Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6232
Hei!

Jeg ble idag oppringt av Nextgentel og de sa at de hadde et bra tilbud. De kunne tilby en 20mb linje til 350 kroner/måneden. Jeg har selv den beste pakken fra telenor, som tilbyr opptil 16mb linje. Men på speedtest har jeg bare 11mb. Og jeg betaler vel rundt 500kroner/måneden for det, ganske irriterende.

Telenor tilbyr heller ikke statisk IP adresse, noe som Nextgentel gjør, for 150,- ekstra.

Siden jeg bor et stykke opp i skogen så spurte jeg om de kunne levere ditt, og så sa de at de sjekket adressen min, og jeg bor bare 600 meter fra sentralen, så det ville gå veldig bra.

Nextgentel sa også at de kunne garantere 20mb linje noe som Telenor ikke gjør. Men Telenor lover heller ingen ting de ikke er sikre på de kan levere, og det vet jeg ikke om Nextgentel gjør heller.

Med telenor nettet jeg har nå, sliter jeg noen ganger med ustabil ping ingame. Og sliter heletiden med ustabil nedlastnings hastighet.

Etter hva jeg vet har fleste naboene mine Telenor, så kanskje det ville vært lurt med bytte?


Hva mener dere jeg burde? Tror dere Next holder det de lover?

Har du noen erfaring, AtXbYeA?
Dersom du bare får 11 mbit på linjetesten din, og du har en 16 mbit linje, tipper jeg at det ikke er noen som kan levere noe mer enn det heller. Gå for det billigeste.
Men har heller ikke lyst til å synke i hastighet. Og hvordan er det Next innenfor gaming? Er det ustabilt eller?
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Men har heller ikke lyst til å synke i hastighet. Og hvordan er det Next innenfor gaming? Er det ustabilt eller?
Vis hele sitatet...
samme som telenor, de bruker samme kabler.

Er det stabilt med telenor, så risikerer du at det kan bli mer ustabilt med NGT, men det kan og være du er heldig å får litt mer stabilitet og høyere hastighet. Men mest sansynlig blir det helt likt.
Men har hørt det at vis alle naboene har samme nett, så deler man nesten på båndbredden. Da synker jo båndbredden.
jeg har 20mbit linjen fra Nextgentel. Jeg får ca. 14 mbit når jeg måler

Det er altså raskere og billigere en den telenor greia du har nå. Men at Nextgentel garanterer deg 20mbit er bare tull.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
jeg har 20mbit linjen fra Nextgentel. Jeg får ca. 14 mbit når jeg måler

Det er altså raskere og billigere en den telenor greia du har nå. Men at Nextgentel garanterer deg 20mbit er bare tull.
Vis hele sitatet...
Dette er jo egentlig helt urelevant med mindre du er nærmeste nabo. NextGenTel garanterer mest sanssynlig ikke noe mer enn cirka 8-10mbps på "ADSL 2+" abonnementet. Alt over det er en bonus.

Om det ikke er vesentlig billigere, eller du har problemer med ustabilitet hos Telenor. så ville jeg ikke byttet. I fare for at når det ble gjort endringer så kunne det oppstå nye problemer. Du blir tross-alt å bruke samme kabler og teknologi.
Ja, da blir det vel Nextgentel da! Noen som har noen router anbefalning, eller er den routern jeg får i posten fra dem bra?

Sitat av etse Vis innlegg
Dette er jo egentlig helt urelevant med mindre du er nærmeste nabo. NextGenTel garanterer mest sanssynlig ikke noe mer enn cirka 8-10mbps på "ADSL 2+" abonnementet. Alt over det er en bonus.

Om det ikke er vesentlig billigere, eller du har problemer med ustabilitet hos Telenor. så ville jeg ikke byttet. I fare for at når det ble gjort endringer så kunne det oppstå nye problemer. Du blir tross-alt å bruke samme kabler og teknologi.
Vis hele sitatet...
Vel, det er 150kr billigere og for 150 kroner ekstra får man statisk IP.
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er jo egentlig helt urelevant med mindre du er nærmeste nabo. NextGenTel garanterer mest sanssynlig ikke noe mer enn cirka 8-10mbps på "ADSL 2+" abonnementet. Alt over det er en bonus.
Vis hele sitatet...
Ja er jo det jeg sier. At de ikke kan garantere 20mbit. Han bor 600 meter unna sentralen sier han. Da får han mer en 8-10mbps. Og det er billigere i tillegg. Jeg ville uten tvil valgt nextgentel om jeg var han.
du kan jo spørre om hvor mange som er koblet på den linjen du skal få av nextgentel, og spørre om de kan svare ærlig på hva speedometert vil vise ( jeg har efart at speedometerene som er ute viser forskjellig hastigheter)
De skal ringe meg rundt 17.00 imorra. Skal lage en liten huskeliste om hva jeg skal si/spørre om.

