Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1775
En kompis av meg ranet kiosken på skolen for 2000kr,
Det kommer garantert til å komme politi inn i bildet, og jeg kommer garantert til å bli avhørt siden jeg er med i "gjengen" som kompisen min er i. Når jeg er i avhøret, kan jeg si at f.eks vet noe om saken men nekter å si hva? Eller kan det regnes som hindring av politiarbeid?
Tingen er at jeg ikke vil tyste..

Anyone?
Hvis du først sier at du vet noe om saken og nekter, da kan du ble anmeldt for hindring av politiarbeid, bedre hvis du sier at du ikke vet noe fra starten av
Sist endret av Hater_mordin; 1. februar 2008 kl. 00:53.
Jeg ville sagt at jeg ikke visste noenting uansett. Politiet kommer ikke langt uten bevis.
Du kan nekte og forklare deg og bli straffet på indisier eller forhindre politiet i sitt arbeid. Så det er strengt tatt bare opp til deg å veie opp hva som er best for deg selv.

I et avhør: Hvis du ikke husker noe eller er usikker så sier du at du ikke husker eller er usikker. Det er ikke ulovlig å ikke huske.
Hvis du ikke vil vitne må du absolutt ikke si at du vet noe, men vil ikke si det.

Fra http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3099.aspx :

Hvorfor skal du være vitne?
Domstolene treffer avgjørelser på bakgrunn av det som kommer fram i retten. Du blir innkalt til å vitne fordi du formodes å ha kjennskap til noe som kan være viktig og derfor ha stor betydning for retten. Ved å vitne kan du bidra til at domstolen treffer en riktig avgjørelse. En vitneforklaring kan være avgjørende for utfallet av en sak. Vitner har derfor plikt til å snakke sant, og falsk forklaring for retten kan straffes med fengsel.
Sitat av torsken

Og btw, hvem i helvette raner skole kantina? Det må være det dummeste jeg har...nei, det er det nok ikke...men det var jævelig dumt!
Vis hele sitatet...
Det er en internatskole:P Han er jævli dum, for han gjorde det mens resten av skolen var på volleyballtur.. så det var bare oss og noen få til på skolen.
Dessuten gjorde han det for at vi skulle ha munchies-mat til en hyttetur forrige helg

Sitat av DonTomaso
Hvis du ikke vil vitne må du absolutt ikke si at du vet noe, men vil ikke si det.

Fra http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3099.aspx :

Hvorfor skal du være vitne?
Domstolene treffer avgjørelser på bakgrunn av det som kommer fram i retten. Du blir innkalt til å vitne fordi du formodes å ha kjennskap til noe som kan være viktig og derfor ha stor betydning for retten. Ved å vitne kan du bidra til at domstolen treffer en riktig avgjørelse. En vitneforklaring kan være avgjørende for utfallet av en sak. Vitner har derfor plikt til å snakke sant, og falsk forklaring for retten kan straffes med fengsel.
Vis hele sitatet...

Vil du foreslå at det er bedre å nekte å vitne da?
Eller blir jeg satt i søkelyset av politiet da?
Sist endret av MusabaN1; 1. februar 2008 kl. 01:24.
Hvis retten ønsker at du skal vitne, så kan du risikere å bli direkte tvunget inn av politiet, evt. bli bøtelagt. Men jeg antar at de for mindre kriminelle ting vil sukke oppgitt og gå videre.
Sist endret av Kinseek; 1. februar 2008 kl. 01:12.
Jeg er til opplysning 16 år, Er jeg enda pliktig selv om jeg ikke er myndig?
Jeg antar det.

Legg også merke til at du er over 15 år, som er den kriminelle lavalder og dermed risikerer nevnte straffer.
OT, men faen, mancheese-mat til hyttetur? Hva er dere for en gjeng egentlig?

Edit: Mulig du mente munchies?
Sist endret av AntonSR; 1. februar 2008 kl. 01:22.
Sitat av AntonSR
OT, men faen, mancheese-mat til hyttetur? Hva er dere for en gjeng egentlig?

Edit: Mulig du mente munchies?
Vis hele sitatet...
Ja, vet ikke hvordan det skrives :P
Som sagt tidligere i tråden, om politiet vil ha deg til å vitne så er du pliktig å avgi sannferdig forklaring. Du slipper bare å vitne dersom du a)ved å avgi forklaring kan kriminalisere deg selv(avsløre at du har gjort noe ulovlig) eller b)du blir bedt om å vitne mot et familiemedlem.

Dersom du ikke vil tyste får du bare møte opp og være usikker og huske dårlig.
Okei =) Mange takk
Ingen er pålagt til å vitne i avhør så lenge du ikke er MISTENKT.
Om det dreier seg om rettsak (som det sikkert ikke blir av den saken der), så må du vitne uansett, men kan si at du ikke vet noe.
Sitat av vacant
Ingen er pålagt til å vitne i avhør så lenge du ikke er MISTENKT.
Om det dreier seg om rettsak (som det sikkert ikke blir av den saken der), så må du vitne uansett, men kan si at du ikke vet noe.
Vis hele sitatet...
Jeg er mistenkt, og var tildels med på det.
det blir ikke noen rettsak nei, men politiet kommer på skolen og tar oss inn på et rom én for én
Sitat av MusabaN1
Jeg er mistenkt, og var tildels med på det.
det blir ikke noen rettsak nei, men politiet kommer på skolen og tar oss inn på et rom én for én
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det er med politiavhør, om man med loven bak seg må snakke sant.
Jeg ble stevnet inn som vitne i en narkosak når jeg var 16, da sa jeg til snuten at jeg ikke ville være vitne. Men retsapparatet stevner deg inn - dvs tvinger deg.
iogmed at du er mistenkt og har status som det har du all rett til nekte og forklare deg.
Du er ikke pålagt og inkriminere deg selv
Alle har krav om å møte opp. Vitneplikt!
Unntak gjelder kun for de som må vitne mot familiemedlem eller de som må avsløre egne kriminelle som vitner. De som har over 800 km og reise slipper også unda vitneplikter.
Står mye interresant om vitneplikt viss du følger linken under.
http://www.paragrafen.no/?id=12
Her stod det mye rart, som overhode ikke stemmer! Avhør og vitne i retten er jo to forskjellige ting, så må begynne fra en kant i så fall

Du plikter å møte til avhør, men du trenger ikke forklare deg. Om du sier at du vet alt om saken, men ikke ønsker å fortelle noe om det, er det ikke straffbart for det. Det som kan skje er at politiet innkaller deg til et rettslig avhør. Først da plikter du å forklare deg, for så å bli innkalt som vitne i saken.

Men alle slike rettigheter får du opplyst av politiet før avhøret. Og lurer du på noe, spør dem. For her stod det mye rart.