Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1706
Er det noen som har prøvd dette ?
Leser mye om dette og det funker bra for mange. Og vurdere og starte med dette. Siden jeg sliter med ledd plager.
Jeg lurer også på hvordan og gjøre dette billigs mulig. Kjøtt er dyrt i Norge.😁
VOM i blokk koster 400 kr 20 kg.

Smaker sikkert høgg, men næring er det.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Jeg har prøvd dette over 2 perioder. Periode 1 varte i 4 uker. Periode 2 varte i 4 måneder. Generelt sett så følte jeg meg bra. Jeg har en kronisk leddsykdom som ble betydelig bedre av dietten. Jeg gikk på oppfølging hos lege, med blodprøver hver 14.dag. Alle verdier holdt seg innenfor de anbefalte.

Jeg kjøpte en hel levende sau og slaktet denne selv, det sparte jeg masse penger på. Men husk at dette krever veldig mye planlegging. Skal man spise >1 kg kjøtt i døgnet, som helst sitter inntil bein og har fett så ender det opp med ganske mange timer med matlaging og planlegging.

PSMF er for meg et mye bedre og enklere opplegg å følge, med enda bedre resultater når det kommer til min kropp.

Oppsummert av opplevelsen:
Samlet vektnedgang 26kg.
Følte meg etterhvert dummere
Flere topper og bunner (mer latter men også mer sinne)
vanskelig å konsentrere seg i jobb
Sterkere og større muskler

Sist men ikke minst: HOLD DEG UNNA KARDIO

Lykke til
Har prøvd det nå i ca 6 mnd. Trikset er å spise kjøtt med mye fett i seg, altså ikke indrefilet og ytrefilet akkurat. Høyrygg, bibringe, entrecote, kjøttdeig, lammelår, fårikålkjøtt, nakkekoteletter, bacon, ribbe, egg, makrell, sild, rogn er noen forslag til ting man kan spise jevnlig.
Viktigste er å finne noe med litt eller mye fett på seg. Heldigvis er dette ofte billigere enn magre stykker da redselen for fett lever i beste velgående. Har budsjett på 100-200 kr dagen ca.

Ellers er innmat også en god idé hvis du vil sikre deg for mange vitaminer/mineraler. Lammelever er den beste leveren jeg har funnet hittil, storfe kan være veldig bitter. Nyrer, hjerte o.l. kan finnes i slakteri butikker. Det samme gjelder rent fett fra storfe (talg). Ister (svinefett) kan finnes i frysedisken hos mange butikker og kan smeltes om til baconfett som kan brukes til steking.
Også skalldyr som østers, blåskjell og reker kan være greit å spise en gang i blant.

Blir det kjedelig i lengden? Både ja og nei. Av en eller annen merkelig grunn smaker det alltid godt med saftig kjøtt, men underholdningsverdien er ikke den samme som å spise pizza eller kake. Maten blir mer som drivstoff etter hvert når du vender deg til det.

Fordelen er at mettheten du får av denne type mat er ut av en annen verden. Å gå 8 timer uten mat er ikke noe problem så lenge du spiser store porsjoner (600 g - 800g).

Det er definitivt en relativt lang tilpasningsperiode (2-8 uker) før kroppen klarer å forbrenne fett effektivt. Da kan man føle seg slapp, irritabel, og ha mye løs mage. Fett innholdet i maten bør økes gradvis for å unngå mageproblemer. Salt kan hjelpe i denne perioden.

Er det sunt/usunt? Har nylig tatt blodprøver, så skal bli spennende og se hva resultatet blir. For diabetes pasienter er det hvertfall en mulig "kur" da glukosen kroppen trenger blir lagd av kroppen isteden for gjennom matinntak.
Det er nylig sluppet en stor, ny forskningsartikkel som undersøker dette med kjøttspising, low carb / hi fat etc. Konklusjonen er ganske entydig på at dette iKKE er bra for kroppen. Jeg har dessverre ikke linken til saken her.
Hvis du sliter med leddplager bør det SISTE du gjør være å spise mye kjøtt. Det er ganske opplest og vedtatt i all medisinsk forskning på inflammatoriske lidelser. Jeg har selv hat reumatiske plager siden tidlig ungdom, og har bestandig merket klar FORVERRING ved inntak av mye animalsk protein.
Denne "dietten" høres ærlig talt ut som vanvittig humbug. Jeg tror ikke du finner en lege i verden som vil anbefale deg dette.

Er det sunt/usunt? Har nylig tatt blodprøver, så skal bli spennende og se hva resultatet blir. For diabetes pasienter er det hvertfall en mulig "kur" da glukosen kroppen trenger blir lagd av kroppen isteden for gjennom matinntak.[/quote]

Ahem. Hæ? Du tror du kan se på EN blodprøve om dette er et sunt kosthold eller ikke? Og denne påstanden om at dette skal fungere for diabetespasienter må du ha tatt ut av løse lufta eller en av FB-gruppene som skryter av å representere "livets skole". Vet du i det hele tatt hva diabetes er?
Sist endret av SteadyEddie; 4 uker siden kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er da gjort mye forskning på blodsukkernivå og low carb og det viser at mange med diabetes kan kutte ut insulin når de er på low carb.

Ang den artikkelen du nevner så er det helt sikkert gjort noen studier som sier det totalt motsatte også. Det pleier ofte å være slik, så må du og jeg sitte å vurdere hvem vi skal tro på. Og da ender man fort opp med å høre på noen som har gjort egne erfaringer på området, selv om det isolert sett kun blir som en anekdote og ikke er noe solid bevis for en forsker.

Men akkurat når det gjelder kjøttinntak så er det vel ikke noen skader av å forsøke? Blir ting bare dritt så er det vel bare å droppe dietten og spise normal husmannskost så går sikkert ting tilbake til normalen? Nå bare synser jeg, men se på folk som feks har vært alkoholiserte, blir de sober så fikser kroppen opp i alkoskader for veldig mange. Og disse skadene har jo gjerne oppstått etter mange år med veldig høyt inntak og et veldig jevnt inntak. Når kroppen klarer å ta seg inn etter slike krafttak så fikser den sikkert også å reparere evt. skader etter noen måneder på kjøttdiett?
RedPanda standing by
robhol's Avatar
LCHF skiller seg vesentlig fra denne greia ved at en kjøttdiett er ekstremt ensidig, det er ikke tilfelle for LCHF der man fortsatt kan (og bør) spise grønnsaker for å få i seg næringsstoffene man trenger.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg har null peiling på dette og derfor jeg lurer. Jeg har bare blitt oppmerksom på dette pga JRE. her er 2 episoder der det blir nevn og av folk som jeg anser som glupe,

https://www.youtube.com/watch?v=KGikB-54Lwk --Jordan Peterson's Carnivore Diet Cured His Depression

https://www.youtube.com/watch?v=cbURzlv4NKg --Joe Rogan Talks To Doctor Who ONLY Eats Meat!
Sist endret av Sterol91; 4 uker siden kl. 12:38.