Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4562
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2108666.ece

De siste tallene fra Statens Institutt for Rusmiddelforskning viser en kraftig nedgang i ungdoms bruk av cannabis.

Hva kan denne nedgangen komme av?
Jeg kaster ut noen mulige forklaringer.

Mer kunnskap om skadevirkningene av narkotika?

Er det frykt for egen psyke som gjør at stadig færre prøver cannabis?

Eller har politiet blitt mer effektive i kampen mot narkotika?

Røyk er ut, stadig færre røyker tobakk?

Andre forslag?
uten å ha sett hele statistikken, vil jeg anta at det heller er en økning i andre stoffer som gjør at bruken av cannabis har blitt redusert blant ungdom.
Andre stoffer enn cannabis (THC) og alkohol har blitt vanligere?

Sitat av mrniceguy
hvis det var et spørsmål til min post, så er svaret ja
Vis hele sitatet...
You beat me to it...
Sist endret av Turbolego; 19. november 2007 kl. 17:22.
Sitat av Turbolego
Andre stoffer enn cannabis (THC) og alkohol har blitt vanligere?
Vis hele sitatet...
hvis det var et spørsmål til min post, så er svaret ja
Sist endret av mrniceguy; 19. november 2007 kl. 17:19.
Tja, flere "gode" forklaringer?

Ungdommer har forstått at det er en sammenheng mellom hvor mye propaganda de mottar og hvor falsk den informasjonen de oppgir i når de svarer på spørreundersøkelser?

Ungdom har sett at den enkleste avhengigheten kommer fra spill og de kan jo dessuten ikke være høy når de skal på lvl 70 raid!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt sikkert bare en fase, cannabis går ingen steder. Men det at undersøkelser viser en nedgang i cannabisbruk blant ungdom trenger ikke bare være negativt, Kaunda; statistisk sett så er faren for negative reaksjoner til cannabis større for ungdom enn for voksne. Å vente til man blir voksen er ikke så dumt, alt i alt :-).
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg har en teori om at det er nedgangen i tobakk røyking som fører til nedgang i cannabis bruk. Tobakk er blitt et "ukul" symbol. Røyker == taper. Derfor er det kanskje ikke så artig å bli forbundet med cannabis heller.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Statistisk sett kan man overbevise de fleste med statistikk.
Sist endret av Jonta; 19. november 2007 kl. 19:56. Grunn: Poenget måtte være med
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av meitemark
de kan jo dessuten ikke være høy når de skal på lvl 70 raid!
Vis hele sitatet...
/me lols irl

Kan det være tollvesnets feil? Mindre tilgang på varene?
Jeg tror disse tallene er misvisende. De spurt 2000 fjortiser fra Bergen. De fleste jeg kjenner som bruker cannabis begynte med dette da de var rundt 16, og ikke 13-15. Min konklusjon er derfor at flere voksne bruker cannabis.
Mange ungdommer sitter inne med feil informasjon om cannabis og tror det er narkotik/dop osv..
men ingen kan si at det ikke er vanlig og ta seg en fjoner i ny og ne..
Sitat av bronsky
Jeg tror disse tallene er misvisende. De spurt 2000 fjortiser fra Bergen. De fleste jeg kjenner som bruker cannabis begynte med dette da de var rundt 16, og ikke 13-15. Min konklusjon er derfor at flere voksne bruker cannabis.
Vis hele sitatet...
De burde utvide statistikken til 30-åringer!
hvem røyker tjall når de er 13år a? 8klasse liksom, er ikke det " litt " tidlig?
Sist endret av Antrax-Vtec; 19. november 2007 kl. 20:09.
Selv er jeg en person som aldri vil ta meg en fjoner som dere kallte det Dette vil nok være på grunn av all skremselspropagandaen, som jeg tror på. Rett og slett. Kjenner fler som aldri ville tatt seg et trekk av en joint.

Og til Antrax-Vtex: Feil informasjon? Det ER jo narkotika/dop hvis jeg ikke husker feil?
Som jeg sa, du sitter inne med feil informasjon! xD les litt på rusmiddel forumet du!
Sitat av ProXhimo
Selv er jeg en person som aldri vil ta meg en fjoner som dere kallte det Dette vil nok være på grunn av all skremselspropagandaen, som jeg tror på. Rett og slett. Kjenner fler som aldri ville tatt seg et trekk av en joint.

