mestringsfølelse, noe jeg ser frem til å finne ut av!

Jeg tror folk er veldig uvitende om hva de pakker i seg og hva det i praksis vil gjøre med både kroppen og psyken.
Selv 1 gangs bruk av et hvert narkotikum kan føre til forferdelse. <- Det er altså ikke verdt å engang prøve det.

Det jeg har vært igjennom de siste årene og hva jeg er i nå, ønsker jeg selv ikke min verste fiende.

Med det sagt; Jeg kommer aldri til å stemme for at noe slags narkotisk stoff skal bli avkriminalisert eller legalisert, så lenge jeg lever!
et annet straffesystem kanskje, men dop er ut!!

Problemet med rusproblem er å innse selv at man faktisk har et problem! Ikke vær redd for å kontakte hjelp!

Hvis du som trenger hjelp leser dette! Ikke nøl med å ring rustelefon på nr: 08588
Er har også en chattefunksjon der man kan prate med dem anonymt her.

Stay drugfree ! peace
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Liten update:

Etter 24 dager rusfri (til nå), har jeg merket veldig kraftige opp og ned turer. Plages nå bare med svetting, stikking i brystet og litt tankekjør til tider. men det er "bare" angsten. Begynner å levere urinprøver i morgen og minst et halvt år frem i tid for å få tilbake sertifikatet. Dette vil kanskje også gi meg en slags mestringsfølelse, noe jeg ser frem til å finne ut av!

Jeg tror folk er veldig uvitende om hva de pakker i seg og hva det i praksis vil gjøre med både kroppen og psyken.
Selv 1 gangs bruk av et hvert narkotikum kan føre til forferdelse. <- Det er altså ikke verdt å engang prøve det.

Det jeg har vært igjennom de siste årene og hva jeg er i nå, ønsker jeg selv ikke min verste fiende.

Med det sagt; Jeg kommer aldri til å stemme for at noe slags narkotisk stoff skal bli avkriminalisert eller legalisert, så lenge jeg lever!
et annet straffesystem kanskje, men dop er ut!!

Problemet med rusproblem er å innse selv at man faktisk har et problem! Ikke vær redd for å kontakte hjelp!

Hvis du som trenger hjelp leser dette! Ikke nøl med å ring rustelefon på nr: 08588
Er har også en chattefunksjon der man kan prate med dem anonymt her.

Stay drugfree ! peace
Vis hele sitatet...
"Selv 1 gangs bruk av et hvert narkotikum kan føre til forferdelse"
Det samme kan man si om alkohol og, så jeg regner nesten med at du mener rusmidler her?
Fordi du har hatt en(eller flere?) dårlige opplevelser(rusproblemer?) skal du i hvert fall ikke stemme for avkriminalisering eller legalisering? Jeg kommer ikke over denne tankegangen...
Noe av det jeg er mest lei er å diskutere "narkotikum" som om det var en plante som het narkotika som det vokste både buds og opiumsvalmue på, som forskerene tok med seg inn i labben hvor de tilsatte batterisyre og blanda det ut.


Vi vet jo at legalisering ikke nødvendigvis fører til økt forbruk, det kan gjerne fungere motsatt, så hvis målet er at færre skal bruke er ikke nødvendigvis løsningen at rettssystemet skal ha med rus å gjøre i det hele tatt. Eller er det sånn at du vil bestemme over alle andre også, nå som du har greid å slutte? Har hørt at de som nettopp har slutta med ting er de som er mest helfrelst og hardnakka iMOT. Dette er mere et helseproblem, og samfunnsproblem og burde ikke være straffbart for forbrukeren, eller kunne brukes som pressmiddel på noen som helst måte.

"When Portugal decided to decriminalize in 2000, many skeptics assumed that the number of users would skyrocket. That did not happen. With some exceptions, including a marginal increase among adolescents, drug use has fallen over the past 15 years and now ebbs and flows within overall trends in Europe. Portuguese officials estimate that by the late 1990s roughly one percent of Portugal's population, around 100,000 people, were heroin users.

