Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3716
Er det lov å besøke likhus i Norge?
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Nei, ikke uten en faktisk grunn til å være der.
Trådstarter
2 0
Sitat av Adeith Vis innlegg
Nei, ikke uten en faktisk grunn til å være der.
Vis hele sitatet...
For science, altså.

Er det eventuelt lov for medisinstudenter å besøke likhus?
Sist endret av madlad; 25. mai 2017 kl. 10:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel snarere obligatorisk at med.studenter skal dissekrere lik på likhuset.
Det er nok ikke helt det du ser etter, men universitetene og de tilhørende universitetssykehusene har gjerne utstillinger av legemer, organer og kroppsdeler på museer. Jeg vet at dette finnes i Oslo og Trondheim, sannsynligvis Bergen og Tromsø også. Du kan sende en mail til medisinsk fakultet ved det nærmeste universitetet og forhøre deg om mulighetene til å besøke.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Det er vel snarere obligatorisk at med.studenter skal dissekrere lik på likhuset.
Vis hele sitatet...
Det foregår på universitetssykehus, ikke likhuset. Medisinstudenter vil allerede på første utdanningsår begynne å dissikere døde mennesker. Dette er mennesker som har donert kroppen sin til forskning.

Gjennom mitt studie fikk jeg og medstudenter tilgang til disse kroppene. En "guidet" tur vel og merke. Der hadde vi anledning til å kjenne på organer, dra i sener. Fikk ta ut et hjerte av kroppen (og legge det på plass igjen). Det mest spesielle var en fot som var kappet i to (fra mellom de midtre tærne oppover leggen).

Du har ikke allmen tilgang til lik, men får du noen gang tilbudet - takk ja. Spesielt, men meget interessant.
Når jeg assisterte på begravelsesbyrået hjemme opplevde jeg det som noe strengt å få tilgang til den avdøde på sykehjem og sykehus etterom jeg ikke var kjent for de. De fleste ganger var jeg der med sjefen som var på hils med de fleste og fikk da følgelig komme inn og hente avdøde. Om jeg forstår spørsmålet ditt som at dersom du er medisinstudent, om du derfor kan be om adgang på et vilkårlig sykehus eller sykehjem vil jeg tenke svaret er nei basert på mine opplevelser.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Det foregår på universitetssykehus, ikke likhuset. Medisinstudenter vil allerede på første utdanningsår begynne å dissikere døde mennesker.
Vis hele sitatet...
I Oslo foregår disseksjonen i all hovedsak i disseksjonssalen på Domus Medica. (Det er ikke før mot slutten av studiet at man har obligatorisk patologi- og prosedyreundervisning i obduksjonssalen på Rikshospitalet/Ullevål.)

Trådstarter: Jeg kan for øvrig legge til at man i hvert fall i Oslo er temmelig strenge med å ikke slippe utenforstående inn i disseksjonssalen: Fakultetet vurderte på ett tidspunkt til og med å trekke tilbake tilgangen som fysioterapistudentene ved HiOA hadde i forbindelse med undervisning grunnet ødelagte preparater. Jeg vet ikke hva som har skjedd i den saken, men jeg tror man kan regne med å få avslag på en eventuell søknad, med mindre man har spesiell tilknytning (og da holder dessverre ikke begrunnelsen "for science").
Skriver igjen fordi jeg også kan tipse om å ta en kontakt med obduksjonstekniker (https://utdanning.no/yrker/beskrivel...ksjonstekniker). Det er, som Pengui skriver over her, temmelig strengt, men dersom du er i et relevant studieløp og tar kontakt med en tekniker på sykehus kan det hende du får lov til å være med. Jeg var med obduksjonstekniker Lien på Lillehammer sykehus for en del år siden da jeg var i kirurgisk praksis, så det finnes nok en mulighet dersom du er i et studieløp der anatomi er en del av pensum.