Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1839
Håper jeg ikke blir halshugd av dette, men jeg har viklet meg inn i problemer. Jeg er sykemeldt på 7.uke gradert og skal ha oppfølgingssamtale med nav og sjef straks for å kartlegge veien videre, i og for seg bra, målet er at jeg skal tilbake. Problemet er at jeg har holdt arbeidsgiver unna diagnosen jeg er sykemeldt for da den har en del stigma med seg jeg er redd ikke passer arbeidsgiver.. Har sakt det er migrene.. Hjelpe meg så domt! Jeg vet at legen min har taushetsplikt, men det vil vel uansett lyse gjennom hvilke problemer jeg har når vi skal skrive en plan. Noen som har vært på et slikt møte som kan fortelle hva som ble gjort og sakt?
Hva du er sykemeldt for er fortsatt ditt private foreliggende. Dermed trenger du ikke å oppgi dette.
Du har ikke plikt å oppgi hva du er sykemeldt for til arbeidsgiver. Du kan dog gjerne ta opp måter du synes er passende for å få deg tilbake i arbeidslivet.
Greit at man ikke plikter å oppgi hva som feiler en, men det er uansett veldig dumt, som du selv sier, å juge. Dette vil skinne igjennom i oppfølgingssamtalen, da dere her kommer til å planlegge blant annet tilrettelegging.

Tror situasjonen blir vanskeligere for deg om du fortsetter å juge. I slike situasjoner bør det lønne seg å spille med åpne kort, men jeg vet av erfaring at det heller ikke alltid er sånn.
Det er vanskelig å planlegge hvordan du skal komme tilbake når arbeidsgiver ikke vet hva en skal planlegge. En korrekt plan vil vel avsløre hva du er sykmeldt for. Og en ukorrekt plan får deg ikke (raskere) tilbake.

Har vært igjennom flere slike samtaler selv, men jeg var åpen om sykdommen(e) min(e).
Har vært på sånne møter , arbeidsgiver trenger ikke vite noe...
Burde kanskje si at det med migrene ikke var sant, men du visste ikke helt hva du skulle si i den situasjonen.
Og selvfølgelig beklage på det sterkeste for løgnen..

Så kan du videre følge opp med at grunnen til at du løyg, var for du syns det er litt privat det som feiler deg..

Hvis det uansett vil lyse igjennom hva som er galt, så er det mye bedre å legge kortene på bordet..
Enn at arbeidsgiver skal finne det ut litt og litt, du kommer til å vinne mye på det..

Er det snakk om kronisk sykdom, husk at det er stigma rundt dette på mange arbeidsplasser.
Så pass på og finn en plass, som ønsker å legge til rette for deg...

Lykke til!
Tenker du kan si akkurat det du vil, men du kan jo også si at du er litt flau over det som feiler deg og at du valgte å si migrene. Jeg som sjef ville akseptert det og hjulpet deg tilbake i hverdagen uten å måtte vite hva som feiler deg
Det er ikke sånn at arbeidsgiver aldri har noe med hvorfor du er sykmeldt. I noen tilfeller har man faktisk det.

Tenk bare på denne Germanwings-piloten som kræsjer flyet. Her hadde arbeidsgiver i høyeste grad trengt informasjon om hans sykdom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Det er ikke sånn at arbeidsgiver aldri har noe med hvorfor du er sykmeldt. I noen tilfeller har man faktisk det.

Tenk bare på denne Germanwings-piloten som kræsjer flyet. Her hadde arbeidsgiver i høyeste grad trengt informasjon om hans sykdom.
Vis hele sitatet...
Nei, arbeidsgivar har ingenting med diagnosen du har. Arbeidsgjevar har krav på å vite om legen som behandler deg meiner du kan gjere arbeidet eller ikkje.

Nøyaktig det samme er tilfelle i saka du nevner. I tillegg har jo piloter (og m.a. sjøfolk) eit litt spesielt regime, mtp. lovpålagte helsekontroller - men einaste arbeidsgjevar får vite av det er ja eller nei.