Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 28602
Mange er ansatt i matbutikker. Det er enkelt, lange åpningstider og greit å kombinere med skole for å få en liten ekstra inntekt.

Det er mange matbutikker i de fleste områder, men hvor er det best å jobbe?

Dette er tråden for å profilere din butikk. Hvilke goder får dere (rabattkort osv.), UB-tillegg, tariff, massasje, butikkfester, arbeidsmiljø ++

Skriv gjerne litt hvorfor du jobber i din butikk og ikke valgte en annen, helst ikke skriv kun avstand.
Generellt sett må det jo være noe drit å sitte i kassen. Burde få deg jobb i ferskvare eller fruktavdelingen.
Som ansatt i Kiwi vil får du svært få goder, men en gratis pose i ny og ned skal du klare å få sneket til deg.

Til tross for det, er det etter hva jeg kan forstå et godt arbeidsmiljø i de aller fleste Kiwibutikker, de følger tarfiff - og man har krav på UB-tillegg dersom man jobber over 11.5 timer i uka. Det vil si, som medarbeider vil man tjene 119,50 + UB-tillegg. Og UB-tilleggene utgjør en hel del. F. eks tjener jeg rundt 12k i måneden, hvorav rundt 2-3.000 kun er UB-tillegg alene.

Massasje er det nok dårlig av, men julebord og butikkfester har vi hatt endel av (For butikkfester kreves det noen stiller opp med lokale; så det er vel relativt individuelt.)

Sånn ellers, så vil jeg annbefale deg å søke etter en jobb som låseansvarlig, evt. hvis butikken er litt større; ferskevare/fruktansvarlig. Da har du muligheten til å få en jobb som er mye mer konfertabel. Selv orket jeg ikke tanken på å sitte 8 timer daglig i kassa, så det passer meg utmerket. Samtidig som du får litt mer ansvar, og muligheten til å styre tempo o.l.

For min del er Kiwi en fin kjede å jobbe i, til tross for at det kan bli noe sent til tider mht. skole (15.30-23.30 vakter).
Sist endret av Restyle; 18. desember 2008 kl. 11:45.
Hei. Har jobbet i Kiwi, Meny og Coop Prix. Det jeg har lært å sette pris på i butikkjobber etterhvert er:

Muligheten til å være litt "fri". Å sitte i kassen hele dagen suger.
At det er noen andre der på samme alder. Arbeidsmiljø har -ALT- å si.
Muligheten for å ta litt egne avgjørelser. Rent rutinearbeid blir veldig fort kjedelig.
Ansvar.

Så, Kiwi var greit. En mellomstor og trivelig butikk. Tarifflønn. En del sosiale tilstelninger. Ingenting å klage på.

Meny var bedre. Litt høyere "standarer" på div. ting, virker mer seriøst å jobbe der. Den var en del større, så det var egne mennesker som jobbet i frukt, ferskvare, bakeri etc. IKKE bli kasserer i en sånn butikk. Da kommer du til å kjede ræva av deg. Få en stilling hvor du har muligheten til å gå litt rundt i butikken. Tarifflønn og godt sosialt miljø med mange ansatte.

Coop Prix var skikkelig ghetto. Heldigvis begynte jeg der samtidig med to kompiser, så det hjalp en god del. Fikk veldig mye ansvar, da sjefen gikk fra jobb hadde man selv ansvar for safer, penger, åpning/stenging av butikk osv. Det er et pluss. Ellers noe kjedelig. Det var en liten butikk.