Today, "we estimate that we have 50,000, most of them under substitution treatment," said Goulão before adding that he's recently seen a small uptick in use of the drug, predominantly among former addicts that got clean. This reflects Portugal's tenuous economic condition, he contends."

https://news.vice.com/article/ungass...weed-to-heroin

Edit: Er du markedsfører for rustelefonen, eller? Jaja godt du fikk hjelpe i hvert fall
Sist endret av knert1; 10. oktober 2017 kl. 14:31.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
"Selv 1 gangs bruk av et hvert narkotikum kan føre til forferdelse"
Det samme kan man si om alkohol og, så jeg regner nesten med at du mener rusmidler her?
Fordi du har hatt en(eller flere?) dårlige opplevelser(rusproblemer?) skal du i hvert fall ikke stemme for avkriminalisering eller legalisering? Jeg kommer ikke over denne tankegangen...
Noe av det jeg er mest lei er å diskutere "narkotikum" som om det var en plante som het narkotika som det vokste både buds og opiumsvalmue på, som forskerene tok med seg inn i labben hvor de tilsatte batterisyre og blanda det ut.


Vi vet jo at legalisering ikke nødvendigvis fører til økt forbruk, det kan gjerne fungere motsatt, så hvis målet er at færre skal bruke er ikke nødvendigvis løsningen at rettssystemet skal ha med rus å gjøre i det hele tatt. Eller er det sånn at du vil bestemme over alle andre også, nå som du har greid å slutte? Har hørt at de som nettopp har slutta med ting er de som er mest helfrelst og hardnakka iMOT. Dette er mere et helseproblem, og samfunnsproblem og burde ikke være straffbart for forbrukeren, eller kunne brukes som pressmiddel på noen som helst måte.

"When Portugal decided to decriminalize in 2000, many skeptics assumed that the number of users would skyrocket. That did not happen. With some exceptions, including a marginal increase among adolescents, drug use has fallen over the past 15 years and now ebbs and flows within overall trends in Europe. Portuguese officials estimate that by the late 1990s roughly one percent of Portugal's population, around 100,000 people, were heroin users.

Today, "we estimate that we have 50,000, most of them under substitution treatment," said Goulão before adding that he's recently seen a small uptick in use of the drug, predominantly among former addicts that got clean. This reflects Portugal's tenuous economic condition, he contends."

https://news.vice.com/article/ungass...weed-to-heroin

Edit: Er du markedsfører for rustelefonen, eller? Jaja godt du fikk hjelpe i hvert fall
Vis hele sitatet...
Nei, mente ikke rusmidler generelt. Alt som er narkotika .
Alkohol sterkere enn solgt på polet, altså <hjemmebrent> (som også er alkohol) regnes også som narkotika - Så alkohol er jo i seg selv et narkotisk stoff som er regulert og distribuert alt for vidt, men det er en helt annen diskusjon.
Jeg sier heller ikke noe om at en plante er narkotika, det er vell heller slik at stoffene som fins i forskjellige planter er klassifisert som narkotiske stoffer. <- For hvert innlegg om narkotiske stoffer er det vell heller høyst unødvendig å beskrive hva narkotika er. Vet ikke hvor du henter dette fra, om du faktisk har lest og forstått noe her.

Det har seg vell også slik at man får mindre registrert bruk av narkotiske stoffer ved legalisering/avkriminalisering, nettopp fordi det ikke er noen som f.eks. Politiet som registrerer hvor mange brukere det er. Ergo, det blir mindre av dem - på papiret.

Hvis du legger merke til fremhevet tekst her: "Med det sagt; Jeg kommer aldri til å stemme for at noe slags narkotisk stoff skal bli avkriminalisert eller legalisert, så lenge jeg lever!
et annet straffesystem kanskje, men dop er ut!! "

Så er jeg ikke for verken legalisering eller avkriminalisering. Men at en stakkars narkoman heller får hjelp enn straff. En type straff jeg ønsker og ivareta i Norge er at man kan miste førerkortet ved manglende edruelighet.

Jeg skjønner at du er ute etter å kverulere, at de som nettopp har slutta er de som er mest imot er gjerne fordi de er en erfaring rikere enn en person som ikke har klart å sluttet. Det er dessverre ikke alle som lærer på den 'enkle' måten.

