Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1844
De fleste har sikkert hørt ordet, og de fleste vet sikkert betydningen, om ikke, så er det bare å ta et lite google søk.

Jeg selv har ikke vært så klar over, eller tenkt så mye på dette, men en ting jeg har merket er : den nye generasjonen snakker stadig om hvordan de skal eie egne bedrifter, bli uavhengig , og være fri.

Jeg har selv en liten fetter(20 år), som snakker med dette sammen med sine kompiser.

Jeg selv er 32 år, når jeg var liten var det eneste jeg hørte : ta deg en høy utdanning, du vil få det så mye bedre i livet, med god jobb!

Status for min del er at jeg har en god jobb, og jobber innenfor det jeg er utdannet, så jeg kan ikke klage. Men jeg ser mange som sliter ufattelig mye med å få seg en jobb med en bachelor(alt fra markedsføring, økonomi, ingeniør), men mange av dem jobber ikke innenfor det de har studert.

For et par uker siden var vi en god gjeng som spilte fotball, der traff jeg på nye folk. Han ene viste et bilde fra ifjor hvor han var overvektig, mens nå hadde han gått ned 25kg, og så veldig bra ut, og i veldig god form. Han forteller om teknikkene, og livsstilen han har endret, og skrøt og var veldig stolt etter og ha gått ned så mye i vekt, noe som er forståelig. Karen eier også egen bedrift, og har egne utviklere fra utlandet, og gjør det bra på den fronten også.

Det var en ting han sa den dagen som har virkelig satt seg fast i hodet mitt siden: "det er 2 ting vi ALDRI lærte på skolen, 1: ta vare på pengene, og behandle dem bra", og 2: hvordan ta vare på helsa di"

da svarte kompisen min(han som inviterte meg på fotball): "jeg tror det er noen øvrige krefter som styrer der oppe, det er en mening bak alt"

Fra den dagen har jeg gått veldig mye og tenkt på dette.

Kan dette være sant? Hva er f.eks. vitsen med å ta en bachelor nå til dags når mulighetene for å jobb(slik jeg ser det), ikke øker så særlig mer? Er det ikke da bedre å satse på å starte noe eget, i tidlig alder?

Jeg starter denne tråden for en god diskusjon, vær greie
Sist endret av kingkentyy; 7. oktober 2023 kl. 12:20.
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
De fleste har sikkert hørt ordet, og de fleste vet sikkert betydningen, om ikke, så er det bare å ta et lite google søk.

Jeg selv har ikke vært så klar over, eller tenkt så mye på dette, men en ting jeg har merket er : den nye generasjonen snakker stadig om hvordan de skal eie egne bedrifter, bli uavhengig , og være fri.

Jeg har selv en liten fetter(20 år), som snakker med dette sammen med sine kompiser.

Jeg selv er 32 år, når jeg var liten var det eneste jeg hørte : ta deg en høy utdanning, du vil få det så mye bedre i livet, med god jobb!

Status for min del er at jeg har en god jobb, og jobber innenfor det jeg er utdannet, så jeg kan ikke klage. Men jeg ser mange som sliter ufattelig mye med å få seg en jobb med en bachelor(alt fra markedsføring, økonomi, ingeniør), men mange av dem jobber ikke innenfor det de har studert.

For et par uker siden var vi en god gjeng som spilte fotball, der traff jeg på nye folk. Han ene viste et bilde fra ifjor hvor han var overvektig, mens nå hadde han gått ned 25kg, og så veldig bra ut, og i veldig god form. Han forteller om teknikkene, og livsstilen han har endret, og skrøt og var veldig stolt etter og ha gått ned så mye i vekt, noe som er forståelig. Karen eier også egen bedrift, og har egne utviklere fra utlandet, og gjør det bra på den fronten også.

Det var en ting han sa den dagen som har virkelig satt seg fast i hodet mitt siden: "det er 2 ting vi ALDRI lærte på skolen, 1: ta vare på pengene, og behandle dem bra", og 2: hvordan ta vare på helsa di"

da svarte kompisen min(han som inviterte meg på fotball): "jeg tror det er noen øvrige krefter som styrer der oppe, det er en mening bak alt"

Fra den dagen har jeg gått veldig mye og tenkt på dette.

Kan dette være sant? Hva er f.eks. vitsen med å ta en bachelor nå til dags når mulighetene for å jobb(slik jeg ser det), ikke øker så særlig mer? Er det ikke da bedre å satse på å starte noe eget, i tidlig alder?

