Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2428
Hei,


Var innom Expert her om dagen for å plukke opp en laptop til svigers. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ei 64GB Minnepenn i samme slengen, men syntes prisen var litt i det drøyeste laget. Så jeg sjekket prisjakt, og fant eksakt samme minnepenn på dustinhome til halve prisen.


Så begynte jeg å tenke:

Det finnes jo en hel haug av minnepenner og ymse på ebay. Kvaliteten varierer jo helt garantert. Men er det noen merker som utmerker seg som billig, men fortsatt bra? Trenger ikke være kinakopi men kanskje et billigmerke.

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet av et faktum at en del kinakopier av visse produkter ofte opprettholder akkurat samme standard som originalen. Eneste grunnen til prisforskjell er vel at kinakopien ikke må tjene inn kostnadene for utvikling av produktet, og at de ikke kan ta mer fordi det nettopp er en kopi (eller bare ikke et kjent merke).


TLDR
Finnes det noen bestemte minnepenner på ebay som det er verd å kjøpe? Eller er det like greit å bare gi faen å kjøpe i norsk nettbutikk?
Sist endret av KarlsenK; 18. mars 2016 kl. 21:36.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hei,



TLDR
Finnes det noen bestemte minnepenner på ebay som det er verd å kjøpe? Eller er det like greit å bare gi faen å kjøpe i norsk nettbutikk?
Vis hele sitatet...

Det er mye fake på ebay. Ville bare gjort det enkelt å kjøpt fra norsk butikk. Spesilt med minne så ønsker en ikke en knock off.

Men trenger du egentlig en minnepenn? Kanskje du kan kjøpe en kvalitets SSD disk og bruke den i hd kabinett?

Har 2 ganger fått møkk fra ebay. Begge gangene SDmicro minne. Begge gangene så sluttet de å virke etter en stund.
Helt uleselig og selv ikke gjennopprettingsoftware klarte å få frem noe fra dem.
Sist endret av frtoretang; 18. mars 2016 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sandisk er et safe sted og starte:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...er+64&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...uzer+&_sacat=0

eller Kingston:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...on+64&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i.html?_saca...ton+usb&_frs=1

Har også gode brikker fra Verbatim og TDK hvis de fortsatt leverer
Sist endret av knutazz; 18. mars 2016 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ser ut til at man må opp i 128GB versjoner av SanDisk før det virkelig lønner seg å handle fra ebay. Prisforskjellen på disse er 423,- i Norsk nettbutikk og 214,- via ebay. Hvis man velger en som har solgt 367 stk og har topp review, vil jeg tro sjansen for å få noe dritt er relativt liten. Dog, oddsen for dritt vil alltid være der.

Og til deg frtoretang: Nei, det er hovedsaklig minnepenn jeg er ute etter. SSD blir fort mye dyrere og unødvendig til den bruken det er tiltenkt.

En annen ting: Det står at det er Lifetime warranty på produktet hos selgeren. Vil dette være reelt?

Nå tviler jeg på at det vil lønne seg, da det mest sannsynlig vil koste mer å sende varen tilbake til Kina enn det vil koste å bestille en ny en.

Men det står også under "About us" hos selgeren at det er world wide lifetime garanti, og at pakken er helt original og sendes i original innpakning.


