Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2271
Vet dere om en nett side der man finner fødselsdager til folk ?

Tenker ikke på sosiale medier
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Ikke annet enn diverse avisers nettutgaver der man kan få gratulasjoner "på trykk". Men de er nok nesten alle bak betalingsmur.

For folk døde mellom 1951 og 2014 har vi denne: https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008
Trådstarter
68 7
takk for tips
Om de er i live, så er det en god ide og spørre de.
Du kan få fødselsår på f.eks proff.no hvis de er registrert med rolle eller eierskap i næringslivet.
På skattelistesøk kan du få opp fødselsår uten å måtte gå inn i skatteopplysningene. Fungerte i hvert fall for ett års tid siden.
Vet det er en blomsterbutikk der en kan søke opp fødselsdag på navn og adresse. Husker ikke hvem butikk det var.
Sist endret av _abc_; 3. oktober 2023 kl. 23:04.
Folkeregisteret vet det, men å få tak i den infoen er vanskeligere.
Trådstarter
68 7
Hadde vært kult å få tak i fødseldato til gamle kjente og overraske de med "gratulere med dagen" :-)
Fødsels år står også i grunnboken hvos de eier eindom
Trådstarter
68 7
Ja på seeiendom.kartverket.no men da må du vite hvor de bor. Og de må eie eiendom
Sitat av Sussex Vis innlegg
Hadde vært kult å få tak i fødseldato til gamle kjente og overraske de med "gratulere med dagen" :-)
Vis hele sitatet...
Seriøst? Det er vel en grunn til at gamle kjente er blitt gamle bekjente, om det er folk du kjenner så dårlig idag at du ikke vet når de er født er det helt sikkert gode grunner til det. Da er dere rett og slett ikke tight nok til at det er naturlig å sende "gratulere med dagen" hverken på den ene eller andre måten.
Det er det eneste jeg bruker facebook til
Famousbirthdays.com
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Seriøst? Det er vel en grunn til at gamle kjente er blitt gamle bekjente, om det er folk du kjenner så dårlig idag at du ikke vet når de er født er det helt sikkert gode grunner til det. Da er dere rett og slett ikke tight nok til at det er naturlig å sende "gratulere med dagen" hverken på den ene eller andre måten.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å skjønne det selv, men det finnes faktisk folk som ikke gjør dette så komplisert.
Sist endret av Bothrops; 4. oktober 2023 kl. 19:29.
Man kan også finne fødselsår på skattelistene.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å skjønne det selv, men det finnes faktisk folk som ikke gjør dette så komplisert.
Vis hele sitatet...
Sikkert bare meg da, men jeg hadde seriøst tenkt at om en perifer person fra tidligere tider hadde kontaktet meg med en "gratulerer med dagen" da hadde min første tanke vært, hva er det du egentlig vil? Også tror jeg kanskje jeg bare gitt faen i å svare. Jeg har fjernet ca et dusin mennesker fra min sosiale sirkel og det er gjort i en fart å få plass der. For mange sosiale kontakter blir bare stress og mas for meg.
næh..tipper det er noe salgs opplegg.
Han er keen på en database med folks fødselsdag slik at han kan sende de en mail
hvor han gratulerer og vil gi de noe (juggel fra Kina) hvis de blir medlem av/abonnerer på this or that.
Trådstarter
68 7
Sitat av vindaloo Vis innlegg
næh..tipper det er noe salgs opplegg.
Han er keen på en database med folks fødselsdag slik at han kan sende de en mail
hvor han gratulerer og vil gi de noe (juggel fra Kina) hvis de blir medlem av/abonnerer på this or that.
Vis hele sitatet...

Nope, er ikke en så ond person
Legg de til på fb. Ferdig.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Nope, er ikke en så ond person
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat ondt, men litt sleipt kanskje. Folk får neste takke seg selv.
Det som hadde irritert meg var at du viste jeg hadde bursdag.
Trådstarter
68 7
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ikke akkurat ondt, men litt sleipt kanskje. Folk får neste takke seg selv.
Det som hadde irritert meg var at du viste jeg hadde bursdag.
Vis hele sitatet...
Har ingen intensjon å spamme folk med abonnemet eller kina produkter heller. Bare en hyggelig (trodde jeg ) oppmerksomhet.

Men for all del, skjønner hvis du hadde blitt irretert hvis jeg visste når du har bursdag.

Ikke alle men mange legger ut så mye rart om livet sitt på sosiale medier at de gir nok blaffen hvis noen vet bursdagen deres.
Har du tenkt på personvern? Jeg har ikke lyst til at en hvemsomhelst skal finne min fødselsdato. Det kan nemlig brukes til ID-tyveri.
Trådstarter
68 7
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du tenkt på personvern? Jeg har ikke lyst til at en hvemsomhelst skal finne min fødselsdato. Det kan nemlig brukes til ID-tyveri.
Vis hele sitatet...
Ikke ID-tyveri. Spør ikke om person nymmer.

Aksepterer at mesteparten ikke ønsker at hvemsomhelst skal finne alle fødseldatoer, skal ikke spørre mere om dette mer
Sitat av Dough Vis innlegg
Legg de til på fb. Ferdig.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Mange har ikke lenger fødselsdatoen sin der.
Facebook. Ingen har bedre peil på bursdager enn dem.