Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2653
ja du leste riktig, noen med erfaringer om dyrking (ute) og bruk?
klarte ikke la være når jeg så navnet xD

her jeg akk bestilte frø i tilfelle noen lurer
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
This is NOT smoking tobacco. ... There are many tobaccos that can be smoked without killing you. The primary tobacco used for smoking is Nicotiana tabacum. Sylvestris and a few others (i.e. alata ) are grown for their scent.

fra google
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke narkis, men narciss, sannsynligvis oppkalt etter en planteslekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_(plant)

Det brukes som en dekorasjonsplante, noe annet egner den seg ikke til, tydeligvis.
Er du hobbygartner, botaniker eller bare en gründertype så kan jo den avklaringen være gull verdt. Modifiser en røketobakk til å bedre tåle vårt klima og navnet alene vil sikkert gjøre sitt for salget. Narkistobakk. Perfekt "helgetobakk", "konserttobakk" eller om du bare ønsker en chill "sofatobakk". Og er du riktig kreativ så sørger du for at du også supplerer egnet tilbehør til narkistobakken. Kanskje en egen kryptert app for bestilling av tilbehør eller gjør det til en kreativ greie og får på plass lokale samarbeidspartnere i de forskjellige distriktene, også kan avhenting av tilbehøret få et pokemon go konkurransepreg. Der kjøper bare får koordinater eller clues og må "jobbe litt" for gleden, samt at selgerne distanserer seg fra mulig span og ran. Selgere får score som på andre handelsplattformer.
ser nå ut som den er ca lik-2x så potent som tabacum her, og det lille jeg har lest av folk som sier de har røkt den jeg får (sylvestris) sier bare at den smaker rart.

sånn det ser ut nå blir jeg å teste det sakte men sikkert om jeg får dyrka det hvertfall, skal bli morsomt ^^
Rustica kan du fint gro i Norge. Ble grodd masse rustica i Russland back in the day.
Er den indianerne i sør-amerika bruker til ayahuasca sermonier og annet moro i form av mapacho.
Veldig annerledes enn kommersiell tobakk. 10x så høy innhold av nikotin. Mye kommersiell tobakk prosesseres på en måte som gjør PHen sur, noe som skaper helseproblemer da kroppen vår fungerer best med en alkalisk PH. AFAIK er det bare sigarer av kommersiell tobakk som er alkalisk da den soltørres. Indianerene i sør og nord-amerika røyka tobakk i flere tusener av år uten at man har dokumentert noen former for kreft der, såvidt jeg vet. Problemet med tobakk er alle merkelige tilsetningsstoffer. Men som alt annet - måtehold er viktig. For mye av det gode er nemlig det - for mye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Veldig annerledes enn kommersiell tobakk. 10x så høy innhold av nikotin. Mye kommersiell tobakk prosesseres på en måte som gjør PHen sur, noe som skaper helseproblemer da kroppen vår fungerer best med en alkalisk PH. AFAIK er det bare sigarer av kommersiell tobakk som er alkalisk da den soltørres.
Vis hele sitatet...
Dette er pisspreik.

At tobakk er helsefarleg har ingenting med pH å gjere. Det har med at forbrenning av organisk materiale skaper carcinogener, som akrylamid, formaldehyd også viare.

Kroppen er utmerka godt i stand til å handtere sure og alkaliske ting, og vi har gode buffermekanismer for å unngå at pH i kroppen endrer seg på grunn av diett.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Indianerene i sør og nord-amerika røyka tobakk i flere tusener av år uten at man har dokumentert noen former for kreft der, såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til ei kjelde for den påstanden?
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Problemet med tobakk er alle merkelige tilsetningsstoffer. Men som alt annet - måtehold er viktig. For mye av det gode er nemlig det - for mye.
Vis hele sitatet...
Igjen - pisspreik.

Forbrenning av organisk materiale skaper hauger med spennande forbindelser. Mange av dei er ikkje spesifikke for tobakk, men tobakk er ein av få ting som får folk til å frivillig puste inn ferske røykgasser. Sjå lenka over for carcinogener i tobakk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er pisspreik.

At tobakk er helsefarleg har ingenting med pH å gjere. Det har med at forbrenning av organisk materiale skaper carcinogener, som akrylamid, formaldehyd også viare.

