Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1575
Hei, jeg har lenge lurt på hvorfor etablering av bedrifter må være så vanskelig. Det ligger lite informasjon ute om hvordan enkeltpersoner med gode ideer skal gå fremover for å starte opp sin egen virksomhet. Dersom Norge trenger gründere hvorfor gjøres det ingenting med dette?

Jeg har sett på prosessen nå ettersom jeg er i situasjonen der jeg ønsker å opprette et enkeltpersonforetak. Er det noe som kan gi meg en god oversiktlig gjennomgang over hvordan registreringen gjøres?
Fordi vi har hatt en regjeringen som har sett ned på gründere, og ikke gitt dem den enkleste etableringsfasen. Jeg håper virkelig den nye regjeringen tar gründere på alvor og gjør det lettere for dem å etablere seg. Det er en grunn til at de fleste rikinger flytter ut og at ingen av de store bedriftene etablerer seg i Norge.

Det siste spørsmålet ditt får noen andre svare på. Der er jeg litt uviten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Jeg har sett på prosessen nå ettersom jeg er i situasjonen der jeg ønsker å opprette et enkeltpersonforetak. Er det noe som kan gi meg en god oversiktlig gjennomgang over hvordan registreringen gjøres?
Vis hele sitatet...
Kva i prosessen er det du ikkje forstår? Då eg gjorde det var det gjort på ein halvtime i brreg sitt altinn-system, og prosessen var oversiktleg, og med gode hjelpetekstar om kva som skulle fyllast inn. Om du google 'opprette enkeltpersonsforetak' får du rimeleg mange treff.

Sitat av kaan921 Vis innlegg
Fordi vi har hatt en regjeringen som har sett ned på gründere, og ikke gitt dem den enkleste etableringsfasen.
Vis hele sitatet...
Har du i heile teke peiling på kor enkelt det faktisk er, eller synser du villt og tilfeldig? Om ein ikkje makter å opprette enkeltpersonsforetaket i altinn bør ein truleg ikkje ha noko som helst med det å drive ei bedrift å gjere, ettersom ein neppe vil vere i stand til å forhalde seg til krav og regelverk - som forøvrig også er rimelig enkelt å forstå.
Sist endret av vidarlo; 23. februar 2014 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
som slashdot sier, det er griseenkelt på altinn.no. tok meg 20 minutter.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
som slashdot sier, det er griseenkelt på altinn.no. tok meg 20 minutter.
Vis hele sitatet...
Det er greit at det er enkelt å registrere et ENK, men det å drive et er noe helt annet.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Det er greit at det er enkelt å registrere et ENK, men det å drive et er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
og han spør om hjelp til registrering
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du i heile teke peiling på kor enkelt det faktisk er, eller synser du villt og tilfeldig? Om ein ikkje makter å opprette enkeltpersonsforetaket i altinn bør ein truleg ikkje ha noko som helst med det å drive ei bedrift å gjere, ettersom ein neppe vil vere i stand til å forhalde seg til krav og regelverk - som forøvrig også er rimelig enkelt å forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke på det å starte et enkeltmannsforetak, det er rimelig enkelt og det håper jeg du forstod at jeg ikke snakket om. Det å drive bedrift i Norge er noe av det vanskeligste en kan gjøre. Det er dyrt, altfor høye avgifter og alle de høye kravene staten stiller til bedriftene er rimelig kjipe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kaan921 Vis innlegg
Det er dyrt, altfor høye avgifter og alle de høye kravene staten stiller til bedriftene er rimelig kjipe.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kva er det du sikter til? Du kjem med svært generelle påstander. Kva høge krav? At du må oppbevare bilag? At du må føre rekneskap? At du må halde MVA-pengar separat frå andre pengar? Det er ikkje spesielt unikt for Noreg; det er universelt for alle land. Kva avgifter er du sikter til?
Det jeg selv mener er at dersom jeg ønsker å kunne vise kunder legitimitet i en hobby virksomhet må jeg være registrert. Jeg ønsker å opprette et IT foretakene at jeg kan utføre jobber legitimt uten å jobbe svart. Prosessen er sikkert så lett som altinn, men når siden er nede blir det fort verre. For ikke å nevne alle kravene til dokumentasjon samt kontoer osv. Dette er mye jobb for noen som kun ønsker 3-4 hobbybøker året... legitime hobbybøker som ikke blir klassifisert som svart arbeid...
Sist endret av ingis95; 23. februar 2014 kl. 17:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det jeg selv mener er at dersom jeg ønsker å kunne vise kunder legitimitet i en hobby virksomhet må jeg være registrert. Jeg ønsker å opprette et IT foretakene at jeg kan utføre jobber legitimt uten å jobbe svart. Prosessen er sikkert så lett som altinn, men når siden er nede blir det fort verre. For ikke å nevne alle kravene til dokumentasjon samt kontoer osv. Dette er mye jobb for noen som kun ønsker 3-4 hobbybøker året... legitime hobbybøker som ikke blir klassifisert som svart arbeid...
Vis hele sitatet...
At altinn er ute av drift ei helg... vel, prøv igjen i morgon. Det er ein detalj.

Om du skal selgje arbeidskraft, så må du stortsett passe på å oppbevare bilag, dvs. fakturaer du har sendt ut, og eventuelle utgifter du har, og føre det inn i eit regneskap, og rapportere inn antatt inntekt til skattekontoret, slik at dei kan skrive ut skattefaktura til deg. Deretter må du settje av pengar til å betale skatt. Bikker du 50k må du tillegg fakturere MVA. Det er ingen som tvinger deg itl å ta i bruk full kontoplan e.l. for eit enkeltpersonsforetak. Og hobbybøker? Kva meiner du med det?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
At altinn er ute av drift ei helg... vel, prøv igjen i morgon. Det er ein detalj.

Om du skal selgje arbeidskraft, så må du stortsett passe på å oppbevare bilag, dvs. fakturaer du har sendt ut, og eventuelle utgifter du har, og føre det inn i eit regneskap, og rapportere inn antatt inntekt til skattekontoret, slik at dei kan skrive ut skattefaktura til deg. Deretter må du settje av pengar til å betale skatt. Bikker du 50k må du tillegg fakturere MVA. Det er ingen som tvinger deg itl å ta i bruk full kontoplan e.l. for eit enkeltpersonsforetak. Og hobbybøker? Kva meiner du med det?
Vis hele sitatet...
Sorry, tror autocorrect har tullet med meg... tenkte på hobbyjobber
Sist endret av ingis95; 15. mars 2014 kl. 13:21.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du vil ha mye info samlet i en bok så er denne absolutt ikke så dum.