Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1691
Hei !
Mitt første innlegg her, trenger desperat råd 😢

Hatt insomnia siden 2016, barndoms traumer relatert til seng/soving kom frem, etter å ha ligget i en skuff i åresvis. Ble lagt inn på akutt psyk, deretter innleggelse på post (mener det var 1-3 mnd)

Har også fått adhd diagnose i voksen alder, går fast på Ritalin nå som hjelper på tankekjør iløpet av dagen, men klarer fortsatt ikke å slå av hjernen, å slukne på kvelden uten sterke medisiner.

Går på quoterapin 150 mg depo, 1-3 stk to timer før jeg skal sove, melatonin 6 mg, og enten en stilnoct eller en apodorm. Vært gjennom sarotex, alt av allergi medisiner, antidep for søvn, lista er laaang. Søvn hygiene og alt det bullshit’et, gått i terapi i åresvis (starta ved 7 års alder, ble gitt opp som 23 åring) Har midlertidig psykiater mtp adhd diagnostisering, han rynker på øyebryna over hva jeg tar for å få sove 🤨😖

Nå har det gått så langt, at jeg vegrer meg for å be om stilnoct, og apodorm (går noen dager på hver, for å ikke bli for vant på enten eller) Sover forsåvidt ikke så bra på det heller, tar evighet før jeg sovner og våkner mye.

Vært ufør i mange år, men blir kjempe dårlig psykisk hvis jeg sover lite bare på dag to.

What to do ?
prøv blålys biller ett par timer før du legger deg, yoga, gå en lengere tur. det hjelpe vertfall litt for meg.
Slutte med alt som er stimulerende. Både koffein og nikotin. Mange som ikke tar i betraktning at koffein har en halveringstid, samt individuell tid å megabolisere. Nikotin aktiverer det sympatiske nervesystemet (stressrespons). Videre kan du bruke lysterapi om morningen. Box breathing aktiverer parasympatisk nervesystem og gir avslappingsrespons i kroppen. En elektrisk vagus nerve stimulator har samme effekt. Sunn og uprossesert mat vil også belaste kroppen mindre stressmessig. 20 min meditasjonspraksis hver dag kan gi flowstate, som fører til at man ikke grubler på tanker. Kald dusj og isbad er også veldig effektivt mot stress og er avslappende. Selvfølgelig viktig med trening. Du kan også sjekke opp fridykkere som holder pusten i lang lang tid, dette fører også til avslappingsrespons. Du kan ta en blodprøve og se hvordan kortisolnivået ditt ligger. Underliggende stress gjør det vanskelig å sove. Alle tiltakene jeg har skrevet vil senke stress og kortisol
Jeg er i akkurat samme båt som deg. Jeg røyker hasj.
Sitat av riptheturtle Vis innlegg
prøv blålys biller ett par timer før du legger deg, yoga, gå en lengere tur. det hjelpe vertfall litt for meg.
Vis hele sitatet...
Takk for tips 😊 Er timesvis ute hver dag pga hesten, det hjelper mye. Blå lys briller skal jeg skaffe meg, og teste ut yoga. Tenkt tanken lenge, så påtide å prøve 💪🏻

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Slutte med alt som er stimulerende. Både koffein og nikotin. Mange som ikke tar i betraktning at koffein har en halveringstid, samt individuell tid å megabolisere. Nikotin aktiverer det sympatiske nervesystemet (stressrespons). Videre kan du bruke lysterapi om morningen. Box breathing aktiverer parasympatisk nervesystem og gir avslappingsrespons i kroppen. En elektrisk vagus nerve stimulator har samme effekt. Sunn og uprossesert mat vil også belaste kroppen mindre stressmessig. 20 min meditasjonspraksis hver dag kan gi flowstate, som fører til at man ikke grubler på tanker. Kald dusj og isbad er også veldig effektivt mot stress og er avslappende. Selvfølgelig viktig med trening. Du kan også sjekke opp fridykkere som holder pusten i lang lang tid, dette fører også til avslappingsrespons. Du kan ta en blodprøve og se hvordan kortisolnivået ditt ligger. Underliggende stress gjør det vanskelig å sove. Alle tiltakene jeg har skrevet vil senke stress og kortisol
Vis hele sitatet...
Takk for tips ! Koffein drikker jeg ikke i det heletatt, snus/nikotin før leggetid er vanskelig å slutte med 🙈 Kosthold er noe jeg jobber med, blitt flinkere til å spise ofte nok mtp Ritalin. Meditasjon, og yoga skal jeg teste ut over en periode 😊 Trener en del iløpet av uka, har egen hest så er mye i frisk luft også.

Høyt kortisol har jeg alltid hatt, skal ta en prat med legen ang det.

Sitat av Vasken Vis innlegg
Jeg er i akkurat samme båt som deg. Jeg røyker hasj.
Vis hele sitatet...
Illegale stoffer er dessverre utelukket, prøvd hasj fler ganger tidligere uten noe særlig effekt. Leste noe om at det kan ha med adhd å gjøre (?) Søvnklinikk er vel neste steg
Sist endret av Horsegirl94; 5. oktober 2023 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fysisk aktivitet. Og da mener jeg ikke bare en joggetur. Bli sliten med stor s.