Kroppen er utmerka godt i stand til å handtere sure og alkaliske ting, og vi har gode buffermekanismer for å unngå at pH i kroppen endrer seg på grunn av diett.

Kan du vise til ei kjelde for den påstanden?

Igjen - pisspreik.

Forbrenning av organisk materiale skaper hauger med spennande forbindelser. Mange av dei er ikkje spesifikke for tobakk, men tobakk er ein av få ting som får folk til å frivillig puste inn ferske røykgasser. Sjå lenka over for carcinogener i tobakk.
Vis hele sitatet...
Takk for korrekturen
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Indianerene i sør og nord-amerika røyka tobakk i flere tusener av år uten at man har dokumentert noen former for kreft der, såvidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Lol. Hvordan skulle dem som levde for tusenvis av år siden dokumentere kreft? Visste de hva kreft var? Hadde de et ord for kreft?
Her har den forhåpentligvis godt "Tilfreds Håkjerring" rett! Denne arten heter Nicotiana sylvestris vitenskapelig, narcistobak på dansk og narcisstobak på svensk. Navnet er etter planteslekta Narcissus, som har påskelilje N. pseudonarcissus og pinselilje N. poëticus som de mest kjente artene. Men siden vi er i Norge, så har vi Artsdatabanken og forholde oss til. Altså det er dem, som styrer med norske navn på alle organismer med dette. Andre såkalte norske navn er og forblir tullenavn. Det norske navnet på Nicotiana sylvestris er enkelt og greit skogtobakk. Dette kommer av at det siste vitenskapelige navnet er et adjektiv, og betyr noe med skog. Altså hvis en organisme har "sylvestris" (hankjønn og hunnkjønn), "sylvatica" (hunnkjønn), "sylvaticus" (hankjønn) og "sylvaticum" (intetkjønn) så har arten ganske enkelt noe med skog å gjøre. Så det norske navnet er så og si en direkte oversettelse av det vitenskapelige.

Men jeg advarer rett ut! Disse artene er ganske giftige. Altså det er ikke noe en bør ta lett på. Slik hjemmedyrket tobakk blir gjerne mye sterkere enn den du kjøper. En jeg snakket med, som røyket Petterrøes rød mix (?) iallfall sterk tobakk (rød pakke). Denne figuren prøvde noen gamle tobakkblader, som hang under en låve fra krigens dager. Han gikk så og si i knestående ganske fort. Planta og deler av den kan altså gi ganske alvorlige forgiftninger. Der røyking er mest sannsynlig den sikreste måten å innta den på. Spising ender kanskje med begravelse. Her er det en liste, så en kan sammenligne farlighetsgrad.

Mens vi er inne på dette med navn og Artsdatabanken. Det ser ut til, at mange her på forumet har problemer med å skjønne at mange av disse plantene har offisielle norske navn. Det samme med gruppenavn innen organismer. Altså Nicotinana (tobakkslekta) er i familien Solanaceae. Den heter på norsk søtvierfamilien og ikke nattskyggefamilien. Selv om det ikke er rotet med dette i denne tråden.

En annen litt morsom sak, er historien bak slektsnavnet Narcissus. Historien om dette kan leses her.
Ellers så inneholder de i slekta Narcissus også noen leie gifter. Noen av disse giftstoffene er allergifremkallende. Dette ses oftest ikke hos noen, men noen få planter i hagen. Men hos professjonelle dyrkere og andre som behandler disse ofte, så ser en ofte sår på fingertuppene. Noen ganger kan også neglen falle av, på grunn av irritasjon.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Her har den forhåpentligvis godt "Tilfreds Håkjerring" rett! Denne arten heter Nicotiana sylvestris vitenskapelig, narcistobak på dansk og narcisstobak på svensk. Navnet er etter planteslekta Narcissus, som har påskelilje N. pseudonarcissus og pinselilje N. poëticus som de mest kjente artene. Men siden vi er i Norge, så har vi Artsdatabanken og forholde oss til. Altså det er dem, som styrer med norske navn på alle organismer med dette. Andre såkalte norske navn er og forblir tullenavn. Det norske navnet på Nicotiana sylvestris er enkelt og greit skogtobakk. Dette kommer av at det siste vitenskapelige navnet er et adjektiv, og betyr noe med skog. Altså hvis en organisme har "sylvestris" (hankjønn og hunnkjønn), "sylvatica" (hunnkjønn), "sylvaticus" (hankjønn) og "sylvaticum" (intetkjønn) så har arten ganske enkelt noe med skog å gjøre. Så det norske navnet er så og si en direkte oversettelse av det vitenskapelige.

