Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2158
Jeg lurer på om vektere har lov til å holde igjen personer uten at noe kriminelt har skjedd?

Jeg har hatt en heller ubehagelig opplevelse da jeg forsøkte å klage på en vare/kundebehandling i en butikk. Det stod to voksne mannlige ansatte, der den ene ble mer og mer hissig. Han argumenterte både for og mot seg selv og var meget høylytt. Jeg stod der med min yngste sønn og følte det veldig ubehagelig og mannen ville ikke gi seg.

Jeg tok da frem kamera på mobilen. Det kom noen banneord og stygge kommentarer, og så gikk han endelig. Da jeg fikk betalt for varene mine og var på vei ut, ble jeg stoppet i døren av tre vakter som ba meg slette filmen. Jeg spurte om de var helt alvorlig og fikk ikke noe svar. Jeg tok frem mobilen og slettet filmen, men det ville de verken se eller høre på.

Lettere stresset ringte butikkkjeden og fikk snakke med regionssjefen og forklarte situasjonen. Han skulle ringe butikken med en gang å gi beskjed om at jeg måtte få gå. Da jeg prøvde å gå, hold de meg og barnevognen min fysisk fast og nektet meg å gå. Jeg følte meg virkelig som en kriminell og folk rundt begynte jo å se!

Den butikkansatte kom ut og sa jeg kunne bare gå, men dette ville vaktene ikke akseptere. Jeg ringte da politiet som sa at om jeg ikke fikk gå, måtte jeg ringe opp igjen. Jeg må presisere at jeg ikke var noe hissig eller aggressiv, men ganske sjokkert og fortvilet over at jeg ble holdt igjen på denne måten.

Da jeg ringte politiet noen minutter senere, hadde vekterne også ringt politiet og de var på vei. Jeg ble hold igjen i godt over en time med et lite barn. Jeg turde ikke si et ord til vaktene da de oppførte seg ganske truende og sto rundt meg. Da politiet kom, sa det at vekterne hadde sagt at jeg kanskje kunne ha truet den de to mennene i butikken, men det var visst ikke tilfelle! Så jeg kunne bare dra med en gang. Jeg spurte politiet om de hadde lov til å holde meg igjen slik, og de sa at vekterne hadde lov til det. Da jeg spurte om det var greit i over en time, virket de overrasket og ville ikke helt svare på det, da vekterne hadde ringt for bare 30 min siden.

Beklager kjempelangt innlegg, men er dette virkelig lov? Jeg føler meg virkelig ikke trygg lengre. Kan jeg anmelde dette?

Jeg tok kontakt med senteradministrasjonen som svarte med en gang på mail at dette var beklagelig, men at hun fikk en noe annen forklaring fra vekterne. Jeg vet at jeg har mitt på mitt rene og jeg regner med det er videoovervåkning ved inngangen som vil vise at jeg var helt rolig og stod å bysset på en baby mens de både tok i meg og stod foran meg. Filmen jeg slettet ble automatisk lastet opp på google med en gang, så den viser jo også en noe hissig mann som kutter meg ved hvert ord jeg prøver å si.
Vektere har ingen rettighter som du ikke har.
men en sivil arrest, eller "borgerarrest" er en arrestasjon som utføres av en sivil person. (en vekter er en sivil person)
Men når det er sagt er det mange som anser vektere som autoritære, det betyr som regel at folk forventer at en vekter skal ta stilling i en sak og folk forventer ofte at vekteren har svaret, noe han som regel ikke har.

Jeg husker alltid blikkene jeg fikk da jeg gikk ombord bussen (som en vanlig pendler på vei til jobb) med full vekter uniform, alle oppførte seg alltid og noen holdt som regel kviteringen/busskort fremme for meg.
Du kan tro folk ble forvirret.
Sist endret av Maea; 19. mars 2014 kl. 03:47.
Jeg vil anbefale deg å anmelde vekterselskapet for frihetsberøvelse, da du ei hadde gjort noe kriminelt.
En vekter er nogenlunde det samme som en privatperson, ergo, dem kan ikke pågripe deg med mindre du blir tatt på fersken i en kriminel handling som kan resultere til fengsel så og så lenge. En vekter kan ikke pågripe/holde igjen noen altså på dette grunnlaget som du har skrevet.