Plusset er at fysisk aktivitet og å få ferdig gjøremål er enda en booster på humøret. Høres ut som en kjedelig klisjé men det er jo en grunn til at det, dette fungerer faktisk. Men det er jo hardt arbeid.
Jeg vet hvordan du har det.
Det er helt jævlig å ikke få sove uansett hva man gjør og hvor lenge man venter.
Jeg bruker Quetiapine, melatonin og imovane.
Jeg hadde ingen effekt, dvs jeg fikk ikke sove med apodorm.
Imovane har litt raskere 'knockout effekt'.

Melatonin på 6 mg er mye, kanskje for mye, med melatonin så er det ikke sånn at mer er bedre, man må finne sin dose. For mye gjør det være.

Alt stimulerende bør du slutte med.

Kjipt å høre om flere i samme båt, det unner jeg virkelig ingen!
Sist endret av Fraktalist; 5. oktober 2023 kl. 17:41.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Jeg vet hvordan du har det.
Det er helt jævlig å ikke få sove uansett hva man gjør og hvor lenge man venter.
Jeg bruker Quetiapine, melatonin og imovane.
Jeg hadde ingen effekt, dvs jeg fikk ikke sove med apodorm.
Imovane har litt raskere 'knockout effekt'.

Melatonin på 6 mg er mye, kanskje for mye, med melatonin så er det ikke sånn at mer er bedre, man må finne sin dose. For mye gjør det være.

Alt stimulerende bør du slutte med.

Kjipt å høre om flere i samme båt, det unner jeg virkelig ingen!
Vis hele sitatet...
Ja, helt jævli. Føler meg helt ubrukelig som ikke får til å sove engang, noe så enkelt egt 😞

Imovane tar jeg aldri igjen, ble avhengig da jeg mistet noen veldig plutselig, sorgen ble så tung. Plutselig hadde jeg tatt 8 imovane, uten å få sove. Fikk ut resept på nesten 100 tabletter, de var borte etter 1-2 uker. I ørska dro jeg på legevakta for å prøve å få mer (fikk jo ikke sove) Så rører det aldri igjen. Imovane fungerer kun i et par timer, får man ikke sove innen da er effekten ute. Stilnoct fungerer slik du beskriver, for min del. Apodorm fungerer greit så lenge jeg ikke tar det for mange dagene på rad.

Klarer ikke å slutte å snuse, og null skjermtid gir meg bare angst, da ligger jeg å tenker på at jeg ikke får sove 🙈

Takk for svar 😊

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Fysisk aktivitet. Og da mener jeg ikke bare en joggetur. Bli sliten med stor s.

Plusset er at fysisk aktivitet og å få ferdig gjøremål er enda en booster på humøret. Høres ut som en kjedelig klisjé men det er jo en grunn til at det, dette fungerer faktisk. Men det er jo hardt arbeid.
Vis hele sitatet...
Har egen hest, så sliten er jeg hele tida, og sliter så mye med kroppen at jeg er utmatta 😢 Begynt å jobbe litt igjen, skummelt at jeg gikk helt i koma et par dager. Var så sliten at jeg bare gråt, tok seruquel og slukna totalt. Det er dessverre ingen løsning langtidsmessig, da jeg ikke har noe liv hvis jeg jobber mye 😣 Men takk for svar 😊
Sist endret av Horsegirl94; 6. oktober 2023 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg får altfor dårlig sovemedisin på utredningen jeg er på de vil ikke gi meg noe sterkere fordi jeg "bare" røyker hasj til vanlig. Merkelig at man må mase så jævlig for å få noe som kan hjelpe problemet, gir meg bare dritt allergi piller som ikke er sovepiller engang. Jeg får vallergan nå 60mg kjenner ikke en dritt brukte kvetiapin før det, men funker like dårlig. Mens de andre får piller i hytt å pine fordi det bruker de illegalt på fritiden, saklig ass. Noen leger er så jævlig fitter, gi meg det jeg trenger så slipper vi å se trynet på hverandre igjen.

Hvilke andre medisiner kan jeg be om? Jeg er en mellomstor kar så jeg trenger faktisk noe som er sterkt som slår meg ut. Ikke fuckings vallergan, plz help
Sist endret av HallaKompis; 6. oktober 2023 kl. 01:14.
Sitat av Horsegirl94 Vis innlegg
null skjermtid gir meg bare angst, da ligger jeg å tenker på at jeg ikke får sove 🙈
Vis hele sitatet...
En ting som er veldig viktig er at det er forskjell på aktiv skjerm bruk og se på tv helt frem til leggetid. Å se på tv frem til en skal legge seg er ofte ikke ett problem, men vist man spiller spill eller ligger i sengen å skriver, googler, scroller på insta eller what not så blir det ett problem.

Kort fortalt, ikke ligg i sengen å bruk telefonen! Det er kjipt, iknow! Men som du kanskje vet så er det kjipere å ikke få sove.