- Hvor mange som er koblet på den linjen jeg skal få.
- Om de kan svare ærlig på hva speedometeret vil vise.
- Siden dere garanterer 20mbit, vis jeg ikke får det, vil jeg få tilbake pengene?

Noen som har no mer?
Du kunne jo prøve å si at du ikke ønsker å binde deg til et lengre abbonoment eller betale for dyr oppstart, men at du ønsker å kunne ha en kortere prøveperiode for å finne ut om det er et bedre tilbud. Sier nextengtel ja så får du jo en fin mulighet til å teste det, og sier de nei så er vel det en indikator på at de ikke føler de kan gjøre noe bedre.
Veldig smart! Men da må jeg vel fortsatt si opp Telenor, må jeg ikke det?
Litt usikker. Det kommer vel ann på om de bruker samme linjer utstyr som må konfigureres fra det ene til det andre. Det er vel lite hjelpevilje fra Telenor sin side om å hjelpe andre leverandører knirkefritt.

Om Telenor ikke har enorme oppstartsgebyr så er det vel ikke et stort problem.
Nextgentel er veldig ustabilt og dårlig

Telenor er best
Sitat av disneyman Vis innlegg
Nextgentel er veldig ustabilt og dårlig

Telenor er best
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne det litt bedre? Hvilken pakke har du?
Sitat av disneyman Vis innlegg
Nextgentel er veldig ustabilt og dårlig

Telenor er best
Vis hele sitatet...
Har hatt Nextgentel nå i alle fall 2 år og aldri hatt et eneste problem. Har 20/1 pakken deres og får kanskje 16/1 inn på maskinen - nå skal det sies at jeg bor et stykke fra sentralen deres.
Billig, bra og stabilt er alt jeg har å si om Nextgentel.
Personlig har jeg hatt internett fra det meste, og Nextgentel er ikke noe dårligere enn de andre, eneste jeg plages med er når det lyner og sentralen går ned tar det gjerne 3-4 dager før de får fikset det.

Dette er dog ganske langt ute på landet, og jeg har 500m til sentralen, så jeg får full 20Mbit hastighet fra NGT.
Sitat av disneyman Vis innlegg
Nextgentel er veldig ustabilt og dårlig

Telenor er best
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at det er såpass store variasjoner fra område til område at denne påstanden ikke holder mål. Kanskje det slik hos deg, men det er nok ikke slik alle plasser.

Jeg synes ikke mitt nextgentel er veldig ustabilt og dårlig.
Ring Telenor, fortell de at du har fått et godt tilbud et annet sted, og at det andre selskapet i tillegg tilbød deg en trådløs ruter(i tilfelle du vil ha det)
Da får du mest sannsynlig det samme tilbudet fra Telenor, pluss gratis trådløs ruter. I tillegg slipper du styret rundt oppsigelse av abonnement, nedetid med mere.
Gjorde det samme mot Nextgentel, så nå har jeg gratis trådløs ruter pluss 20mbit nedlinje til 299,- pr måned.
Etter hva jeg har hørt her nå, så tror jeg at jeg går for det. Jeg bor 600meter fra sentralen, så jeg burde få minst 16mbit linje på 20/1 pakken. Og statisk IP har jeg veldig lyst på.

Takk for hjelpen, folkens!
Statisk IP er høyst oppskrytt, dyndns gir deg samme funksjonalitet.
Ja, men er det mye stress med dyndns? Har prøvd lenge å få til å sette opp servere, men klarer det aldri...
Null problem, jeg har brukt dyndns i 10 år, setter bare opp en maskin eller en server i nettet mitt til å reporte den offentlige ip-adressen til dyndns, deretter knytte et annet hostname f.eks eirik.com til dyndnshostnamet.
Telenor sitt Turbo-abbo som går opp til 16Mbit/s, koster 399. Med linjeleie på 79,- i tillegg havner du på 478. Det blir 49 kr dyrere enn Nextgentel, ikke 150 (Har vanskelig for å tro at de 350,- pr mnd Nextgentel tilbydde deg er inkl linjeleie).

