Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5906
Jeg og en venninne tenker å flytte ut dagen jeg blir 18 (da er venninnen min fortsatt 17), men jeg lurer på om noen har noen erfaring om hvor mye man kan få i bostøtte og hvordan vi går fram med å få "særskilt grunnlang" til grunnstipend.
Jeg lurer også på hvordan jeg kan ordne med dette (bostøtte, leiekontrakt osv.) før jeg har selve leiligheten og i det hele tatt er 18 år.

Takk for svar
Vel, jeg tror dere burde vente litt, hvis ingen av dere har stabil økonomi, så tror jeg det kan bli litt vanskelig. Det er så utrolig mye utgifter utenom det man tror, det fikk i alle fall jeg innsett. Og bostøtte er vel ikke mer enn 2-3.000, eller er jeg helt på viddene nå?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vel, jeg tror dere burde vente litt, hvis ingen av dere har stabil økonomi, så tror jeg det kan bli litt vanskelig. Det er så utrolig mye utgifter utenom det man tror, det fikk i alle fall jeg innsett. Og bostøtte er vel ikke mer enn 2-3.000, eller er jeg helt på viddene nå?
Vis hele sitatet...
Fullt sosial støtte er 6860 kr! Du er ikke på bærtur.

Det blir dyrt. Det er mye bedre å være hjemme og spare penger også ta opp lån og kjøpe hus. Har du planer om å studere videre, er det ikke så ille å bo hjemme.

En leilighet koster mellom 13000 - 20000 kroner og leie.

Bare for å ta et eksempel!
http://www.finn.no/finn/realestate/l...ckthrough=true

Selve leien på den leiligheten er 12000 kroner i måneden. Også må dere betale strømregningen selv så regningen kommer til å havne på ca 14000 kroner. Hvis du har sett nøye på annonsen så har leiligheten kun 1 soverom.

Før dere flytter ut! Anbefaler jeg at begge blir ferdig med videregående først. Også må begge skaffe seg en heltidsjobb. Det er godt å være selvstendig og flytte ut, men hvis dere tenker langsiktig. Så får dere ikke spart så mye penger for å ta opp et huslån siden alle pengene deres går til husregning og mat.

Du har 2 valg.

1. Flytte ut og bli selvstendig. Det negative her er at dere kommer til å få problemer med å kjøpe hus senere i livet siden dere ikke får spart så mye penger.

2. Bo hjemme og spare penger. Studere videre og flytte ut når man har fått seg en god utdanning.

Det er opp til dere å bestemme selv. Hvis dere virkelig er dritt lei foreldrene deres så skjønner jeg det godt. Jeg har gått lei av foreldrene mine også da jeg var på deres alder. Jeg flyttet ut i 2 år også måtte jeg flytte hjem igjen. Fant ut at det var bedre å bo hjemme og spare penger :-)! Jeg var 18 år da jeg flyttet ut. Flyttet hjem igjen når jeg fylte 20. Leide en hybel i Oslo for 7900 kroner i måneden. Spiste kun tunfisk på boks og havregryn. Jobbet fulltid på Rema 1000. Hadde ingen kjøleskap også :/
Sist endret av Gigolo; 13. februar 2014 kl. 23:37.
13000-20000 for en leilighet? I Oslo kanskje.
Selv har jeg en leilighet midt i Bysentrum, ikke Oslo vel og merke. 40m2, og det holder lenge for bare meg. Betaler 5800kr i mnd for leie, og har enda ikke vært over 1000kr i strømregning. Totalt sett gjennom 1mnd, bruker jeg en plass mellom 10 og 12k for boutgifter (Leie, strøm, nett, mat, tlf etc)

Skal sies at jeg suger til å tenke økonomisk, og handler ikke mat i større mengder. Kunne sikkert spart en del på å planlegge mat, men det gidder jeg ikke. Latskapen lenge leve!
Ikke alle bor i Oslo vettu!