Portugal er ikke Norge. Ola Nordmann er for dum til at en legalisering eller avkriminalisering av Narkotika bør ta sted, hvor det ikke foreligger reguleringsmetoder og slikt til grunn.

Nei, jeg er ikke noen markedsfører for rustelefonen. Jeg vet ikke med deg, men jeg hjelper gjerne til med å vise en person som trenger hjelp hvor han/hun kan få det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, mente ikke rusmidler generelt. Alt som er narkotika .
Alkohol sterkere enn solgt på polet, altså <hjemmebrent> (som også er alkohol) regnes også som narkotika - Så alkohol er jo i seg selv et narkotisk stoff som er regulert og distribuert alt for vidt, men det er en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Sprit over seksti prosent er forbode, men det er ikkje narkotika etter den lovmessige definisjonen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har seg vell også slik at man får mindre registrert bruk av narkotiske stoffer ved legalisering/avkriminalisering, nettopp fordi det ikke er noen som f.eks. Politiet som registrerer hvor mange brukere det er. Ergo, det blir mindre av dem - på papiret.
Vis hele sitatet...
Politiet registrerer ikkje bruk. Dei straffer bruk. Det vi veit om bruken er stortsett innhenta via spørjeundersøkinger. For ingenting tyder på at det er ekstremt vanskeleg å skjule eit moderat forbruk av t.d. hasj, om du ellers har ein ryddig livsstil. Og det er eit av problema med dagens system; det rammer skeivt. Det rammer ikkje eigedomsmeglere som trykker nasegrevet fullt av kokain...

Det er heller ingen problem med å fortsatt undersøke rusvaner sjølv om eit rusmiddel er legalisert. Det gjer vi med t.d. alkohol. I tillegg publiserer vinmonopolet statistikk, som gir oss innsikt i forbruksmønster. Meg bekjent har ikkje Cappelen & Co akkurat publisert statistikk over kva dei smugler... Så det argumentet fell jo mildt sagt på steingrunn; legalisering kan gi oss langt større kunnskap og åpenheit om bruk enn dagens situasjon.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så er jeg ikke for verken legalisering eller avkriminalisering. Men at en stakkars narkoman heller får hjelp enn straff. En type straff jeg ønsker og ivareta i Norge er at man kan miste førerkortet ved manglende edruelighet.
Vis hele sitatet...
Kritikken mot den ordninga har ikkje gått på at lappen ryk ved manglande edruelighet, men at du står fritt til å drikke deg bonkers på sprit daglig, utan å frykte lappen - mens eit enkelt tilfelle av hasjbruk er nok. For det er realiteten. Sjansen for å verte tatt som alkoholiker om du sit heime og drikk ein sekspakning øl for dag er i realiteten null. Og då er du langt mindre edrueleg enn om du røyker en joint kvar lørdag.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner at du er ute etter å kverulere, at de som nettopp har slutta er de som er mest imot er gjerne fordi de er en erfaring rikere enn en person som ikke har klart å sluttet. Det er dessverre ikke alle som lærer på den 'enkle' måten.
Vis hele sitatet...
Det finst mange tørrlagte alkiser som ikkje rører alkohol og. Men det vil ikkje sei at vi ukritisk skal lytte.

Føremålet bør i alle tilfeller vere å unngå at folk får problematisk forhold til rusmidler. Kanskje kan større åpenheit rundt rusbruk, som legalisering *kan* føre til, bidra der?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Portugal er ikke Norge. Ola Nordmann er for dum til at en legalisering eller avkriminalisering av Narkotika bør ta sted, hvor det ikke foreligger reguleringsmetoder og slikt til grunn.
Vis hele sitatet...
Har du grunnlag for påstandane dine? Vi er eit rikare land enn Portugal, og bør ha større forutsetninger enn Portugal for å følgje opp. Ingenting tyder på at vi er spesielt mykje dummare heller.

