Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  151 61129
"Slutta" for et års tid siden, og klarte å holde meg vekk fra snus i 6 måneder før jeg begynte igjen. Så rett og slett flere fordeler med å snuse enn og ikke. Et annet problem var jeg at ofte tok meg en sigg isteden. Personlig ser jeg på røyk som mye verre enn snus

Snuser nå 3/4 av en boks om dagen som er _alt_ for mye i min mening. Skal man prøve å slutte igjen tro? Hender ofte jeg får et slags ubehag av for mye snus (svimmel, rar), men så fort det forsvinner så er det rett inn med en ny igjen. Lærer aldri.

Slutta for øvrig "cold turkey" sist og det fungerte bra. Fikk dog heftige svettetokter om natta de første dagene og en slags følelse av vibrering i leppa.
Sist endret av Source; 27. juli 2014 kl. 13:12.
2 snus igjen så blir det cold turkey. Kjøpt inn druer, tyggis å pastiller, samt tatt i bruk Slutta appen.
var uten snus i nesten 2 mnd å sparte over 5siffer sum på sparekontoen. Men startet igjen fordi suget var der UANSETT.. det kunne gå 2 dager til 10 dager uten, men så kom svetten og sug etter å svi under leppa.
Slutter ikke, har vært heldig med penger så har råd til å bruke 4 - 5k mnd på snus.
Sitat av KaiN Vis innlegg
var uten snus i nesten 2 mnd å sparte over 5siffer sum på sparekontoen. Men startet igjen fordi suget var der UANSETT.. det kunne gå 2 dager til 10 dager uten, men så kom svetten og sug etter å svi under leppa.
Slutter ikke, har vært heldig med penger så har råd til å bruke 4 - 5k mnd på snus.
Vis hele sitatet...
Har sluttet et par ganger med hell (da snakker vi om flere måneder), sist gang et helt år. Akkurat nå har jeg ikke snust på ca 6 uker.

Jeg tror en god metode er å gjøre samtidig som du forandrer noe annet stort i livet ditt. F.eks i det du drar på en lengre ferie, flytter til et nytt sted, begynner i en ny klasse eller whatever. Da får du muligheten til å lage nye vaner som ikke inneholder snus og alt blir mye lettere.
Det er enkelt å la være hvis en tar en dag i gangen. Er ikke mye som skal til for å la være en dag.
Før sommerferien begynte hadde jeg snust i 2 år. Men da ferien begynte og jeg begynte i jobb, merka jeg at når eg sto opp tidlig hver dag, jobbet 12 timer i strekk og la meg nesten rett etter jobb, sluttet snussuget gradvis. Kan også nevne at jeg også har trent 3 timer på kveldstid etter jobb 4 ganger i uka. So nå har det gått 6 uker uten snus, og føler nesten ikke suget lenger. Har også sluttet med godteri, brus osv, mistet fullstendig suget :P men har begynt å spise sinnsykt mye, er sulten hele tiden, og har nesten gått opp 10kilo de siste 8 ukene haha, so etter jeg slutta har eg kun hatt positive utfall, men savner følelsen av en general etter et solid måltid Alt i alt, so føler jeg meg sunnere og sparer også penger, so angrer ikke
Den som bare er der
Folk som sier de føler suger etter måneder og slikt, dere må finne ut at snus ikke er godt og det er ikke noe du trenger. Som sagt tidligere i tråden har jeg anbefalt å lese "Easyway to stop smoking" av Allen Carr eller se filmen. Det er jo egentlig for røyking men gjelder for snus også. Det er ingenting som er "godt" med snus, den eneste grunnen du snuser er fordi du er stoffavhengig.

Filmen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=RP1ykPUTk_Q
Bra guide! Vurderer å slutte selv. Har prøvd ett par ganger før, uten lykke. Går jeg en dag uten snus nå (snuset i ca 4.5 år) så kicker aggresjon inn og har veldig kort lunte.
Verdt å prøve igjen antar jeg, får se hvordan det går.
▼ ... over et år senere ... ▼
Våkna i dag og skulle ta meg en snus, men fant at jeg var tom. Er jævla hardcore på snusen og er egentlig jævla lei den, så derfor tenkte jeg at dette var en fin sjanse til å prøve å slutte med svineriet. Min siste snus var ca. kl. 21 i går kveld. Jeg er lei av å ha snus i kjeften hele tia, og har attpåtil forvent meg på å ta 2 portioner i slengen. Jeg har beleilig nok fri fra jobb frem til mars, og det er vel kanskje i jobbsammenheng jeg "trenger" snusen mest.

Har gått til innkjøp av vanlig tyggis. Gidder ikke gjøre meg avhengig av noe mentosnus eller nikotinsubstitutter, denne gangen er det stopp. Jeg har fått i meg nikotin på daglig basis i snart 17 år. De 7 siste med snus. Er rimelig spent på hvor tungt dette kommer til å bli, men føler meg ganske positiv.

