Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1440
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Hvis jeg tar ut penger i euro eller lignende og veksler det til norske kroner på feks en flyplass i utlandet eller en utenlandsk bank, blir det da rapportert til norske myndigheter eller skatteetaten på noen måte?
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Eller hvis jeg tar ut euro eller annen valuta i minibank i utlandet og veksler det med kontanter i utenlandsk bank eller flyplass..?
Hvis jeg tar ut penger i euro eller lignende og veksler det til norske kroner på feks en flyplass i utlandet eller en utenlandsk bank, blir det da rapportert til norske myndigheter eller skatteetaten på noen måte?
Vis hele sitatet...
Tviler på at du får vekslet til Norske kroner i utenlandske banker.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
@Doktor Hodebry Du tar faktisk feil hvis du antar at det ikke er mulig, men du bør helst sjekke med den aktuelle banken først.

Veksling blir ikke rapportert til norske myndigheter.
Min bank rapporterer all kontobruk i utlandet samt alle penger jeg sender utenlands. Vet ikke hva andre banker gjør.

Det er altså UTTAKET som blir rapportert, ikke vekslingen.

På alle steder med mye nordmenn bør du kunne kjøpe norske kroner i vekslingskontorer/banker. (Men det blir vel færre steder ettersom færre og færre tar med seg kontanter og veksler).
Hvis planen din er å skaffe norske kontanter i utlandet, for så å ta de med til Norge og på den måten slippe unna noen form for registrering, så bør du huske på dette : https://www.toll.no/no/varer/valuta/
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja men tenkte om jeg tok ut penger i en minibank med et utenlandsk kort, også må jeg veksle dem til norske et sted x)