Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6105
jeg er 19 år og skal snart begynne på skolen igjen, men jeg trenger desperat penger. jeg får ikke penger av den forbanna lånekassen pga jeg har gjeld.

jeg trenger penger til å betale ned gjelden og jeg trenger også penger til andre ting. trenger egentlig mye penger til forskjellig. er desperat.

hva burde jeg gjøre? jeg har 0 kr på kontoen akkurat nå.

å få jobb tror jeg er umulig for meg. både pga jeg har litt mentale problemer, og er også usosial. tror jeg harxanti-sosial personlighetssforstyrrelse,xparanoid personlighetsforstyrrelse. kanskje aspergers også. jeg er ikke helt sikker på hva jeg har, men jeg er litt mentalt forstyrret. i tillegg er jeg ikke sosial i det hele tatt.

også er jegxikke etnisk norsk. jeg er født i norge, men ikke etnisk norsk.

og CV-en min er ikke noe spess.

tror det er ekstremt liten sjans jeg får jobb.

så hva bør jegxgjøre???? jeg trenger desperat penger!!!!!
Kontakt nav. Du får også enklere økonomisk bistand dersom du kan dokumentere mentale problemer. Dette må du dra til legen for å få gjort.
Trådstarter
6 0
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kontakt nav. Du får også enklere økonomisk bistand dersom du kan dokumentere mentale problemer. Dette må du dra til legen for å få gjort.
Vis hele sitatet...
men jeg skal gå vg1. hvordan skal NAV hjelpe meg?

NAV hjelper jo ikke studenter/elever.
Hva slags gjeld er det du har? Hvor mye, og hvem er det du skylder til?
Trådstarter
6 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva slags gjeld er det du har? Hvor mye, og hvem er det du skylder til?
Vis hele sitatet...
gjelden er på 34K. det er hos lånekassen.

og jeg har 0 kr. får ikke penger fra NAV eller lånekassen og har ikke jobb.

så jeg har ikke noe inntekt og jeg har tom konto.

og det er ikke bare gjelden jeg må betale tilbake, jeg trenger penger til andre ting.

hva bør jeg gjøre?????
Det er mange ting du kan gjøre. Hvis jobb er uaktuelt kan du begynne med dropshipping. Det er gode penger i det. Spør om du kan låne hos foreldre. Så betaler du tilbake når du har mulighet.
Du kan ihvertfall roe ned litt. Du har gjeld til Lånekassen. Det er jo helt chill. Skulle tro noen var ute etter kneskålene dine her. Kontakt lånekassen og legg frem saken din, så finner dere en løsning sammen.

Tror ikke du trenger å betale noe mens du er under utdanning uansett.

Hvis du ikke kan jobbe pga sykdom, så må du snakke med fastlegen din om det.

Kanskje du dekkes av dette:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-til-utdanning

Man kan havne i noen sånne situasjoner i løpet av livet, men de er sjelden så dramatiske i virkeligheten som man innbiller seg. Tar man tak i det gjennom de rette kanalene, så ordner det seg.

En annen nyttig link:
Kan du ikke betale regningen fra Lånekassen, kan du utsette betalingen. Du trenger ikke oppgi noen grunn for hvorfor du ikke kan betale.
Vis hele sitatet...
https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilb...ngsutsettelse/
Sist endret av mentalmelt; 18. august 2018 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du har såkalt "nedsatt arbeidsevne" med 50% eller mer, på grunn av sykdom/skade, kan du være berettiget arbeidsavklaringspenger selv om du er elev ved VGS. Hør med fastlegen din. Er du frisk nok til å ta en jobb, er det strengt tatt det du må ta sikte på.
Trådstarter
6 0
Sitat av domingo Vis innlegg
Om du har såkalt "nedsatt arbeidsevne" med 50% eller mer, på grunn av sykdom/skade, kan du være berettiget arbeidsavklaringspenger selv om du er elev ved VGS. Hør med fastlegen din. Er du frisk nok til å ta en jobb, er det strengt tatt det du må ta sikte på.
Vis hele sitatet...
kan jeg få deltidsjobb selvom jeg ikke er etnisk norsk?
Sitat av Stress! Vis innlegg
kan jeg få deltidsjobb selvom jeg ikke er etnisk norsk?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det. Etnisitet er enkelt sagt kulturidentitet. Du trenger ikke like fotball og brunost for å få en jobb i Norge. Mulig du mener noe annet her?

Du sier du er født i Norge. Er du norsk statsborger?
Sist endret av mentalmelt; 19. august 2018 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Selvfølgelig kan du det. Etnisitet er enkelt sagt kulturidentitet. Du trenger ikke like fotball og brunost for å få en jobb i Norge. Mulig du mener noe annet her?

Du sier du er født i Norge. Er du norsk statsborger?
Vis hele sitatet...
født i norge og har norsk statsborgerskap, ja. men jeg er Nord-Afrikaner.

så jeg er utlender født i norge.

kan jeg få deltidsjobb for det?
Som norsk statsborger så kan du få jobb i Norge ja. Utenlandske borgere kan også få jobb, men de trenger arbeidstillatelse. Du trenger ikke det.
Herregud for et dumt spørsmål. Har du virkelig aldri sett noen ikke-etniske norske i jobb før?

Og som nevnt allerede, Lånekassa er en god kreditor. Ring dem og forklar situasjonen så finner dere en ordning.
Sist endret av Bankmann1; 19. august 2018 kl. 01:09.
Du skriver at du ikke får penger av lånekassen. Slikt jeg har forstått regelverket har du enten fått støtte for 6 semestre og derfor ikke mulig å få støtte til fler, ellers har du tidligere påbegynt utdanning som du har fått støtte for som du ikke har fullført. Da må du enten fullføre det studie du begynte på som de støttet, eller tilbakebetale dem for å kunne få ny støtte.