Så kvifor hevder du nordmenn er for dumme?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, mente ikke rusmidler generelt. Alt som er narkotika .
Alkohol sterkere enn solgt på polet, altså <hjemmebrent> (som også er alkohol) regnes også som narkotika - Så alkohol er jo i seg selv et narkotisk stoff som er regulert og distribuert alt for vidt, men det er en helt annen diskusjon.
Jeg sier heller ikke noe om at en plante er narkotika, det er vell heller slik at stoffene som fins i forskjellige planter er klassifisert som narkotiske stoffer. <- For hvert innlegg om narkotiske stoffer er det vell heller høyst unødvendig å beskrive hva narkotika er. Vet ikke hvor du henter dette fra, om du faktisk har lest og forstått noe her.

Det har seg vell også slik at man får mindre registrert bruk av narkotiske stoffer ved legalisering/avkriminalisering, nettopp fordi det ikke er noen som f.eks. Politiet som registrerer hvor mange brukere det er. Ergo, det blir mindre av dem - på papiret.

Hvis du legger merke til fremhevet tekst her: "Med det sagt; Jeg kommer aldri til å stemme for at noe slags narkotisk stoff skal bli avkriminalisert eller legalisert, så lenge jeg lever!
et annet straffesystem kanskje, men dop er ut!! "

Så er jeg ikke for verken legalisering eller avkriminalisering. Men at en stakkars narkoman heller får hjelp enn straff. En type straff jeg ønsker og ivareta i Norge er at man kan miste førerkortet ved manglende edruelighet.

Jeg skjønner at du er ute etter å kverulere, at de som nettopp har slutta er de som er mest imot er gjerne fordi de er en erfaring rikere enn en person som ikke har klart å sluttet. Det er dessverre ikke alle som lærer på den 'enkle' måten.

Portugal er ikke Norge. Ola Nordmann er for dum til at en legalisering eller avkriminalisering av Narkotika bør ta sted, hvor det ikke foreligger reguleringsmetoder og slikt til grunn.

Nei, jeg er ikke noen markedsfører for rustelefonen. Jeg vet ikke med deg, men jeg hjelper gjerne til med å vise en person som trenger hjelp hvor han/hun kan få det.
Vis hele sitatet...
Jaaah... hvor skal jeg begynne. Først og fremst takk til Vidarlo som sa alt det jeg ikke greier å si

Jeg skal inrømme at jeg kan være en kverrulant her i blandt, men det jeg gjorde nå var bare å prøve å skape en litt mere nyansert diskusjon hvor ikke en person får komme å si at det er så og så farlig å prøve "narkotika" en gang. Dette er jo helt tydelig basert på en subjektiv opplevelse, og at du generelt snakker om en haug med stoffer med forskjellig virkning som om du har prøvd alle, eller at alle er ett får deg bare til å virke uviten. Hadde du i det minste hatt et spesielt stoff å advare mot, men... Det er mange folk med problemer som ruser seg, problemene bli bare værre når man begynner å tro at problemet er at man ruser seg, i stede for å faktisk vite med seg selv hvor/hvorfor problemet oppstod. Nei man skal ikke skylde på alt annet for å ruse seg, men når det er ulovlig blir automatisk hovedfokuset ved evt behandling at personen skal slutte å ruse seg, så går h*n på urinprøver en stund, også blir alle så glad atte. H*n sitter der med samme tanker og samme problemer som før, og er endelig ferdig med urinprøver, hva tror du skjer? At i det hele tatt urinprøver er en løsning er helt forkastelig. Det eneste det kan føre til er at noen slutter på tvang, eller går fra cannabis(som kan spores i år og dag) til noe som ikke kan spores like lenge og gjerne er farligere. Er dette god eller dårlig måloppnåelse?

