Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1973
Hei.. Kjøpte en Blue Yeti fra apple sin hjemmeside.
Den kom med en 2cm ripe på siden samt mange små under på foten, ser nesten brukt ut siden det er litt "møkkete"

Fikk dette svaret: Hei, da må du nok hendvende deg til produsenten da vi bare er en mellomprosess for de. Det vil si av vi bare tar ansvar for produkter som kommer med en apple logo på seg eller esken.
Mvh Apple Norge

Synes det er ergelig for meg som kjøper å måtte ordne alt dette selv når jeg kjøpte hos dem.
Det har de ikke rett til. Har ikke kilder her og nå, men om du henvender deg til selger for slikt er de pliktige til å ordne opp såvidt jeg har fått med meg.
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
0 Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.
��Del paragraf
Vis hele sitatet...
Det er selger som skal ta seg av dette, ikke produsent.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...-34/KAPITTEL_6
Sist endret av Anoman; 9. oktober 2014 kl. 20:49.
Skjønner.. Gjelder det selvom dem har opplyst om dette "

Garanti

Merk: Produkter som selges via dette nettstedet, men som ikke er utstyrt med Apple-merket, blir utelukkende vedlikeholdt og støttet av produsenten i henhold til de vedlagte betingelsene i produktpakken. Apples begrensede garanti gjelder ikke for produkter som ikke bærer Apple-merket, selv om de er pakket eller solgt sammen med Apple-produkter. Ta direkte kontakt med produsenten for teknisk støtte og kundeservice.
Garanti: Ett års begrenset garanti

Hente fra produktet på siden dems
Det er forskjell på garanti og reklamasjon. Garanti er valgfritt fra produsent/selger, mens reklamasjonsretten er lovpålagt i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dette kan ikke Apple avtale seg bort fra.
Takk for alle svar.
Da kan jeg egentlig bare henvise til loven og kontakte dem igjen?
Med andre ord da har jeg alt på min side ang dette.
Sitat av white? Vis innlegg
Takk for alle svar.
Da kan jeg egentlig bare henvise til loven og kontakte dem igjen?
Med andre ord da har jeg alt på min side ang dette.
Vis hele sitatet...
Ja. Garantien er som nevnt noe helt annet enn reklamasjonsretten. Uten å skrive noe utfyllende om forskjellene (finnes enkelt ved googlesøk), så kan du tenke litt sånn at selger (i dette tilfelle Apple), kjøper et produkt av en produsent. For deg som sluttbruker er det selger du skal holde deg til.

Om du kjøper dårlig matvarer i din lokale butikk, for eksempel en agurk, er det butikken du skal ta det opp med om den agurken viser seg å være dårlig. Du skal ikke få telefonnummeret til bonden som produserte agurken for å reklamere, bonden har solgt sitt produkt til butikken som igjen selger det til deg (enkelt forklart).

Dersom Apple begynner å krangle på dette kan du gjøre en av 3 ting som jeg kommer på:

1. Forburkerombudet. Dette kan nok ta tid, så det blir en vurdering du må gjøre om er verdt det.

2. Gi etter og ta kontakt med produsenten (burde være unødvendig).

3. Om det er under 14 dager siden du bestilte/mottok produktet bruker du angreretten. Da kan det hende du må betale frakt for å returnere produktet selv, dette avhenger veldig av selgers rutiner.

Disse punktene burde være overflødige, for iflg norsk lov er det selger (Apple) som skal rydde opp i dette, for det var de som solgte deg et produkt, ikke produsenten. Hadde det vært tilfelle kunne jo hvem som helst ha lurt seg unna med mye rart. Forøvrig har Apple vært i lignende situasjoner før, men uansett. Her er en artikkel fra i år som kan være nyttig å lese gjennom, men å vise til Forbrukerkjøpsloven paragraf 27 burde være nok.

http://www.abcnyheter.no/penger/okon...ve-av-butikken
@white?

Anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerrådet, fikk selv hjelp av forbrukerrådet for kort tid siden i forbindelse med uenigheter mellom meg og selger ved heving av kjøp på en mobiltelefon.
Fra jeg sendte klagen til forbrukerrådet, tok det ganske nøyaktig 4 uker, så var saken løst.
Så jeg synes ikke det tok veldig lang tid, bare husk at du må ha sendt en skriftlig klage til selger før forbrukerrådet kan behandle klagen din.
Det kan selvfølgelig ta lenger tid i ditt tilfelle, men virker som du har en ganske grei sak, så regner med at det løser seg relativt kjapt om du går frem på riktig måte.

(Riktig måte, vil da være å ta kontakt med selger å forklare at det er de du skal forholde deg til i følge forbrukerkjøpsloven, sende skriftlig klage dersom de forsatt nekter å ta ansvar, for så å sende klage til forbrukerrådet dersom selger ikke endrer standpunkt eller svarer innen 14 dager.)
white?'s Avatar
Trådstarter
Jepp! jeg sendte dem en ny mail så vi får se hva dem sier i morgen..
Som et skudd i mørket, har du forsøkt å kontakte produsenten? Det er jo ikke umulig at saken løser seg raskere om du kontakter dem fremfor å krangle med Apple.

Det som sannsynligvis skjer er at Apple videresender din henvendelse til produsenten for deg, som så eventuelt kontakter deg igjen. Ingen tvil om at dersom du har handlet hos Apple, så må de hjelpe deg, men om det er viktigere for deg å få løst saken enn å krangle kan det være en ide å forsøke produsenten / distributøren.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Som et skudd i mørket, har du forsøkt å kontakte produsenten? Det er jo ikke umulig at saken løser seg raskere om du kontakter dem fremfor å krangle med Apple.

Det som sannsynligvis skjer er at Apple videresender din henvendelse til produsenten for deg, som så eventuelt kontakter deg igjen. Ingen tvil om at dersom du har handlet hos Apple, så må de hjelpe deg, men om det er viktigere for deg å få løst saken enn å krangle kan det være en ide å forsøke produsenten / distributøren.
Vis hele sitatet...
Det er vell mer prinsippet og det at man allerede har forsøkt å løse dette sånn som det skal løses, men Apple setter seg på bakbeina. Ved å ta kampen med Apple så gjør ts alle andre som kommer i hans sko senere en tjeneste ved at Apple kanskje innser at de må begynne å følge lovverket.

Dersom Apple bare hadde videresendt kravet til produsenten i utgangspunktet hadde jo også de sluppet en misfornøyd kunde.
Anoman: Kjemper man for prinsippet er det klart man må ta saken og stå hardt på mot Apple. Mitt innlegg var mer for å understreke at saken kanskje løser seg raskere om man sender den samme e-posten et annet sted...
white?'s Avatar
Trådstarter
Hei igjen!
Som Anoman sier så er det mer av prinsipp, varen er ikke ødelagt så jeg kan bruke den.
Men er vel mer behandlingen jeg fikk.. " Da må du kontakte produsenten selv " noe jeg synes er helt feil at jeg skal gjøre.

Dem svarte forresten på mailen da jeg henviste til loven og fikk da beskjed om å ringe.