Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3922
Lenge tenkt på dette, men ikke orket å lage topic om det.


Hvorfor i all verden er det sånn at vi må åpne opp i ny fane for hver link vi skal se på her inne? Hadde det ikke vært forholdsvis enkelt å scripte inn i forumet så det åpnes automatisk i ett nytt vindu? Det tenker ihvertfall jeg, så jeg bringer det til bordet.




-Forumets egne kjære Mozzie.
Fordi det er jævlig douchy. nso har en post om det et sted i "Oppdateringer", sjekk der
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Fordi det er jævlig douchy. nso har en post om det et sted i "Oppdateringer", sjekk der
Vis hele sitatet...

Vær snill å spesifiser "Douchy", den tok jeg ikke.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tar jo to sekunder og klikke på midten av datamusen når du skal åpne en ny tråd...
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tar jo to sekunder og klikke på midten av datamusen når du skal åpne en ny tråd...
Vis hele sitatet...
Er jo ikke tråd jeg mener her, er jo sånn som dette for eksempel.


Altså det å bare kunne trykke på en link uten å må høyreklikke og "Åpne i nytt vindu", er ikke noe jeg klager over, men kan være en fin forbedring for forumet.
Sist endret av Mozzie; 13. august 2013 kl. 03:46.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er jo ikke tråd jeg mener her, er jo sånn som dette for eksempel.


Altså det å bare kunne trykke på en link uten å må høyreklikke og "Åpne i nytt vindu", er ikke noe jeg klager over, men kan være en fin forbedring for forumet.
Vis hele sitatet...
Er sikkert noe jeg misforstår men som Quakecry sier trenger du bare å trykke på scrollehjulet på datamusa får å åpne i ny fane eller ctrl + LeftMB
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av toxicity Vis innlegg
Er sikkert noe jeg misforstår men som Quakecry sier trenger du bare å trykke på scrollehjulet på datamusa får å åpne i ny fane eller ctrl + LeftMB
Vis hele sitatet...
Different story for oss laptop-cowboyer. Ctrl funker selvfølgelig, men står enda på mitt med å mene att dette er en fin oppdatering å gjøre.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Different story for oss laptop-cowboyer. Ctrl funker selvfølgelig, men står enda på mitt med å mene att dette er en fin oppdatering å gjøre.
Vis hele sitatet...
Oh I see. Det finnes addons til firefox som lar deg velge det
Klikk. Jeg har ingen erfaring med den men den ser god ut.
Problemet er at det er bedre at folk som ønsker å åpne ting i ny fant enten trykker ned ctrl eller bruke midtre museknapp for å åpne lenker enn at man tvinger det over i nye faner hos alle, selv de som ikke ønsker det.

Det er douchy av en utvikler å tvinge nye vinduer og faner på brukeren, ønsker de dette kan de fint åpne de selv.

Men ja, det er enkelt å gjøre slik at det skjer - det er bare ikke noe man ønsker.
Sist endret av etse; 13. august 2013 kl. 05:03.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Vær snill å spesifiser "Douchy", den tok jeg ikke.
Vis hele sitatet...
"Douchy" kommer av "douchebag" som egentlig er en parfyme for vagina.
Er jeg den eneste som ikke var klar over at man kan bruke den midtre museknappen til dette?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er jeg den eneste som ikke var klar over at man kan bruke den midtre museknappen til dette?
Vis hele sitatet...
Ja

Har vært her i 3 år nå, og fortsatt ikke vendt meg til det. Ofte når jeg trykker en link, og jeg har flere faner oppe glemmer jeg hvilken som er freak.
Bruke midterste hjulet er noe jeg har gjort i flere år tilbake, hvis du ikke vet det kan du lukke faner ved å trykke musehjulet også
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er jeg den eneste som ikke var klar over at man kan bruke den midtre museknappen til dette?
Vis hele sitatet...
Nå har du hvertfall lært deg det, og jeg antar at det ikke finnes noen utvei for deg heller.
Veldig praktisk måte å plukke ut de postene man vil lese når man er på Freak, Facebook eller Reddit f.eks.
Første gang jeg kan si meg enig i en tråd av denne sorten. Ja, man kan bare trykke på hjulet, men jeg tror at alle som trykker på en link, I en tråd vil tilbake til tråden etter å ha sett linken.