Legalisering vil føre til at vi faktisk kan kontrollere og holde oversikt over hvor mye som blir solgt. Slik situasjonen er nå er det jo HAUGEVIS med folk som sitter her f.eks som ikke har blitt tatt og aldri kommer til å bli ført opp på noe statistikk. Så vær så snill å forklar hvorfor og hvordan en lov mot rusmiddel, som fører til dårlig debattering og at ingen tør å stå frem, samt blir nektet å forske på virkningene føre til FÆRRE mørketall???
Sist endret av knert1; 10. oktober 2017 kl. 16:03.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sprit over seksti prosent er forbode, men det er ikkje narkotika etter den lovmessige definisjonen.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg har blidt feilinformert.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Politiet registrerer ikkje bruk. Dei straffer bruk. Det vi veit om bruken er stortsett innhenta via spørjeundersøkinger. For ingenting tyder på at det er ekstremt vanskeleg å skjule eit moderat forbruk av t.d. hasj, om du ellers har ein ryddig livsstil. Og det er eit av problema med dagens system; det rammer skeivt. Det rammer ikkje eigedomsmeglere som trykker nasegrevet fullt av kokain...
Vis hele sitatet...
Politiet registrerer nok ALT de foretar seg. Om det blir samlet og ført statistikk av til offentligheten er en annen sak.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er heller ingen problem med å fortsatt undersøke rusvaner sjølv om eit rusmiddel er legalisert. Det gjer vi med t.d. alkohol. I tillegg publiserer vinmonopolet statistikk, som gir oss innsikt i forbruksmønster. Meg bekjent har ikkje Cappelen & Co akkurat publisert statistikk over kva dei smugler... Så det argumentet fell jo mildt sagt på steingrunn; legalisering kan gi oss langt større kunnskap og åpenheit om bruk enn dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Kanskje. I og med at narkotika er 'fyfy' i dag. Er det nok mange som lyver (av utallige grunner) på spørreundersøkelser. At du bruker ordet 'kan' og ikke ordet 'vil' - betyr jo selvsagt en usikkerhet i utfallet av en eventuell legalisering/avkriminalisering. Noe som iallefall gjør meg som bor i velstående Norge skeptisk. Som det stolte landet vi er bør ingenting gjøres før noe kan reguleres på lik linje som med alkohol, tobakk osv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kritikken mot den ordninga har ikkje gått på at lappen ryk ved manglande edruelighet, men at du står fritt til å drikke deg bonkers på sprit daglig, utan å frykte lappen - mens eit enkelt tilfelle av hasjbruk er nok. For det er realiteten. Sjansen for å verte tatt som alkoholiker om du sit heime og drikk ein sekspakning øl for dag er i realiteten null. Og då er du langt mindre edrueleg enn om du røyker en joint kvar lørdag.
Vis hele sitatet...
Mener det er mulig å miste retten til å føre motorvogn hvis legen sier noe på det, men faren for å miste retten er selvsagt større ved narkotika bruk, uansett!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du grunnlag for påstandane dine? Vi er eit rikare land enn Portugal, og bør ha større forutsetninger enn Portugal for å følgje opp. Ingenting tyder på at vi er spesielt mykje dummare heller.