Ut i fra mine egne erfaringer, og det jeg har hørt av andre butikkmedarbeidere, tror jeg jeg ville gått for Meny hvis jeg skulle hatt en ny slik jobb. En litt stor Menybutikk, hvor man ikke sitter i kassen. Det er sikkert midt i blinken.
Et godt generellt tips er ihvertfall å ikke jobbe i matbutikk på et senter. På sentre er det mye kidz, narkomane etc som bare loker rundt og stjeler, i tillegg til ekstremt mye kunder i rushtiden, juletid(mer enn i "frittstående" butikker etc.)
Miljøet har også sykt mye å si, og varierer fra butikk til butikk; personlig har jeg jævlig dårlig erfaring med meny for eksempel, så hvis jeg var deg ville jeg sjekka litt hvordan ting ser ut i butikken før du søker. Stikk innom og sjekk hvordan de ansatte er.. er de slitne og leie er det sannsynligvis fordi det er kjipt å jobbe der.
Har selv jobbet på joker opp igjennom årene, fra lagergutt til kassemann. Jobber alt fra 6-9 timer i uken, noe som fungerer perfekt ettersom at jeg er på mitt siste skoleår. Grunnen til at jeg jobber her er jo selvfølgelig for å tjene litt penger jeg kan bruke i fritiden, men også fordi moren min er sjef. Hun har opp igjennom årene hjelpet meg med forskjellige ting, ettersom at moren og faren min er skilte. Jeg føler at en god måte på å hjelpe henne litt tilbake er å ta over vakten hennes noen ganger slik at hun kan ha litt fritid selv.

Avstanden er litt lang for meg, men det er bare godt for helsa ettersom at jeg ofte går tur med hunden min ned til butikken. Butikken ligger i et lite lokal, hvor selve bygden ikke er så enorm stor. Det er ofte rolige dager her, noe som fører til at jeg kan henge her :P Men det er en fin plass å jobbe på må jeg si, folk her er snille og hyggelige å snakke med, selv om det ofte finnes småunger som klør litt i hendene.

Joker er en fin butikk, men problemet er at vi ikke får noe ekstra lønn for å jobbe sent, overtid eller på spesielle dager som akkurat i dag(søndagsåpent). Tjener 119 kr i timen noe som passer meg helt fint.
Finn deg en butikk hvor du har forskjellige arbeidsoppgaver. Dette er de fleste lavpris butikker, Rema, Kiwi, etc. (Ultra og Meny og lignende har ofte rene kasserere, og da gjør du ikke stort annet enn å sitte i kassen, og det er kjedelig i lengden.)

Jobber selv i en ganske stor Rema-butikk, og har hatt god variasjon i arbeidsoppgaver.

Lønn er stort sett likt overalt, følger tariff. Når det gjelder goder er det ikke mye å hente i matvarebutikker generelt. Men mye bra sosialt, og kule fester (på Rema hvertfall)

Jeg ville kanskje også unngått de minste butikkene.
Hvordan butikk er det da?
Jeg har bare jobbet i en matbutikk (Joker), men jeg tror ikke det er så stor forskjell på å jobbe i de forskjellige kjedene. Du har selvsagt butikker med ferskvaredisk og sånn så man kan få litt mer variasjon, men alt-i-alt tror jeg det blir ganske likt. Og så lenge de følger tariff så er jo lønna den samme også. Så jeg ville ganske enkelt valgt en butikk med kort vei til og som også har litt kunder (å ikke ha noe å gjøre er kanskje gøy i begynnelsen, men det blir fryktelig kjedelig etter en stund).
Vet dette blir litt OT, men jeg vil foreslå å tenke litt på bensinstasjon. Der har man i allefall varierte arbeidsoppgaver, og man lærer stadig nye ting.

