Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 579
Hei.. jeg skal levere noe til trykk og de ber om CMYK men på macen blir fargene utrolig matte når jeg gjør det om. vil dette skje når de blir trykket også? isåfall hva gjør jeg for å forhindre det?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Du kan vel ikke gjøre så mye annet enn å levere inn i CMYK, hvis de ber om det?

CMYK er CMYK, afaik.
Det er ikke alltid det er _nødvendig_ å levere som CMYK, men du vet mer på forhånd hvordan bildene vil bli, for fargene kommer ut som CMYK samme hva.

Et generelt tips er å dra opp kontraster (og fargemetning) ganske kraftig, samt å lysne bildene en del, og pass på å legge inn rett fargeprofil (hør med trykkeriet) og ha en godt kalibrert skjerm. Utenom det er det egentlig litt vanskelig å si noe uten å i det minste ha sett det du skal lage, helst burde man også ha et prøvetrykk fra det aktuelle trykkeriet.
Noen RGB-farger er vanskelige å konvertere til CMYK uten at tonen blir radikalt annerledes grunnet begrensninger i print, så det kan være derfor du opplever at det blir matt.
Sist endret av vaskemask; 1. februar 2010 kl. 19:33.