Men for alt vi vet så kan det være en heidundranes god grunn til at det er som det er.. NSO, vi synes dette var en god ide ihvertfall!
Nytt vindu istedenfor ny tabb, hvorfor i helvete skulle man ville det?
Det er direkte brukerfiendtlig å tvinge gjennom en oppførsel de færreste forventer når de klikker på en link. Brukere fortjener valgfrihet.

Den enkleste måte å gjøre dette på er å la lenker åpnes i samme fane, slik de aller fleste nettsider gjør det, og at de som ønsker annen funksjonalitet installerer plugins/bruker midterste musetast, holder inne ctrl.

Greasemonkey-saken jeg "lagde" ved en tidligere gang dette kom opp burde fortsatt fungere: http://freak.no/forum/showpost.php?p...0&postcount=25
Sist endret av liasis; 13. august 2013 kl. 12:40.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Jeg trudde det var helt vanlig på internett at alle linker som går utenfor det domene man er på, åpnes i en ny fane. Det blir i alle fall lettere for mobil og tablet brukere.
Det er ganske vanlig at eksterne lenker åpner ny fane, mens interne lenker ikke gjør det. Veldig enkelt prinsipp bak det: Man ønsker ikke å sende brukeren helt vekk fra siden sin.

Personlig synes jeg det er irriterende å måtte navigere meg tilbake hver gang jeg trykker på en ekstern lenke her på siden.
Sist endret av danielsk; 13. august 2013 kl. 14:58.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er ganske vanlig at eksterne lenker åpner ny fane, mens interne lenker ikke gjør det. Veldig enkelt prinsipp bak det: Man ønsker ikke å sende brukeren helt vekk fra siden sin.

Personlig synes jeg det er irriterende å måtte navigere meg tilbake hver gang jeg trykker på en ekstern lenke her på siden.
Vis hele sitatet...
og enkelte av oss synes det er irriterende at det åpnes opp nye fanet - jeg har mange nok åpne fra før, og ønsker jeg flere trykker jeg bare på midtre museknapp så åpnes den i en ny fane - det er ikke alltid jeg ønsker dette, og da er det plagsomt om de absolutt skal tvinge det på meg.

Spesielt på mobile enheter (teleson, pad) er det plagsomt når ting åpnes i nye faner hele tiden. Det er tungvindt å hoppe mellom faner der, samt det tar opp mer ressurser enn det trenger.

Og det er så enkelt å selv åpne ting i ny fane, at jeg personlig synes det er bedre å bare la brukerene bestemme selv.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Ser ut som det er veldig mange forskjellige meninger her, og både argumenter for og imot. Syns enda det ville vært mye enklere om eksterne linker fra forskjellige nettaviser, bilder og lignende hadde vært mye enklere om det automatisk åpnes i et nytt vindu. Jeg snakker ikke om forskjellige tråder inne på hovedsiden her, men som en så fint kalte det eksterne linker
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ser ut som det er veldig mange forskjellige meninger her, og både argumenter for og imot. Syns enda det ville vært mye enklere om eksterne linker fra forskjellige nettaviser, bilder og lignende hadde vært mye enklere om det automatisk åpnes i et nytt vindu. Jeg snakker ikke om forskjellige tråder inne på hovedsiden her, men som en så fint kalte det eksterne linker
Vis hele sitatet...
men tenk deg følgende scenario: Du ønsker ikke å åpne eksterne linker i nytt vindu - du ønsker å åpne det i samme vinduet. Hva gjør du da? Jo du trykker på linken, og denne tvinger så plutselig på deg et nytt vindu. Hvordan vil du unngå dette? Vel eneste måten er å høyreklikke på linken, velge "kopier koblingsadresse" for så å lime inn addressen i addresselinje og trykke enter. Dette er MEGET tungvindt.