On-topic: Har ingen erfaring med det originale spørsmålet i tråden, men jeg måtte bare påpeke at det ikke trenger å koste skjorta og buksa og det hvite ut av øyet for å faktisk leie. Husk forøvrig på at det er depositum på de fleste leiligheter, som normalt sett tilsvarer 3 måneder husleie, i tillegg til husleie for den måneden du/dere flytter inn.
Jeg bor I Oslo så alt er dyrt her. Bor du utenfor Oslo er leien mye billigere. Hvor bor trådstarter???
Sist endret av Gigolo; 14. februar 2014 kl. 09:31.
bo hjemme og spar opp penger.. statistisk sett kommer ikke forholdet til å vare uansett så tenk på deg selv.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
bo hjemme og spar opp penger.. statistisk sett kommer ikke forholdet til å vare uansett så tenk på deg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det kommer frem at de er ett "item", om ikke du mener det veldig generelt, som i at alles relasjoner kan kalles ett forhold, men om dette skulle være tilfelle blir jo dette dystopiske statistikksynet ditt ennå tristere.
Ganske føkkings deprimerende igrunn.
Sitat av Turelli Vis innlegg
alles relasjoner kan kalles ett forhold
Vis hele sitatet...
Ikke to, altså?
Trådstarter
7 0
vi er to jenter (som ikke er sammen) og vi bor i Oslo. Vi har begge fast inntekt, men dette rekker dessverre litt kort når det kommer til å leie leilighet.
Trådstarter
7 0
ja vi går på videregående
Har dere snakket med skolen og lånekassen om borteboerstipend? Er jo regler på dette, feks at du må bo minimum 4 mil unna foreldre. Men har kompiser som ikke bor så langt unna foreldrene som fikk ordnet med støtte fra lånekassen.

Jeg får selv 4,5k i borteboer + 1,5 i lån hver mnd.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Har dere snakket med skolen og lånekassen om borteboerstipend? Er jo regler på dette, feks at du må bo minimum 4 mil unna foreldre. Men har kompiser som ikke bor så langt unna foreldrene som fikk ordnet med støtte fra lånekassen.

Jeg får selv 4,5k i borteboer + 1,5 i lån hver mnd.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sånn det funker nå, nærmeste foresatt må bo mer enn 4 mil unna skolen for at du skal få borteboer stipend.
Hva du enn velger å gjøre, må du aldri ta lån når du ikke har fast inntekt til å betale lånet.
Jeg flytta for meg selv da jeg var 15 år gammel, og hadde omlag 20 000 i gjeld ved fylt 17 år.
Jeg råder deg til å holde deg hjemme så enn så lenge, så fremst du ikke har fått eller vet du vil få innvilget stipend nok til å betale husleie, strøm og internett uten hjelp hjemmefra. Det kan fort gå til helvete.
Trådstarter
7 0
Takk for svar, men ingen som vet hvordan man kan få innvilget særskilt grunnlag for grunnstipend?
Sitat av frispe Vis innlegg
Takk for svar, men ingen som vet hvordan man kan få innvilget særskilt grunnlag for grunnstipend?
Vis hele sitatet...
Hva er det særskilte grunnlaget du ønsker stipend for?
Personlig fikk jeg stipend av lånekassen på særskilt grunnlag - for min del var det en veldig rasfarlig vei til skolen.
Men jeg rekner ikke med det er issuet her. Det beste er nok bare å søke - legg det frem på en troverdig måte.

Det rekker nok ikke med "Hei, jeg har det ikke bra hjemme". Her må alt dokumenteres og bevises - så om du er lei foreldrene dine, og vil flytte av den grunn så tror jeg det blir litt slappt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg flyttet hjemmefra og klarte meg 100% selv, så det er mulig, men ganske tøft.

Bodde med 7 venninner, så vi hadde ganske lav husleie. Du kan søke borteboerstipend og grunnstipend. Legg opp et budsjett på alle utgifter som f.eks. busskort. Dere må nok regne med å leve på ganske minimum og måtte si nei til det meste av kino, byn, nye klær etc.

Du kan søke sosialstøtte og bostøtte når du er 18år, altså kan ikke venninnen din søke. Disse har også egne maks satser for husleie, og den er ofte lavere enn hva dere faktisk betaler.

Dere må også regne med å jobbe i ferier og da fordele denne inntekten utover året. Det var slik jeg fikk det til å gå rundt.
Et viktig poeng å tenke på er at man i utgangspunktet ikke får støtte av NAV/Husbanken hvis du går på skole / studerer. Ergo er det i utgangspunktet kun stipend + ev. jobbing du/dere har å leve av.
Du får sosialhjelp om du går på slutten av vanlig vgs. Men spørs om de får med jobb og stipend.
Får man sosialhjelp av NAV, så får man ingenting (stipend) av lånekassa.

Borteboerstipend er mer en nok til å leve på om man bor to sammen (men ikke mye mer). Men som noen har nevnt tidligere, så må du enten opprinnelig bo (der du bor nå) fire mil eller mer fra skolen, eller ha en samlet reisetid på tre timer (halvannen time hver vei) for å kunne få stipendet.
Du kan lese mer her:
http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipe...-fa/Bor-borte/