Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5012
Hei, tenkte det kunne være kjekt å dele litt med hverandre om hvordan man kan donere og bidra til vitenskapen.

Å donere kroppen sin til vitenskap etter døden er jo en mulighet.
Men hvordan skal man signere seg frem til dette? hvor finnes det slik informasjon?

Finnes det også andre muligheter?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det mest åpenbare du kan gjøre er å ta en stilling som forsker og jobbe med å fremme vitenskapen til daglig. Det er ikke fantstisk godt lønnet, men det kan være spennende og de har i stor grad stor frihet til å disponere egen hverdag.
Sist endret av Tias; 23. april 2016 kl. 10:50.
Å bli blodgiver er en enkel metode. I tillegg til å gi til folk som trenger det, kan du velge å gi serum til forskning.
Hvis dine interesser stemmer. Så mener jeg, at kartlegging av biomangfold er den enkleste måten du kan støtte vitenskap på. Men du bør kunne en organisme gruppe slik tålelig bra, før du begynner da. Ellers så blir det mye tid i felt med bestemmelseslitteratur. Og er du usikker, så kan "Spør en biolog!", være til stor og god hjelp.
Ellers så registreres dine funn på Artsobservasjoner (underprosjekt av Artsdatabanken).

Og du kommer da til å bruke mye tid på dette! Men det er også en gøy hobby! Og desto mer du lærer, desto mer ser du naturen rundt deg! Og desto lettere går det å lære mer!

PS! Jeg anbefaler deg i å starte forsiktig. Altså ikke begynn med allverdens organismegrupper. Men heller start med én gruppe. Altså ikke begynn med f.eks. insekter, sopp, planter, og lav. Da er det mye bedre å være litt god på én av disse gruppene. Bor du i nærheten av universitetene, så er det også antageligvis et bra inkluderende sted og begynne. Altså at ansatte arrangerer småturer, for å lære videre. I Oslo så er det ofte turer i Oslo og omegn hver tirsdagskveld med fagbotanikere. Og det pleier stort sett å være med én eller flere bra fagfolk på turene. Jeg kjenner ikke så mange, men de jeg har blitt kjent med, virker som veldig trivelige mennesker!
Er det noen spesiell type vitenskap du er i teressert i? Man kan jo bli med på forsøk i f eks psykologi (snakk med fakultetet, ofte trenger studenter på høyere nivåer "forsøkskaniner") eller medisinske forsøk hvis du har en sykdom eller plage. Står av og til annonser i avisen der man etterlyser folk med alt mulig, typ søvnvansker, leddsmerter, depresjon etc.

Ellers er det jo av og til dugnader for å kartlegge økosystemer, telle humletyper, fuglearter etc i ditt eget nærmiljø. Tror miljolære.no har slike aksjoner innimellom.

Vet jo ikke helt hvor gammel du er eller hvilket kunnskapsnivå du er på.

Når det gjelder å donere kroppen ville jeg først og fremst snakket med pårørende. De tar vel avgjørelsen, så de må få vite hva du ønsker.
Trådstarter
79 5
Er 21 år, interesser meg stort for medisin, psykologi, fysikk og matematikk.
Jeg har ingen alvorlige sykdommer, og har heller aldri hatt noen.
Det mest alvorlige jeg har er peanøtt allergi.

Har heller aldri vært innlagt på et sykehus...

Videre utover dette ønsker jeg å bidra, trolig innenfor helse.

Sitat av Tias Vis innlegg
Det mest åpenbare du kan gjøre er å ta en stilling som forsker og jobbe med å fremme vitenskapen til daglig. Det er ikke fantstisk godt lønnet, men det kan være spennende og de har i stor grad stor frihet til å disponere egen hverdag.
Vis hele sitatet...
Skal faktisk starte på master i fysikk nesteår
Sist endret av infexxion; 23. april 2016 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da ville jeg kontaktet blodbanken for å bli plasmadonor (gjøres sammen med vanlig blodgivning, hele greia er lite stress), og hørt med dem om det er annet man kan donere i levende live.

Så ville jeg kontaktet psyk.fak og hørt om de han en liste eller noe du kan stå på. Da jeg tok grunnfag psykologi ble vi i alle fall stadig spurt om å være med på forsøk. Vet ikke om psykologistudenter er et helt representativt utvalg, så de burde sette pris på å få inn noen utenfra. Du kan høre med medisinsk også, det er uke bare alvorlige sykdommer det forskes på. Dessuten trenger de kanskje friske kontrollgrupper.

Lykke til med fysikkstudiet, det blir gøy!
Sitat av infexxion Vis innlegg
Er 21 år, interesser meg stort for medisin, psykologi, fysikk og matematikk.
Jeg har ingen alvorlige sykdommer, og har heller aldri hatt noen.
Det mest alvorlige jeg har er peanøtt allergi.

Har heller aldri vært innlagt på et sykehus...

Videre utover dette ønsker jeg å bidra, trolig innenfor helse.



