Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4794
Jeg feirer jul fordi det er den eneste tiden på året der jeg er sikker på at alle mine venner og min familie har fri, og jeg kan treffe dem akkurat så mye jeg vil. Kompisen min feirer jul fordi han liker maten, gavene og filmene på som går på tv. Familien rundt svingen feirer ikke jul, for de er Jehovas Vitner. Familien Ali nede på hjørnet feirer heller ikke jul, de har nettopp feiret Ramadan. Oppe i bakken bor familien Hellerud, de er like mye norsk som alle andre, tror like mye på gud som en alminnelig nordmann, og skulle hjerne feiret jul sånn som de andre. Men for å kunne få til dette må de be trygdekontoret om hjelp, og Pappa Hellerud er for stolt til det. Hellerud oppe i bakken feirer altså ikke julen dette året heller. Men det går bra, de er vant til det nå.

Men det er ikke lett; senteret henger opp julepynt og kjører på med storkampanjer rett før jul, har helgeåpent og store reklameskilt hvor enn du går. Senteret feirer ikke jul fordi Jesus ble født for 2007 år siden. Senteret feirer jul for å tjene penger. For det er ikke til å legge under en stol at forbruker til oss ”vanlige” nordmenn skyter fart mot juletider. Ja, jeg kaller oss vanlige nordmenn, for det er faktisk slik at flertallet av norske nordmenn feirer jul.

Noen feirer mer enn andre, både på den ene og andre måten. Noen velger å drikke seg under bordet hver kveld til langt utpå nyåret, mens andre drar på hytten og nyter hverandres selskap. Men det er et trekk som er felles for alle som har en jobb. Jula er fri. Masse fri. Hvorfor har vi fri?

Kongeriket Norge har mange offisielle fridager knyttet til julen, hvor hele landet er låst, og alle må tilpasse seg. Enten du er muslim eller buddhist; helligdag er helligdag, og da er det ikke mye mat å få kjøpt. Årsaken er en av de store postene på nasjonalbudsjettet: Statskirken. Jeg er medlem av statskirken. Jeg er også medlem av Norges Håndballforbund, Natur og Ungdom og Norges Idrettsforbund. Det er kun en grunn til at statskirken fortsatt er på listen min, jeg har ikke avsluttet ”medlemskapet” mitt der enda.

Men klare ord, jeg er motstander av statskirken. Grunnloven gir oss religionsfrihet, men staten som skal sørge for at dette blir fulgt, gir årlig flere millioner til denne statlige kirken. Skolene forfaller, folk flykter fra distriktene, og statskirken får millioner. Jeg betaler skatt fordi mine med-skattebetalere skal kunne gå i kirken. Mine med-skattebetalere betaler skatt for å kunne gå ”gratis” i kirken. I hvilken sammenlignbar situasjon ser jeg noe til skattepengene mine?

Til nå har jeg skrevet mye om penger, men i dag er det nettopp det julen er. Julen kan sammenlignes med en månedslang markedsdag, med lave priser, og overtrukne kredittkort. Når julaften kommer og de nyeste spillkonsollene og dataspillene ligger under treet, har det enda ikke gått opp for oss hvor mye julen egentlig koster.

Tallene er usikre, men det er snakk om millioner. Mange millioner. Om hver ”vanlige” nordmann bruker 1000 kroner i julen blir det store summer. Jeg mener vi uten noe større problem kunne kuttet summen ned til 900 og gitt 100 kroner til noen som trenger det mer. Jeg snakker ikke om noe PR-stunt som å gi flere milliarder til u-landshjelp. Jeg snakker om familien Hellerud, og et utall andre familier som kunne kommet godt på vei med et par hundrelapper ekstra i julestria. Kompisen min får kanskje ikke det nyeste dataspillet, men egenverdien av å gi en hundrelapp til noen som trenger det burde være mye større en gleden av å klare ut enda et spill.

Det er noe som er vesentlig galt med julen som den er i dag. Vi løper rundt på butikkene i 23, kanskje 24 dager, og når den store dagen kommer sitter vi og håper på at vedkommende vi har satset mest penger på blir fornøyd. Er det slik vi vil at julen skal være? En konkurranse om å bruke mest penger på kortest mulig tid på flest mulig personer?