Så hva om du ønsker å åpne en lenke i et nytt vindu? Da trykker du enten midtre museknapp eller CTRL+venstre kuseknapp. Dette er jo veldig enkelt, og egentlig ikke noe bry. En vane du lærer fort, og jeg gjør dette allerede uten å måtte tenke.

Det er rett og slett greiest for alle, om man bare lar de åpnes i samme vindu som default - fordi det er såpass enkelt å åpne de i et nytt vindu om man ønsker at det rett og slett ikke trenger å forenkles. Bare å lære seg å bruke midtre museknapp når man ønsker det.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I det ene scenarioet spessifiserer vi åpning av lenker i nytt vindu. Da vil selv de som ikke ønsker denne oppførselen utsettes for den. Det er ikke mulig å ikke åpne lenken i nytt vindu.

I det andre scenarioet spessifiserer vi ikke hvordan lenker skal åpnes. Da kan man selv stille oppførselen det permanent i browseren, eller man kan manuellt bestemme hvordan en lenke skal åpnes vha. CTRL+click, o.l.

Det er en no-brainer.
Sitat av etse Vis innlegg
men tenk deg følgende scenario: Du ønsker ikke å åpne eksterne linker i nytt vindu - du ønsker å åpne det i samme vinduet. Hva gjør du da? Jo du trykker på linken, og denne tvinger så plutselig på deg et nytt vindu. Hvordan vil du unngå dette? Vel eneste måten er å høyreklikke på linken, velge "kopier koblingsadresse" for så å lime inn addressen i addresselinje og trykke enter. Dette er MEGET tungvindt.
Vis hele sitatet...
Om man ikke er på en mobil er jo dette et ikke-problem, selv med 100 faner oppe. Er jo så enkelt som å lukke fanen, like mange trykk som å bytte. For min egen del blir jeg bare positivt overrasket når en link åpnes i ny fane da den eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det selv var fordi jeg var for lat. Og jeg hater å trykke på midt-knappen enda mer enn å høyreklikke og trykke "åpne i ny fane".

Men alt kommer ann på hva folk flest syns er chill, da alle har ulike vaner på PCen.. Så en avstemning hadde gjort seg.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
I det ene scenarioet spessifiserer vi åpning av lenker i nytt vindu. Da vil selv de som ikke ønsker denne oppførselen utsettes for den. Det er ikke mulig å ikke åpne lenken i nytt vindu.

I det andre scenarioet spessifiserer vi ikke hvordan lenker skal åpnes. Da kan man selv stille oppførselen det permanent i browseren, eller man kan manuellt bestemme hvordan en lenke skal åpnes vha. CTRL+click, o.l.

Det er en no-brainer.
Vis hele sitatet...

Høvdingen har talt så...


Dog ikke enig i at der er noe mer stress å lukke en fane en å må åpne i et nytt vindu, er no jeg ville kalt en no-brainer.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Dog ikke enig i at der er noe mer stress å lukke en fane en å må åpne i et nytt vindu, er no jeg ville kalt en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Men i alle dager, da! Du har muligheten til å velge pr. dags dato. I det andre scenarioet tar man bort valgmuligheten for en stor del av forumbrukerne. Forstår du fortsatt ikke hvorfor det er best på den måten vi har det idag?
Sitat av nso Vis innlegg
I det ene scenarioet spessifiserer vi åpning av lenker i nytt vindu. Da vil selv de som ikke ønsker denne oppførselen utsettes for den. Det er ikke mulig å ikke åpne lenken i nytt vindu.

I det andre scenarioet spessifiserer vi ikke hvordan lenker skal åpnes. Da kan man selv stille oppførselen det permanent i browseren, eller man kan manuellt bestemme hvordan en lenke skal åpnes vha. CTRL+click, o.l.