Ergo, her kunne du bare ha gått fra stedet.
Sist endret av TurboOlsen; 19. mars 2014 kl. 03:51.
Trådstarter
10 1
Takk for svar! Jeg prøver nok å anmelde det i morgen. Kan egentlig ikke helt forstå at dette kan skje...

Skulle gjerne gått, men jeg er ikke så stor av vekst og hadde en baby med meg og når de fysisk holder meg igjen, har jeg egentlig ikke noe valg.
Kjenn frustrasjon din i dette.. Gjør som TurboOlsen sier da. Ikke sikkert de får noe straff for dette eller reaksjoner, men det blir en ekkel tlf og brev de mottar!
jepp anmeld dem.. dem har absolutt ikke lov til å holde deg igjen hvis du ikke har gjort noe galt.. få legeattest på at dette var en traumatisk opplevelse for deg og kontakt advokat å hør om muligheter for erstatning.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
jepp anmeld dem.. dem har absolutt ikke lov til å holde deg igjen hvis du ikke har gjort noe galt.. få legeattest på at dette var en traumatisk opplevelse for deg og kontakt advokat å hør om muligheter for erstatning.
Vis hele sitatet...
Traumatisk opplevelse? Værste jeg har hørt i år. Gratulerer med plass på blokkeringslisten. For deg er vell å få en flue på armen en traumatisk opplevelse. Flytt til USA.
Sist endret av Crazy_Bitch; 19. mars 2014 kl. 11:22.
Hvordan bør man opptre om man blir forulempet av en vekter og ønsker at vedkommende skal få svi?
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Traumatisk opplevelse? Værste jeg har hørt i år. Gratulerer med plass på blokkeringslisten. For deg er vell å få en flue på armen en traumatisk opplevelse. Flytt til USA.
Vis hele sitatet...
Hvem gjorde deg til konge over hva som er og ikke er traumatisk? En person med overgrep tidligere i livet kan helt fint oppleve det å bli holdt igjen med makt som svært skremmende.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvem gjorde deg til konge over hva som er og ikke er traumatisk? En person med overgrep tidligere i livet kan helt fint oppleve det å bli holdt igjen med makt som svært skremmende.
Vis hele sitatet...
Yeahyeah, en person med PTSD kan finne en lastebil skremmende. Å bli holdt igjen 1 time for ingenting er krenkende, men man skal være bra skjør hvis man blir traumatisert av det.

Tror det er liten vits i å anmelde dette, men for all del.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvordan bør man opptre om man blir forulempet av en vekter og ønsker at vedkommende skal få svi?
Vis hele sitatet...
Voldelig.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 19. mars 2014 kl. 17:01.
Trådstarter
10 1
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Yeahyeah, en person med PTSD kan finne en lastebil skremmende. Å bli holdt igjen 1 time for ingenting er krenkende, men man skal være bra skjør hvis man blir traumatisert av det.

Tror det er liten vits i å anmelde dette, men for all del.



Voldelig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det liten vits å anmelde det?
Anmelder du det kommer det i statistikken og i mitt hode er det en fin ting. Om det er traumatisk eller ikke er opptil individet og finne ut, men i rettens øyne er dette mer en forseelse enn ett overtramp av den karakter. Vi kan diskutere i all evighet over våre forskjellige meninger innad oss på nFF, men det du ble utsatt for har ikke en simpel vekter på et kjøpesenter lov å gjøre. Slår du ned en person derimot eller springer fra Vinmonopolet med en flaske hvitvin du ikke har betalt for kan hvermansen sivilarreste deg pga nettopp det var ulovlig, og vektere er rett og slett vanlige folk med kurs på lik linje som oss andre i to sko. Vekter er et fint navn for ordenspersoner som er satt til og nettopp holde orden og roe evt gemytter på kjøpesentre og konserter f eks.
Hvis jeg ble holdt tilbake i en time mot min vilje på et kjøpesenter uten å ha gjort noe galt så hadde det ihvertfall vanket politianmeldelse, telefon til media og et passende økonomisk krav på å få dekket tap og merutgifter som følge av trakaseringen.