Jeg har nettopp laget et nytt ord. Fra nå av gleder jeg meg ikke til jul, jeg gleder meg ikke til kjøpepresset, til julegavene, eller til maten. Jeg gleder meg til å være sammen med familien min. Det nye ordet er familiehøytid. Alle trenger en familiehøytid.

I dagens samfunn jobber vi 50 timer i uken, ungene skal på trening, noen jobber helgeskift, overtid, for å tjene penger. Hva med familien? Lever vi for å tjene penger? Penger som vi i neste omgang legger igjen i butikkene den siste måneden i året.

I den tiden som kommer møter alle som går utenfor døren minst en bøssebærer, fra en veldedig organisasjon. De spør ofte om man har noe til overs, som man kan gi til en god sak. Ja, vi har noe til overs. Trekk 50 prosent fra hver julegave den neste måneden, og gi det til personen med bøssen. Du vil nok se noen skuffete fjes den 24, men tenk på alle de fjesene som lyser opp når de går til Frelsesarmeen for å hente årets julekurv, og ser at det er lagt med en ekstra appelsin. Valget er lett, mange ekstra glade fjes og ett skuffet. De som kommer til Frelsesarmeen i juletiden blir tvilsomt skuffet uansett hvor mange appelsiner som ligger i årets julekurv, men det lille ekstra er nok for å lyse opp tilværelsen mange nivåer.

Julen er her,
ta vare på familie og venner, og alle de du ikke kjenner.
No offence, men dette er det samme gamle maset som kommer opp hvert år, og det er nesten like lite originalt som alt det kritiserer...


Kapitalismen styrer og det kommer ikke til å endre seg, hverken med denne finanskrisen eller neste...
Joda, det er ganske utvannet, men tanken bak det hele er god. Hadde virkelig vært flott om alle hadde samme mentalitet som trådstarter, men det skjer neppe med det første. En verden full av harmoni, der alle mennesker delte godene med hverandre og ingen sultet. Joda, vi liker tanken, men få gidder å gjøre noe med saken.

Godt vi har ildsjeler som brenner for dette.
Interessant synsvinkel, og jeg støtter absolutt tanken om å gi til de som trenger det. Ikke at jeg er i mot julegaver (tror heller ikke du er det), for det er en måte å vise at du verdsetter en person på. Gaver er en av fem kjærlighetsspråk som vi mennesker har.
Men nå må vi ikke glemme hva julen EGENTLIG handler om, noe som jeg tror du har glemt, eller du er av en oppfatning at dette aldri hendte (jeg respekterer det viss det er tilfellet). Det jeg snakker om, er at vi feirer den dagen da Jesus ble født (tradisjonsmessig, tidsregninger viser at Han ikke ble født 24. desember...Poenget er uansett at vi feirer en stor begivenhet). Han kom ned til oss, som ikke hadde noe å stille opp med, ikke noen ting å komme med, bare av ren og pur kjærlighet, og pga at Gud hadde en lengsel etter fellesskap med oss (dette høres sikkert fjernt ut for mange av dere, men det har blitt ekte for meg).
Husk at det er det vi feirer! Og en del av den Gudommelige kjærligheten handler også nettop om dette: å gi til de som trenger det - å lyse opp en ellers grå hverdag for noen som ikke har noe sted å hente inspirasjon og livsgnist.
Lykke til folkens Jula er her, og det er tid for hyggelig samvær med venner og familie.
Ha noen ekstra smil klar - de betyr mye=)
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Vi feirer jul for å markere at sola snur. Julefeiringen er en hedensk skikk (vintersolverv) som kristendommen adopterte. Ordet jul kommer ifra det norrønske ordet Jólablot (http://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3lablot). Selv om de kristene tok høytiden som sin egen, opprinner de fleste tradisjonene i julen fra førkristen tid (juletre, fråtsing osv.)
For meg har julefeiringen ingenting med kristendommen eller andre overnaturlige okkulte trosamfunn og gjøre.
Jeg vil si at å feire fødselsdagen til Jesus, og å feire at solen snur er to forskjellige ting, og selv om dette skulle være på samme dag, så betyr det altså ikke at man har adoptert tradisjonen. Det betyr vel heller ganske enkelt at man valgte en dag som folk allerede hadde en relasjon til. Så må jeg også få minne om at wikipedia ikke er et 100% sikkert leksikon, da hvem som helst (kunnskapsrike eller ikke) kan legge ut informasjon eller såkaldte "fakta" her. Og det er da ganske klart at man ikke kan bruke dette som en seriøs kilde, eller hva??!!
Sitat av Jimmy MacGyver Vis innlegg
Jeg vil si at å feire fødselsdagen til Jesus, og å feire at solen snur er to forskjellige ting, og selv om dette skulle være på samme dag, så betyr det altså ikke at man har adoptert tradisjonen. Det betyr vel heller ganske enkelt at man valgte en dag som folk allerede hadde en relasjon til. Så må jeg også få minne om at wikipedia ikke er et 100% sikkert leksikon, da hvem som helst (kunnskapsrike eller ikke) kan legge ut informasjon eller såkaldte "fakta" her. Og det er da ganske klart at man ikke kan bruke dette som en seriøs kilde, eller hva??!!
Vis hele sitatet...
Det er samma greia som at muslimer drar på pilgrims reise til Mekka. Det er også en gammel "hedensk" tradisjon som stammer fra tiden før Muhammad. Da de hadde polyteisme. Tingen med "mainstream" religionene kristendom og muslimsk tro er at de kom mye senere enn alt annet og det var derfor uungåelig at de adopterte mange av de gamle tradisjonene. Slik at folk kunne akseptere denne nye troen.