Men jeg advarer rett ut! Disse artene er ganske giftige. Altså det er ikke noe en bør ta lett på. Slik hjemmedyrket tobakk blir gjerne mye sterkere enn den du kjøper. En jeg snakket med, som røyket Petterrøes rød mix (?) iallfall sterk tobakk (rød pakke). Denne figuren prøvde noen gamle tobakkblader, som hang under en låve fra krigens dager. Han gikk så og si i knestående ganske fort. Planta og deler av den kan altså gi ganske alvorlige forgiftninger. Der røyking er mest sannsynlig den sikreste måten å innta den på. Spising ender kanskje med begravelse. Her er det en liste, så en kan sammenligne farlighetsgrad.

Mens vi er inne på dette med navn og Artsdatabanken. Det ser ut til, at mange her på forumet har problemer med å skjønne at mange av disse plantene har offisielle norske navn. Det samme med gruppenavn innen organismer. Altså Nicotinana (tobakkslekta) er i familien Solanaceae. Den heter på norsk søtvierfamilien og ikke nattskyggefamilien. Selv om det ikke er rotet med dette i denne tråden.

En annen litt morsom sak, er historien bak slektsnavnet Narcissus. Historien om dette kan leses her.
Ellers så inneholder de i slekta Narcissus også noen leie gifter. Noen av disse giftstoffene er allergifremkallende. Dette ses oftest ikke hos noen, men noen få planter i hagen. Men hos professjonelle dyrkere og andre som behandler disse ofte, så ser en ofte sår på fingertuppene. Noen ganger kan også neglen falle av, på grunn av irritasjon.
Vis hele sitatet...
ser ut som det meste av det jeg har tatt til meg av info også men ikke har giddi skrive om.. så siden du tok deg tiden så lett kp og setter pris på det.

de "giftene" narcissus og evt sylvestris har er jeg dog veldig int i om du har noe linker..?
alt taes imot med takk, men selvfølgelig mer int i vitenskapelig dokumenterte saker enn synsing osv da kunnskapen min ikke er høy nok på dette.
kan jo tross alt skade meg på måter jeg ikke kan forutsi her, noe jeg er klar over, men akk av den grunn er det meste av info relevant for meg akk nå, enten det er korrekt el ei.
Det står jo så og si bokstavelig i lenken til sammenligningslisten. Så er f.eks. PubChem en ypperlig kilde, når det gjelder info om diverse stoffer. Hvis den er mangelfull om giftighet o.s.v., så kan en google "ld50 #" der # = navnet på stoffet.

Mens giften i N. sylvestris er da i hovedsak nikotin (kanskje litt solanin++ der også).
Ellers så kan en også nevne, at Ca oxalates i lenken, er da kalsiumoksalat. Kalsiumoksalat er uløselig i vann, men krystallene i planter er ofte nålformede. Disse krystallene er buntet sammen i bunter, og er slik at de blir skutt ut når planta skades. Dette virker mere dramatisk enn det er. Dette er da på cellenivå og mindre (buntene er inne i celler). Men opplegget er, at disse nålene stikker hull på celler, så annen gift lettere kommer inn i cellene.

Ellers så har jeg lest ganske mye i disse bøkene. Intresserer emnet, så anbefaler jeg også disse. Men da er det kjekt å kunne planter via vitenskapelige navn.
- Wink, Michael og Wyk, Ben-Erik van: Mind-altering and poisonus plants of the world Timber Press inc. 2008 ISBN 978-0-88192-952-2

- Frohne, Dietrich og Pfänder, Hans Jürgen: Poisonous Plants A Handbook for Doctors, Pharmacists, Toxicologists, Biologists and Veterinarians Timber Press Inc. 2005 ISBN 0-88192-750-3

- Høeg, Ove Arbo, Christphersen, Anne Sofie Wyller, Faarlund, Torbjørn, Lauritzen, Eva Mæhre, Løkken, Sverre, Røssberg, Bjørn Olav, Salvesen, Per H. og Sævre, Rune: Våre medisinske planter. ISBN 82-7010-156-7 (denne boka er vanskelig å få tak i nå, men jeg har sett den noen ganger på finn.no).