Suget takler jeg egentlig fint til nå. Har veldig lyst på snus ja, og det føles helt klart tomt ut under leppa. Men det går greit. Tyggisen tygges. Hjelper også mye å røyke seg en rev (blander ikke med tobakk). Har også installert den Slutta-appen.
Prøvde nyttårsforsett igjen i år. Nærmere 20 års snusing, med opptil flere mislykkede forsøk. Snuste på slutten ca 1,5 boks løssnus pr dag. Var så trøtt og lei. Holdt nøyaktig36 timer uten snus. Har snust ca 15 porsjonssnuser på 3 dager nå. Føler jeg er på en kraftig nedtrapping, og egentlig uten de store problemene.

Uten snus i det hele tatt derimot: hodepine, konstant tanke på snus, muskelverk, dårlig søvn, løs mage.
Sitat av reklame Vis innlegg
Uten snus i det hele tatt derimot: hodepine, konstant tanke på snus, muskelverk, dårlig søvn, løs mage.
Vis hele sitatet...
Shit, dette høres dritt ut. Håper jeg slipper billigere unna.
Prøvd å slutte flere ganger, testet alt av tips uten at det fungerer noe særlig.
Det jeg har merket though er at når jeg er i et forhold så snuser jeg nesten ikke til ikke i det hele tatt.
Har snust siden 2005, leppa virker like fin den dag i dag ^^

Lykke til til resen av dere som prøver eller dere som har sluttet
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Slutta for litt over et år siden. Hadde da snust i 4. år. Cold turkey er nok den beste måten, men var klar over at du mest sannsynlig kommer til å gå opp noen kg da du er sulten ca. hele tiden. Er forsåvidt verdt det. Spis heller alt du har lyst på i noen dager. Etter 3-4 dager er det verste over. Viktigste er nok uansett at du genuint vil slutte å snuse.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har klart og slutte igjen!

Jeg er verre kjærlighetshistorie enn det meste, men jaggu greide det igjen. Bare av rein skjær stahet og jokke på fult i øra hver dag. Hva skal jeg legge 3k i måneden på nå mon tro?

heartslava.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Har klart og slutte igjen!

Jeg er verre kjærlighetshistorie enn det meste, men jaggu greide det igjen. Bare av rein skjær stahet og jokke på fult i øra hver dag. Hva skal jeg legge 3k i måneden på nå mon tro?

heartslava.
Vis hele sitatet...
Flink!

Har selv gått et par måneder uten nå (bortsett fra 1 snus i fylla) etter 8+ års daglig snusing. Har dog lagt på meg ~7 kilo og spiser mer enn noen gang, så er kanskje på tide å begynne å bevege seg litt.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Flink!

Har selv gått et par måneder uten nå (bortsett fra 1 snus i fylla) etter 8+ års daglig snusing. Har dog lagt på meg ~7 kilo og spiser mer enn noen gang, så er kanskje på tide å begynne å bevege seg litt.
Vis hele sitatet...

Samme her! Har dog heller vendt meg mot en røyk eller to i fylla, er jo på ingen måte bedre men funker best for meg.

Matbehovet er ekstremt og man spiser som tre voksne mannfolk. Husker sist jeg sluttet også, hadde forsatt ekstrem carvings på snus etter over et år. Kommer i bølger og da gjelder det og finne frem surfebrettet.

Deilig og vise litt viljestyrke! Nå kommer den fine vårtiden og da smaker alt litt bedre



heartslava.
Sist endret av heartslava; 20. april 2017 kl. 22:15.
Da var man her igjen. Artig å lese om sitt eget forsøk for 3-4 år siden og at jeg feilet etter 6mnd. Også litt bekymret av å lese det. Er det håp denne gangen eller er jeg bundet til snus resten av livet?

Dag 3 uten snus nå. Livet føles mer tomt og, men går greit. Værst er de snus dragene som varer i 2-4 min en gang i timen.

Som sist gikk det ca en boks om dagen og jeg har snust i 10+ år
Sist endret av Source; 22. april 2017 kl. 01:49.
Kutta ut snusen ved hjelp av nikotin fri snus. Mye av avhengighet ligger i å ha noe river og svir litt i overlappa. Så jeg slutta tvert med nikotinet, og snuset som normalt med nikotinfri. Tenkte nesten ikke over at jeg ikke fikk nikotin. Du glemmer deg bort på en måte når du har posen under leppa. Etter 4 uker kunne jeg kaste den nikotinfrie også, og det gikk kjempelett. Maten smaker bedre, ånden ble bedre, og tennene ble ikke brune. Har alltid en pakke frisk pastiller liggende, så popper i meg en sånn eller to om jeg har lyst på noe. Deilig følelse, og kjæresten kysser mye mer anbefales, for de som ikke klarer å bråslutte med både nikotin og snus på samme gang!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
DISCLAIMER: Jeg tenker å bruke dette innlegget til å liste opp forventninger og taktikk i min snusslutt, så er det skriftlig ihvertfall ett sted. Det vil også fungere som en motivasjon, da jeg basicly lover hele FreakForum å slutte med snus.

