Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 27601
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Det som jeg faktisk vet beviselig er at NAV er ganske dårlig på er personlig vurdering, og ikke bare sende et standardbrev. Her vet jeg tilsynsmyndighetene går hardt til verks, men det tar tid å endre en stor organisasjon som er delt i både statlig, og kommunal del.
Vis hele sitatet...

Reformen var i 2006, det er 9 år siden. Hvor mye tid skal vi gi dem? Nye ti år? Og kanskje ti år til etter det? Vi kan ikke akseptere at det tar 10 år å endre seg. Vi kan ikke sitte å se på at mennesker som virkelig trenger hjelp får lagt stein til byrden av NAV. I løpet av denne tråden har vi fått mange kommentarer og også noen gode linker som underbygger riktigheten i kritikken. NAV skulle forenkle hverdagen for de som trenger hjelp. For altfor mange så er realiteten den motsatte. Kampen mot NAV tar så mye ressurser og krever så mye at folk gir opp underveis.

Er det kanskje smartere og innse at reformen var en fiasko og heller skille ut den kommunale biten slik at nav heller er aetat og trygdekontor? Kanskje vi da får en system som fungerer.

For veldig mange så er det jo nettopp systemsvikt som best beskriver deres erfaring med NAV.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En nytt eksempel på NAV siden sist.

En kamerat har stresset med å få seg dagpenger en stund. Grunnet "forlenget ventetid" (karantene for å ikke ha rimelig grunn for oppsigelse) har han ventet ekstra lenge (av en eller annen totalt ulogisk grunn teller ikke karantenetiden fra man slutter i jobb - men fra man får innvilget dagpenger.)

Han knekker håndleddet på snowboard. På legevakten blir han tilbudt en sykemelding å ta med til flyttejobben han er ringevikar for og selvsagt ikke kan utføre med en arm. Han godtar, men understreker at det er unødvendig
siden han i praksis ikke jobber der.

I henhold til reglement sender legevakt sykemelding til nav, noe som selvsagt ikke er NAV sin feil.

Så dette må selvsagt rettes opp i, en uheldig misforståelse har medført at sykemelding fra flyttearbeid ble sykemelding fra arbeidssøking. I enhver normal interaksjon mellom oppegående mennesker hadde det vært tilstrekkelig å forklare misforståelsen som er rimelig innlysende. Særlig med tanke på at sykemeldingen aldri ble levert noe sted av kompisen min.

Men Neida, de må ha dokumentasjon. Ok, min kompis kontakter legevakten som selvsagt er behjelpelig med å avklare misforståelsen. De dokumenterer at han enda er arbeidssøkende i en legesttest.

Godt nok? Selvføglelig ikke. Skrivet er formulert som "fremdeles arbeidssøkende", og skrevet 2 uker etter at armen ble gipset - gips som skal være på i 6-12 uker.

Her ble jeg involvert siden det er snakk om husleie, livsopphold osv som har vært på vent i månedsvis. Kontaktet legevakten igjen som til å begynne med ikke klarte å forstå problemet. Måtte nærmest formulere skrivet for dem, siden detaljene som kreves av NAV ikke er innlysende selv for leger som skriver formelle skriv.

Dette er bare tøv, NAV VET så jævlg godt hva situasjonen er, de VET han har krav på penger, de VET at det ikke er noen rimelig grunn til å nekte de. Allikavel er jeg langt ifra overbevist om at dette er slutten på visen. Tenk alle de arbeidstimer som kastes vekk av leger og NAVklovner i prosesser som dette over hele landet, hele tiden.

Kunne byttet ut hele sosionomutdabningen og byråkratiet med et minimum av sunn fornuft i slike saker. NAV er jævlig vanskelige.
Er dette blitt en samletråd for negative opplevelser med NAV? For kjære deg, jeg kan endelig komme med personlige positive og negative opplevelser med NAV. Jeg ser det imidlertid ikke som særlig matnyttig for diskusjonen om det denne tråden handler om; Snakker folk piss eller er NAV så dårlige?

Vi har egentlig ferdigdiskutert dette. Enkelte mener det er en svart-hvitt gjennomsyret elendig organisasjon som bør avvikles. Andre mener det er nyanser, herunder både positive og negative opplevelser og historier. En organisasjon som har sine feil og mangler, men kan utvikles ut fra dette - SAMTIDIG som det gjøres mye bra arbeid på de forskjellige NAV-kontorene.