Jeg trives i alle fall bedre på bensinstasjon, enn på matbutikk.
Jobb på REMA 1000.. uten tvil den beste lønna.
Jeg jobbet på rema seks måneder i fjor. Det startet med en rekke ubetalte møter på én til to timer, tilogmed etter kontrakten var skrevet under.
Greia med rema er at man ikke har designerte arbeidsoppgaver i de vanlige butikkene, men at man gjør det som trengs hver gang man har tid. Vi var aldri mer enn to på jobb i en relativt stor butikk, og det var et rent helvete på lørdager og rundt jul og andre ferier. En person sitter i kassa, den andre er på gulvet og gjør absolutt alt annet. Da har man gjerne to svære paller med frukt som skal plasseres ut, man må sørge for at det alltid er plass på pantebordet, man må holde kjøla gående, og hver gang det er mer enn tre personer i kø ringer det to ganger i bjella, og man må løpe til kassa. Jeg aner ikke om dette er vanlige remaforhold, men det var i hvert fall det sjefen min sa. Jeg var konstant stressa på tida og begynte å få angst for å gå på jobb. Det hele endte med at sjefen brøt sin egen/rema sin arbeidskontrakt på flere punkter og jeg sluttet på dagen. Jeg regner ikke med at dette er normalt, men det er i hvert fall min remaerfaring.

Jeg ville forøvrig foretrukket f.eks meny sitt system hvor man har egne ansvarsområder. Variert arbeid høres kanskje greit ut, men husk at det er variert arbeid i en butikk det er snakk om. Det er ikke sånn at det er kjempekult for de fleste å rullere frukt etter man har lagt brød i noen hyller, for så å rense pantebordet og mose litt papp på lageret.

Lønna er forresten ikke noe å ta med i vurderingen, da de fleste seriøse butikkjeder gir tarifflønn.
Sist endret av patches; 3. januar 2009 kl. 10:55.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg jobber på Ica! Der er det litt variert arbeid, men vi har bare åpent til kl 8 så det er ganske greie arbeidstider der. Vi har tariff lønn med tillegg ( men vet ikke hvor mye xD).
Jobben er helt grei, men virker herlig i forhold til min forrige jobb som var hos baker brun. ( for de som ikke har vært i Bergen så er det ett overpriset bakeri)
Der annen hver kunde klikket mongo pga prisene (76 kr for kylling baguette og 25 for kaffe), du måtte stå i 6 timer hver gang du jobbet og jeg hadde 76 kr i timen. Vi hadde ikke noe air condition så om sommeren var det godt over 35 grader der xD

Så ICA er egentlig topp det
Sist endret av kristiner; 5. februar 2009 kl. 23:01.
▼ ... flere år senere ... ▼
jeg skal møte opp på intervju for 10% stilling i kassa, men lurer på åssen det er i kassa? på en 10% stilling. veit dere hva salgs timelønn man kan få? Butikken er Meny
Sist endret av Pyromannn; 12. mars 2014 kl. 14:31.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
jeg skal møte opp på intervju for 10% stilling i kassa, men lurer på åssen det er i kassa? på en 10% stilling. veit dere hva salgs timelønn man kan få? Butikken er Meny
Vis hele sitatet...
Kassa er helt greit, hvertfall når det er snakk om å jobbe så lite. 10% tilsvarer under 4 timer i uka. Relativt chill og det er en jobb du kan kjøre på autopilot, så når du får PLU-kodene inn i fingrene så kan du la hodet ditt være i Ayia Napa mens du sitter og bipper varene gjennom scanneren. On the downside så er det altså lite utfordrende, og kan bli kjedelig i lengden, men med 4 timer i uka bør du klare deg ganske bra.