Du har to alternativer ved overføring; portering eller nyoppkobling hos ny ISP. Det raskeste alternativet for deg (mtp at Telenor ikke har oppsigelsestid), vil være å si opp hos Telenor, og få Nextgentel til å koble deg opp bortimot samtidig. Så sant de bruker samme DSLAM, vil du kunne beholde den porten du har i dag. Linja som brukes ut til deg er identisk, og det vil si at du ikke får stort raskere linje (ihvertfall stabilt) fra Nextgentel, enn det du har fra Telenor i dag.

Hvis du i dag måler ca. 11 Mbps fra Telenor, så vil det si at du har en porthastighet på ca. 14 Mbps. For at du skal få en hastighet på 20 Mbps, må det ut fra sentralen være kapasitet for ca. 24 Mbps, noe som er ganske så mye mer enn det du har i dag. Dette igjen stiller meget store krav til den gamle kobberlinja du henger på...

En generell "regel" for at en ADSL-linje skal være stabil er at man burde ha et SNR (signal til støy forhold) på minimum 10 dB. Jo høyere tall, desto bedre linjeforhold. Ligger du ned mot dette hos Telenor, så tør jeg påstå at det er bortimot umulig at Nextgentel klarer å levere raskere nett (stabilt).

Forresten, hva slags behov har du for statisk IP? Er det verdt å bruke 1800 kr i året på det?
Sist endret av XaRn; 23. november 2010 kl. 22:34.
Det er da mye bedre å la NextGenTel kjøre denne som ByttISP enn å måtte vente på nedkobling og påfølgende oppkobling uten noen garanti for at dette skjer uten betydelig nedetid. De fleste leverandører tilbyr kun gratis innstallasjon ved ByttISP, så ved oppsigelse + nyinstallasjon kan han i tillegg ende opp med å måtte betale 699,- helt unødvendig.

Hvorfor skal han heller gå for Telenor Turbo, som er dyrere og som med stor sannsynlighet vil gi dårligere hastigheter?

I de tilfeller hvor NextGenTel leier utstyr fra Telenor vil de aldri kunne gi mer hastighet enn det Telenor allerede kan tilby, ettersom hastigheten da fortsatt vil være låst mot rundt 14 mbit/s. Har NextGenTel eget utstyr vil de sannsynligvis klare å levere bedre hastighet enn det du har i dag.
Sist endret av danielsk; 23. november 2010 kl. 22:56.
Har hatt nextgentel en god stund (mer enn ett år), det har aldri hoppet ut eller vært kranglete. Jeg er ikke sikker på de mbit hastighets skalaene, men jeg har max DLspeed på 700kbps. ^^
Betaler noen hundre i måneden, men det er under 500.
Jeg har Telenor internett, Turbo 12. Linja mi klarer ikke raskere enn det!
Men jeg har nedlastningen som stabilt ligger på 11,47 mb/sek, og nettet mitt har vært dønn stabilt i 2 år uten et eneste linjeutfall.

Jeg bestilte Nextgentel først, men det var jo bare tull med de. De klarte ikke å sende ut modem, og skulle fakturere meg for all perioden jeg ikke hadde hatt noe nett. Drittselskap kaller jeg det!
Varierer veldig fra person til person hvordan Nextgentel ha vært, ser jeg.. Jaja, det skader ikke prøve
når det gjelder sikkerhet er jeg rimelig sikkertpå at det skal veldig lite til for å overgå telenor, da alle ssid med wpa key og til å med gps kordinasjonene til veldig mange routere ligger helt åpent her på forumet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
ostogskinke: Det vil overraske meg stort om du ikke blir fornøyd med hastigheten om linjelengden på 600 meter stemmer. NextGenTel leverer ofte høyere hastighet enn Telenor på grunn av flere elementer.