Det er en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Jøss, hadde litt rett da.

At det var en god grunn til dagens løsning, altså.. :P Råger
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hør her, det er helt vanlig at lenker tar over nåværende vindu/fane med mindre man spør om noe annet, for eksempel ctrl/shift-klikk, midtklikk eller andre ekstremt enkle grep som ikke koster noe som helst - dette fungerer på alle vanlige lenker.

Hvis det er bestemt i selve linken at den skal åpnes i nytt vindu, er det ikke noen enkel måte å endre denne oppførselen på. Du tar bort valgfrihet fordi du er for lat til å bruke en annen knapp. Ikke nødvendig. Dessuten må du enten bruke javascript eller utdatert HTML for å få det til.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av McLovin Vis innlegg
Men i alle dager, da! Du har muligheten til å velge pr. dags dato. I det andre scenarioet tar man bort valgmuligheten for en stor del av forumbrukerne. Forstår du fortsatt ikke hvorfor det er best på den måten vi har det idag?
Vis hele sitatet...

Skjønner det med valgmuligheten jo, men ser ikke problemet med å force nytt vindu. Akkurat nå ha jeg eksempelvis 8 faner oppe, en ekstra gjør meg ingenting og de er enkle å krysse ut etterhvert som man er ferdig med dem.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Skjønner det med valgmuligheten jo, men ser ikke problemet med å force nytt vindu. Akkurat nå ha jeg eksempelvis 8 faner oppe, en ekstra gjør meg ingenting og de er enkle å krysse ut etterhvert som man er ferdig med dem.
Vis hele sitatet...
akkurat nå har jeg >20 faner åpne, jeg vil helst ikke ha flere med mindre jeg spør om det - da det blir masse rot. Jeg ser egentlig bare ikke hvordan å trykke midtre museknapp eller CTRL+venstrklikk er noe problem.

Det er rett og slett en mye større negativ effekt for enkelte forumbrukere at man tvinger på folk nye faner - rett og slett fordi det er umulig å overstyre, fremfor å la folk velge selv - som i praksis koster dem ingenting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Skjønner det med valgmuligheten jo, men ser ikke problemet med å force nytt vindu. Akkurat nå ha jeg eksempelvis 8 faner oppe, en ekstra gjør meg ingenting og de er enkle å krysse ut etterhvert som man er ferdig med dem.
Vis hele sitatet...
Kjører du target=blank e.l. har ingen nettlesere triviell mulighet til å tvinge det i samme vindu. Motsatt veg er derimot utmerka godt støtta. Det gir med andre ord folk større valfrihet å kjøre standard lenker, uten target - det gir folk valfrihet. Liker du det ikkje? Prøv greasmonkey-scriptet.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tar jo to sekunder og klikke på midten av datamusen når du skal åpne en ny tråd...
Vis hele sitatet...
Hah, kult! Visste faktisk ikke at jeg kunne trykke inn denne knappen for å få linken i nytt vindu. Alltid høyreklikket og valgt: åpne i ny fane/vindu
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Høvdingen har talt så...


Dog ikke enig i at der er noe mer stress å lukke en fane en å må åpne i et nytt vindu, er no jeg ville kalt en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg jeg foretrekker faktisk å knyte skoa mine selv, for da får jeg en knute jeg er fornøyd med. Slik blir det også med nettsider - jeg er av ulike årsaker ofte nødt til å bruke ikke-grafiske browsere som lynx eller emacs (kan brukes som browser med f.eks w3m). En side som er hardkoda til å oppføre seg seg på en bestemt måte under premisset om at brukeren holder seg til en av de kjente, grafiske browserne er mildt sagt irriterende. Freak.no kan besøkes uten videre og uten plunder, nettopp fordi admin respekterer folks rett til å velge selv. Frihet > latskap. No-brainer.