Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1430
Hei!

Jeg har tenkt til å bygge meg min første PC, med hovedformål å bruke til gaming. Jeg prøver selvfølgelig å gjøre dette så billig som mulig, men vil ha noe som duger.
Uten at jeg har all verden for peiling, så ser jeg for meg å spille spill på 1290x1080 med en FPS rundt 50-60. Kommer ikke nødvendigvis til å spille de aller mest krevende spillene, men jeg har likevel ikke lyst på en lettvekter av en PC, da jeg har levd med det i alle år frem til nå.

Jeg har satt opp denne foreløpige listen over deler, men ender likevel på 10.500kr ca, og hadde håpet å få det billigere. Kan noen hjelpe meg å fikse på listen, så jeg har en god PC, som er billigere? Jeg ser for meg at enkelte ting kan være litt dårligere nå, også kan jeg heller oppgradere til bedre komponenter etterhvert - jeg kommer bl.a til å legge til en SSD etterhvert osv.. Jeg setter pris på alle tips.
Bytt ut vannkjølingen med en vanlig CPU-kjøler. NZXT og Noctua lager knallbra kjølere. Windows trenger du ikke bruke 99 dollar på. Last ned Windows 7 Ultimate (eller 8.1 om du absolutt vil..) gjennom torrent på en annen PC. Putt operativsystemet på en minnepenn, så kan du boote maskinen derifra. GL
Sist endret av Mengele; 29. desember 2014 kl. 04:15.
Klistimann
Trådstarter
7 0
OK, nå har jeg kommet meg til denne lista. Noen som har noen innvendinger?

Kabinett
Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Sort

Moderkort
ASUS B85-PRO GAMER

Prosessor
Intel Core i3-4160

RAM
KINGSTON HyperX Blu/8GB 1600MHz DDR3

Skjerm
Samsung 24" LED SyncMaster S24C650DW

Harddisk (HDD)
Seagate Barracuda® 2TB

Tastatur
SpeedLink PARTHICA Core Gaming

Skjermkort
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5

Operativsystem
Microsoft Windows 8.1 - Norsk, full, DVD

Strømforskyning
Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU

Kjøling
Noctua NH-D9DX i4 CPU Kjøler
Kanskje gå for en nyere prossesor og ram med mere hastighet.
Sitat av NaoRR Vis innlegg
Kanskje gå for en nyere prossesor og ram med mere hastighet.
Vis hele sitatet...
Som han sier, ville jeg også anbefalt å gå for en nyere prosessor. Siden dataen er til gaming bruk, vil nok en i5 vært ett mye bedre alternativ Anngående RAM hastighet så har det fleste RAM med kun 1600MHz hastighet som er nok. Så vil du ha mer en det kan du sjekke om den eventuelle bedre CPU-en du velger støtter det Det går også an å velge mer hastighet en støttet, siden det vil gi 5-10% mer ytelese uansett, eller du kan overklokke RAM-en
Ta bort cpu kjøler og kjøp deg en nyere i5 istedet. Ikke vits å tyne en gammel i3, kommer til å være en stor bottleneck. Windows er foressten bare tull å kjøpe, har du en minnepenn eller en blank cd så tar det ikke lange tiden å laste ned fra bukta å cracke det.
Mye kraftigere skjermkort sammen med bedre prosessor og SSD: http://www.prisjakt.no/list.php?l=144043&view=c

Den kommer på 9K, du kan spare litt ved å droppe SSD og aftermarket CPU-kjøler. Jeg hadde droppet å kjøpe operativsystem og heller kjørt pirat. Da kan du legge mere penger i PCen nå og eventuelt kjøpe Windows senere.

Ellers kan du bytte ut skjermkortet med et billigere ett. GTX 960 kommer i slutten av Januar.
Hvordan ligger du annpå skjerm fronten? Vil anbefale deg å få en 144hz visst det er fps og rts spill du skal spille
Sitat av CookieY Vis innlegg
Hvordan ligger du annpå skjerm fronten? Vil anbefale deg å få en 144hz visst det er fps og rts spill du skal spille
Vis hele sitatet...
Tror TS burde bruke pengene på noe kraftigere enn et 260X før han bruker de på en skjerm med høy oppdateringsfrekvens.
Klistimann
Trådstarter
7 0
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Mye kraftigere skjermkort sammen med bedre prosessor og SSD: http://www.prisjakt.no/list.php?l=144043&view=c

Den kommer på 9K, du kan spare litt ved å droppe SSD og aftermarket CPU-kjøler. Jeg hadde droppet å kjøpe operativsystem og heller kjørt pirat. Da kan du legge mere penger i PCen nå og eventuelt kjøpe Windows senere.

Ellers kan du bytte ut skjermkortet med et billigere ett. GTX 960 kommer i slutten av Januar.
Vis hele sitatet...
Takk for denne lista. Den skal jeg absolutt bruke til å finjustere min egen

Et lite spørsmål ang. MSI GeForce GTX 970. Sto et sted (inne på NetShop) at dette kortet krever 500W. Betyr det at strømforsyningen må ha 500W pluss all strøm som resten av komponentene krever??
Sist endret av Klistimann; 30. desember 2014 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
søk: msi geforce gtx 970 power consumption

først hit på google:

Measured power consumption GTX 970

System in IDLE = 120 Watts
System Wattage with GPU in FULL Stress = 278 Watts
Difference (GPU load) = 158 Watts
Add average IDLE wattage ~10 Watts
Subjective obtained GPU power consumption = ~ 168 Watts

når nettbutikker skriver slikt er det bare et ca tall de tror en average pc til trenge til det kortet....søk deg heller frem til en side hvor du kan legge till alle komponentene og beregne totalt strømforbruk, eller evt gå overkill om du har penger til det =)
Sist endret av Pure_chris; 31. desember 2014 kl. 03:42.