Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2049
Hei, fant ingen kategorier hvor jeg kunne poste denne tråden, så får håpe det her går!

Vel, har lyst til å melde meg inn i en lokal pistolklubb, men så vidt jeg har forstått må man være 21 år for å kunne få våpentillatelse på pistol.

Men så lurte jeg på om man kan ha en verge (over 21 år), som feks en av mine foresatte, som eier våpenet, som jeg da kan låne og bruke i pistolklubben?
Selvfølgelig kan klubben ha egne retningslinjer for hva de tillater og ikke tillater, men nå tenker jeg på hvordan lovverket er.

Takker for alle svar!
Sist endret av MrHanky; 5. desember 2013 kl. 22:21.
Dårlige odds på pistol, men du kan vel være medlem og leie/låne pistol for trening, noe som antageligvis ville være en super introduksjon til hobbyen. Du må uansett være aktivt medlem i 6-12 måneder før du kan få godkjent søknad om ervervelse hos politiet, selv om du er gammel nok.

men jeg tror unge personer som har bestått jegerprøven og drive med jakt kan eie jaktvåpen med tillatelse fra foreldre
tror dette skal være mulig, men sjekk ut kammeret.no der finner du garantert svar
Må vell ha vært aktiv i pistolklubb i 2 år for å kunne få godkjent søknad til å kjøpe/eie pistol.
Foreldre som verge vil jeg tro forutsetter at mor/far er aktiv i pistolklubb.

Er vell 16 år for å få låv å kjøpe/eie hagle å 18 på rifle.
16 år på hagle
18 år på rifle
absolut aldergrense på 21 år på håndvåpen, når det er sagt er det bare å ta kontakt med lokalklubben så får du låne/leie våpen. Perfekt introduksjon til en fantastisk hobby!
La vær å svare hvis du ikke er sikker. For håndvåpen er det seks måneder prøvetid i klubb tilsluttet godkjent forbund. For eksempel NSF eller DSSN.

For rifle og hagle er aldersgrensa 18, men det kan gis disp hvis verge som oppbevarer våpenet oppfyller krava til ergverv.
For håndvåpen er 21 årsgrensa absolutt. Det er derimot ikke noe i veien for å låne klubbvåpen eller av andre skyttere under tilsyn.
Våpenloven §7

Håper du kontakter en klubb og får prøvd litt. Når du blir litt kjent så slipper du sikkert til på noen andres våpen også.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Riktig som Jandre skriver. Kan tilføye at nedre grense for ervervstillatelse med verge er 16 år for hagle og rifle.
Beklager sent svar for min del, men tusen takk for alle svarene jeg har fått!

Mulig som dere sier at verge mest sannsynlig må være en aktiv skytter selv?
Ingen av mine foreldre har våpenlisens eller er medlem i noen klubb, men bestefar er. Tror dere han kunne stått som min verge? Eller må jeg være 18 for å ha verge på håndvåpen?

Uansett får jeg helt sikkert låne av klubb, skal høre med den lokale klubben til uka.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Verge trenger ikke være skytter, kun oppfylle øvrige krav til erverv. Dette er dog en ordning kun for rifle/hagle. Aldersgrensen for håndvåpen (pistol/revolver) er absolutt og på 21 år. Du kan likevel skyte i pistolklubben med lånevåpen.

Alternativt kan din bestefar anskaffe en pistol/revolver han eier, men du bruker (forutsatt at han oppfyller ervervskrav). Siden du ikke har lov til å låne den med deg må han stå for oppbevaring og transport til og fra banen. Eventuelt (tror jeg) pistolklubben kan oppbevare den for deg slik at du kan bruke den på trening, men ikke ta den med deg.

Du kan nok få mer konkret informasjon hos din lokale pistolklubb. Alternativt kan du ta kontakt med lokalt politikammer. Og les våpenloven. Den ligger her: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1 og er supplert med forskrift: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904