Er nå inne i min andre time cold turkey etter å ha snust siden 2009. Tidligere har jeg to erfaringer med å slutte, den første varte i 3 måneder, den andre i 6 måneder, blir det kanskje 9 måneder nå da?

Den største motivasjonen for min del er at jeg nå skal leve på studielån det neste året, og vet enda ikke om jeg får skaffet en deltidsjobb ved siden av studiene. I tillegg er jo helsegevinsten også en viktig faktor. Jeg tror også det psykologiske stresset av snusavhengighet fører til mer nedstemthet og depresjon.

Fra de to forrige gangene jeg prøvde snusslutt, har jeg lært at for meg så er planlegging den ødeleggende faktoren. De første ukene/mndene er som regel planlagt godt, men hva skjer etter dette? For meg skar det seg da jeg ikke hadde planlagt hvordan å takle drit kjedelige arbeidsoppgaver (i mitt tilfelle skogplanting). Så her tror jeg nok det er viktig at både psyken og kjeften har noe å holde seg okkupert med men man jobber. Planen min er å ty til interessante PodCasts der man må tenke, samt ha med pastiller/tyggis til slike arbeidssituasjoner.

Den første uka forventer jeg en del kaldsvette, dårlig søvn, endrede matvaner, mye irritabilitet (forrige gang knivstakk jeg en pakke bacon på andre dagen da jeg ikke greide å åpne den), samt rastløshet og løpende tankegang.

Som en del av min taktikk tenker jeg å begynne å trene. Siden jeg er fattig student kommer dette til å foregå i leiligheten med enkelt tilbehør. Setter pris på tips om DIY treningsutstyr btw, samt råd og tips.

En annen del av taktikken er å investere pengene jeg sparer på snusslutten, inn i et sunnere kosthold, noe jeg allerede er igang med.

Det er egentlig lite jeg tror jeg kan gjøre for å begrense de psykiske abstinensplagene, annet enn å isolere meg fra kjæresten når det blir for mye, men tenker å lese bøker for å få fokuset over på andre ting.

Jeg tror det var det, jeg skal prøve å oppdatere om en uke og fortelle hvordan det går. Hei så lenge!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg snuste fast i ca 5 år. På det meste brukte jeg 7-8 bokser i uka. Sluttet å snuse i 2013, ved å trappe ned fra xtra sterk - sterk - normal snus, og i tillegg bruke færre bokser i uka. Hadde på den tiden kjæreste som ikke snuste, og det hjalp jo litt på motivasjonen. I tillegg hadde jeg begynt å få synlig tilbaketrukket tannkjøtt etter bare 5 år med fast snusing og det ble ikke bedre i løpet av de 4 årene jeg ikke snuste (utenom sporadisk festsnus 1-2 x pr år)!

Nå har jeg desverre delvis begynt igjen... gikk på en sprekk etter en del personlig stress og samlivsbrudd. Snuser ikke hver dag, bruker ca 1 boks i uka. Skal prøve å ikke bruke mer en dette, men holde meg til festsnus. Har slengt boksen min i fryseren nå bare for å ikke bruke mer av den i kveld
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som har brukt andre nikotinremedier for å slutte med snus? Jeg har forsøkt plaster tidligere, og det virker bra på meg, da jeg først og fremst er nikotinavhengig. Syntes det var bra å komme vekk fra den vanen at man må "ta" noe. Det jeg gjorde var at jeg etterhvert klippet plastrene i mindre biter og gradvis reduserte på den måten. Problemet var at jeg ikke tåler plastrene. Fikk rødt utslett alle steder plasteret hadde sittet, og ettersom tiden gikk var hele kroppen full av merker. Det var vel limet jeg reagerte på, antar jeg.

Jeg var selvsagt så dum at jeg begynte igjen og nå vil jeg slutte på nytt. Skulle gjerne brukt plaster igjen, men orker ikke mer av den allergiske reaksjonen. Er usikker på om nikotintyggegummi er noen vits i. Har en følelse av at man da fortsatt er i det samme sporet og forer den psykiske avhengigheten med å ta noe hver gang man får sug.

Hva er andres erfaringer?

Jeg har vært nikotinavhengig i flere tiår og det har tatt helt av det siste året. Snuser nå minst en boks om dagen og er lei av både utgiften og avhengigheten.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg har vært nikotinavhengig i flere tiår og det har tatt helt av det siste året. Snuser nå minst en boks om dagen og er lei av både utgiften og avhengigheten.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke helt hva du spør om, men å bytte snus til en veldig svak snus før du begynner å vende deg av kan hjelpe veldig. mocca snus inneholder 1/4 så mye nikotin som vanlig snus. Det er halvparten så mye nikotin i tobakken som ligger i posene, og posene inneholder halvparten så mye tobakk som annen snus.