Jeg skylder lånekassen 152,000kr, og jeg får enda 150,000kr til i støtte.

Du må nesten ringe lånekassen å høre hvilken av disse du faller under, ellers har du nok svaret selv.


Misstenker veldig at det andre spørsmålet ditt er troll. Hvis du er 19år, og aldri har sett en person som ikke et etnisk norsk på butikken eller andre steder som jobber lurer jeg på hvilken del i Norge du bor i...
Ikke etnisk norske vil ha vanskeligheter med å få jobb, men noen får det til.
Et godt eksempel er stortingsrepresentanten som opprinnelig kommer fra Pakistan.
Jeg har også sett andre som åpenbart er utlendinger (brun hud og hestehale selv om de er gutter) som jobber på bensinstasjoner og av og til andre steder også.
Det er med andre ord håp, men du må være villig til å gjøre mer enn hva norske må gjøre. Hadde jeg vært en arbeidsgiver hadde jeg (som hovedregel) ansatt de best kvalifiserte, og jeg ville lagt lite vekt på etnisk opprinnelse.
Får du ikke penger av foreldrene dine? Hvis du ikke bor der har du rett på stipend for å bo borte
Sitat av panda123 Vis innlegg
Jeg har også sett andre som åpenbart er utlendinger (brun hud og hestehale selv om de er gutter) som jobber på bensinstasjoner og av og til andre steder også.
Vis hele sitatet...
Å, ja? Du har sett brune folk som jobber på bensinstasjonen? Høres eksotisk ut, hvis du skriver til oss fra 40-tallet.

Altså, vi har folk med alle slags etniske bakgrunner jobbende over alt i samfunnet i dag. Det høres ut som du bør komme deg ut litt mer.
Problemet til TS er ikke mangel på penger, men atferd med penger. Han bruker penger som en full sjømann uten å rettferdiggjøre det med en feit bankkonto. Ingen som ikke har vært uforsiktige havner der TS er. Lærepenge er med andre ord løsningen siden det forhåpentligvis kan virke atferdsendrende så Ts ikke gjør samme bommerter når konsekvensene potensielt er større og omgivelsene krever mer av ham, altså når han er voksen.

Jeg har problemer med sistatfunksjonen, Mentalmelt: Det der var den verst tenkelige tolkningen av det jeg skrev, du kunne i det minste inkludert det jeg sa om pakistansere på stortinget, og at jeg ser utlendinger i andre jobber også. Det siste var riktignok med i det du siterte fra innlegget mitt, men det ble ikke kommentert.
Utelendinger er underrepresentert på arbeidsmarkedet, og eksperimenter der man tar høyde for mulige feilkilder viser at klassisk norske navn favoriseres i ethvert steg i en rekrutteringsprosess

Jeg innser at det siste jeg skrev var mangelfullt; eksperimentet (som jeg snakker om) ble utført på følgende måte, identiske søknader ble sendt til ulike private og offentlige virksomheter det eneste som ikke var identisk var navnet på søkeren som varierte mellom klassisk norske og vanlige pakistanske. De norske fikk vesentlig høyere tilslag statistisk signifikant på alle konvensjonelle nivåer. Mulig du mener jeg slår inn åpne dører, men jeg mener dette har blitt underkommunisert.
Sist endret av panda123; 19. august 2018 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Panda, hvordan I all verden vet du hvordan TS har brukt pengene sine?

Det er forøvrig sant det du sier om at noen arbeidsgivere har litt fordommer mot utenlandske navn om de skal velge kandidater kun basert på en liten søknad på epost.

Men du maler ett litt vel dystert bilde av virkeligheten. Jeg mener at så lenge du snakker godt Norsk og har riktige kvalifikasjoner så stiller du like godt som en hvit nordmann i de fleste situasjoner.

Men det selvsagt forskjell på folk, også arbeidsgivere men der jeg jobber har vi flere forskjellige nasjonaliteter, det samme gjelder de fleste andre bedrifter jeg er i kontakt med både i jobbsammenheng og privat.

Det finnes også bedrifter som stormberg og Coca cola som aktivt arbeider med å tiltrekke seg arbeidskraft fra ett bredt spekter av både nasjonaliteter og sosiale grupper.
Sist endret av random105675; 19. august 2018 kl. 15:10.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Problemet til TS er ikke mangel på penger, men atferd med penger. Han bruker penger som en full sjømann uten å rettferdiggjøre det med en feit bankkonto. Ingen som ikke har vært uforsiktige havner der TS er. Lærepenge er med andre ord løsningen siden det forhåpentligvis kan virke atferdsendrende så Ts ikke gjør samme bommerter når konsekvensene potensielt er større og omgivelsene krever mer av ham, altså når han er voksen.
Vis hele sitatet...
Hvor har du informasjonen din fra? Hva i all verden vet du om hvordan vedkommende har havnet i denne situasjonen?

Sitat av panda123 Vis innlegg
Jeg har problemer med sistatfunksjonen, Mentalmelt: Det der var den verst tenkelige tolkningen av det jeg skrev, du kunne i det minste inkludert det jeg sa om pakistansere på stortinget, og at jeg ser utlendinger i andre jobber også. Det siste var riktignok med i det du siterte fra innlegget mitt, men det ble ikke kommentert.
Vis hele sitatet...
Sitatknappen er øverst til høyre på innlegget. Nederst til venstre hvis du er på mobil.

