Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2532
Satte opp en ruter på soverommet i vinter for å få bedre signal til smart-tv, ps4 o.l.
Det er utvilsomt komfortabelt med grise-raskt fibernett på soverommet, men i dag begynte å tenke over hvorvidt det er så sunt å sove 0.7 meter fra en stor ruter med to antenner som er på 24/7. Jeg har søkt rundt på google, men de fleste treffene er ganske shady, eller mangler nevneverdig kildekritikk. De består gjerne av clickbait overskrifter, med ett relativt rævva resonnement på slutten som ikke gjør meg særlig klokere. Trådene her på bruket som tar opp problemstillingen er gjerne noen år gamle, så velger å opprette en ny tråd.

Jeg vet det er forskjell på ioniserende stråling, og ikke-ioniserende stråling. Og wifi går under ikke-ioniserende, som ikke skal være skadelig for mennesker/dyr. Når det er sagt, en ruter må da skape ett relativt stort elektromagnetisk-felt. Er det problematisk å ha stående på soverommet? Finnes det god forskning på konsekvensene av langtidseksponering?
Den som bare er der
Er den sterkere enn jorden sitt magnetfelt? (: Kan da umulig gjøre noe stor skade
Etter det jeg har lest er det ingen forskning som har funnet godt nok bevis for fysiske reaksjoner fra eksponering av slik stråling. Bare masse synsing fra de som er "el-følsomme" - som tross alt har reelle plager, men ingenting som beviser at det ikke er kun psykosomatisk. Ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. Du kan jo alltids flytte den til et annet rom også.
Maks tillate sendestyrke for 2.4GHz i Norge er 20dBm eller 100mW. Med tanke på at mobilen din kan sende med opptil 1W i 1800MHz båndet og sikkert ligger ~0 meter fra kroppen din hele døgnet så vil jeg ikke tro det er noe problem
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Jeg vet det er forskjell på ioniserende stråling, og ikke-ioniserende stråling. Og wifi går under ikke-ioniserende, som ikke skal være skadelig for mennesker/dyr. Når det er sagt, en ruter må da skape ett relativt stort elektromagnetisk-felt. Er det problematisk å ha stående på soverommet? Finnes det god forskning på konsekvensene av langtidseksponering?
Vis hele sitatet...
Ingen har så langt dokumentert noen skadevirkninger for denne typen stråling. Ingen har heller foreslått hvordan strålingen skulle kunne ha noen biologisk relevans. Hvis du ser bort i fra wifien, og heller tenker på strålinga du får fra all den andre elektronikken inni der, så ha i mente at absolutt alt som bruker strøm lager et felt. Jeg har aldri hørt om noen som er redde for transformatorstasjoner, støvsugere, el-biler, stereoanlegg eller kjøleskap. Disse trekker imidlertid adskillig mer strøm enn en ruter. Forøvrig vil jeg legge til at de som kaller seg el-overfølsomme uten unntak er rablende sprø konspirasjonsteoretikere.

Kort sagt, det finnes ingen saklige grunner til å være bekymret EM-feltet fra en ruter på soverommet.
Jeg tviler ikke på at el-overfølsomme har plager, men årsaken nok ikke det de selv tror.
Sett den lengst borte fra senga. En som hadde peiling på sånt sa til meg at magnetfeltet fra barbermaskin og varmekabler var sterkest i et hus. Så om du er bekymret så unngå de to tingene... styrken fra WiFi er jo latterlig liten og styrken faller kvadratisk med avstand.