Så kvifor hevder du nordmenn er for dumme?
Vis hele sitatet...
Ola Nordmann vokser generelt opp som "prinsessen på erten" og får servert mye av det man kanskje burde fortjene, på sølvfat. Selvsagt ikke hver eneste Ola, men majoriteten. Hvis det faktisk er bedre å legalisere eller avkriminalisere, betyr det jo at Ola Nordmann faktisk er dummere enn en "Alfredo Porgugiso".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet registrerer nok ALT de foretar seg. Om det blir samlet og ført statistikk av til offentligheten er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Men dei veit fortsatt ikkje anna enn det dei ser. Det er ikkje eit representativt utval, av grunnane eg nevnte over. Forskarar som lager statistikk forsøker å skaffe seg et representativt utval, og kompenserer for skeivheiter ved hjelp av statistiske metoder. Så poenget er at politiet ikkje er egna verkty for å kartlegge narkotikabruk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje. I og med at narkotika er 'fyfy' i dag. Er det nok mange som lyver (av utallige grunner) på spørreundersøkelser.
Vis hele sitatet...
Spørjeundersøkingene kan vere anonyme, og det vil vere svært grovt brot på forskningsetikken å lekke det. Viare kan ein til ein viss grad kompansere for det. Uansett er det langt betre kjelde til kunnskap enn bøteregisteret.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At du bruker ordet 'kan' og ikke ordet 'vil' - betyr jo selvsagt en usikkerhet i utfallet av en eventuell legalisering/avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
Ja, det er heilt åpenbart at det ikkje er mogeleg å forutsjå alle detaljer. Men det vi veit sikkert er jo at politiet vil kunne slutte å bruke ressurser på å idele ungdom relativt store forelegg for fillesaker. For det er iallefall ikkje noko som tyder på at det funker spesielt bra. Vi har erfaringer frå ein del andre land, som kan gi indikatorer på korleis det vil gå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noe som iallefall gjør meg som bor i velstående Norge skeptisk. Som det stolte landet vi er bør ingenting gjøres før noe kan reguleres på lik linje som med alkohol, tobakk osv.
Vis hele sitatet...
Hæ? Legalisering er jo ei forutsetning for å kunne regulere det på linje med alkohol. P.t. er det ingen kontroll med seljarane av illegale rusmiddel - av naturleg årsaker. Legalisering vil, paradoksalt nok, kunne de facto gjere det litt vanskelegare tilgjengeleg for unge personer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mener det er mulig å miste retten til å føre motorvogn hvis legen sier noe på det, men faren for å miste retten er selvsagt større ved narkotika bruk, uansett!
Vis hele sitatet...
Ja, det er det - i tillegg til at politiet kan fatte vedtak om det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ola Nordmann vokser generelt opp som "prinsessen på erten" og får servert mye av det man kanskje burde fortjene, på sølvfat. Selvsagt ikke hver eneste Ola, men majoriteten. Hvis det faktisk er bedre å legalisere eller avkriminalisere, betyr det jo at Ola Nordmann faktisk er dummere enn en "Alfredo Porgugiso".
Vis hele sitatet...
Det forsto eg verkeleg ikkje.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men dei veit fortsatt ikkje anna enn det dei ser. Det er ikkje eit representativt utval, av grunnane eg nevnte over. Forskarar som lager statistikk forsøker å skaffe seg et representativt utval, og kompenserer for skeivheiter ved hjelp av statistiske metoder. Så poenget er at politiet ikkje er egna verkty for å kartlegge narkotikabruk.
Spørjeundersøkingene kan vere anonyme, og det vil vere svært grovt brot på forskningsetikken å lekke det. Viare kan ein til ein viss grad kompansere for det. Uansett er det langt betre kjelde til kunnskap enn bøteregisteret.
Vis hele sitatet...
Ja, men vi vet vell begge at svært grove lovbrudd desverre begås i dette landet, som alle andre land.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, det er heilt åpenbart at det ikkje er mogeleg å forutsjå alle detaljer. Men det vi veit sikkert er jo at politiet vil kunne slutte å bruke ressurser på å idele ungdom relativt store forelegg for fillesaker. For det er iallefall ikkje noko som tyder på at det funker spesielt bra. Vi har erfaringer frå ein del andre land, som kan gi indikatorer på korleis det vil gå.
Vis hele sitatet...
Ja, det vil kanskje fungere teoretisk sett. Jeg velger fortsatt å stille med skeptisk til det.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hæ? Legalisering er jo ei forutsetning for å kunne regulere det på linje med alkohol. P.t. er det ingen kontroll med seljarane av illegale rusmiddel - av naturleg årsaker. Legalisering vil, paradoksalt nok, kunne de facto gjere det litt vanskelegare tilgjengeleg for unge personer.
Vis hele sitatet...
Klart det kan bli vanskeligere for mindreårige å få tak i, vi vil nok aldri bli kvitt distribuering på det svarte markede uansett. Minske det, veldig mulig, men da vil de med størst makt sitte igjen. Muligens føre til mer korrupsjon mm.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det forsto eg verkeleg ikkje.
Vis hele sitatet...
Tror jeg kan kalle det basic psykologi. Det sagt med en smule usikkerhet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, men vi vet vell begge at svært grove lovbrudd desverre begås i dette landet, som alle andre land.
Vis hele sitatet...
...?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det vil kanskje fungere teoretisk sett. Jeg velger fortsatt å stille med skeptisk til det.
Vis hele sitatet...
Men det å straffe meir eller mindre for fote for ting som ikkje er eit problem i majoriteten av tilfella er uproblematisk? Det er det tyngste argumentet for min del; vi løyser ingenting med dagens einsidige straffepolitikk. Tvert imot er eg redd at politiet si linje kan skape rusmisbruk. Gjennom t.d. innskrenka jobbmuligheter for folk som mister lappen på tynt grunnlag.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klart det kan bli vanskeligere for mindreårige å få tak i, vi vil nok aldri bli kvitt distribuering på det svarte markede uansett. Minske det, veldig mulig, men da vil de med størst makt sitte igjen. Muligens føre til mer korrupsjon mm.
Vis hele sitatet...
Nei, vi har spritsmugling og. Men omfanget er relativt lite. Det vil fort fjerne mykje av profitten. Og korleis det vil føre til meir korrupsjon må du nesten utdjupe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror jeg kan kalle det basic psykologi. Det sagt med en smule usikkerhet.
Vis hele sitatet...
Du får utdjupe kva du legg i basic psykologi. For det er fortsatt non sequitur.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jaaah... hvor skal jeg begynne. Først og fremst takk til Vidarlo som sa alt det jeg ikke greier å si