At du nevnte én stortingsrepresentant gjorde ikke så mye forskjell i mine øyne. Det hadde ikke noe med akkurat bensinstasjonjobben å gjøre, men at du snakker om det som om det fortsatt er noe spesielt å se en innvandrer i arbeid. Vi har tross alt hatt pakistanske arbeidsinnvandrere her siden slutten av 60-tallet.

Sitat av panda123 Vis innlegg
Utelendinger er underrepresentert på arbeidsmarkedet, og eksperimenter der man tar høyde for mulige feilkilder viser at klassisk norske navn favoriseres i ethvert steg i en rekrutteringsprosess

Jeg innser at det siste jeg skrev var mangelfullt; eksperimentet (som jeg snakker om) ble utført på følgende måte, identiske søknader ble sendt til ulike private og offentlige virksomheter det eneste som ikke var identisk var navnet på søkeren som varierte mellom klassisk norske og vanlige pakistanske. De norske fikk vesentlig høyere tilslag statistisk signifikant på alle konvensjonelle nivåer. Mulig du mener jeg slår inn åpne dører, men jeg mener dette har blitt underkommunisert.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det ikke er noen fordel å ha et fremmedkulturelt navn på jobbsøknaden sin. Var ikke det jeg reagerte på.
Sist endret av mentalmelt; 19. august 2018 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvor har du informasjonen din fra? Hva i all verden vet du om hvordan vedkommende har havnet i denne situasjonen?
Vis hele sitatet...
Hehe

Jeg vet ingenting. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at en trygg måte å unngå akutt økonomisk krise er å være god til å forvalte pengene sine.

Det kan diskuteres hvorvidt det TS beskriver er økonomisk krise eller noe mer trivielt, men uansett er slike situasjoner nesten bestandig unngåelige i Norge.
For å sette det på spissen: gi et eksempel på en som har vært med på luksusfellen som ikke på et eller annet nivå har vært skjødesløs i sin bruk av penger. Jeg tror ikke det finnes.
Her kan man spekulere i om de som lager det, velger bort de som bare har vært uheldige, men jeg synes ikke det høres rimelig ut.

Jeg sier ikke at TS er luksusfellekandidat, men det høres ut som klisteret han sitter kan sammenlignes med noe man har hørt om tidligere, og det er kanskje noe frimodig, men ikke urimelig å foreslå at det mest sannsynlig er selvforskyldt.

Jeg vet jeg glemte de forbeholdene i det første innlegget, men jeg trodde det jeg sa var ukontroversielt. Full sjømann greia var åpenbart hyperbolsk
Sist endret av panda123; 19. august 2018 kl. 16:05.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Her kan man spekulere i om de som lager det, velger bort de som bare har vært uheldige, men jeg synes ikke det høres rimelig ut.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig velger de kandidater som skaper mest mulig drama og underholdning for seerne. Aka. de dummeste. Du tror vel ikke oppriktig at alle som havner i en økonomisk knipe i løpet av livet er fullstendig uansvarlige mennesker?

Man kan ikke bruke søplete reality-programmer som grunnlag for å forhåndsdømme folk man vet så og si ingenting om, selv om det er en sjanse for at man har rett.
Sist endret av mentalmelt; 19. august 2018 kl. 16:16.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sitatknappen er øverst til høyre på innlegget. Nederst til venstre hvis du er på mobil.

At du nevnte én stortingsrepresentant gjorde ikke så mye forskjell i mine øyne. Det hadde ikke noe med akkurat bensinstasjonjobben å gjøre, men at du snakker om det som om det fortsatt er noe spesielt å se en innvandrer i arbeid. Vi har tross alt hatt pakistanske arbeidsinnvandrere her siden slutten av 60-tallet.
Vis hele sitatet...
Takk for sitathjelp

Hehe

Jeg ser innvandrere i arbeid ganske ofte, men ikke så ofte som jeg ser nordmenn i arbeid og svensker i arbeid. Jeg vet at svensker også er innvandrere, men det er ikke svensker jeg snakker om jeg snakker om de som ser annerledes ut og høres annerledes ut og noen av dem kler seg også annerledes.
Annerledeshet er fint for mangfold, men dårlig for å motvirke friksjon på arbeidsplassen. Arbeidsgivere vil ikke at arbeidstakere må ta hensyn til folk som er annerledes. Ikke norsktalende vil ha problemer siden tilstedeværelsen deres på lunsjbordet er en tydelig oppfordring til at det her må snakkes engelsk, og det er ikke alle som liker å snakke engelsk.
Jeg har ikke alle svarene, og jeg innrømmer glatt at noe av dette er spekulering som skal taes med salt, men intensjonen min er å oppmuntre TS til å ta grep og få seg jobb til tross for at oddsene ikke er blomstrende. Jeg kjenner mange nordmenn som synes innvandrere er snille, men noen besitter fordommer man i progressive miljøer anser som utdaterte og undervurderer utbredelsen av

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Selvfølgelig velger de kandidater som skaper mest mulig drama og underholdning for seerne. Aka. de dummeste. Du tror vel ikke oppriktig at alle som havner i en økonomisk knipe i løpet av livet er fullstendig uansvarlige mennesker?