Etter omtrent en månede føles denne snusen helt som vanlig snus, men nikotinsugene er langt svakere, kortere og tiden det tar å bli kvitt avhengigheten har sunket. Spesielt dersom en trapper ned. Slutta akkurat i noen uker, men nå er jeg oppe i en boks om dagen igjen. Selv om det høres ille ut, er det tilsvarende å ha en normal styrket snusboks i fire dager.

Dette var ikke spesielt rettet til deg, det er rettet til alle som vil lese det.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kanskje ikke helt hva du spør om, men å bytte snus til en veldig svak snus før du begynner å vende deg av kan hjelpe veldig.
Vis hele sitatet...
Det var sånn jeg også slutta. Gikk først fra ekstra sterk til original, deretter til mini. Ellers er abstinensene alt for ille på morgenen. Jeg har alltid snust veldig sjeldent (4-6 snus hver dag), men alltid den sterkeste. Rister veldig når jeg våkner. Når jeg snuser mindre blir abstinensene mindre og følgelig er det enklere å slutte. Ellers er det vel bare å komme over den første kneika? Fyll tiden med andre ting.
Sitat av Susa Vis innlegg
Er det noen som har brukt andre nikotinremedier for å slutte med snus? Jeg har forsøkt plaster tidligere, og det virker bra på meg, da jeg først og fremst er nikotinavhengig. Syntes det var bra å komme vekk fra den vanen at man må "ta" noe. Det jeg gjorde var at jeg etterhvert klippet plastrene i mindre biter og gradvis reduserte på den måten. Problemet var at jeg ikke tåler plastrene. Fikk rødt utslett alle steder plasteret hadde sittet, og ettersom tiden gikk var hele kroppen full av merker. Det var vel limet jeg reagerte på, antar jeg.

Jeg var selvsagt så dum at jeg begynte igjen og nå vil jeg slutte på nytt. Skulle gjerne brukt plaster igjen, men orker ikke mer av den allergiske reaksjonen. Er usikker på om nikotintyggegummi er noen vits i. Har en følelse av at man da fortsatt er i det samme sporet og forer den psykiske avhengigheten med å ta noe hver gang man får sug.

Hva er andres erfaringer?

Jeg har vært nikotinavhengig i flere tiår og det har tatt helt av det siste året. Snuser nå minst en boks om dagen og er lei av både utgiften og avhengigheten.
Vis hele sitatet...

Jeg har sluttet med snus ved hjelp av Nicorette spray og sugetabletter. Har holdt på med Nikotin like lenge som deg.

Er dessverre blitt avhengig av disse Nikotin produktene, og har vært det i ett års tid nå. Så da kan man jo stille seg spørsmålet om jeg har sluttet i det hele tatt?

Av Nikotin erstatningsprodukter vil jeg personlig rate spray (som gir et nikotin kick umiddelbart, nesten bedre enn snus ) som mest avhengighetsskapende, dernest tyggis, og til sist sugetabletter og plaster.

Har vurdert å gå tilbake til snus da jeg bruker like mye penger på Nicorette, men får såpass bra kick av sprayen at jeg foretrekker den. Så etter å ha lest det jeg skriver nå innser jeg at jeg tydeligvis ikke er interessert i å slutte i det hele tatt .

Lykke til til dere andre som prøver
Sitat av downlow Vis innlegg

Har vurdert å gå tilbake til snus da jeg bruker like mye penger på Nicorette, men får såpass bra kick av sprayen at jeg foretrekker den. Så etter å ha lest det jeg skriver nå innser jeg at jeg tydeligvis ikke er interessert i å slutte i det hele tatt .
Vis hele sitatet...
Haha. Har du vurdert å bare skyte det? Burde hatt en nikotinpenn. Samme type som diabetikere har med insulin. Det ville sikkert gitt bra kick.

Nei, seriøst, det er akkurat det du sier jeg er skeptisk til mht disse produktene. Synes plaster skiller seg ut fordi det sitter på hele dagen og gir jevn nikotinkonsentrasjon i blodet og dermed ikke noe kick. Man kan kvitte seg med vanen først, og ta nikotinabstinensene etterpå.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke klarer å slutte uten noe slags hjelp da. Har trappet ned noen ganger, har brukt Mocca og sånt som står over her uten noen videre suksess. Kanskje jeg skal prøve en ny runde med plaster og ta allergitabletter i tillegg? Kan jo være verdt et forsøk.
Sitat av Susa Vis innlegg
Er det noen som har brukt andre nikotinremedier for å slutte med snus? Jeg har forsøkt plaster tidligere, og det virker bra på meg, da jeg først og fremst er nikotinavhengig. Syntes det var bra å komme vekk fra den vanen at man må "ta" noe. Det jeg gjorde var at jeg etterhvert klippet plastrene i mindre biter og gradvis reduserte på den måten. Problemet var at jeg ikke tåler plastrene. Fikk rødt utslett alle steder plasteret hadde sittet, og ettersom tiden gikk var hele kroppen full av merker. Det var vel limet jeg reagerte på, antar jeg.

