Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4159
Kom inn på dykkelinja på folkehøyskole, der trenger du da lege attest om at du er i stand til å dykke.

Skjema: http://risoy.fhs.no/wp-content/uploa.../medicalno.pdf

Ett av punktene er:
_Misbruk av legemidler, narkotika eller alkohol i løpet av de siste 5 år?


Kommer de til å ta pisseprøver eller er det ett simpelt nei/ja så ferdig?
Det er egenerklæringen, den fyller du ut selv. Legen skal følge denne sjekklisten.

Det er en urinprøve ja, men de sjekker for sukker, protein og blod.
Du er sikker på at de sjekker etter bare sukker, protein og blod?

Skal begynne der i august og regner med at alt er ute uansett.
Jeg tok samme sjekken for noen år siden, jeg tok med den sjekklisten jeg linket til og ba legen gå igjennom den. Så signerte han både den listen og PADI-skjemaet du linket til. Det står ingenting om narkotika på den listen.

Jeg gikk til fastlegen min, ikke en dykkelege. Men det spiller nok ingen rolle, det er bare en vanlig helsesjekk.
Så jeg skal bare printe ut den lista jeg linka til og arket du linket til? Så gå til min fastlege og gå igjennom alt med hun?

Ett av punktene på det skjemaet jeg linket til er jo:
_Misbruk av legemidler, narkotika eller alkohol i løpet av de siste 5 år?
Hvis jeg sier nei der, sjekker de med pisseprøve?
Hva er det Spirometri går ut på? :s
Sist endret av VitoScaletta; 12. mars 2014 kl. 17:26.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hva er det Spirometri går ut på? :s
Vis hele sitatet...
Spirometri
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du er kjempe kul må jeg si Spurte han som har hatt den testen så han kunne forklare hva det gikk ut på har søkt på google men sa ikke så veldig mye noe med lungene, men kanskje han kunne forklare testen.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
har søkt på google men sa ikke så veldig mye noe med lungene
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Wikipedia har skrevet mye om det. Hvis det ikke er nok, er den engelske varianten enda mer utfyllende.
Har tatt legesjekk ihht. dykking før. Kan bekrefte at de ikke så etter ulovlige stoffer. Dette var ikke gjennom FHS så vet ikke helt om det er det samme.
Alle skjemaene om dykking er via fastlegen så tror ikke det skal være noe problem, og er det ulovlige stoffer sjekk i August så er nok jeg 100% clean.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Så jeg skal bare printe ut den lista jeg linka til og arket du linket til? Så gå til min fastlege og gå igjennom alt med hun?
Vis hele sitatet...
Jepp, det gjorde jeg. Husker ikke hvor lang tid det tok, 45 min kanskje.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Ett av punktene på det skjemaet jeg linket til er jo:
_Misbruk av legemidler, narkotika eller alkohol i løpet av de siste 5 år?
Hvis jeg sier nei der, sjekker de med pisseprøve?
Vis hele sitatet...
Det er på egenmeldingsskjemaet, legen har ikke noe med det å gjøre. Dette er ikke militæret eller noe, legen tester ikke for drugs når du kommer for noe helt annet. Egenmeldingsskjemaet er for at for at instruktøren ikke står ansvarlig hvis det skulle skje noe.

Hva er det Spirometri går ut på? :s
Måle lungekapasitet, du blåser alt du har i et rør et par ganger.
Tusen takk for informasjonen Jeg skal ta kontakt med min fastlege så fort som mulig Tror dette skal gå bra, har litt ekstra fett på kroppen men tror ikke dette skal gjøre noe, greier fint å holde pusten i 1 min uten noe problem og alle "kravene" ser jeg ut til å oppfylle.
Du skal ikke holde pusten når du dykker ikke alle fastleger er like villige til å skrive under på det arket. Få han til å lese veiledningen også skal legen bare krysse av og skrive under, så lenge du ikke har problemer med ryggen, hjerte, astma osv trenger du ikke ta noen tester.
Skal ikke løfte pekefingeren til deg men skal gi deg et råd.
Om du skal drive med dykking, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ikke ha noen form for rusmidler i kroppen. Og helst ikke innta noe, inkludert alkohol 3-4 dager i forveien.