Man kan ikke bruke søplete reality-programmer som grunnlag for å forhåndsdømme folk man vet så og si ingenting om, selv om det er en sjanse for at man har rett.
Vis hele sitatet...
Fullstendig uansvarlige mennesker? Det sa jeg ikke. Jeg sa derimot at de neppe er fullstendig ansvarlige. Du kan svare med at fullstendig ansvarlighet er sjeldent, men flertallet unngår kniper som TS beskriver.
Jeg understreker igjen at relatytv ble brukt for å sette problemstillingen på spissen, at det er søplete skjønner jeg ikke hvorfor du ville kommentere
Sist endret av panda123; 19. august 2018 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvsagt vil du se flere nordmenn og svensker i arbeid. Det er jo flest nordmenn i Norge, og den eneste innvandrergruppen som er større enn svenskene er polakkene, som forøvrig er hardtarbeidende folk. Svenskene jobber mye i servicebransjen, så de er lette å se. Uavhengig av hva du observerer selv, så hadde vi i fjor en sysselsetting blant innvandrere på 65% i aldersgruppen 20-66 år. Til sammenligning var det en sysselsetting på 77.7 % blant den øvrige befolkningen innenfor samme aldersgruppe.

https://www.ssb.no/innvregsys/
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/ar...drere-i-arbeid
https://www.nrk.no/norge/nesten-to-a...obb-1.13958738

Sitat av panda123 Vis innlegg
Fullstendig uansvarlige mennesker? Det sa jeg ikke. Jeg sa derimot at de neppe er fullstendig ansvarlige. Du kan svare med at fullstendig ansvarlighet er sjeldent, men flertallet unngår kniper som TS beskriver.
Jeg understreker igjen at relatytv ble brukt for å sette problemstillingen på spissen, at det er søplete skjønner jeg ikke hvorfor du ville kommentere
Vis hele sitatet...
Det er jo rimelig spesielt at du trekker frem de mest ekstreme tilfellene som blir valgt ut som TV-underholdning, og bruker dette som grunnlag for å kritisere trådstarter.
Sist endret av mentalmelt; 19. august 2018 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Selvfølgelig velger de kandidater som skaper mest mulig drama og underholdning for seerne. Aka. de dummeste. Du tror vel ikke oppriktig at alle som havner i en økonomisk knipe i løpet av livet er fullstendig uansvarlige mennesker?

Man kan ikke bruke søplete reality-programmer som grunnlag for å forhåndsdømme folk man vet så og si ingenting om, selv om det er en sjanse for at man har rett.
Vis hele sitatet...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Selvsagt vil du se flere nordmenn og svensker i arbeid. Det er jo flest nordmenn I Norge, og den eneste innvandrergruppen som er større enn svenskene er polakkene, som forøvrig er hardtarbeidende folk. Svenskene jobber mye i servicebransjen, så de er lette å se. Uavhengig av hva du observerer selv, så hadde vi i fjor en sysselsetting blant innvandrere på 65% i aldersgruppen 20-66 år. Til sammenligning var det en sysselsetting på 77.7 % blant den øvrige befolkningen.

https://www.ssb.no/innvregsys/
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/ar...drere-i-arbeid
https://www.nrk.no/norge/nesten-to-a...obb-1.13958738
Vis hele sitatet...
Jeg tok selvsagt høyde for at det er flere nordmenn enn innvandrere i byen, mine observasjoner som jeg her gjengir, er korrigert for disse skjevhetene. Observasjonene mine blir straks mindre interessante når du lenker til SSB sine observasjoner som er mer pålitelig og systematisk innsamlet enn mine.
Dette var oppløftende og herved anser jeg påstanden om få innvandrere i arbeidsmarkedet, tilbakevist.
Jeg tror fremdeles at TS kan bli bedre med penger, men jeg innser at det ikke er kjernen i tråden. Skål

Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Det er jo rimelig spesielt at du trekker frem de mest ekstreme tilfellene som blir valgt ut som TV-underholdning, og bruker dette som grunnlag for å kritisere trådstarter.
Vis hele sitatet...
Hehe

Her har vi misforstått hverandre. Dette var ment som et apagogisk argument som skulle demonstrere at økonomisk uføre er selvforskyldt. Jeg mener at atferden til TS nok kan sammenlignes med det vi ser på tv, bare at det er mindre ekstremt. Hvis du kan skissere et plausibelt forløp til økonmisk krise som ikke innebærer dårlige beslutninger på noen nivåer, skal jeg gladelig modifisere standpunktet mitt
Sist endret av panda123; 19. august 2018 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Jeg tok selvsagt høyde for at det er flere nordmenn enn innvandrere i byen, mine observasjoner som jeg her gjengir, er korrigert for disse skjevhetene. Observasjonene mine blir straks mindre interessante når du lenker til SSB sine observasjoner som er mer pålitelig og systematisk innsamlet enn mine.
Dette var oppløftende og herved anser jeg påstanden om få innvandrere i arbeidsmarkedet, tilbakevist.
Jeg tror fremdeles at TS kan bli bedre med penger, men jeg innser at det ikke er kjernen i tråden. Skål
Vis hele sitatet...
Å anslå sysselsettingen blant innvandrere basert på egne observasjoner mens man forsøker å justere for et mengdeforhold som man mest sannsynlig ikke engang vet hva er, det er en øvelse som er de færreste forunt å prestere noe særlig godt i. =)

Sitat av panda123 Vis innlegg

Hehe

Her har vi misforstått hverandre. Dette var ment som et apagogisk argument som skulle demonstrere at økonomisk uføre er selvforskyldt. Jeg mener at atferden til TS nok kan sammenlignes med det vi ser på tv, bare at det er mindre ekstremt. Hvis du kan skissere et plausibelt forløp til økonmisk krise som ikke innebærer dårlige beslutninger på noen nivåer, skal jeg gladelig modifisere standpunktet mitt
Vis hele sitatet...
Ung mann blir sendt tilbake til Norge for å bo med familie og få seg en utdannelse etter å ha bodd mange år i utlandet. Etter en stund skjærer det seg fordi familien ikke tolererer vedkommendes livssyn eller legning, og plutselig står han uten bopel og sosialt nettverk i et land han ikke har vært i siden han var liten. Han vet ikke hvordan ting fungerer enda og hvilke rettigheter han har. Da kan det fort bli noen uker eller måneder med omstilling før han klarer å hente seg inn og få orden på livssituasjonen. Det er ikke rimelig å forvente at han nødvendigvis skal ha oppsparte midler å falle tilbake på, med tanke på hvor gammel han er og hvor han levd de siste 10 årene.