Jeg starter denne tråden for en god diskusjon, vær greie
Vis hele sitatet...
Noen mennesker er risk takers. Andre liker forutsigbarheten til en fast inntekt. Fordi noen er smarte og heldige å kommer med en ide eller produkt på rett sted til rett tid er ikke så vanlig. Og starte opp en bedrift krever ofte blod svette og tårer, ikke veldig god inntjening i starten, det er langt i fra en 9-5 eller 7-4 jobb. Tror nok å droppe utdannelsen og ta det valget tidlig er veldig dumt. Kan heller følge planene til samfunnet hvis man føler man har funnet nøkkelen senere.

Better to have and not needing, rather than needing and not having )


Jeg NEKTER å bruke begrep som kommer fra Tate & CO og vil helst alle andre gjør det også forøvrig
2pac alive in serbia
Sitat av 420master Vis innlegg
Noen mennesker er risk takers. Andre liker forutsigbarheten til en fast inntekt. Fordi noen er smarte og heldige å kommer med en ide eller produkt på rett sted til rett tid er ikke så vanlig. Og starte opp en bedrift krever ofte blod svette og tårer, ikke veldig god inntjening i starten, det er langt i fra en 9-5 eller 7-4 jobb. Tror nok å droppe utdannelsen og ta det valget tidlig er veldig dumt. Kan heller følge planene til samfunnet hvis man føler man har funnet nøkkelen senere.

Better to have and not needing, rather than needing and not having )


Jeg NEKTER å bruke begrep som kommer fra Tate & CO og vil helst alle andre gjør det også forøvrig
Vis hele sitatet...
Enig med deg, og særlig dette med å bruke Tate begreper og terminologi. En del av dem liker jeg i seg selv, men jeg velger å ta total avstand fordi jeg ikke ønsker å feilsignalere for hvem man bør følge.
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
----
Det var en ting han sa den dagen som har virkelig satt seg fast i hodet mitt siden: "det er 2 ting vi ALDRI lærte på skolen, 1: ta vare på pengene, og behandle dem bra", og 2: hvordan ta vare på helsa di"

da svarte kompisen min(han som inviterte meg på fotball): "jeg tror det er noen øvrige krefter som styrer der oppe, det er en mening bak alt"

Fra den dagen har jeg gått veldig mye og tenkt på dette.

Kan dette være sant? Hva er f.eks. vitsen med å ta en bachelor nå til dags når mulighetene for å jobb(slik jeg ser det), ikke øker så særlig mer? Er det ikke da bedre å satse på å starte noe eget, i tidlig alder?

Jeg starter denne tråden for en god diskusjon, vær greie
Vis hele sitatet...
På ungdomsskolen får man jo kostråd som del av pensum. Og i gym lærer man hvordan man skal holde kroppen i form. Dette læres ut på alle landets ungdomsskoler og er del av læreplanen. Vi bor ikke i USA hvor man med forundring kan se ungdomsskoleelever hive i seg fries med ketchup som dagens lunsj. Gjerne med et glass cola på det.
At det er dyrere å spise sunt kanskje kan forklare situasjonen i USA.

På vei og bli sånn her å kanskje?

Ja-sikkert bedre å starte noe eget om man har en god forretningside istedet for Bachelor/annen utdanning. Men bør jo være en veldig god ide da.
2pac alive in serbia
De fleste som starter egen bedrift i tidlig alder mislykker o begynnelsen, men de som ikke gir opp ender ofte opp med å få til noe i slutten. Men det er snakk om et helvetes stress og usikker hvile i starten.

Personlig synes jeg at man bør kjøpe og EIE eget hjem FØR man begynner å tenke på å kjøre egen bedrift.

Men om man han har en sidehustle ved siden av en egen jobb som f.eks fikse plenklippere , kjøleskap, flippe gratismøbler på finn osv.... så er det veldig bra. Da lærer man en del ting på veien, spesielt dette med å handle og kommunisere med kunder, samt at man dyrker en lidenskap for opportunisme og entreprenørskap.

Men å prøve å drille seg selv til å fikse alt på egen hånd med en gang, kommer ikke til å fungere.


Man kan jo prøve å starte ved å dyrke jordbær i hagen eller et annet egnet sted, og selge dem frittstøende i en kurv med vipps nr og pris på en lapp langs en travel vei?

Personlig har jeg tjent 10k-15k ekstra i mnd ved å flippe retro stuff fra 80-tallet, noe som jeg allerede var interessert i fra før av. Jeg måtte stoppe når finn synes at jeg tjente for mye og prøvde å tvinge meg til å tegne en dyr bedriftsavtale. Da jeg var på AAP i den tiden pga alvorlige nerveskader, måtte jeg stoppe, da jeg ikke kunne jobbe som egensatt i eget firma samtidig som jeg var på AAP i en vanlig arbeidskontrakt... Hadde for mye å tape i mitt eget liv hvis økonomien ville gått til helvette.

Men neste gang telefonen går o stykker, lær hvordan dere fikser den istedenfor, så kan du plutselig fikse telefonen for venner og familie.

