Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2980
Hei..

Bare lurte på hvilken pc som egner seg best til bruk av FL Studio 12? Bærbar eller stasjonær? De fleste jeg spør sier stasjonær er best..

Noen som kan linke meg til en god pc for bruk av FL?..(skjønner at fl kan brukes vell på alle pcer..men kanskje det er noe jeg ikke vet som er viktig)

Trenger ikke være den dyreste men ikke den billigste heller!

Også beste høyttalere til ganske rimelig pris?

Har lyst på en trådløs høyttaler som jeg alltid bruker til fl som er ganske bra, og en veldig høy/bra høyttaler som jeg kan bruke en sjelden gang når jeg virkelig skal *dunke*

Og har noen her noen bra tips til å få beats til å gå *viral* eller få solgt beats til gode rappere/sangere.. Er snakk om Hip Hop,RnB og House beats..

Takker meget for svar
Så og si alle pcer kan brukes, jo mer cpu jo bedre.

Minimum specs for FL 12
2Ghz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64
32 or 64 Bit versions of Windows 10/8.0/8.1/7, Vista, XP (service pack 3)
1 Gb or more RAM recommended
2 Gb free disk space
Soundcard with DirectSound drivers.

Skal du lage musikk så ikke kjøp hvilken som helst høytaler, skaff deg studiohøytalere som er ment til musikkproduksjon.
Tips for å gå viral:

1. Øv, øv og øv
2. Øv enda mer.
3. Øvelse gjør fortsatt mester.
4. Fortsett slik.

Det skal veldig mye tid og arbeid til før du lager noe gode rappere eller sangere gidder å ta seg tid til å høre på.
Sett deg inn i musikkteori og lær grunnleggende.
Se tutorials på youtube, ikke bare ''how to make a hiphop song in fl'' feks.
Lager du noe bra så last det opp på soundcloud/youtube og etterhvert så kan du legge deg inn på spotify, itunes osv.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Så og si alle pcer kan brukes, jo mer cpu jo bedre.

Minimum specs for FL 12
2Ghz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64
32 or 64 Bit versions of Windows 10/8.0/8.1/7, Vista, XP (service pack 3)
1 Gb or more RAM recommended
2 Gb free disk space
Soundcard with DirectSound drivers.

Skal du lage musikk så ikke kjøp hvilken som helst høytaler, skaff deg studiohøytalere som er ment til musikkproduksjon.
Tips for å gå viral:

1. Øv, øv og øv
2. Øv enda mer.
3. Øvelse gjør fortsatt mester.
4. Fortsett slik.

Det skal veldig mye tid og arbeid til før du lager noe gode rappere eller sangere gidder å ta seg tid til å høre på.
Sett deg inn i musikkteori og lær grunnleggende.
Se tutorials på youtube, ikke bare ''how to make a hiphop song in fl'' feks.
Lager du noe bra så last det opp på soundcloud/youtube og etterhvert så kan du legge deg inn på spotify, itunes osv.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar!
Trådløse høyttalere og den type utstyr egner seg generelt sett ikke til musikkproduksjon. Som Slæsken sa bør du bruke monitorer ment for produksjon, som gir deg en veldig ren lyd. Dette fordi du helst ikke vil at høyttalerene dine skal for eksempel gjøre at det virker som om det er mer bass i låten din enn det egentlig er, da vil låten din høres elendig ut på andre høyttalere. Du bør også ha et audio interface for å koble høyttalerene til PCen din da lav latency er viktig for produksjon.

Om du går for monitorer er de ikke akkurat så portable, hvis stasjonær PC da er noe du kan tenke deg så får du mer ytelse for pengene der og det er stort sett enklere å jobbe i en DAW med en skikkelig skjerm og med mus og tastatur. Jeg bruker både stasjonær og bærbar, men har stort sett slutta å lage musikk på bærbar da det bare er tungvindt å holde på med. Det føles mye bedre å ha et 'hjemmestudio' der man har god plass rundt seg og man er komfortabel mens man jobber.

Hvis du helst skal ha en bærbar PC ville jeg gått for en med quad core CPU. Min har en dual core i5 prosessor og jeg har fått mye problem med hakking og lydproblemer i både FL Studio og Ableton, selv om spesifikasjonene er innenfor minstekravet. Om jeg ikke husker feil anbefaler også FL Studio utviklerene quad core.

Om du vil kunne ha et portabelt produksjonsoppsett hadde jeg heller lagt penger i gode hodetelefoner enn høyttalere. Aktive monitorer er alt for store til å enkelt ta med seg (spør du meg).

Og hvis målet ditt med produksjon fra begynnelsen er å tjene penger kommer du til å bli veldig fort demotivert. Det skal mye til for å være den som utmerker seg nok til å tjene noe som helst. De fleste tjener ikke engang småpenger, til og med folk som lager veldig bra musikk. De aller fleste gjør det som en hobby fordi det er gøy. Men jeg er helt enig med Slæsken, øvelse gjør mester.
Hadde selv en 8gb ram i5 laptop jeg brukte I starten, og det funket ganske bra inntil prosjektene ble for store. Og da snakker jeg om 30 synther I samme låt.
Når det kommer til lyd så er det egentlig bedre å begynne med et headset I forhold til pris. Da kan jeg anbefale Audio Technica mx50.
Det du trenger er også en digital interface, som også fungerer som et eksternt lydkort. Da trenger du ikke tenke så mye på lydkortet som er I Pcen. Her har jeg en scarlet 2i4, og den er fin for hobbybruk. Skal du kjøpe monitorer er det viktig at du kjøper studiomonitorer for å få en ren lyd. Dette gjør det mye enklere å forholde seg til lyden som forhåpentligvis også skal spilles på andre lydsystemer senere. Har du f.eks. bassboost vil det kunne høres ganske rart ut på et anlegg uten.
De mest populære I hobbyprodusent klassen er nok krk rokit eller yamaha hs serien. Du får også kjøpt ferdige pakker med utstyr du burde ha på enkelte norske utstyrsbutikker. Google er en fin venn som kan gi deg god oversikt over alt.

Skal du gå viral så må du ha produsert noe folk liker, og fri til folket gjennom sosiale medier. Etter å ha vært medlem av flere internasjonale grupper for produsenter har jeg sett mye rart. Noen bare legger til alle medlemmene som venner for så å bruke det for å promotere seg selv, andre spammer ned hele Facebook med sangen sin, og noe bruker I tillegg reklamefunksjonene på Facebook. På soundcloud er det noen som følger og reposter alt de kan I håp om å bli fulgt tilbake. Noen sider tilbyr salg av repost er til x antall followers. Det du også kan gjøre er å kontakte folk som legger ut mixer på soundcloud eller YouTube, og prøve å få sangene dine med. Disse har gjerne en del dedikerte fans innenfor spesifikke sjanger, og da har du gode sjanser til å få mer plays og følgere. Nrk p3 urørt er også et alternativ, men de er ute etter spesifikke typer musikk før du får anbefalt en låt. For meg som produserer trance o.l. er urørt ubrukelig til noe.
Sist endret av Ningen; 1. juni 2017 kl. 12:41.