Jeg var selvsagt så dum at jeg begynte igjen og nå vil jeg slutte på nytt. Skulle gjerne brukt plaster igjen, men orker ikke mer av den allergiske reaksjonen. Er usikker på om nikotintyggegummi er noen vits i. Har en følelse av at man da fortsatt er i det samme sporet og forer den psykiske avhengigheten med å ta noe hver gang man får sug.

Hva er andres erfaringer?

Jeg har vært nikotinavhengig i flere tiår og det har tatt helt av det siste året. Snuser nå minst en boks om dagen og er lei av både utgiften og avhengigheten.
Vis hele sitatet...
Hva med å kun redusere? Snus det er deilig helsekost. Og noen små avhengigheter det må vi få lov ha i fred vel? Sålenge tenna ikke detter ut så kan du vel bare fortsette å snuse? Siden du nevner økonomi, hvor mye har du råd til snuse uten at det merkes økonomisk?

Jeg ville bare funnet det tallet også bare redusert bruken til jeg kom ned dit, så ville jeg kost meg med min avhengighet etter hvert måltid, sammen med en kopp god kaffe eller bare litt ekstra nytelse på sofaen etter middag.

Nå er det så mye pes fra alle hold, om at vi må kutte alle dårlige vaner. Så nå synes vi skal ha mer fokus på å beholde alle/noen dårlige vaner sålenge de ikke utgjør en umiddelbar fare for liv og helse. Jo stump sneipen, siden selv ørsmå mengder røk kan gi store konsekvenser. Men snus? Dytt innpå så mye du har råd til, helt uten å føle deg som et dårlig menneske av den grunn.

La disse flinkisene ha stålkontroll på sitt liv, så kan vi vanlig dødelige kose oss med våre avhengigheter og våre dårlige valg og sedvaner. So what jeg har ikke vasket huset før helga? Skal ikke ha besøk så jeg gir blaffen. Kan velge å la manglende vask stresse meg hele helga, eller jeg kan akseptere at jeg er en slask og en slubbert og at det ikke ble noen vask denne uken. Nei Akkurat helgevask, det orker jeg faktisk ikke tenke på nå, så nå tar jeg meg heller en dobbel pris, en halv kopp kaffe også legger jeg meg på sofaen med god musikk på øret.
Sist endret av frtoretang; 4. november 2017 kl. 16:07.
Nikotin generelt må jo være elitens mest banale måte å utnytte arbeiderklassen økonomisk. Dette økonomiske slaveriet som nikotin påfører vanlige fattigfolk og konsekvensen av denne kostnaden, realøkonomisk og ikke misnt helsemessig er tragikomisk.
Sitat av Susa Vis innlegg
Haha. Har du vurdert å bare skyte det? Burde hatt en nikotinpenn. Samme type som diabetikere har med insulin. Det ville sikkert gitt bra kick.

Nei, seriøst, det er akkurat det du sier jeg er skeptisk til mht disse produktene. Synes plaster skiller seg ut fordi det sitter på hele dagen og gir jevn nikotinkonsentrasjon i blodet og dermed ikke noe kick. Man kan kvitte seg med vanen først, og ta nikotinabstinensene etterpå.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke klarer å slutte uten noe slags hjelp da. Har trappet ned noen ganger, har brukt Mocca og sånt som står over her uten noen videre suksess. Kanskje jeg skal prøve en ny runde med plaster og ta allergitabletter i tillegg? Kan jo være verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Ha ha ja en sånn penn rett i blodbanen hadde gjort underverker!

Jeg er helt enig med deg at plaster er det mest fornuftige. Du drar ikke på deg noen tygge/spraye vaner som jeg har havnet i nå, og du får en jevn fordelig utover dagen av nikotinet.

Allergi tabletter kan sikkert ha noe for seg.

Ble faktisk litt inspirert av dette pratet nå, så kanskje jeg skal prøve meg på noe plaster jeg har liggende fra gammelt av, og prøve å bli kvitt driten for godt. Det blir jo rett og slett for dumt å sitte å spraye hele dagen og sponse McNeil som produserer faenskapet. Tenk deg alle pengene vi kunne brukt på festligere ting!

Nedrapping med snus, som andre har nevnt, har jeg forsøkt før uten hell. Jeg er en sånn enten eller person, så det er full gass eller ingenting. Snus/spray klarer jeg rett og slett ikke å kontrollere. Lå på 1 1/2 boks porsjonssnus om dagen...

