Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1375
Heisann! Jeg sitter her på skolen og kjeder meg, så kom det et spørsmål i hode mitt, hvor avansert èr egentlig sikkerheten idag? Hvis man har spillt Uplink Hacker Elite, og kommet seg til der man skal cracke en av "FBI" sine servere, så er det jo en sikkerhetsmåte at man har 5(?) firkanter med to forskjellige farger, så skal man få alle i samme farge (et spesiellt mønster) før man kommer videre til et nytt steg, dette er jo såklart et spill, men hvor mulig er det egentlig ? Også som man ser på filmer, at man scanner øye til en person så den personen kommer inn et sted, er dette også mulig? Hva slags sikkerhet har foreksempel FBI og NASA / Pentagon på serverene sine, og selve bygningene?

Kanskje et teit spørsmål, men som det sies, finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Ha en god helg!

Kim.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er vel jeg langt fra ekspert på området, men det aller "helligste" av data som disse byråene sitter på nekter jeg å tro er koblet til internett, serverene står på lokale avgrensede nett.

Med det sagt har de jo også endel separate systemer som er koblet til nettet: denne karen rotet rundt på diverse NASA servere for å finne informasjon om UFOer, uten å finne noe særlig interessant.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du trenger ikke dra utenfor norge engang før statlige etater har systemer hvor du må hoppe fem ganger internt på eget nettverk for å komme deg inn til det som er "hemmelig".

Så å tro at du kan spille et spill med firkanter og så lolhack deg inn hos et større foretak med sikkerhetsystemer er som å tro på julenissen.
"Øye-Scanning" har eksistert i flere år.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SveinKB Vis innlegg
"Øye-Scanning" har eksistert i flere år.
Vis hele sitatet...
Også kjent som iris-scanning, som forøvrig er ikke helt i mål enda mtp at den ikke nødvendigvis tar høyde for endringer i øynene v f.eks Grå stær o.l.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Også kjent som iris-scanning, som forøvrig er ikke helt i mål enda mtp at den ikke nødvendigvis tar høyde for endringer i øynene v f.eks Grå stær o.l.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at du blander sammen med netthinne-scanning, som kan være sensitiv for f.eks. katarakt (grå stær), endring av iris-farge med alder o.l. Iris-scanningen som brukes i dag er mye mer robust, og algoritmen som benyttes sørger for at lysstyrke, iris-farge osv ikke spiller særlig inn på resultatet. Metoden er veldig sikker og relativt utbredt i bruk.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
AtX, jeg mente ikke at det var sånn det gjordes, tenkte mer på "metodene" som ble brukt i den sammenhengen. Flott at dere svarer, dette er interessangt ... Si noe mer om dere kommer på noe da.

Takk

Kim.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå er vel jeg langt fra ekspert på området, men det aller "helligste" av data som disse byråene sitter på nekter jeg å tro er koblet til internett, serverene står på lokale avgrensede nett.

Med det sagt har de jo også endel separate systemer som er koblet til nettet: denne karen rotet rundt på diverse NASA servere for å finne informasjon om UFOer, uten å finne noe særlig interessant.
Vis hele sitatet...
Han kom inn på NASA sine severe men klarte ikke ta screenshot via remote? huh...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Også kjent som iris-scanning, som forøvrig er ikke helt i mål enda mtp at den ikke nødvendigvis tar høyde for endringer i øynene v f.eks Grå stær o.l.
Vis hele sitatet...
Finnes jo andre "øye scanner" , netthinne scanner f.eks, der tar man jo høyde for forandringer i øyet, da den måler avstandene fra blodårene i øyet ditt som går mot pupillen, denne tar jo i aller høyeste grad hensyn til utvikling med tanke på at blodårer som regel ikke forsvinner, med mindre man får diabetes, eller mister øyet, så om det er noe som ikke er helt i mål her, er det nok utsagnet ditt

Slik som med all biometrisk sikkerhet finnes det jo en sjanse for at den gjør feil, men denne anslås her til å være en til en million.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Han kom inn på NASA sine severe men klarte ikke ta screenshot via remote? huh...
Vis hele sitatet...
Serveren kjører sikkert ikke Windows og har mest sannsynlig ikke GUI å ta bilde av. Noe slikt som dette hadde nok et screenshot sett ut:


[root@NASA.Sin.Server~]#
Ja helt sikkert. det var hvertfall ingen mulig måte og få ut bilde på. Bare sprøyt om du spør meg..
Bare sprøyt? Tror du virkelig at USA ville brukt så mange resurser på å få han utlevert hvis han ikke var inne i serverne deres? Har du lest noe om saken?