Skal man ta dette for god fisk? Jeg handler sjelden på ebay så jeg aner ikke hva som er normalt her.
Sist endret av KarlsenK; 18. mars 2016 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ting kjøpt på ebay funker så lenge det funker, livstidgaranti er i denne sammenhengen en garanti som varer til produktet ikke lengre fungerer. Levetiden til produktet er da over. Vil du ha en reell garanti bør du kjøpe elektronikk i norge.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Så jeg sjekket prisjakt, og fant eksakt samme minnepenn på dustinhome til halve prisen.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at butikker med fysiske butikker har veldig høy pris på smådeler er fordi det er hva de tjener penger på. "Billige" store produkter som TV og datamaskiner for å trekke kundene til butikken, alle småprodukter er dyre for at de skal tjene penger.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Njæ. Svinnet på småvarer er adskillig større enn store varer, spesielt i fysiske butikker. Dette tilsier at de må ha en høyere margin på disse varegruppene for at det skal gå rundt. Den store fortjenesten hos de ulike elektrokjedene ligger i hovedsak på såkalte vinn-modeller. Når jeg jobbet i Elkjøp (frem til 09) hadde vi kampanjen, en eller annen mindre god TV som vi solgte til en finfin pris. Denne gikk ofte i området +/-5% i fortjeneste/tap. Ved siden av hadde vi en litt bedre som ga en noe fortjeneste, og ved siden av den igjen en kanon som alltid var på lager, og som ga solid fortjeneste (20-30%). Her kunne vi ofte slå av en tusenlapp for å close, og enda kjøre 2000 rett inn. Oppsalget er såklart ikke noe du får til hver gang, og da har du høymarginvarer som forsikring (60% fortjeneste på dem, på den tiden, tidenes tulleprodukt på alt annet enn mobil og laptop o.l.), antennekabler, HDMI-kabler og den gangen (det er sju år siden) DVD-spillere. Dette prakker du på kundene som best du kan, og håper å få kunden til å legge igjen en viss fortjeneste totalt sett.
Sist endret av Svartedauden; 20. mars 2016 kl. 08:13.
Trådstarter
Sitat av yoloswag Vis innlegg
Ting kjøpt på ebay funker så lenge det funker, livstidgaranti er i denne sammenhengen en garanti som varer til produktet ikke lengre fungerer. Levetiden til produktet er da over. Vil du ha en reell garanti bør du kjøpe elektronikk i norge.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det så er det vel direkte garanti opp mot SanDisk? Så lenge produktet er originalt/ekte så skal det vel ikke være noe problem. Om det er det som menes fra selgers side selvfølgelig. Kan også være reinspikka løgn for alt jeg vet.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Grunnen til at butikker med fysiske butikker har veldig høy pris på smådeler er fordi det er hva de tjener penger på. "Billige" store produkter som TV og datamaskiner for å trekke kundene til butikken, alle småprodukter er dyre for at de skal tjene penger.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jeg klar over Det var jo derfor jeg sjekket nett først også, fordi jeg vet at butikkprisen ofte er høy på småvarer (og andre varer forøvrig). Men, av og til er butikkprisen lik som på nett, og da hadde jeg jo like greit kunne plukka med meg den penna med en gang istedet for å bestille den på nett og måtte vente.
Sist endret av KarlsenK; 20. mars 2016 kl. 09:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp 10 da vel? San Disk er favoritten min http://www.amazon.com/SanDisk-Ultra-...dp/B01BGTG41W/

Fordelen med Ultra Fit er at de ikke knekker i lomma, fordel å henge dem på et snøre. Nøkkelknippe f eks
Sist endret av nudo; 20. mars 2016 kl. 09:56.
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Kjøp 10 da vel? San Disk er favoritten min http://www.amazon.com/SanDisk-Ultra-...dp/B01BGTG41W/

Fordelen med Ultra Fit er at de ikke knekker i lomma, fordel å henge dem på et snøre. Nøkkelknippe f eks
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til med "Kjøp 10 da vel?" ?

Har sett litt på de der. Ser utrolig nice ut mtp størrelsen. Er de holdbare?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hva sikter du til med "Kjøp 10 da vel?" ?
Vis hele sitatet...
Min erfaring med minnepinner er at det som regel er bruk for flere av dem enn én med stor plass. Bootdisker, noen vil låne, etc
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Har sett litt på de der. Ser utrolig nice ut mtp størrelsen. Er de holdbare?
Vis hele sitatet...
Ja, i o m at de er så små brekker de ihvertfall ikke i lomma. Men de er litt vel små så et lite snøre i dem kan være praktisk litt avhengig av bruksområde.
Jeg vil anbefale denne modellen:
https://www.komplett.no/product/8363...er-se9-g2-64gb

Robust og henger pent på nøkkelknippet uten å ta opp unødvendig med plass.

Koster tho ca det samme i Norge som i utlandet. Men Norge er generelt billig på slike produkter, så er uansett mest lønnsomt å kjøpe det her i landet.
jeg fikk en tid tilbake et godt tilbud om 10 8gb generiske kina brikker for 100,- så slo til hadde 8 av dem liggende i skuffen på jobben og 2 stående i maskinen, alle 8 var borte etter ca 2 uker, hørte ikke noe om dårlig kvalitet på de og de to jeg satt igjenn med har jeg ennå

de funker fint til midlirtidig lagring av filer, men er ikke noe særlig til å bruke som boot eller install disker