Du får ha lykke til, og oppdater gjerne hvordan det går med deg. Alltid inspirerende å høre om folk som får det til (Ikke for å sette noe press altså )
Jeg har igjen fire bokser snus i fryseren. Skal prøve å få dem til å vare litt lengre enn vanlig. Så tenker jeg å slutte.
Er ofte jeg må gi deg kp susa, for du sier rett mye bra her på bruket. Men dette tullet kan jeg ikke støtte deg i.
Om det er vanskelig å kontrollere bruken, så tenk på det slik at det nok likevel er lettere å redusere enn det å slutte helt. Er du på fest, så kan du snuse som vanlig. Og snuser du ekstra mye på festen, så får du mindre snus resten av uka. Du har redusert forbruket, men du har satt grenser som gjør det økonomisk håndterbart. Feks 3 dager på en boks. Eller 5. Eller kanskje 2. Avhengig av hvor høyt forbruk du har idag. Og når du har redusert en gang, så er det jo ingenting for å redusere ennå mer senere. Da har du fortsatt kosen med snus, men får være litt gærn likevel.

Snus ruler!
Sist endret av frtoretang; 5. november 2017 kl. 01:54.
Klarte og slutte men begynte igjen. Samma regla, holder et år ja så er det på'n igjen. Blei mye festrøyking og usunn mat så da betaler jeg heller de jævla kronene. Heldigvis en del over til Sverige, hamstre med to-tre stokker så går det en stund.

Varierer mellom løs og porsjon, sverger som vanlig troskap til Generalen. Løs har jeg dog betraktelig lengre enn porsjon.

Det er forsatt en bedre kjærlighetshistorie enn de "romanene" som selges i de mange kiosker. Jeg kunne skrevet ganske langt om mitt forhold med snusen. Vi gir og tar både to!

heartslava.
Jeg sluttet å røyke for over ett år siden, men jeg bruker snus. Til vanlig holder en boks i 3-4 dager, av og til går det mer. Egentlig er jeg fornøyd med situasjonen, men tenker av og til at det hadde vært fint å være helt nikotinfri. Etter røykeslutt har jeg gått opp i vekt, minst ti kilo. Derfor er jeg redd for at snus slutt skal gi meg flere uønskede kilo å drasse på. Jeg var undervektig da jeg røykte og nå er jeg normalvektig.
Noen tips og råd fra dere medFreaks ?
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg sluttet å røyke for over ett år siden, men jeg bruker snus. Til vanlig holder en boks i 3-4 dager, av og til går det mer. Egentlig er jeg fornøyd med situasjonen, men tenker av og til at det hadde vært fint å være helt nikotinfri. Etter røykeslutt har jeg gått opp i vekt, minst ti kilo. Derfor er jeg redd for at snus slutt skal gi meg flere uønskede kilo å drasse på. Jeg var undervektig da jeg røykte og nå er jeg normalvektig.
Noen tips og råd fra dere medFreaks ?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å slutte med snus for en periode å se om suget etter mat/godteri blir større, mest sannsynlig. Jeg har vært snusfri i to dager nå og må erstatte nikotinen med noe annet for å "tilfredsstille" meg selv. Enten en frukt eller tyggis/drops. Skjønner ikke at noen klarer å slutte med nikotin, jeg holder på å dø innvendig. Lykke til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Slutta å snuse for to dager siden. 7 år med kontinuerlig snusing har satt sine spor, for nå føler jeg meg helt forjævlig!

Pro-tip: Ikke slutt å snus hvis du jobber 9-16 på en kundeservice-jobb. Kunder har vært oppriktig bekymret for tilstanden min.

Men jeg er fornøyd. Det er en milepæl at jeg går inn i mitt tredje døgn. Har drukket ENORME mengder med vann. Har ikke holdt oversikten men jeg drikker en slurk av flaska hver gang jeg føler et sug, så når jeg er på jobb fyller jeg halvlitersflaska 2 ganger i timen. Jeg har kanskje drukket mellom 20 og 30 liter på 2 dager. Men jeg regner med at jeg drikker mindre når suget etterhvert forsvinner.

Et tips som har fungert bra for meg på disse 48 timene:
Jeg har fortsatt en boks med snus i lomma. Men det er bare én snus igjen i den. Den har jeg likevel hatt på kroppen til enhver tid i sikkerhetsskyld. Men nå har den etterhvert blitt en motivasjon for meg. Jeg forteller meg selv at jeg ikke skal la DEN ENE lille drittsnusen få meg til å sprekke, og at jeg er mer disiplinert enn som så. Men jeg har faktisk åpnet den boksen et par ganger. Det eneste som har hjulpet for meg da er å slå meg selv i trynet og fortelle meg selv hvorfor jeg prøver å slutte.
Anonym bruker
"Reflektert Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt største problem med å slutte er faktisk alkohol, haha. Har "sluttet" med snus hundre ganger og det går alltid bra! Men hver jævla gang jeg drikker og blir litt småfull så går jeg til bensinstasjonen om natten for å kjøpe meg en boks.

Noen andre som gjør det samme og har noen tips til hvordan man kan slutte med snus, men fortsatt nyte alkohol?
Ekspert på påstander
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mitt største problem med å slutte er faktisk alkohol, haha. Har "sluttet" med snus hundre ganger og det går alltid bra! Men hver jævla gang jeg drikker og blir litt småfull så går jeg til bensinstasjonen om natten for å kjøpe meg en boks.