Her er fjorårets lønnssatser, gitt at arbeidsplassen din har tariffavtale med Handel og Kontor.
takk for hjelpen stillingen er 10% skiftarbeid jobb annenhver helg, så blir det 8 timer annenhver helg?
Sist endret av Pyromannn; 12. mars 2014 kl. 14:48.
Selv har jeg en deltidsjobb for en bemanninsgfirma. fungerer slik at jeg blir ringt opp/ sms og blir spurt om å jobbe da og da. Får 1-2 vakter hver uke, 4-8 timer. I tider hvor jeg har mer fri kan jeg jobbe opp til 4 vakter per uke.
Om vakta jeg blir spurt om ikke passer, kan jeg enkelt si nei Funker veldig bra for meg. Ulempen er at du burde ha bil tilgjengelig. For det meste kassearbeid, men syns det er helt greit å sitte i kassa.. Blir mer sliten av å lempe varer/frukt på en 8 timers dag enn å bare sitte i kassa.
Blir lite med tillegg og ekstra goder i en slik jobb, men kan jo hende det er smaksprøver eller kake for de ansatte på lunchrommet. Jobber du med frukta får du også spise gratis frukt som uansett skal kastes.. kan være eks. nydelige bringebær som har ligget i en boks hvor 1 av bæra ser uggen ut
Litt variert er det også. Arbeider kun for coop, men da alle mulige cooper i området jeg bor. Bygg, OBS, extra, mega osv. Har best erfaring med bygg.
Anbefales for studenter!
Sist endret av fotonewbie; 12. mars 2014 kl. 15:35.
Jobba på Rimi en sommer. Likte jobben ganske mye faktisk, men mulig det var fordi jeg kjente 50% av folka der fra før? Hadde miljøet vært dritt så tipper jeg jobben hadde vært dritt den å..

Sitte i kassa er helt greit så lenge det er max 2-4 timer per økt. Likte vel egentlig mest å jobbe på lageret, bare chille der å stable varer

Tjente vel 146 kr timer om jeg ikke husker feil, så var det noe tillegg på lørdager og tillegg etter kl 1800(?)

+ at på rimi så slipper du å se ut som en idiot, tenker da på uniformen noen butikkesjeder har, som kiwi sin
Skaff deg en deltidsstilling på din lokale bingo. Ja, seriøst, bingo. Arbeidsstillingen er helt fantastisk for en student. Veldig lite jobb til en helt grei lønn. Oppgaven er primært å gå rundt og selge bonger/overvåke bingospillet. Opplesingen av tall er automatisk, så det trenger man heller ikke å tenke på.

De aller fleste bingohaller i Norge kjøres via en "link", dvs. at 4 bingohaller spiller bingo sammen. Dersom din link har bingo, stopper du spillet og sjekker bongnummeret. Thats it.
Ferskvaredisken jeg jobbet i hadde ihvertfall latterlig bra lønn. Var 17-18år da jeg jobbet der og hadde så mange tillegg på lørdager at jeg rundet 190kr/time i gjennomsnitt. Jobbet 8timer hver lørdag, ganske chill som 17åring å dra inn 1500,- på en dag med jobb. I tillegg var det temmelig relax arbeid, man sliter seg ikke ut på å steke kylling og dele opp et par stykker biff.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
+ at på rimi så slipper du å se ut som en idiot, tenker da på uniformen noen butikkesjeder har, som kiwi sin
Vis hele sitatet...
Må man ikke bruke "uniform" på Rimi også da? Det gjør de i hvert fall i mitt distrikt.

F.eks denne:
http://i1.ytimg.com/vi/H59pntYzSLs/maxresdefault.jpg
kjedelig streiting
Kan jo legge til en ting som har en del å si når en jobber mye kveld og deltid er UB-tillegget. Det slår først inn når man har jobba minst 48-50 timer i mnd, og da teller det for alle timene. Så månedslønna kan fort hoppe 2000-3000 idet man bikker disse timene. Noe som gjør det litt surt om man ser på lønnslippen at man er en time under en mnd.

Ellers er ikke en butikkjobb det verste som finnes. Men må si at det er digg å ha en stilling som gjør at man ikke må sitte i kassa hele tiden.
Sitat av Jens_Sivsen Vis innlegg
Vet dette blir litt OT, men jeg vil foreslå å tenke litt på bensinstasjon. Der har man i allefall varierte arbeidsoppgaver, og man lærer stadig nye ting.

Jeg trives i alle fall bedre på bensinstasjon, enn på matbutikk.
Vis hele sitatet...
Det er jo drepende kjedelig! Jeg jobber 2-3 dager i uka ved siden av studiet, og jeg vurderer å drikke bensin hver eneste kveldsvakt.