Det er så mange mulig eksempler at det kunne man skrevet en hel bok om.
Jeg har flere ganger i livet mitt vært blakk og hatt akutt behov for et økonomisk løft. Jeg har aldri eid et kredittkort, aldri sløst med pengene mine og heller aldri vært med på luksusfellen. I dag sitter jeg fint i det rent økonomisk- så om jeg hadde vært skjødesløs tror jeg ikke jeg hadde hatt så stor økonomisk frihet som i dag.

På tross av alt dette har LIVET hendt meg. Man mister en jobb, hvitevarer går i stykker når sparekontoen er tom, hard skilsmisse,utgiftene er større noen måneder grunnet en hard jul.. egentlig bare å ramse opp alle mulige legitime grunner til at man kan ha akutt behov for penger uten at man har tullet det bort ala luksusfellen. Jeg har hatt regninger til inkasso, jeg har måttet låne 500,- av en venn til ost og brød. FFS, det er jo ikke unormalt når man er ung og uetablert at ting svinger.

TS er 19 år og har åpenbart en rekke utfordringer i hverdagen allerede, og det er naturlig å anta at h*n av flere sammensatte grunner ikke har evnet eller hatt tid til å skape seg den økonomiske tryggheten h*n trenger for å håndtere økonomiske kriser alene. Man trenger ikke være luksusfelle-kandidat for å ikke sitte som noen krøsus i en alder av 19 år!

Synes du er ute og roter fælt i både konklusjoner og måten du uttrykker deg på Panda.
Trådstarter
6 0
det er faktisk sant det panda123 skriver.

jeg hadde flere tusen kr i banken, men jeg kastet vekk alt på bullshit. de forsvant med en gang.

nå sitter jeg her og trenger desperat penger. ikke bare for å betale ned gjelden på lånekassen så fort som mulig, men også fordi jeg trenger penger til andre viktige ting.

har 0 kr atm..
Sist endret av vidarlo; 19. august 2018 kl. 22:52. Grunn: irrelevant bilde fjerna
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å anslå sysselsettingen blant innvandrere basert på egne observasjoner mens man forsøker å justere for et mengdeforhold som man mest sannsynlig ikke engang vet hva er, det er en øvelse som er de færreste forunt å prestere noe særlig godt i. =)



Ung mann blir sendt tilbake til Norge for å bo med familie og få seg en utdannelse etter å ha bodd mange år i utlandet. Etter en stund skjærer det seg fordi familien ikke tolererer vedkommendes livssyn eller legning, og plutselig står han uten bopel og sosialt nettverk i et land han ikke har vært i siden han var liten. Han vet ikke hvordan ting fungerer enda og hvilke rettigheter han har. Da kan det fort bli noen uker eller måneder med omstilling før han klarer å hente seg inn og få orden på livssituasjonen. Det er ikke rimelig å forvente at han nødvendigvis skal ha oppsparte midler å falle tilbake på, med tanke på hvor gammel han er og hvor han levd de siste 10 årene.

Det er så mange mulig eksempler at det kunne man skrevet en hel bok om.
Vis hele sitatet...
Hei

Beklager sent svar

Hehe

Jeg tror man ofte kan anta at enkelte grupper er underrepresentert på områder. Det bør være ukontroversielt å si at afrikanske damer i 50 årene er underrepresentert i finansbransjen selv om jeg ikke kjenner den eksakte populasjonsstørrelsen. Det er hvert fall tilstrekkelig grunnlag for en kvalifisert gjetning, så får du ta det som det.

Jeg mener også du overser noe viktig i det andre du skriver. TS har greid å pådra seg gjeld. Det eneste som kan forklare en uholdbar gjeldssituasjon er at man har overvurdert hva som kommer inn sammenlignet med hva som går ut. Det er mange måter å forsikre seg mot uventede inntektsfall, og så lenge det er en fjern mulighet bør man innrette seg på at det kan skje. Jeg snakker ikke om de marginale tilfellene der det som forårsaker den økonomiske krisen slår ned som lyn fra klar himmel. I denne kategorien inkluderer jeg blant annet umotivert utstøtning fra familien. Utstøtning fra familien er sjelden nok i seg selv, men ofte er det en reaksjon på oppførsel som familien finner uakseptabel, og som du burde skjønt at kunne skje, og følgelig en risiko man må innestå for.
Det bør ikke være nødvendig å si dette, men jeg gjør det allikevel: nei, jeg forsvarer ikke familier som kaster ut barna av bagatellmessige og i noens øyne til og med grunnløse årsaker, noe jeg vet forekommer, men det burde sønnen også vite eller anse som innenfor rekkevidde av muligheter.

Ut fra hvordan TS beskriver situasjonen er jeg villig til å vedde på at årsaken til knipen helt eller delvis kan tilskrives en av følgende type forsømmelser: Uforsiktighet, distrehet, overoptimistiskhet, innslag av likegyldighet, konsekvensfornektelse, budsjettforsømmelse og nå merker jeg at kategoriene begynner å gli over i hverandre og stopper med det listen.

