Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2372
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Skal snart søke dataingeniør og da begynne til høster. Valget står egentlig mellom enten Høgskulen på Vestlandet (studerer da i Bergen) eller NTNU i Ålesund.

Er det noe stor forskjell, eller er det ett fett hva jeg velger?

Del gjerne egne erfaringer.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror det er ganske likt faglig, kanskje billigere å bo i Ålesund ?
Anonym bruker
"Flygende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At det står NTNU på CV'en din er et pluss, da denne skolen avler frem de beste av de beste, noe arbeidsgivere vet. Men det betyr ikke at høgskoleutdanning er noe dårligere.

Jeg tror man må være mer selvstendig om man går NTNU kontra høgskole, det er min oppfatning iallefall, etter å ha gått begge deler (ulike fag).
Man stiller nok sterkere som fersking i arbeidsmarkedet dersom man velger NTNU. Av det jeg har hørt fra venner og familie, kan det settes høyere krav til studentene, på godt og vondt.. Blant annet er det et krav med relevant arbeidserfaring (6 uker eller noe slikt?) som typisk sett betyr sommerjobb - for å i det hele tatt få lov til å ta en master oppgave.

På en annen side, er det i all hovedsak hvilken grad man har som tells. Spesielt når det kommer til Dataingeniører. Det er gode tider for oss nå, som gjør at arbeidsgivere blir mindre kresne.. Men hvem vet hvordan dette ser ut når du er ferdig med utdannelsen
Jeg gikk på NTNU og det er mitt inntrykk at det er lett å få seg en relevant deltidsjobb for en it bedrift så de 6 ukene med relevant arbeidserfaring er ikke noe problem. De fleste studenter må jo ha en deltidsjobb uansett og mange it bedrifter trenger desperat folk så er bedre å jobbe der en å stå på 7/11 å selge pølser.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At det står NTNU på CV'en din er et pluss, da denne skolen avler frem de beste av de beste, noe arbeidsgivere vet.
Vis hele sitatet...
Men arbeidsgivere har også alltid visst at NTNU er ikke alltid NTNU. Har man gått Gløshaugen så er man etterspurt, har du gått på Dragvoll så kunne du likegodt ha gått folkehøyskole i Alta. Nå som NTNU igjen har slått seg sammen med Høgskolen i Sør Trøndelag og blitt enda mer utvannet så er arbeidsgivere enda mer klar over at NTNU er ikke nødvendigvis betyr elitestudenter. Når man da går "NTNU" i Ålesund så er det med en gang krystallklart for arbeidsgiver at dette ikke akkurat er den elitestudenten man har lyst på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men arbeidsgivere har også alltid visst at NTNU er ikke alltid NTNU. Har man gått Gløshaugen så er man etterspurt, har du gått på Dragvoll så kunne du likegodt ha gått folkehøyskole i Alta. Nå som NTNU igjen har slått seg sammen med Høgskolen i Sør Trøndelag og blitt enda mer utvannet så er arbeidsgivere enda mer klar over at NTNU er ikke nødvendigvis betyr elitestudenter. Når man da går "NTNU" i Ålesund så er det med en gang krystallklart for arbeidsgiver at dette ikke akkurat er den elitestudenten man har lyst på.
Vis hele sitatet...
Typisk gløser, Dragvoll tilbyr noe helt Annet enn gløs og er veldig gode på det. Vil du bli en tulling som rakker ned på andre begynn på NTNU sier posten.

Og nå er det NTNU Ålesund det er snakk om. Vil ikke tro det er så stor forskjell mellom de forskjellige. Så ville sett mer på hvilke fag jeg kunne valgt og se hvem som gir meg mest av det jeg er interessert i. En annen ting er jo eventuelle utenlandsopphold de kan tilby, hvem samarbeider de med. Lykke til
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I min erfaring, så har noen arbeidsgivere tendenser til å ansatte folk fra studier som de kjenner til. Bare å ha NTNU stempel på vitnemålet er i seg selv ikke nødvendigvis en god nok grunn, men hvis det er NTNU + et studie som arbeidsgiveren er kjent med, og vet innholdet av, så teller nok det mye. NTNU utdanner, eller utdannet, i en årrekke hovedbulken av norske sivilingeniører, og gjerne er de som skal ansette noen ved en bedrift nettopp utdannet fra NTNU, og kjenner de igjen studiet ditt, så vet de hva du kan av det faglige og det føles med engang tryggere å ansette noen som har fullført et studieløp som man har kunnskap om. Av karakterer så vil jeg tro at A/B/C i snitt fra Høgskolen på Vestlandet teller mer enn C/D/E i snitt fra NTNU. I tillegg vil jeg anta at dataingeniørlinjen i Bergen har bedre kontakt med bedrifter og potensielle arbeidsgivere i regionen enn det NTNU i Ålesund har.

Videre, så må det nevnes at jobberfaring (sommerjobb) fra bedrift som er aktuell i forhold til studiet ditt er verdt mer enn toppkarakterer, uavhengig av studieplass.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om HiÅ har fått sneket seg inn under NTNU-paraplyen, så er det fremdeles for alle praktiske formål en høyskole. Dette vet arbeidsgivere også. Jada, du får NTNU-stempelet på vitnemålet, men det bør ikke være avgjørende for beslutningen din.

Se heller på emneplanene!
Jeg ser at studieløpene er relativt forskjellige, så det er nok mye viktigere for deg å se på hvilke emner de ulike stedene tilbyr.

Her har jeg gravd frem linkene til deg:

HPV: https://www.hvl.no/studier/studiepro...tdanningsplan/
HiÅ: https://www.ntnu.no/studier/studiepl...004DA-2017-ORD