Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2919
Hei,

Har funnet ei pumpe på biltema som fungerer fint til et DIY prosjekt jeg holder på med. Eneste problemet er at den går på 12v, og jeg har ikke lyst å punge ut for noe dyr 12v regulator. Jeg har derimot tilgang til en haug med gamle strømforsyninger til forskjellige data og generell forbrukerelektronikk jeg kan bruke. Men de stemmer ikke helt over ens med spesifikasjonene til pumpa.

Spänning: . . . . . . . . . . . DC 12 V
Strömförbrukning: . . . . . . . 3,0 A
Säkring: . . . . . . . . . . . . . . . 5,0 A

Jeg har tilgang til ei strømforsyning på 12V 3,5A og 12V 4,1A.
Kan jeg benytte en av disse siden sikringen er på 5A? Eller må jeg ha en strømforsyning på 3A?


Lite erfaring på dette punktet
"Øko-Terrorist"
Ja det kan du. Ampere rating på strømforsyning er hva den maks kan levere. Ampere på pumpen er hvor mye den trenger, så lenge strømforsyningen kan levere det går det bra. I dette tilfelle trenger pumpen minimum 3A.
Sist endret av tr80r; 16. oktober 2016 kl. 23:18.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Ja det kan du. Ampere rating på strømforsyning er hva den maks kan levere. Ampere på pumpen er hvor mye den trenger, så lenge strømforsyningen kan levere det går det bra. I dette tilfelle trenger pumpen minimum 3A.
Vis hele sitatet...
Okei, men det er vel en begrensning på hvor mye jeg bør gi den?
Hvis jeg har ei strømforsyning som har 12V og 9A (tatt helt ut av løse lufta for eksempelets skyld) så vil vel sikringen på pumpa gå? Siden den bare er på 5A?

Dvs så lenge jeg holder meg under 5A så skal det gå greit?
"Øko-Terrorist"
Pumpen vil aldri trekke mer en den behøver, du kan mate på med så kraftig strømforsyning du bare vil så lenge den er 12v. Sikringen er der i tilfelle kortslutning etc.
Ja, når du sier det så burde jeg virkelig skjønt dette selv. Det er jo spenningen som er alfa omega her, nettopp slik som du sier, den trekker ikke mer strøm enn den trenger. Hadde jeg dog gitt den for mye spenning hadde det gått skeis.

Takk for oppklaringa! Jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg ikke skal bli noe innen elektro (:
"Øko-Terrorist"
Ta for eksempel en lampe, der har du en pære som f.eks trekker 60W. Den står gjerne på en kurs(sikring) på 16A som tilsvarer 3680W på 230 Volt, men trekker likevel kun 60W. Det er fordi lasten(motstanden i glødetråden) kun "bruker" 60W på å slippe igjennom elektronene(meget simpelt forklart).

Sist endret av tr80r; 16. oktober 2016 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.