Og man må kunne kritisere uten å ta høyde for at trådstarter sitt tilfellet er av den marginale sorten som er "lyn fra klar himmel gjeldsknipe".

Det er derimot legitimt å kritisere meg for uforbeholden ordbruk, pengebruk som full sjømann var flåsete å si, men til mitt forsvar tenkte jeg ikke godt nok gjennom det før jeg skrev det. Dessuten liker jeg sammenligningen og bruker den hver gang det kan passe, og av og til feilvurderer jeg hvor passende det er. Den som intet våger intet vinner.

Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Jeg har flere ganger i livet mitt vært blakk og hatt akutt behov for et økonomisk løft. Jeg har aldri eid et kredittkort, aldri sløst med pengene mine og heller aldri vært med på luksusfellen. I dag sitter jeg fint i det rent økonomisk- så om jeg hadde vært skjødesløs tror jeg ikke jeg hadde hatt så stor økonomisk frihet som i dag.

På tross av alt dette har LIVET hendt meg. Man mister en jobb, hvitevarer går i stykker når sparekontoen er tom, hard skilsmisse,utgiftene er større noen måneder grunnet en hard jul.. egentlig bare å ramse opp alle mulige legitime grunner til at man kan ha akutt behov for penger uten at man har tullet det bort ala luksusfellen. Jeg har hatt regninger til inkasso, jeg har måttet låne 500,- av en venn til ost og brød. FFS, det er jo ikke unormalt når man er ung og uetablert at ting svinger.

TS er 19 år og har åpenbart en rekke utfordringer i hverdagen allerede, og det er naturlig å anta at h*n av flere sammensatte grunner ikke har evnet eller hatt tid til å skape seg den økonomiske tryggheten h*n trenger for å håndtere økonomiske kriser alene. Man trenger ikke være luksusfelle-kandidat for å ikke sitte som noen krøsus i en alder av 19 år!

Synes du er ute og roter fælt i både konklusjoner og måten du uttrykker deg på Panda.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du overdriver hvor hardt jeg kritiserer trådstarter. Mange gjør dumme økonomiske valg, og det skal lite til før det blir ugreit. Dette er ikke ment som et angrep på hans person, jeg påpeker bare at løsningen er at han blir flinkere til å håndtere penger snarere enn at han mottar hjelp fra foreldre eller ytelser fra det offentlige. Hvis ikke du selv har skyld i alt rotet du har omgitt deg i, hvem har skylden? Eller hvem har ansvaret? Jeg har ingen tro på at dette ene og alene er et resultat av en serie uforutsette hendelser som ikke kunne vært avverget. Jeg vet jeg ikke kjenner deg, og du har gitt meg for lite til å konkludere tydeligere enn hva jeg allerede har gjort, men økonomisk uføre vil alltid kunne attribueres til en eller annen form for menneskelig svikt, selv om omstendighetene ikke var på lag med deg.
Hvis vi tar verdens mest økonomiske og ansvarlige person og gjør et hundretalls simlueringer av dennes mulige liv i Norge på 2000 tallet tror jeg aldri denne ville fått seg opp i noe du beskriver her, i voksen alder. Jeg skriver dette i påvente av beskyldninger om usaklighet. Poenget er at dette hypotetiske pengegeniet ville klart seg til tross for kjiipe omstendigheter
Sist endret av panda123; 19. august 2018 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenk på at de fleste som jobber ser du ikke. Dem jobber f.eks. på lager, kontor, og andre steder hvor du normalt ikke har adgang. Dem du ser er dem som kar publikumskontakt, f.eks. butikkansatte, bussjåføren, kelneren, osv. Jeg tror også at utlendinger er underrepresentert som kundeveiledere da mange nordmenn er redd for å ikke forstå dem. Dette kan påvirke hvem som ansettes hvor. Jeg ser ofte selv at nordmenn helst snakker med hvite. Hverdagsrasisme? Tja, kanskje. Men det er ikke til å feie under teppet at alt for mange utenlandske gutter er forferdelig dårlige i norsk. Jeg har selv jobbet i en bedrift hvor omtrent halvparten var utenlandske. Og gjengangeren var dårlig norsk.

Så vil du ha jobb, så tror jeg du må satse på butikkjobb, eller lagerjobb. Kanskje nattarbeid, som få vil ha. Som oppvokst i Norge regner jeg med at du snakker godt norsk, så prøv å snakk med potensielle arbeidsgivere.
Sist endret av ivar_oslo; 19. august 2018 kl. 23:40. Grunn: Skriveleif
Jeg har tenkt meg litt om og vil supplere svaret jeg først ga.
Digital anarchy:
For det første vil jeg gratulere deg med at du har ordnet opp. Det er alltid inspirerende å lese om sånne.
Jeg stiller meg imidlertid tvilende til noe av det du oppgir som legitime årsaker til økonmisk trøbbel. Jeg er enig i at de er vanlige. Ikke legitime.

Miste jobben? Få deg en ny jobb. Null tilslag? Skaff deg bredere utdannelse. Det tar tid og koster penger? Da burde du posisjonert deg bedre når du var yngre og hadde muligheten. Selv tar jeg to utdannelser som har relativt lite mer med hverandre å gjøre. Dette reduserer risikoen for at kompetansen min ikke tilfredsstiller det arbeidsmarkedet etterspør i fremtiden.
Giftemål er risikosport, halvparten går i vasken og dessuten er det unødvendig. Her er du selv ansvarlig.
Vaklende hvitevarer kan du forsikre deg mot. Ingen hvitevarer varer evig. Er det snakk om produksjonsfeil får du medhold i klage.