Jeg skal inrømme at jeg kan være en kverrulant her i blandt, men det jeg gjorde nå var bare å prøve å skape en litt mere nyansert diskusjon hvor ikke en person får komme å si at det er så og så farlig å prøve "narkotika" en gang. Dette er jo helt tydelig basert på en subjektiv opplevelse, og at du generelt snakker om en haug med stoffer med forskjellig virkning som om du har prøvd alle, eller at alle er ett får deg bare til å virke uviten. Hadde du i det minste hatt et spesielt stoff å advare mot, men... Det er mange folk med problemer som ruser seg, problemene bli bare værre når man begynner å tro at problemet er at man ruser seg, i stede for å faktisk vite med seg selv hvor/hvorfor problemet oppstod. Nei man skal ikke skylde på alt annet for å ruse seg, men når det er ulovlig blir automatisk hovedfokuset ved evt behandling at personen skal slutte å ruse seg, så går h*n på urinprøver en stund, også blir alle så glad atte. H*n sitter der med samme tanker og samme problemer som før, og er endelig ferdig med urinprøver, hva tror du skjer? At i det hele tatt urinprøver er en løsning er helt forkastelig. Det eneste det kan føre til er at noen slutter på tvang, eller går fra cannabis(som kan spores i år og dag) til noe som ikke kan spores like lenge og gjerne er farligere. Er dette god eller dårlig måloppnåelse?

Legalisering vil føre til at vi faktisk kan kontrollere og holde oversikt over hvor mye som blir solgt. Slik situasjonen er nå er det jo HAUGEVIS med folk som sitter her f.eks som ikke har blitt tatt og aldri kommer til å bli ført opp på noe statistikk. Så vær så snill å forklar hvorfor og hvordan en lov mot rusmiddel, som fører til dårlig debattering og at ingen tør å stå frem, samt blir nektet å forske på virkningene føre til FÆRRE mørketall???
Vis hele sitatet...
Når sant skal sies så heter Narkotika, Narkotika av gode grunner.

Det er vell heller bedre å være uviten enn å sitte med problemer man ikke ikke trenger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når sant skal sies så heter Narkotika, Narkotika av gode grunner.

Det er vell heller bedre å være uviten enn å sitte med problemer man ikke ikke trenger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sitere meg når du ikke svarer på noen av spørsmålene eller argumentene mine i det hele tatt?

Narkotika heter narkotika fordi de som sitter med definisjonsmakten er grunne og like flinke til å unngå å svare på direkte spørsmål som det du er nå.

Nei, det er omvendt. Uvitenhet er det som fører til at man sitter igjen med problemer man ikke trenger.

Når sant skal sies så er ikke "Narkotika" noe egennavn heller. Ikke noen jeg kjenner i hvert fall...
Sist endret av knert1; 11. oktober 2017 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.