Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 12187
Trådstarter
Jeg nevner olje pa grund av att man nevner invandring som grunden av ekonomisk nedgång i sverige men inte olje som grunden av ekonomisk oppgang i norge. Det var ikke "svenskerne" som sa nei, det var wallenberg som satte stopp før dealen. Det var heller inte ett erbjudande till "svenskerne" men till volvo. Dessutom var ikke erbjudandet så bra som det beskrivs.
http://www.affarsvarlden.se/tidninge...cle3408518.ece
Jeg er selv norsk og synes det er enklere å bli venn med utlendinger. Mange norsken er lukkede og kalde, så det kan ta lang tid å bli venn med dem.
Trådstarter
Jag tar det här på svenska. Det du berskriver om snåla partysvensker som snyltar på kollegor med pils och på skatten kan jag inte identifisera mig med. Dom finns säkert, men antar att det som regel rör sig om ungdommar 18-20 år som bor kollektivt och ser på sitt upphold i norge som tillfelligt 6 månader, och sparar till sina jorden runt resor innan man flyttar tillbaka till sverige för att studera och starta vuxenlivet. Själv är jag en god bit över 30, betalar liks mycket skatt som alls andra, köpt lägenhet, spenderar alla mina pengar i norge. Detsamma gäller alla svenskar jag känner i norge. Som sagt dom finns säkert, men borde inte göra så att det jag känner är en väldigt negativ holdning till svensker generelt. Nu ska jag erkänna att jag mest syftar till kommentarfält, och såklart inte representativt för befolkningen, men det är en indikator på att holdningarna är vanlig i samfunnet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tja, folk som spyr ut meningene sine på kommentarfelt kan ikke egentlig brukes som en god indikator på noe som helst. De har de sterkeste meningene og er ekstremt ivrige til å "dele" dem så mye som mulig, men utgjør, når alt kommer til alt, en veldig liten del av befolkningen.
Første regel; Ikke ta deg nær av kommentarfeltet på VG. Mer håpløse saker skal du lete lenge etter.

Man kan vel kanskje si at noen blir lei av partysvenskene som bor i bofellesskap og alle planlegger å backpacke i Asia. Sikkert en del som ikke liker at svenskene inntar utestedene o.l.

Selv jobber jeg med en svensk kollega. Legger til og med om på gebrokken svensk når vi først har tatt noen øl. Hyggelig med svenske karer, ihvertfall noen av dem. Slik er det uansett med alle mennesker. For eksempel kan jeg si at jeg ikke er særlig begeistret over Bergens dialekten. Det endrer seg fort da man møter gode personer med dialekten.

Alle samfunn, land og kjønn har idioter. Har man først opplevd noen idioter fra tja; for eksempel Sverige så får man fort fordommer.


Krydre personligheten din, gjør deg litt mer spennende og drit i hva andre mener.



https://www.youtube.com/watch?v=av1zC0QIO8Q


Lykke til videre!

heartslava.
Min erfaring med svensker er at dere er et "broderfolk". Man lager vitser om hverandre, og synes det er gøy å konkurrere i f.eks sport. Men i bunn og grunn så regner vi dere som familie. Skulle det bli katastrofe i Sverige - så ville Norge garantert ha troppet opp (og jeg regner med omvendt også).
Opplever at de fleste svensker også har et positivt forhold til Norge og nordmenn.

Svensker er ca prikk like nordmenn. Foruten mere poetisk språk (svensk er vakkert) og litt mere sexy jenter. Personlig har jeg møtt mange reflekterte svensker som er åpne for politiske og filosfiske samtaler - kanskje mere nn den jevne nordmann (dette kan være tilfeldig - men jeg tror Sverige har en noe mere intellektuell kultur enn det Norge har.)

Jeg har hørt av enkelte som har backpacet til Europa at dem opplevde svensker som enda mere ordentelige, pertentelige og nærmest "tyske" i mentaliteten - og at nordmenn er litt mere crazy, litt mere avslappet, om man skal sammenligne. Dette er subtile forskjeller - men noe jeg kan si meg litt enig i etter å ha vært litt i Sverige. Dansken er forøvrig min egen personlige favoritt hva angår skandinaviske folkeslag.

Det er synd om du har intrykk av at nordmenn flest har noe imot svensker. Dette kan jeg berolige deg med at ikke er fakta. De fleste nordmenn liker svensker. Men du har sikkert rett i at nordmenn er vanskelige å komme i kontakt med. Dette tror jeg også varierer litt etter hvor i Norge du bor.