Hustle med det du er naturlig interessert i!

Lykke til alle metamatrixere som lever UTENFOR Andrew Tates matrix!

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
På ungdomsskolen får man jo kostråd som del av pensum. Og i gym lærer man hvordan man skal holde kroppen i form. Dette læres ut på alle landets ungdomsskoler og er del av læreplanen. Vi bor ikke i USA hvor man med forundring kan se ungdomsskoleelever hive i seg fries med ketchup som dagens lunsj. Gjerne med et glass cola på det.
At det er dyrere å spise sunt kanskje kan forklare situasjonen i USA.

På vei og bli sånn her å kanskje?

Ja-sikkert bedre å starte noe eget om man har en god forretningside istedet for Bachelor/annen utdanning. Men bør jo være en veldig god ide da.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det burde vært dratt ut til et eget fag som handlet om både økonomi, helse, livsplaner osv.


Personlig likte jeg ikke mat og helse faget fordi vi hadde en sur og bitter lærer der, som også gjorde at alt det ekstra nyttige som f.eks kosthold.

Det hadde vært syykt mye bedre om det var et kort fag som tok alt det der for seg f.eks i et halvår i 9. Klssse eller 10. klasse.
Sist endret av frilansloser; 7. oktober 2023 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Velkommen til kanten av kaninhullet
Nei, vi lever ikke i en matrix.

Det lønner seg å ta utdannelse. Man har jo ikke akkurat fordel ved å IKKE ta det.

Jeg lærte iallefall litt på skolen om helse og økonomi.

Tror jeg debunka det meste av det du skrev. Ellers er det kanskje på tide å bytte ut miljøet ditt, kanskje. Dunno.
Hadde jeg hatt tenåringer nå skulle jeg forsøkt å få de til å bli ungdomspolitikere, og motivert de til å jobbe hardt for å komme inn på stortinget. De kunne jo studert litt sånn for det sosiale om de ville, men de hadde jo ikke trengt fullføre noen grad. Så når de kom på stortinget skulle jeg sagt at bare gjør som de andre gjør, ta alle snarveier, betale så lite skatt som mulig og forsøk å sop til deg mest mulig fra fellesskapet så drar du inn flere hundretusen mer i året enn selv de med best utdanning fra kullet ditt. Skift adresse tidlig nok til at du kan bo gratis og ha gratis strøm som politiker og det vil gå deg godt i livet. Aldri dra den helt ut som de grådigste politikerne, bare passelig langt sånn at du alltid kan gjemme deg bak å si at det så vanskelig regelverk. Da trenger du verken hodepinen og stresset som følger det å drive egen bedrift, trenger ikke kjenne på presset med å få en skikkelig god utdanning eller kjempe for de beste jobbene etter endt utdanning. Som politiker har du solid og sikker lønn, bor gratis og kan investere alt det du ellers ville brukt i husleie og banklån for bolig inn i investeringer for fremtiden.

Og det beste av alt, når dagen kommer og du er lei av politikken eller ikke får nye år på stortinget så står bedriftene i kø for å ansette deg til svært god lønn tross at du mangler grad og ikke har spesielt god utdannelse. Kun fordi du kjenner politikere og systemet fra innside.

Bli politiker og lev livet i relativt grei hverdagsluksus, uten studielån og masse strev, stress og bo gratis på bra adresse midt i byen. Og avslutt med dessert-etappen i det private næringsliv til ennå bedre lønn og færre krav til gjøremål.
Sist endret av _abc_; 7. oktober 2023 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes det er nesten rart at du spør, JA VI GJØR DET. men opp til en hver å bryte seg ut av det jeg startet på ungdomsskolen.
Lol, prøver han menneskesmugler-kvinnesyn-trollet å appropriere The Matrix (1999)? Litt komisk at en som fremstår som verdens verste person henter begreper fra en av de beste "nyere" filmene, selv om det ikke akkurat er nytt, ref. redpill-incel opplegget.

OT: Ja, de fleste folk er sauer med begrenset grad av autonomi og virker storfornøyd med det så lenge de blir anerkjent av sine likemenn og får dyrke seg selv og sin familie. Skole er, blant annet, indoktrinering. Se på ressursfordelingen i verden, det har vært slik i tusener av år.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Lol, prøver han menneskesmugler-kvinnesyn-trollet å appropriereThe Matrix (1999)? Litt komisk at en som fremstår som verdens verste person henter begreper fra en av de beste "nyere" filmene, selv om det ikke akkurat er nytt, ref. redpill-incel opplegget.