Skal faktisk starte på master i fysikk nesteår
Vis hele sitatet...
På mange universiteters internsider legges det ofte ut utlysninger hvor diverse forskere og/eller studenter trenger frivillige kandidater til sin forskning. Jeg ser jevnlig slike utlysninger på NTNU sine internsider i det minste. Dersom du begynner på universitetet neste år burde det være mange muligheter til å bidra.
Sist endret av Pinneknurk; 23. april 2016 kl. 21:05.
Spørs jo hvor dedikert du er. Du kan finne et forskningstema du liker å støtte gruppen med månedlige donasjoner, eller du kan gå aktivt inn å forske selv. Tenker du større kan du jo alltids forske på hva som ville være den beste muligheten for å fremme en type forskning.
Ellers er jo forskningsformidling viktig. Hvis du lager en fysikkblogg eller noe når du begynner å studere så kan du bidra til økt allmennkunnskap om realfag, og kanskje indirekte bidra til fremtidens forskning ved å skape interesse for faget ditt.

Sommerjobb på vitensenter, forskerfabrikk og slikt er også i den gata, men det er kanskje ikke så direkte som det du er ute etter.
Sist endret av mollymus; 24. april 2016 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange som kan bidra på denne måten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå som Jens1 nevnte Folding, så er jo BOINC enda et alternativ, det er opensource software som bruker din datamaskins kraft til å analysere vitenskapelig data. Alt fra virituell proteinfolding til søken etter intelligent liv i universet.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
For å donere ens legme til forskning tar en kontakt med et universitet som har et medisinsk fakultet hvor du blir tilsendt et testamentskjema som en fyller ut og sender tilbake i posten. Du kan finne informasjon om de ulike universiteteness ordning her(UiO, NTNU og UiB). Jeg har selv donert vekk legmet til UiB.

Som nevnt er blodgivning et godt alternativ. Selv om blodet i utgangspunktet skal bli brukt til livredning blir en del brukt til forskning og legemiddelproduksjon. Mollymus nevner også plasma og blodplatedonasjon som blir utført via aferese hos blodbanken.

Som blodgiver har en også mulighet til å registrere seg hos benmargsregisteret. Da kan det hende at du er genetisk match med en pasient som trenger stamcelletransplantasjon og vil donere stamceller enten via hoftekammen eller via aferese. Benmargsdonasjon blir i hovedsak gjort for pasientbehandling men bidrar indirekte til forskning da en får mer erfaring i behandlingsmetoder. Jeg har selv donert benmarg og oppfordrer alle blodgivere til å registrere seg, sannsynligheten for at du noen gang må gi er minimal.

Et siste alternativ er å donere vekk CPU-kraft fra datamaskinen din. Jeg har maskinen min registrert hos World community grid og bidrar til ulik medisinsk forskning. Programmet har alltid lavest prioritet når du benytter datamaskinen og påvirker ikke ytelsen når du aktivt bruker datamaskinen.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Når det gjelder å donere kroppen ville jeg først og fremst snakket med pårørende. De tar vel avgjørelsen, så de må få vite hva du ønsker.
Vis hele sitatet...
Her er jeg uenig. Jeg mener valget om å donere vekk ens legme er ens eget. Det betyr derimot ikke at du ikke bør snakke med pårørende om valget, men det er din kropp og ditt siste ønske. Forøvrig blir en bedt om å utnevne en kontaktperson som skal ta kontakt med universitetet ved dødsfall. En utfyller et begrenset testament hvor en oppgir en person som skal ta kontakt med universitetet når en dør, og hvordan legmet skal leveres når de er ferdig med det (5 - 7 år). Hvis en i løpet av livet ønsker å trekke seg eller endre noen detaljer kan en ta kontakt med universitetet igjen.
Sist endret av tep0sen; 24. april 2016 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Her er jeg uenig. Jeg mener valget om å donere vekk ens legme er ens eget. Det betyr derimot ikke at du ikke bør snakke med pårørende om valget, men det er din kropp og ditt siste ønske.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at ikke pårørende kan nekte? De kan i alle fall det med organdonasjon. Er enig i at det bør være ditt eget valg. Eller egentlig burde det være slik at du må reservere deg hvis du IKKE ønsker det, etter min mening.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Er du sikker på at ikke pårørende kan nekte? De kan i alle fall det med organdonasjon.
Vis hele sitatet...
Det er, som jeg regner med du mente, kun dersom den avdødes stilling til donasjon er ukjent. Har avdøde samtykket til organdonasjon, kan ikke pårørende nekte.
(kilde)
Sjekk ut denne videoen: SciShow: The Awesome Power of Citizen Science

Er mye rart du kan gjøre for å hjelpe vitenskapen.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det er, som jeg regner med du mente, kun dersom den avdødes stilling til donasjon er ukjent. Har avdøde samtykket til organdonasjon, kan ikke pårørende nekte.
(kilde)
Vis hele sitatet...
Takk, det visste jeg ikke. Det er nok med det kortet i lommeboka da eller? Trodde grunnen til at man oppfører tlfnr til pårørende på det kortet er at de må kontaktes og godkjenne det. Har uansett instruert mine nærmeste.
Sist endret av mollymus; 25. april 2016 kl. 00:15.
Folding@home eller andre liknende distribuerte sysmtener kan jo være et alternativ. Da lar du forskere bruke av din CPU/gpu(?) til å forsøke å løse feks kreftgåten, viruser, bedre medisiner, alzheimer eller parkinson. For Pc og play station 3.

Det er flere alternativer om du ønsker å bidra. Alt du bidrar med er prosessorkraft og du sponser litt ekstra på strømregningen samtidig som du bidrar til forskning.
Seti@home, fightaids@home og flere andre: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...uting_projects
Sist endret av frtoretang; 25. april 2016 kl. 00:36.