(Ja jeg jobber i NextGenTel)
Takk tnt. Siden du jobber der, kanskje du har noen tips om hva jeg burde spørre damen som skal ringe meg?
Sitat av tnt Vis innlegg
ostogskinke: Det vil overraske meg stort om du ikke blir fornøyd med hastigheten om linjelengden på 600 meter stemmer. NextGenTel leverer ofte høyere hastighet enn Telenor på grunn av flere elementer.

(Ja jeg jobber i NextGenTel)
Vis hele sitatet...
Fint om du kunne utdype litt hvordan dette er mulig? Jeg er av den oppfatning at om det står en ADSL2+ DSLAM i sentralen, og den er koblet på det samme linjestrekket, samt man setter samme krav til linjekvalitet, så skal det godt gjøres å levere raskere linjer fra NGT?
Telenor er boss!
Høye priser og elendig hastighet!

Betaler for 20/1 linje her men får ikke fult ut, sjelden man får full hastighet.
Ned Opp
18.243 / 1.215

Eneste negative med NGT er vel at første linje suport suger balle når det kjelder tekniske ting, det andre er at hvis du har stor load over lengre tid blir Modemet fra NGT ustabilt.

Men det slår fortsatt Telenor...

Speedteste med ca 240 torrentz aktive...
http://www.speedtest.net/result/1043537651.png
Sist endret av xShadyx; 24. november 2010 kl. 16:48.
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Telenor er boss!
Høye priser og elendig hastighet!

Betaler for 20/1 linje her men får ikke fult ut, sjelden man får full hastighet.
Ned Opp
18.243 / 1.215

Eneste negative med NGT er vel at første linje suport suger balle når det kjelder tekniske ting, det andre er at hvis du har stor load over lengre tid blir Modemet fra NGT ustabilt.

Men det slår fortsatt Telenor...

Speedteste med ca 240 torrentz aktive...
http://www.speedtest.net/result/1043537651.png
Vis hele sitatet...
Derfor vi som har skills bestiller bredbånd proff, slik at vi faktisk prater med noen som har peiling og har 24\7 service.

Og forøvrig setter vi de trasige multimodemene i bridge slik at vi kan bruke mer givende løsninger.
Brebånd proff? Hva er forskjellen på det og vanlig?

EDIT: fant det ut. Men for en som har middels kunnskap, kan det lønne seg? Eller er det ganske vanskelig?
Sist endret av ostogskinke; 24. november 2010 kl. 17:13.
Det er grunn til at nextgentel får den dårligste ratingen på tv2 hjelper deg.
Det kan jeg skrive under på, nextgentel har alt for dårlig kundeservice og de leverer langt ifra det de lover, det er ihvertfall min erfaring. Nettet hoppet av og på hver halvtime cirka, vi skulle få 2mb men fikk 700kb. Byttet over til Telenor og var storfornøyd, god kundeservice og får relativt det man skal ha! Nå bruker jeg Canal digital og det er også utrolig bra
Hun sa hun skulle ringe meg rundt 17 tiden.. Har ikke hørt noe enda
Sitat av XaRn Vis innlegg
Fint om du kunne utdype litt hvordan dette er mulig? Jeg er av den oppfatning at om det står en ADSL2+ DSLAM i sentralen, og den er koblet på det samme linjestrekket, samt man setter samme krav til linjekvalitet, så skal det godt gjøres å levere raskere linjer fra NGT?
Vis hele sitatet...
Telenor har en veldig streng policy når det gjelder å bestemme hastighetsprofil på porten. De tre høyeste profilene Telenor har er på 9600/704, 14432/800 og 19200/800. Telenor beregner hva linjen din kan levere, og setter deg på høyeste mulige profil som ikke overstiger hastigheten Telenor har beregnet. Med andre ord: Har du en linje som kan klare 18 mbit/s, vil Telenor fortsatt låse porten til 14432/800. Beregner man da med overhead på rundt 20% så vil man effektivt kunne utnytte ca 11,5 mbit/s.