Videre er historien du presenterer ugyldig i denne sammenheng. Det er en sak du presenterer fra din side, og vi som lesere kan ikke vite ulike omstendigheter, om vedkommende har fulgt frister, levert riktig dokumentasjon eller om det i det hele tatt er sant. For jeg kan liksågodt lage en post som starter med "Et nytt eksempel om NAV siden sist:" og presentere en rosenrød historie der alt gikk på skinner. Du kan ikke vite om historien er sann, selv om jeg på ingen måte tror og mener du lyver. Det handler bare om to ting: subjektivitet og mangelen på NAV sin versjon av historien.
Sist endret av reklame; 11. mai 2015 kl. 20:53.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det handler bare om to ting: subjektivitet og mangelen på NAV sin versjon av historien.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å få NAV sin versjon av historien pga taushetsplikt. Selv om du ønsker å frasi deg taushetsplikten. Dette er en av de tingene som må endres slik at vi kan få en reell debatt.
"Selv om vi sier at det ikke er mulig, så er det faktisk mulig."

Utdrag fra en samtale som jeg i dag hadde med NAV på vegne av ett familiemedlem etter at vedkommende hadde fått to forskjellige svar ved tidligere henvendelser til NAV.
Det er óg veldig forskjell utifra hvilket Nav-kontor, og saksbehandler man har.

Nå er dette bare en liten del av problemstillingen,
men har inntrykk av at på sentrale steder hvor de har veldig mange klienter,
er det lettere å bli behandlet som bare en i mengden.
De ser ikke på deg som en person, og de har ikke tid å sette seg inn i hver enkelt sak.
Men i mindre kommuner er det gjerne litt lettere å få "god" behandling på Nav,
for de har gjerne bedre kapasitet til klientene sine.

De første 7 årene jeg hadde kontakt med sosialkontoret/Nav,
kunne jeg ikke skjønne hvorfor folk klaget på de, for jeg fikk veldig god hjelp,
kunne bare sende en sms å komme å snakke med saksbehandleren nesten nårtid jeg ville,
ble virkelig tatt på alvor, ingen lang behandligstid, osv.
Fikk all den hjelpen jeg trengte.
Og det var pga av saksbehandleren min. Som er det snilleste mennesket på jord!
(vi har faktisk fremdeles kontakt den dag i dag, selv etter at vedkommende har sluttet)

Men nå som jeg har fått en ny saksbehandler merker jeg godt alle disse negative sidene til Nav.

Så ja, poenget mitt var vertfall at det har mye å si hvilket Nav-kontor man har, og hvilken saksbehandler man har.
Sitat av reklame Vis innlegg
Er dette blitt en samletråd for negative opplevelser med NAV? For kjære deg, jeg kan endelig komme med personlige positive og negative opplevelser med NAV. Jeg ser det imidlertid ikke som særlig matnyttig for diskusjonen om det denne tråden handler om; Snakker folk piss eller er NAV så dårlige?

Vi har egentlig ferdigdiskutert dette. Enkelte mener det er en svart-hvitt gjennomsyret elendig organisasjon som bør avvikles. Andre mener det er nyanser, herunder både positive og negative opplevelser og historier. En organisasjon som har sine feil og mangler, men kan utvikles ut fra dette - SAMTIDIG som det gjøres mye bra arbeid på de forskjellige NAV-kontorene.

Videre er historien du presenterer ugyldig i denne sammenheng. Det er en sak du presenterer fra din side, og vi som lesere kan ikke vite ulike omstendigheter, om vedkommende har fulgt frister, levert riktig dokumentasjon eller om det i det hele tatt er sant. For jeg kan liksågodt lage en post som starter med "Et nytt eksempel om NAV siden sist:" og presentere en rosenrød historie der alt gikk på skinner. Du kan ikke vite om historien er sann, selv om jeg på ingen måte tror og mener du lyver. Det handler bare om to ting: subjektivitet og mangelen på NAV sin versjon av historien.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en "negativ opplevelse" fra NAV. Dette er sånn NAV fungerer for dem som ikke innehar den grunnleggende, men på ingen måte allmenne, forståelsen for formell og juridisk kommunikasjon. I de fleste sakene med NAV jeg er borti er det ikke vanskelig å indentifisere hvor bruker opptrådte feilaktig eller mangelfullt, hvordan hele greien kunne vært unngått.

Som i historien over; vedkommende burde sagt konsekvent nei til en sykemelding han visste han ikke hadde behov for. Dette er ikke en dårlig erfaring med NAV, dette er hva keg vil kalle et perfekt eksempel på Norges NAV.

At du er ferdig med å diskutere, at du ikke ser bidrag i dette, vel det driter jeg hundre null i. Konklusjonen du drar ut av ræven er jeg like begeistret for.
Jeg får komme med dagens solskinnshistorie angående NAV jeg da.

