Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1533
Hei, var så uheldig å strekke min venstre akilles på en joggetur i slutten av januar i år, på grunn av dette har jeg ikke kunnet jogge eller være aktiv til fots.

Lurer på om noen andre har slitt med dette, mens dere har lengtet etter å trene kondisjon, kan sykling være et godt alternativ eller kan det bli helt feil belastning på akilles?
Hvis du har betennelse bør du vel først og fremst gå til legen?
Surtur's Avatar
Trådstarter
Ja, har vært til legen og fått bekreftet dette, fikk en øvelse jeg skulle gjøre i 3.mnd, var ellers lite råd å få..
har selv betennelse i begge akillesene. Fikk det i juli pga en lang gåtur på sekk. Regner med at eksentriske tåhev er øvelsen du fikk? Gjør den, det funker for meg. Ellers kan jeg anbefale svømming, roing og rolig sykling. Men med SVÆRT LAV intensitet. Det handler egentlig om å aktivisere senen uten å belaste den for mye, da er det potensiale for å helbrede den.
Sykling er mye mindre belastning enn løping. Det sagt, er vel kanskje akillesen (sammen med hofteledd) den senen det er mye belastning på ved sykling etter mine erfaringer.

Prøv noen rolige times turer og se. Øk intensitet og lengde etterhvert.
Hva med å ta turen til en fysioterapeut?
Slik jeg har forstått det vil du fremdeles trene, og du vil kunne trene hele kroppen, og ikke bare eksempelvis overkropp. Kanskje svømming er et alternativ? I vann er kroppen din mye lettere så det belaster ikke leddene eller senene dine like mye. I tillegg er bevegelsene rolige og treige noe som vil gjøre det mindre sannsynlig at du overbelaster akillesen din med uhell. Du trenger heller ikke å ''bare'' svømme når du kommer til et basseng, selv om det også er en utrolig god trening. Du kan for eksempel gjøre hundrevis av forskjellige treningsaktiviteter i vannet, her er et eksempel.