Det du sier om hard jul er vanskelig for en som kritiserer deg å forholde seg til. Hvis hardheten skyldes overdreven feiring får du lite sympati. Er det derimot kortvarig depresjon eller noe av den sorten, så skal jeg ikke uttale meg om det.

Alt i alt er jeg ikke overbevist

Mentalmelt: Det jeg sa om afrikanere i finansbransjen er basert på det jeg har sett og observert av finansbransjen ikke undersøkelser som sier noe om mangfoldet der. Derfor er poenget mitt gyldig
Sist endret av panda123; 20. august 2018 kl. 00:19.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Jeg tror man ofte kan anta at enkelte grupper er underrepresentert på områder. Det bør være ukontroversielt å si at afrikanske damer i 50 årene er underrepresentert i finansbransjen selv om jeg ikke kjenner den eksakte populasjonsstørrelsen. Det er hvert fall tilstrekkelig grunnlag for en kvalifisert gjetning, så får du ta det som det.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du har nok informasjon å basere deg på, så kan du foreta en slags kvalifisert gjetting, og jo enklere problemstilling man setter opp, desto lettere blir det å "gjette" riktig, slik som i eksempelet du fremsetter nå.

For å kunne se at innvandrere i arbeid er svært vanlig, så trenger man egentlig ikke noen ekstra informasjon. Man trenger bare å tilbringe en dag i Oslo for eksempel. For å anslå med noen som helst presisjon hvor stor andel det er derimot, så må man ut av sitt eget hue og se på faktisk tall. Å antyde at man kan anslå noe sånt samtidig som man justerer for mengdeforholdet, kun basert på egne observasjoner, er fullstendig virkelighetsfjernt. Arbeidsmarkedet er nemlig litt større enn det du ser når du tusler rundt i hverdagen. Du må altså innom svært mange arbeidsmiljøer, samtidig som du må vite hvor mange innvandrere vi har og justere for dette forholdet på gefylen. Det sier seg selv at det ikke fører til noe statistisk representativt, ihvertfall når man ikke engang vet forholdstallet man skal justere for.

Sitat av panda123 Vis innlegg
Jeg mener også du overser noe viktig i det andre du skriver. TS har greid å pådra seg gjeld. Det eneste som kan forklare en uholdbar gjeldssituasjon er at man har overvurdert hva som kommer inn sammenlignet med hva som går ut. Det er mange måter å forsikre seg mot uventede inntektsfall, og så lenge det er en fjern mulighet bør man innrette seg på at det kan skje.

Jeg snakker ikke om de marginale tilfellene der det som forårsaker den økonomiske krisen slår ned som lyn fra klar himmel. I denne kategorien inkluderer jeg blant annet umotivert utstøtning fra familien. Utstøtning fra familien er sjelden nok i seg selv, men ofte er det en reaksjon på oppførsel som familien finner uakseptabel, og som du burde skjønt at kunne skje, og følgelig en risiko man må innestå for.
Det bør ikke være nødvendig å si dette, men jeg gjør det allikevel: nei, jeg forsvarer ikke familier som kaster ut barna av bagatellmessige og i noens øyne til og med grunnløse årsaker, noe jeg vet forekommer, men det burde sønnen også vite eller anse som innenfor rekkevidde av muligheter.
Vis hele sitatet...
Du kan alltids si at enhver person burde være forberedt på alt mulig av uforutsette hendelser, men realiteten er at ikke alle har hatt muligheten til å spare masse penger av forskjellige årsaker. Fenomenet er heller ikke så marginalt som du skal ha det til.

Uforutsette ting kan forøvrig skje enhver. Ble du voldtatt på nach? Du burde jo ikke ha drukket da. Eller du burde hatt svart belte i jujitsu. Man kan alltid lire av seg noe sånt, uansett hvor åpenbart det er at personen har blitt utsatt for noe uforutsett, men enhver oppegående person vil jo gjennomskue denne kritikken umiddelbart. Dette er satt på spissen naturligvis.

Så får det bare være opp til hver enkelt å trekke sine grenser for når man synes det er greit å delegere skyld til den uheldige, og hvor mye informasjon man trenger for å gjøre det.

Sitat av panda123 Vis innlegg
Ut fra hvordan TS beskriver situasjonen er jeg villig til å vedde på at årsaken til knipen helt eller delvis kan tilskrives en av følgende type forsømmelser: Uforsiktighet, distrehet, overoptimistiskhet, innslag av likegyldighet, konsekvensfornektelse, budsjettforsømmelse og nå merker jeg at kategoriene begynner å gli over i hverandre og stopper med det listen.
Vis hele sitatet...
Ja nå har han jo innrømmet det, så jeg trenger ikke forsvare han spesifikt, men prinsippet er like fullt det samme.


Sitat av panda123 Vis innlegg
Og man må kunne kritisere uten å ta høyde for at trådstarter sitt tilfellet er av den marginale sorten som er "lyn fra klar himmel gjeldsknipe".
Vis hele sitatet...
Man ikke kunne slenge ut hard kritikk uten å først forsøke å få rede på hva de faktisk forholdene er, ihvertfall ikke uten å bli motsagt. =)

Utover det, så er jeg enig med deg i at man til syende og sist må ta ansvar for seg selv. All hjelp man får i livet bør man se på som en bonus, og det nytter ikke å skylde på omstendigheter når den eneste løsningen er å posisjonere seg bedre gjennom kløkt og innsats. Mister man jobben, så må man skaffe seg en ny. Men innimellom de jobbene, så er det da ganske naturlig og forståelig at man kan gå gjennom en vanskelig periode. At det ikke er like lett å få endene til å møtes, og at en uforutsett tannlegeregning faktisk kan bli et problem når man kanskje er deltidsstudent og aleneforsørger.
Sist endret av mentalmelt; 20. august 2018 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ja, hvis du har nok informasjon å basere deg på, så kan du foreta en slags kvalifisert gjetting, og jo enklere problemstilling man setter opp, desto lettere blir det å "gjette" riktig, slik som i eksempelet du fremsetter nå.