Noen andre som gjør det samme og har noen tips til hvordan man kan slutte med snus, men fortsatt nyte alkohol?
Vis hele sitatet...
For meg funker det å røyke sigg når jeg drikker alkohol. Røyker aldri sigg i hverdagen og har ikke sug etter sigg heller! Men det er lettere å slutte røyke sigg enn snus syns jeg Vet ikke om det funker for deg, buddy

Jeg har ikke snust en bleiepose på 80 dager i dag
Sitat av IRead Vis innlegg
For meg funker det å røyke sigg når jeg drikker alkohol. Røyker aldri sigg i hverdagen og har ikke sug etter sigg heller! Men det er lettere å slutte røyke sigg enn snus syns jeg Vet ikke om det funker for deg, buddy

Jeg har ikke snust en bleiepose på 80 dager i dag
Vis hele sitatet...
Grattis med 80 dager uten.

Må bare spørre om noe av ren nysgjerrighet:

Føler du fortsatt sug etter snus for eksempel etter du har spist et måltid?
Tenker du mindre på det nå enn du gjorde de første ukene?

Jeg har vært snart en uke uten, men jeg har fortsatt abstinenser og føler meg rar i kroppen. Håper det går over snart..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter her.

Jeg har nå snust ca et år igjen. Gidder ikke prøve å slutte igjen da suget forsatt sitter etter et år. Er helt sikkert individuelt men hos meg funker det bare ikke.

Tror ikke det er særlig sunnere for meg heller da jeg uten leppetobakk spiser som fire voksne mannfolk.

Penger er eneste downsiden. Heldigvis blir det et par turer over grensa og kjenner en del som ofte er på besøk i Oslo.

Funka også å kjøpe på nett. Ca 72 kroner boksen, ikke mye å spare men fersk og fin snus rett til post i butikk.


heartslava; som kommer til å være evig tro til General til døden skiller oss ad.
Den som bare er der
Sitat av heartslava Vis innlegg
Trådstarter her.

Jeg har nå snust ca et år igjen. Gidder ikke prøve å slutte igjen da suget forsatt sitter etter et år. Er helt sikkert individuelt men hos meg funker det bare ikke.

Tror ikke det er særlig sunnere for meg heller da jeg uten leppetobakk spiser som fire voksne mannfolk.

Penger er eneste downsiden. Heldigvis blir det et par turer over grensa og kjenner en del som ofte er på besøk i Oslo.

Funka også å kjøpe på nett. Ca 72 kroner boksen, ikke mye å spare men fersk og fin snus rett til post i butikk.


heartslava; som kommer til å være evig tro til General til døden skiller oss ad.
Vis hele sitatet...
om du vil være nikotinslave for resten av livet er det helt greit for meg, men grunnen til at du har sug etter et år er pga du fortsatt tror snusen er noe positivt. Altså, at du har mistet noe som var bra for deg på en eller aen måte(stress, avslapping/whatever din grunn er) Men for å ha en suksessfull slutt uten sug er at du må huske at det er absolutt ingenting positivt du gir opp. Du må lære deg selv at snusen/røyken faktisk ikke gjør noen ting som helst positivt(Forhold til en ikke snuser/røyker). Få det inn at eneste grunnen du snuser er pga avhengighet og ikke alle disse andre vanlige "positive effektene", mange nevner. Når du forstår at det ikke faktisk er noen verdens ting positivt blir det mye lettere å slutte og holde seg unna det når man er clean.
Holdt meg i 62 dager nå. Jeg sparer pengene bevisst, slik at jeg ikke bare sløser det på andre usunne ting. Når jeg føler suget, tenker jeg bare for meg selv at jeg gidder ikke at den lille ekle posen skal ha makt over meg. Det er veldig opp og ned når suget kommer, men jeg pleier bare å ta en papirbit og stapper under leppa, for å følelsen at det strammer.
Sitat av RavnX Vis innlegg
om du vil være nikotinslave for resten av livet er det helt greit for meg, men grunnen til at du har sug etter et år er pga du fortsatt tror snusen er noe positivt. Altså, at du har mistet noe som var bra for deg på en eller aen måte(stress, avslapping/whatever din grunn er) Men for å ha en suksessfull slutt uten sug er at du må huske at det er absolutt ingenting positivt du gir opp. Du må lære deg selv at snusen/røyken faktisk ikke gjør noen ting som helst positivt(Forhold til en ikke snuser/røyker). Få det inn at eneste grunnen du snuser er pga avhengighet og ikke alle disse andre vanlige "positive effektene", mange nevner. Når du forstår at det ikke faktisk er noen verdens ting positivt blir det mye lettere å slutte og holde seg unna det når man er clean.
Vis hele sitatet...
Niktonslave heller. Det er neppe som jeg skriver sunnere og spise vekk det suget. Det suget har man vel hatt store deler av livet, en tilfredstillelse enten om det er av rus eller mat. Da snuser jeg heller med hodet hevet
Sist endret av heartslava; 13. mai 2018 kl. 02:59.
Den som bare er der
Sitat av heartslava Vis innlegg
Niktonslave heller. Det er neppe som jeg skriver sunnere og spise vekk det suget. Det suget har man vel hatt store deler av livet, en tilfredstillelse enten om det er av rus eller mat. Da snuser jeg heller med hodet hevet
Vis hele sitatet...
vet det er vanskelig å innse det med bare et kort lite foruminnlegg fra meg, men problemet her er at nikotin ikke tilfredstiller på noe som helst måte. De første gange, ja kanskje, men dopamin nivået ditt har sunket etter hyppig og jevnlig inntak og når du inntar nikotin blir bare dopamin nivået opp til en normale, ikke mer enn normalt som gir enn illusjon om at dette er noe som er bra.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fire måneder uten snus/nikotin nå. Trodde det skulle bli lettere og lettere men desverre har det begynt å bli vanskelig igjen, noe jeg er litt overrasket over. Etter to måneder trodde jeg at jeg var helt ferdig med det men nå har tankene og lysten begynt å melde seg igjen. Frustrerende.
Men noe som hjalp meg i starten var ingefær. Skjær en bit i snusposestørrelse og putt den i leppa. svir som en snus gjorde, og lurer hjernen ved å ha noe som lager bul på leppa.