Og til Antrax-Vtex: Feil informasjon? Det ER jo narkotika/dop hvis jeg ikke husker feil?
Vis hele sitatet...
Det er et definisjonsspørsmål. For mange tusen år siden fant et lurt hode ut man kunne tørke en form for ugress og røyke det. Dessverre tror jeg ikke vikingene røkte, men drakk mjød. Derfor har Norge et ganske stort alkoholkonsum, mens man i varmere klimaer heller tyr til tørket ugress.
Sitat av bronsky
Det er et definisjonsspørsmål. For mange tusen år siden fant et lurt hode ut man kunne tørke en form for ugress og røyke det. Dessverre tror jeg ikke vikingene røkte, men drakk mjød. Derfor har Norge et ganske stort alkoholkonsum, mens man i varmere klimaer heller tyr til tørket ugress.
Vis hele sitatet...
ja, men for det? dette er jo ikke vikingtida.. skjønner hvorfor det ikke kan bli mer akseptert i norge! herregud, vis noen folk får vite at jeg har røyka hasj f.eks så får jeg høre at jeg er narkoman eller hasj vrak hva er det liksom?
Sist endret av Antrax-Vtec; 19. november 2007 kl. 20:33.
Sitat av Antrax-Vtec
ja, men for det? dette er jo ikke vikingtida.. skjønner hvorfor det ikke kan bli mer akseptert i norge! herregud, vis noen folk får vite at jeg har røyka hasj f.eks så får jeg høre at jeg er narkoman eller hasj vrak hva er det liksom?
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig fordi mange ikke har noen andre referanser når det gjelder cannabis enn den propagandaen de har blitt foret med gjennom årene. Det første som slo meg når jeg satte meg i sofaen etter å ha røkt hasj for første gang var ''Wtf, hvorfor er DETTE ulovlig?''

Personlig tror jeg at hvis alle hadde prøvd å røyke en gang, så ville folk skjønt at det å fyre iblant ikke er synonymt med å være narkoman. Mange av de som stempler deg som narkis om du liker å røyke hasj, har ikke engang prøvd det selv. Det er i mitt hode idioti, det er som å uttale seg om kjøreegenskapene til en bil man ikke har kjørt.
For meg virker det som fler og fler har fått et åpent syn på hasjrøyking, men hvordan det faktisk er på landsbasis har jeg ingen aning om, men jeg tviler egentlig på at det som blir sagt i den artikkelen stemmer. De presenterer jo standardfjortisbullshitten som disse jentene kommer med som helt vanlige holdninger blandt unge idag.

Men uansett, husk: "Det er skikkelig ukult og bare dumt!" Camilla Ness (14) :P
Sist endret av Sot-Jo; 19. november 2007 kl. 20:56.
Det eneste jeg synes er skikkelig negativt med cannabis / marihuana er after effects!
Det er jo chill når man ikke skal no spess dagen etter, siden da får man ekstra mye ut av shit'n..
Men er ikke kult når det henger igjen på mandag når man røyka på lørdag.
Da går det jo utover skole / jobb.. Minimalt med After effects gjør jo ikkeno men noenganger er det skikkelig dritt!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Der jeg bor har jeg faktisk problemer med å finne folk som ikke røyker...
Når jeg i en alder av 20 svarte at jeg ikke røyka tjall, og heller aldri har gjort det ble jeg møtt med latter og utsagnet "Ja, særlig det da!"

De trodde ikke på at jeg ikke dreiv med det
Sitat av Acidous
Der jeg bor har jeg faktisk problemer med å finne folk som ikke røyker...
Når jeg i en alder av 20 svarte at jeg ikke røyka tjall, og heller aldri har gjort det ble jeg møtt med latter og utsagnet "Ja, særlig det da!"

De trodde ikke på at jeg ikke dreiv med det
Vis hele sitatet...
Skulle bodd der du bor!! Elsk*
Jeg tror nedgangen kommer av at de oftere har narkis hund ved Englands-båten i Haugesund.

Og fordi folk lyver på spørreundersøkelser.
Vi skrev aldri at vi røyka når vi fikk spørreundersøkelser på ungdomsskolen! Var jo redd for å bli tatt.
"Kom igjenn alle sammen, vi skriver sannheten når de spørr om vi gjør noe uloveligt!"

JEg tror heller at det et det at mangen lyger på spørreudnderskelsen, og at de har valgt litt feil aldersgruppe, var det 13-15 det sto?
Tror de hadde endt opp med någet høyere tall om de hadde spurt ungdom fra 15-17 eller 18.

Acidous: Det er vell kansje slik miljøet er bak utedoer rundt om i landet!
og kokain bruken øker.. nå kan politikerne kose seg med kake og kaffe. good work?!
sånn som der ser ut her jeg bor, er det politiets innsats som har ført til ned gang. Har vært vanskelig å få tak i siste året.
Det kommer jo ann på hvor man bor.. Drammen & oslo er det jo utrolig lett og skaffe cannabis / marihuana! Det er bare og ha litt kjennskap i miljøet, Og de gutta som driver stort gir seg ikke med det første så tror ikke politiet har så mye med at det har blitt mindre av det.. Det er jo også mangel på poltimenn i norge så syns ikke de skal få no cred for det ass!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ElKuko
og kokain bruken øker.. nå kan politikerne kose seg med kake og kaffe. good work?!
Vis hele sitatet...
Koffein er jo usunt, tror de har gått over til å kose seg med kola nå...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
Jeg tror nedgangen kommer av at de oftere har narkis hund ved Englands-båten i Haugesund.