Ett annet tips er å sette på blått lys filter (søvn modus) på alle skjermer etter kl 20-21 ish.
etter å ha ligget i en skuff i åresvis

Dette trenger jeg å vite mer om?
Ikke koffein etter kl 1 har funket fjell for meg
Du har selvsagt lest alt om søvnhygiene, men der må man altså begynne selv om det er kjipt. Det finnes jo klinikker som driver med slvn også, vurder det, kanskje?

Ellers: fu sier ritalin demper tankekjøret. Har du prøvd å ta en liten dose av det på kvelden? Det høres helt feil ut, men hvis det er tankekjør og ikke mangel på trøtthet som holder deg våken så kan det funke. Vet om folk med ADHD som sover bedre på stimulanter.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Jeg er i akkurat samme båt som deg. Jeg røyker hasj.
Vis hele sitatet...
Jeg sovner på hasj, men ved daglig bruk har det motsatt effekt på meg. Halvveis ADHD diagnose om det har noe å si.
Jeg har opplevd at det å vaske å rydde i leiligheta tapper meg for mental energi som gjør at det er lettere og sovne og man får det roligere i hodet av å ha det ryddig. Da jeg slutta på sovepiller for ei stund sia skjønte jeg ikke hvorfor men jeg rydda å vaska leiligheta vær jævla dag og det var så sterilt å rent at jeg kunne utført hjernekirurgi for den stakkaren som eventuelt meldte seg frivillig.
Om du får ADHD medisin kan det hjelpe, den slår meg iallfall ganske greit ut brukt korrekt.
Sist endret av NokErNok; 6. oktober 2023 kl. 11:01.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg sovner på hasj, men ved daglig bruk har det motsatt effekt på meg. Halvveis ADHD diagnose om det har noe å si.
Jeg har opplevd at det å vaske å rydde i leiligheta tapper meg for mental energi som gjør at det er lettere og sovne og man får det roligere i hodet av å ha det ryddig. Da jeg slutta på sovepiller for ei stund sia skjønte jeg ikke hvorfor men jeg rydda å vaska leiligheta vær jævla dag og det var så sterilt å rent at jeg kunne utført hjernekirurgi for den stakkaren som eventuelt meldte seg frivillig.
Om du får ADHD medisin kan det hjelpe, den slår meg iallfall ganske greit ut brukt korrekt.
Vis hele sitatet...
Jeg må ta en pause en gang i blant, for det kan gi motsatt effekt etter lang daglig bruk som du sier.
Jeg har også ADHD, men for å få medisiner må jeg også ta andre ting jeg ikke er interessert i, så har lagt behandling på hylla.
Sitat av Ripales Vis innlegg
etter å ha ligget i en skuff i åresvis

Dette trenger jeg å vite mer om?
Vis hele sitatet...
Vil bare si at traumene var for tunge å huske i mange år, cptsd hindra meg i å huske nada av barndommen, før det smalt og jeg ble så trigga at alt kom fram. Utsatt for overgrep i mange år mildt sagt

Sitat av *pi Vis innlegg
Du har selvsagt lest alt om søvnhygiene, men der må man altså begynne selv om det er kjipt. Det finnes jo klinikker som driver med slvn også, vurder det, kanskje?

Ellers: fu sier ritalin demper tankekjøret. Har du prøvd å ta en liten dose av det på kvelden? Det høres helt feil ut, men hvis det er tankekjør og ikke mangel på trøtthet som holder deg våken så kan det funke. Vet om folk med ADHD som sover bedre på stimulanter.
Vis hele sitatet...
Søvn hygiene fungerer ikke noe bedre, bruker en god del av tipsa der men fungerer ikke optimalt, med sovemedisin fungerer det supert ! Ikke uten.

Skal til psykiater på mandag, så skal høre med han da. Takk for tips

Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Ikke koffein etter kl 1 har funket fjell for meg
Vis hele sitatet...
Drikker ikke koffein siden jeg går på Ritalin 😅

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg sovner på hasj, men ved daglig bruk har det motsatt effekt på meg. Halvveis ADHD diagnose om det har noe å si.
Jeg har opplevd at det å vaske å rydde i leiligheta tapper meg for mental energi som gjør at det er lettere og sovne og man får det roligere i hodet av å ha det ryddig. Da jeg slutta på sovepiller for ei stund sia skjønte jeg ikke hvorfor men jeg rydda å vaska leiligheta vær jævla dag og det var så sterilt å rent at jeg kunne utført hjernekirurgi for den stakkaren som eventuelt meldte seg frivillig.
Om du får ADHD medisin kan det hjelpe, den slår meg iallfall ganske greit ut brukt korrekt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar 😊 Ikke dumt det med rydding før leggetid ! Hasj styrer jeg unna, ikke hadde det noe effekt når jeg prøvde fler ganger heller, å jeg tok dobbel dose som kompisen min 😆 Skal høre med psykiater ang å ta en Ritalin senere på dagen/kvelden
Sist endret av Horsegirl94; 7. oktober 2023 kl. 03:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.