OT: Ja, de fleste folk er sauer med begrenset grad av autonomi og virker storfornøyd med det så lenge de blir anerkjent av sine likemenn og får dyrke seg selv og sin familie. Skole er, blant annet, indoktrinering. Se på ressursfordelingen i verden, det har vært slik i tusener av år.
Vis hele sitatet...
Nei, han prøver nok ikke å appropriere noe om selve filmen annet enn det forkorta sammendraget; at hele verden vi lever i er programmert og det er noen utvalgte «vinnere»

Men problemet mitt med Tate, er at det et stort sett Instagram og TikTok som fremdeles viser han frem til verden. Så veldig mange i alderen 14 til 20 blir dernest indoktrinert med hans meninger og når han selv bruker veeldig vage begrep som Matrix attack (æsj)

Så må fantasien til mottakeren gjøre seg opp resten av bildet fordi merk mine ord; den aldersgruppen er like ubrukelig på google som en gjennomsnitts 90 åring hvis det ikke er snakk om å jukse på tentamen/eksamen

I USA så stemmer det nok en del bedre enn det gjør i Norge.
Vi har friheten til å gjøre omtrent hva faen vi vil, så nei. Vi har det friere og bedre enn noen gang.
Jeg jobbet med en videodokumentar med krabbefiske i øst-finnmark 2021, da Canada stengte krabbefisket. Prisene i Norge steg til hele 520 fucking kr per kilo for kongekrabbe! For å sette det i perspektiv, 3-6 timers arbeid kunne gi en fangst på 55k til 170 000 kroner pr levering. Dette var utrolig høye priser som ikke engang "Deadliest Catch" kan konkurrere med. Likevel gikk de på puben etter hver levering og sløste bort på rus og materialisme piss.

Poenget mitt er at uansett hvor en luksus mulighet kommer, vil de fleste bli fanget i sine vaner. De få som ikke gikk på puben var familiefolk og de som levde for fiske. Så, ja, jeg tror på "matrix", men fuck Andrew Tate.
Sist endret av justastonedhuman; 8. oktober 2023 kl. 03:50.
Sitat av 420master Vis innlegg
Nei, han prøver nok ikke å appropriere noe om selve filmen annet enn det forkorta sammendraget
Vis hele sitatet...
Det vil jeg absolutt si er å bruke filmen til å fremme idiotideologien hans på. En språklig snarvei til noe som allerede eksisterer i hukommelsen eller underbevisstheten til mange folk og dermed får unaturlig sterk tyngde. Glad jeg vokste opp med en god film som handlet om simulation theory og ikke dette ekle farsfigur-spyop-derivatet.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Vi har friheten til å gjøre omtrent hva faen vi vil, så nei. Vi har det friere og bedre enn noen gang.
Vis hele sitatet...
Sant! Ikke hør på andre folk! Bare hvis de vil deg godt, da er det okey. Ellers fuck’em all!
Yo Jeg responderer på OP innlegg. (men jeg leste faktisk det siste her nå) og plutselig kom jeg på en gammel tegneserie fra 60/70 tallet der historien er at: bare man forminsker ting nok, så blir det planeter og solsystem og full pupp. Et mikrokosmos lissom. (gammal klisje I know) Forskere har funni at det ikke er sånn, selv om avstanden sett i forhold til massen faktisk er lengre mellom et ion/atom ellerno til nærmeste ion/elektron er lenger enn til mars/whatev ellerno. Anyway.

Det du sa med at:
"jeg tror det er noen øvrige krefter som styrer der oppe, det er en mening bak alt"

Dette har jeg hørt så sykt mange ganger at jeg må skrive no om det:

Tull og tøys. Jeg tenker at folk (på en idiotisk teit måte) trenger lissom no gud og spøkelser å tro på. OK, du føler du vil tro sånt tull?, men hallo lissom. Vi lever i 2023 - kan vi ikke vite at gud/spøkelser/skjebne er fokkings piss som vi burde for lengst ha gått bort fra.

Ja også nei selfølgelig lever vi ikke i en matrix. Det er bare en gøy film.

https://helledussen.com/vg/
Lite tid de siste dagene, så først nå jeg får lest. Veldig mye enig med han som skrev: "Personlig synes jeg at man bør kjøpe og EIE eget hjem FØR man begynner å tenke på å kjøre egen bedrift"

Man bør ha en sikker formue et sted før man gambler, og ikke "gamle mer enn man har råd til å tape", er min mening.

Jeg ser det er mange her som relaterer matrix til Andrew tate, jeg kan nevne at mange av disse personene jeg har snakket med angående dette IKKE liker tate, kun noen få av dem.


Jeg selv ble motivert og oppfordret fra mine foreldre tidlig om å ta en utdannelse, noe jeg gjorde. Jeg selv gjorde dette og er glad for det, jeg har aldri startet noe for meg selv og ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det da jeg "ikke har det i meg".