Men det positive er at jeg ikke lenger skammer meg over å ha noe ekkelt i leppa noe også kjæresten setter veldig pris på, jeg har mere penger igjen etter endt måned selv om jeg bruker mer på mat og godteri, og generelt sunnere livvstil/kroppsvekt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen med VG+ som vet hva professorens triks er?
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/...laar-det-meste
▼ ... noen måneder senere ... ▼
morkakespisende
Sitat av heartslava Vis innlegg
heartslava; som kommer til å være evig tro til General til døden skiller oss ad.
Vis hele sitatet...
Helvete, jeg som fant stor trøst i tråden din her jeg ligger med søvnmangel og hunger av en annen verden. Er på vei til butikken for å skaffe ingefær som noen her hadde foreslått, så får vi se om det blir KP. Har én brukt snus på nattbordet jeg tar frem for å sutte på i svake øyeblikk, og så prøver jeg å tenke ekstra mye på hvor ekkelt det er med denne brukte snusen, når jeg putter den inn. Den blir aldri inne særlig lenge, og jeg er sikker på at dette kommer til å gå bra.
Sist endret av supranaut; 2. januar 2024 kl. 19:16.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Helvete, jeg som fant stor trøst i tråden din her jeg ligger med søvnmangel og hunger av en annen verden. Er på vei til butikken for å skaffe ingefær som noen her hadde foreslått, så får vi se om det blir KP. Har én brukt snus på nattbordet jeg tar frem for å sutte på i svake øyeblikk, og så prøver jeg å tenke ekstra mye på hvor ekkelt det er med denne brukte snusen, når jeg putter den inn. Den blir aldri inne særlig lenge, og jeg er sikker på at dette kommer til å gå bra.
Vis hele sitatet...
39kr for en boks på Snus.com. Noen laster må man ha. Jeg unner deg en Snus snuspranaut
morkakespisende
Det er bare for ett år. Jeg røyker fortsatt grønningen. Dette går bra.
Hvordan går det i dag, supranaut? Står i samme kampen selv. Veksler mellom sinne og gråt, og dårlig søvn.
morkakespisende
Spiser fisherman's friend og tygger tyggis som en gal. Ingefær under leppa er vel mildt men greit nok. Det som faktisk virker bedre for min del er å spise et rått hvitløksfedd når de verste abstinensene er der. Ikke bare er det dritsterkt, men det er også sunt i små mengder. Søvnen har allerede begynt å normaliseres, er på 5. dagen tror jeg. Ting går fort. Sånn, hodet mitt går fort. Sinne her også, men gradvis mindre. Hold ut.
Siste to gangene jeg har slutta var jeg uten i et helt år begge gangene. Det er ikke noe problem i starten, jeg slutter fordi jeg er dritt lei av snus, det gir meg ikke noe. Klarer fint å "ta meg sammen" og tenke på andre ting. Problemet for min del kommer når det nærmer seg et helt år uten, når jeg har slått meg til ro med at ikke snuser lenger.

Det der da følelsen av at "noe mangler" kommer krypende. - Livet er bra men i noen stunder kunne det vært enda litt bedre (på fest, etter en treningsøkt, i kosekroken i sofaen etc). Endte med at jeg bevisst startet å snuse igjen fordi jeg tenkte at det ville berike livet på en måte.

Nå har jeg snuset i 5+ år etter sist jeg sluttet og finner fortsatt glede av det i blant, trikset er å holde styrken på et fornuftig nivå tror jeg. Når jeg ikke finner denne gleden lenger blir det vel et år eller to uten igjen tenker jeg.