Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 751
Lukter skinke som har vært 3-12 timer i romtemperatur vondt, eller kan den lukte helt normalt selv om den er så dårlig at man blir matforgiftet?
Stor forskjell på 3 og 12 timer...Men begge deler kan nok gå bra, det spørs på andre faktorer som forurensing av kjøttet før det ble lagt der (har du tatt på det), om det er tildekket på noe vis osv.

Men jeg vil tro at det skal gå bra å spise det, om det ikke lukter vondt. For at det skal være en såpass utviklet bakteriekultur på kjøttet at det gir matforgiftning, skal man også kunne lukte det.
Skinken har ligget forseglet i pakningen sin, glemte å legge inn noen matvarer i går. Er nok rundt 12 timer i romtemperatur. Ser at en lege og ernæringsfysiolog påstår max 2 timer, men da pakningen åpnet.
4 timer i romtemperatur er en fin tommelfingerregel.

Alt under går bra. Alt over bør vurderes.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Skinken har ligget forseglet i pakningen sin, glemte å legge inn noen matvarer i går. Er nok rundt 12 timer i romtemperatur. Ser at en lege og ernæringsfysiolog påstår max 2 timer, men da pakningen åpnet.
Vis hele sitatet...
Ja, det har mye å si. Den skinka er kokt og så pakket i relativt sterile omgivelser for å forhindre bakterievekst. Med forseglet pakning, har ingen nye bakterier fått tilgang, men det kan likevel utvikler seg inni pakningen. Jeg vil faktisk tro det har gått bra, men det er ikke verre enn å åpne og lukte på den, lukter det vanlig nyåpna skinkepakke ser jeg ingen grunn til å tvile på at den er grei å spise.