Når jeg var 18 år, havnet jeg i bilulykke og knuste hele venstre beinet (11 brudd). Jeg gjekk i denne tiden på Idrettslinjen og var svært lovende på en idrettskarriere. Dette ble knust, da jeg droppa ut av skolen. Denne fyren måtte bruken tiden med fysioterapeuter til å lære og gå igjen.

Da jeg var oppegående nok, tok jeg skolen opp igjen (allmenn linjen denne gang), fordi jeg var ute etter studiekompetansen. Idrett var det ikke mulig å satse på lenger. Men jeg hadde null motivasjon for alle disse dagene med teori, og ga til slutt opp hele skolen.

Så der sto jeg...20 år nå og kun med fullført GK Idrett.

Jeg måtte svelge stoltheten etterhvert og dra rævva mi til sosialen for og få penger til opphold og mat. Der ble jeg henvist videre til å ha møte med NAV angående noe å jobbe med.

Jeg måtte fylle ut et skjema om hvilke interesser jeg hadde og hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Vi ble sittende å snakke om datamaskiner og slike ting (ettersom det var en interesse for meg). 1 uke etterpå kom det en telefon fra saksbehandler. Hun hadde ordna meg kurs med datakortet, og jeg fikk penger hver 14 dag for å være med på dette.

Datakortet ble tatt, og jeg tok deretter datakortet expert (word, excel, powerpoint osv). Jeg ble etterhvert vikar for lærereren på dette kurset og hjalp til når det var sykdom der og slikt. Så fiksa NAV meg lærlingplass i et datasenter (reiste rundt og fiksa opp i datamaskinene til eldre mennesker rundt om).

Så langt var jeg storfornøyd med hva NAV hadde hjulpet meg med. Jeg benyttet alle muligheter for å kurse meg i det jeg kunne kurse meg i, og da tok jeg brannvaktkurs ved et oljeraffineri.

Og vips fikk jeg en fot innenfor oljeindustrien. Etter dette tok det helt av, og det var bare til å stå på med å jobbe. NAV fortsatte å betale meg hver 14 dag, og de kunne se at jeg gjorde mitt for å oppnå noe her i livet.

NAV endret hele livet mitt til det positive, og jeg aner ikke hvor jeg hadde vært i dag uten den hjelpa jeg fikk.
Nå jobber jeg fast i nordsjøen og har vært på jobber i afrika, kina, newcastle, nederland. Stortrives og er evig takknemlig.

Ville bare vise at systemet faktisk kan funke for mennesker også, men det er som regel de med negative erfaringer som skriver ut om det. Dine skattepenger hjalp meg inn i arbeidslivet , slik at jeg også kunne bidra
Sist endret av Obster; 12. mai 2015 kl. 13:08.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-8018662.html

Morsomt at selv NAV sier at regelverket kan være for komplisert.
Ja, nav bruker mye penger på øl/dop og det er sånn verden er. Hva jeg reagerer på er at de mangler normal høflighet. De stikker på seminarer eller ferie uten å varsle deg. Eller kanskje de har en fridag på dagen du forventer utbetaling. Og de gir deg ingen lyd. Ingen. Jeg driter i om hvs de sier om "untermench" men det er direkte uhøffelig å ikke svare på forspørsler.
Nok en solskinnshistorie fra virkelighetens NAV!
Nevnte vel i en tidligere tråd at jeg nå gir opp å få hjelp fra NAV til jobb og velger derfor å prøve å uføretrygde meg selv. Gikk i den forbindelse til fastlege som etter en relativt grundig sjekk også anbefalte meg å søke. Han (fastlegen) sa at jeg fant nødvendige skjema på nett så det var bare å starte prosessen.

NAV klarte nå å sende meg AVSLAG på min søknad FØR fastlegen rakk å sende inn sin avhandling!! Avslaget var nok et ferdig standardskjema som de tydeligvis har innført en god vane å sende så fort de får inn en søknad!

Så da ble det selvsagt en ny runde med fastlege hvor han påpeker at NAV ikke har tatt seg tid til å vente på hans innstilling. Som selvsagt medfører at jeg må klage på saksgang i stedet for at NAV skulle behandlet min søknad på ett reelt grunnlag.
Lurer på hvor mye ekstra tid dette medfører jeg! Men NAV har vel både tid OG resurser, noe jeg ikke har.. Det er et helvete å måtte sloss for å få hjelp, ikke noe jeg kan anbefale syke og trengende!

Ha en flott nasjonaldag alle sammen!
Sist endret av woff; 17. mai 2015 kl. 13:45.