Med NextGenTel settes profilen på 20 mbit/s eller høyere og begrenses kun av SNR (med mindre man bor på sentralen), som normalt sett skal ligge på 10 dB. NextGenTel er også villige til å sette deg på en profil uten interleave med SNR på 6 dB, som på _gode_ linjer vil gi bedre hastighet uten ustabilitet.
Sist endret av danielsk; 24. november 2010 kl. 18:26.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Telenor har en veldig streng policy når det gjelder å bestemme hastighetsprofil på porten. De tre høyeste profilene Telenor har er på 9600/704, 14432/800 og 19200/800. Telenor beregner hva linjen din kan levere, og setter deg på høyeste mulige profil som ikke overstiger hastigheten Telenor har beregnet. Med andre ord: Har du en linje som kan klare 18 mbit/s, vil Telenor fortsatt låse porten til 14432/800. Beregner man da med overhead på rundt 20% så vil man effektivt kunne utnytte ca 11,5 mbit/s.

Med NextGenTel settes profilen på 20 mbit/s eller høyere og begrenses kun av SNR (med mindre man bor på sentralen), som normalt sett skal ligge på 10 dB. NextGenTel er også villige til å sette deg på en profil uten interleave med SNR på 6 dB, som på _gode_ linjer vil gi bedre hastighet uten ustabilitet.
Vis hele sitatet...
Og dette kan gjøres uten at NGT-kunder opplever vesentlig mer ustabilitet? Har selv en prov. porthastighet på 14432/800, non-interleave med 10dB SNR fra Telenor, og måler dønn stabilt 11,5mbps, akkurat der det skal ligge.

Hadde jeg vært vill og gal, kunne jeg sikkert bytta til NGT for å tyne det litt ekstra, men føler egentlig ikke for å ta den risikoen. Greit å ha litt å gå på, innbiller jeg meg :P
Hvorfor skulle NGT-kunder oppleve mer ustabilitet? Som standard ligger man med SNR på 10 dB, akkurat som du har. Så vidt jeg har forstått er å sette linjen til en 6 dB profil kun en "ekstra service" for kunder som vet noenlunde hva de holder på med.

I ditt tilfelle ville det ikke vært mye hastighet å hente på et leverandørbytte, så hvis du er fornøyd med Telenor bør du absolutt fortsette som kunde der. Men, for folk som har linjer som kan levere opp hastigheter helt opp mot 19 mbit/s vil NGT alltid kunne tilby bedre hastigheter enn Telenor grunnet at Telenor vil låse på 14432/800.
Tok en ny hastighetsmåling idag fra tptest.se
Download hastighet på 13,46 mb/sek. Syns dette er bra når jeg egentlig har opp til 12 mb/sek.

Sitat av xShadyx Vis innlegg
Telenor er boss!
Høye priser og elendig hastighet!

Betaler for 20/1 linje her men får ikke fult ut, sjelden man får full hastighet.
Ned Opp
18.243 / 1.215

Eneste negative med NGT er vel at første linje suport suger balle når det kjelder tekniske ting, det andre er at hvis du har stor load over lengre tid blir Modemet fra NGT ustabilt.

Men det slår fortsatt Telenor...

Speedteste med ca 240 torrentz aktive...
http://www.speedtest.net/result/1043537651.png
Vis hele sitatet...
Elendig hastighet sier du? Har 12 mb linje, og får dette på trådløst.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Tok en ny hastighetsmåling idag fra tptest.se
Download hastighet på 13,46 mb/sek. Syns dette er bra når jeg egentlig har opp til 12 mb/sek.

Elendig hastighet sier du? Har 12 mb linje, og får dette på trådløst.
Vis hele sitatet...
Telenor leverer ikke linjer på 12 mbit/s. Du har garantert 14432/800 og betaler for opp til 16 mbit/s (med mindre du har et veldig gammelt abonnement, som da sikkert tilsvarer dagens Turbo i pris).

Jeg betaler for 30/5 fra NextGenTel og måler følgende (på trådløst):
http://www.speedtest.net/result/787356641.png
Sist endret av danielsk; 25. november 2010 kl. 13:30.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Telenor leverer ikke linjer på 12 mbit/s. Du har garantert 14432/800 og betaler for opp til 16 mbit/s (med mindre du har et veldig gammelt abonnement, som da sikkert tilsvarer dagens Turbo i pris).
Vis hele sitatet...
14432 = 12mbit i praksis. Hvis kapaks sier 14432 da får du opplyst at du kan få opptil 12mbit.