Spesielt hvis du skal dykke dypt.

Følgene som kommer av trykkfallsyke vil du IKKE ha. De kan ikke helbredes.

Hilsen erfaren dypdykker
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Skal ikke løfte pekefingeren til deg men skal gi deg et råd.
Om du skal drive med dykking, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ikke ha noen form for rusmidler i kroppen. Og helst ikke innta noe, inkludert alkohol 3-4 dager i forveien.

Spesielt hvis du skal dykke dypt.

Følgene som kommer av trykkfallsyke vil du IKKE ha. De kan ikke helbredes.

Hilsen erfaren dypdykker
Vis hele sitatet...
Nei, driver ikke med sånt, jeg prøvde det.

og til han andre, hvis munnstykket detter ut etc skal du kunne greie å holde pusten inntil du finner munnstykket og får puttet det i munnen igjen.

http://i.gyazo.com/900ba9ec1991a6b7bc63f6f57b23d198.png
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Nei, driver ikke med sånt, jeg prøvde det.

og til han andre, hvis munnstykket detter ut etc skal du kunne greie å holde pusten inntil du finner munnstykket og får puttet det i munnen igjen.

http://i.gyazo.com/900ba9ec1991a6b7bc63f6f57b23d198.png
Vis hele sitatet...
Om munnstykket detter ut skal du for all del ikke holde pusten. Noe av det viktigste er å aldri holde pusten. Har selv sprekt ene lungen når jeg har dykket, anbefales ikke.
Kansje dumt spørsmål, men har ikke noe dykker erfaring, men hvorfor skal man ikke holde pusten, å eventuelt gjøre i steden?
Mennesker kan jo ikke puste under vann..
Sist endret av KjellFresh; 12. mars 2014 kl. 23:21. Grunn: nkljmkljjjojhgkjfghdfjkluytutiouygiyfghoøkj
Sitat av Riverhill Vis innlegg
Om munnstykket detter ut skal du for all del ikke holde pusten. Noe av det viktigste er å aldri holde pusten. Har selv sprekt ene lungen når jeg har dykket, anbefales ikke.
Vis hele sitatet...
Stemmer! kom på det nå.

På grunn av oksygen blandingen som du har pustet inn så skal du ikke holde pusten dog vet jeg ikke hva jeg skal gjøre hvis munnstykket detter ut, men det lærer jeg sikkert.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kansje dumt spørsmål, men har ikke noe dykker erfaring, men hvorfor skal man ikke holde pusten, å eventuelt gjøre i steden?
Mennesker kan jo ikke puste under vann..
Vis hele sitatet...
Om du ikke skal holde pusten og naturlig nok ikke kan puste inn, da er vell det eneste alternativet å puste ut? Det er jo ikke som om munnstykket synker til bunnen av havet. Om det er oksygen blandingen som er problemet (grunnen til at man ikke skal holde pusten), kan man puste ut. Om man mistet munnstykket i en utånding er det vell bare å finne munnstykket igjen å putte det i kjeften.
Ja men tenkte noe av det samme, men er jo ikke altid man har nok luft i lungene til å bare puste ut.
Men takker for svar hvertfall.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Om du ikke skal holde pusten og naturlig nok ikke kan puste inn, da er vell det eneste alternativet å puste ut? Det er jo ikke som om munnstykket synker til bunnen av havet. Om det er oksygen blandingen som er problemet (grunnen til at man ikke skal holde pusten), kan man puste ut. Om man mistet munnstykket i en utånding er det vell bare å finne munnstykket igjen å putte det i kjeften.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.
Grunnen til at man ikke skal holde pusten er for å unngå "Pulmonær Barotraume", altså en sprukket lunge. (tidligere sprengt lunge)
Det er ikke mye trykkforskjell som skal til for å forårsake dette, derfor skal du aldri holde pusten når du driver med apparatdykking.