Og fordi folk lyver på spørreundersøkelser.
Vi skrev aldri at vi røyka når vi fikk spørreundersøkelser på ungdomsskolen! Var jo redd for å bli tatt.
Vis hele sitatet...
På gamle skolen min(videregående) hadde jævlig mange kødda med spørreundersøkelsene og fylt ut at de brukte både det ene og det andre og pleide komme rusa på skolen både titt og ofte.

Det endte med at politiet hadde razzia på skolen
Det skal litt mer til å prøve hasj/marihuana hvis man ikke har røyka sigaretter engang. Og tenk på de hostekulene man ville få..?
Sikkert at folk bruker andre stoffer.

Kjenner mange som heller sniffer speed enn å røyke hasj(speed går fortere ut av urinet også)
hmm det er bare ei i klassen min som jeg vet om som har røyka hasj.
Sitat av Drøggs
Det skal litt mer til å prøve hasj/marihuana hvis man ikke har røyka sigaretter engang. Og tenk på de hostekulene man ville få..?
Vis hele sitatet...
Jeg har røyka én gang i livet mitt. Jeg røyker ikke tobakk til vanlig. Jeg leste masse om Cannabis og dens påvirkning på kroppen, før jeg røyka det for første gang. Jeg røyka det og nøyt det til fulle fem. Nå røyker jeg ikke hasj. En av de største grunnene til at jeg ikke røyker hasj, er fordi det er ulovlig. Den andre grunnen, er familien og dama.. Jeg er en stolt Aktivist, som liker å holde seg anonym.

Men man hoster vel litt uansett om man er dreven eller ikke
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg kan innrømme at jeg aldri har skrevet at jeg har prøvd ymse saker når jeg har fått disse undersøkelsene på skolen. Dette på grunn av frykten for at andre ser det. Alle i klassen er jo så nysgjerrig og skal henge over skuldrene dine for å se hva du krysser av. Dårlig måte å føre statistikk på etter min mening.

Wooooops, gammelt tråd. Beklager. Haha.
Sist endret av Lacertosus; 8. februar 2014 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HAhahahah, ja.. Bakskækk er jo aldri gøy. Men nå er det flere som er heftig hungover av fjortisene en mandags morgen en det er fjortiser som er bakfjern. Det er også opp til hver enkelt når det passer seg å fyre opp.

Man fungerer bedre på skolen bakfjern en bakfull etter min mening.

Grunnen til at det er en nedgang er jo mulig at bare er noe som skjer, rett og slett. Alt av bruk av alle rusmidler går opp og ned hvert år når det kommer med bruk, men det vil aldri bli fullstendig vekk mtp. cannabis.

Mulig en statistikk fra 2010 viste at 20% flere ungdommer røykte cannabis en hva ungdommen gjør idag, men at det stiger/synger en 20% hvert år er vel ganske vanlig.

Det kommer også litt an på hvor dem har hatt denne spørreundersøkelsen. Noen steder er det mye mer vanlig å fyre opp blant unge en andre steder.
Sist endret av BongRips; 8. februar 2014 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til "nedgang" er at avisen ikke sitter inne med nok informasjon til og i det hele tatt kan ta en slik beslutning. Basert på 2000stk som ikke en gang er halvparten av ungdommene i den lille byen jeg bor i.

Dessuten tror jeg ikke at mesteparten er ærlige under slike "undersøkelser"
Sist endret av WayGone; 8. februar 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tråden er ifra 2007, just saying.

Jeg har en teori om dette, at flere og flere blir ofre for syntetisk FAKE hasj, som ser ut som, og lukter som the real deal. Men det er ikke det, kjøp EZ-test kit for syntetiske cannabinoider og test alt er mitt råd.

Relevante linker:

http://www.nrk.no/ho/mye-syntetisk-c...mar-1.11524161


De fake platene er bøyelige i minusgrader, lukter veldig intenst hamp og bongen lukter helt jævlig etter 1 trekk, også blir bongen mye mer skitten når du røyker "fake" enn vanlig. Dritten henger bedre pga oljen di blander inn for og få "lukt". Og det er jævlig og mekke, mer som lim på hendene enn god seig olje.


Det som er mest skremmende med at folk gjør dette er skadene folk kan få, spess de som røyker mye.

Ett par skrekk eksempler:

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...marijuana.html

http://www.nydailynews.com/life-styl...icle-1.1456099

http://www.huffingtonpost.com/2013/0...n_3977073.html



Og her er hvordan de gjør det viss dere ikke tror meg.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZVYmlLKBoU
Sist endret av Crazy_Bitch; 8. februar 2014 kl. 16:59.