For å kunne se at innvandrere i arbeid er svært vanlig, så trenger man egentlig ikke noen ekstra informasjon. Man trenger bare å tilbringe en dag i Oslo for eksempel. For å anslå med noen som helst presisjon hvor stor andel det er derimot, så må man ut av sitt eget hue og se på faktisk tall. Å antyde at man kan anslå noe sånt samtidig som man justerer for mengdeforholdet, kun basert på egne observasjoner, er fullstendig virkelighetsfjernt. Arbeidsmarkedet er nemlig litt større enn det du ser når du tusler rundt i hverdagen. Du må altså innom svært mange arbeidsmiljøer, samtidig som du må vite hvor mange innvandrere vi har og justere for dette forholdet på gefylen. Det sier seg selv at det ikke fører til noe statistisk representativt, ihvertfall når man ikke engang vet forholdstallet man skal justere for.

.
Vis hele sitatet...
Hei

Nå har jeg allerede innrømmet at SSB er mer pålitelige enn meg.
Jeg synes allikevel ikke at slike observasjoner er verdiløse. De er verdiløse hvis det foreligger pålitelige data selvfølgelig, men det at man gjennom egne erfaringer ikke kan danne seg et omtrentlig bildet av populasjonsfordelingen i ulike yrkesgrupper er jeg uenig i.

Man ser hvor mange somaliere som går på gata og man ser relativt mange færre av dem i en lastebil. Og bruke disse observasjonene til å trekke konklusjoner om noe annet er riktignok en tvilsom affære.
jeg har ikke sagt at observasjoner generelt er helt verdiløse, men jo større og mer komplekst fenomenet er, desto mindre blir én persons observasjoner verdt. Jeg har heller ikke sagt at det ikke går an å danne seg et bilde av populasjonsfordelingen i spesifikke yrkesgrupper. Hvis man for eksempel jobber i en bransje selv, så kan man jo ha rimelig grei innsikt i fordelingen i den bransjen.

Jeg gidder ikke gå noe videre inn på de nye eksemplene du konstruerer her, i og med at det ikke er de som er tema.
Sist endret av mentalmelt; 20. august 2018 kl. 01:38.
Egyptisk Tempelkatt
Bro, kompisen min hadde 200 000 i kredittgjeld for et halvt år siden.

Riktignok har han en jobb, men han satt seg et mål. Tok seg sammen.

Han lagde budsjett, så aktivt etter ekstra inntekter, solgte ting på finn, gjorde småjobber, pantet flasker, tok ekstra vakter og nå er han gjeldsfri.

Du klarer det.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
jeg har ikke sagt at observasjoner generelt er helt verdiløse, men jo større og mer komplekst fenomenet er, desto mindre blir én persons observasjoner verdt. Jeg har heller ikke sagt at det ikke går an å danne seg et bilde av populasjonsfordelingen i spesifikke yrkesgrupper. Hvis man for eksempel jobber i en bransje selv, så kan man jo ha rimelig grei innsikt i fordelingen i den bransjen.

Jeg gidder ikke gå noe videre inn på de nye eksemplene du konstruerer her, i og med at det ikke er de som er tema.
Vis hele sitatet...
Hehe og jeg mener dette ikke må begrenses til spesifikke yrkesgrupper.

Uenigheten vår beror utelukkende på min tilbøyelighet til å se lyst på ting, herunder vår (les min) evne til å observere antall innvandrere i ulike yrkesgrupper og gjøre en omtrentlig korreksjon ut fra innvandrerandelen i byen som jeg har forholdsvis grei kontroll på. Du er langt mer pessimistisk til hva mennesker er kapable til å gjøre.
Er ikke det fint da mentalmelt, at jeg tror på meg sjæl? Er det ikke bra å tro på seg sjæl?
Det handler ikke om å se lyst eller mørkt på ting, men om å være realistisk. Det er bra å ha tro på seg selv, men det er ikke bra å ha en overdreven og helt urealistisk tillit til egne evner. Det er en balanse å finne der, som i alle ting.

Debatten kan egentlig avsluttes med at du bare innrømmer (for deg selv) at du ikke visste hvor mange innvandrere som bor i Norge da denne diskusjonen startet. Mulig du har slått det opp nå, men det er irrelevant. Uten å vite forholdstallet, så er alle observasjoner du gjør helt verdiløse for å anslå hvor høy sysselsettingen er blant innvandrere. Det er også hevet over enhver tvil at du ikke har innsikt i mange nok yrkesgrupper til å anslå noe om arbeidsmarkedet generelt. Så har du jo også innrømmet at du anslo feil, og dette har vi data på, så jeg ser egentlig ikke hva mer det er å snakke om.

Forøvrig takker jeg for debatten. Selv om du (imho) surrer litt, så har du gode språkferdigheter, og det var artig å diskutere med deg. Jeg sitter alene på hytta, så jeg trengte selskapet. =)
Sist endret av mentalmelt; 20. august 2018 kl. 02:51. Grunn: skrivefeil