Hva du kan få av hastighet på linjen er i hovedsak begrenset av avstand til sentralen og tykkelse på kablene. Tykke kabler og kort avstand = høy hastighet. Det er nok mulig at nextgentel vil kunne levere høyere hastigheter, men da er også sjansen for at det blir ustabilt større.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Et element til som er vesentlig er hvilken kapasitet som går fra sentral til ISP. Telenor har tradisjonelt sett beregnet flere kunder per Mbit enn det NextGenTel har gjort. Noe som gjør at man kan oppleve en dårligere hastighet på tidspunkt hvor flere brukere er online. Type 18.00 -21.00.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Det er nok mulig at nextgentel vil kunne levere høyere hastigheter, men da er også sjansen for at det blir ustabilt større.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.

NextGenTel har som standard en grense som hindrer støymarginene på linjen å gå under 10 dB. Dette er den samme grensen Telenor bruker. Det finnes derfor 0 grunnlag for å si at sjansen for ustabilitet vil være høyere hos NextGenTel enn hos Telenor.

Hovedårsaken til at NextGenTel kan levere høyere hastigheter enn Telenor er at NextGenTel ikke begrenser hastigheten i port-konfigurasjonen. NextGenTel gir deg så mye linjen kan levere opp til 20 mbit/s, så lenge støymarginene ikke går under 10 dB.

Telenor er svært restriktive når de bestemmer hvilken "maks-hastighet" kundene sine kan få. Sannsynligvis er det TNT beskriver en av årsakene til at det har blitt sånn.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Hvorfor skulle NGT-kunder oppleve mer ustabilitet? Som standard ligger man med SNR på 10 dB, akkurat som du har. Så vidt jeg har forstått er å sette linjen til en 6 dB profil kun en "ekstra service" for kunder som vet noenlunde hva de holder på med.
Vis hele sitatet...
Er ikkeno særlig å sette linjen til 6dB samma faen hvor mye kunden vet om saker og ting.
Problemet når du ligger å roter på 6dB SNR er at så fort noe påvirker kabelen ramler du fort under 6dB og da eru i stor grad uten nett uansett.
Ting som påvirker kabelen kan jo være alt fra temperaturendringer til nye kunder på deler av samme linjeføring. Dette er jo uansett noe kunden ikke har noe makt over.

Min erfaring som montør og feilretter på nevnte nett er at å sette kunder ned under 8dB bare for å lure ut litt ekstra hastighet er å gjøre dem en diger bjørnetjeneste.

Og dette med at NGT kan garantere deg 20MB er bare tull. De oppererer som de fleste andre med hastigheter opptil angitt hastighet.
Ville også vært skeptisk til å tro blindt på hva en selger sier om lengde på linjeføring hjem til deg og tykkelse på kabel.
I stor grad vet de ikke engang hvor sentralene ligger og langt mindre hva slags kabel som ligger der.
Ble selv oppringt 5 ganger av Ventelo nå i sommer. De påsto de kunne tilby meg en særdeles god linje ettersom de hadde bygget en ny sentral i gata der jeg bor nå nylig.
Hver gang opplyste jeg om at jeg jobbet i firmaet som hadde alt arbeid med dette i området der jeg bor og at de slettes ikke hadde bygget noen ny sentral her. De påsto hardnakket at de viste nøyaktig hvor sentralen lå og datoer da den ble bygget og opplyste om 50 meter unna min bolig.
Da jeg siste gang opplyste om at linjeføring til nærmeste(og eneste mulige) sentral her var på rett i overkant av 1600 meter og krevde å få snakke med vedkommendes sjef og mumla noe om innraportering av forsøk på anskaffelse av kunder på løgnaktig grunnlag kom tilståelsene.
Fyren viste ikke hvor sentralen lå, ikke engang adressen. Han hadde ingen anelse om det var noe nytt i det hele tatt(ved en nærmere titt på jobb dagen etter viste det seg at de hadde byttet ut enkelte dslam'er på den eksisterende sentralen). Fyren var ikke engang ansatt hos Ventelo, men innleid som selger og hadde kun fått ett ark han leste fra.

Og for å dra en alt for lang post enda litt lengre har jeg bedre erfaring med NGT enn med Telenor de plassene NGT leverer linjer på egne dslam'er.
De plassene NGT leier utstyr på sentralen av Telenor er det ofte ustabilt og de sliter med å levere høye hastigheter. Dette er vel det første jeg ville spurt om.