Viste dere foresten at bruken av juletreet stammer fra Romerriket? Husker ikke helt, men det ble sett på som noe mystisk.
Kult å høre om det juletreet=) hehe...
Ja, det kan det nok være noe i, uten at jeg vil uttale meg så mye om det, da jeg ikke har nok kunnskap til å begrunne eller argumentere mot det. Men en av grunnene til at man dro inn allerede eksisterende tradisjoner var nok også like mye for enkelhets skyld - noe som folk husket, og hadde lett for å danne en relasjon til.

Men man må ikke falle i fellen ved å tro at det er Jesus eller Gud som har bestemt disse tradisjoner og datoer di faller på, men se at det er kristne ledere i senere tid, som har blitt enige om noe av dette, og fått en oppslutning om at slik vil man ha det!
Sist endret av Jimmy MacGyver; 8. desember 2008 kl. 07:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jimmy MacGyver Vis innlegg
Jeg vil si at å feire fødselsdagen til Jesus, og å feire at solen snur er to forskjellige ting, og selv om dette skulle være på samme dag, så betyr det altså ikke at man har adoptert tradisjonen. Det betyr vel heller ganske enkelt at man valgte en dag som folk allerede hadde en relasjon til. Så må jeg også få minne om at wikipedia ikke er et 100% sikkert leksikon, da hvem som helst (kunnskapsrike eller ikke) kan legge ut informasjon eller såkaldte "fakta" her. Og det er da ganske klart at man ikke kan bruke dette som en seriøs kilde, eller hva??!!
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har fått med meg er alt som har med at jesus ble født juleaften og slikt sydd inn sammens med den hedenske tradisjonen jul slik at kristendommen på en måte kom nærmere de hedenske.
Altså opprinnelig ikke en kristen tradisjon.
jeg har fått null interesse for jula, eneste grunnen til at jeg kjøper gaver er at jeg vet jeg kommer til å få det uansett hva jeg gjør... jeg har prøvd å sagt til alle jeg kjenner at dem ikke skal gi meg noe men det skjer aldri, alle sammen pøser på med gaver uansett hva jeg ber dem om... jeg har nå lagt meg i støvet så bare godtatt hva jula er i disse dagene...
en tid for å få huset fylt opp med ting som du kanskje ikke engang bryr deg om.
Sitat av Jimmy MacGyver Vis innlegg
Kult å høre om det juletreet=) hehe...
Ja, det kan det nok være noe i, uten at jeg vil uttale meg så mye om det, da jeg ikke har nok kunnskap til å begrunne eller argumentere mot det. Men en av grunnene til at man dro inn allerede eksisterende tradisjoner var nok også like mye for enkelhets skyld - noe som folk husket, og hadde lett for å danne en relasjon til.

Men man må ikke falle i fellen ved å tro at det er Jesus eller Gud som har bestemt disse tradisjoner og datoer di faller på, men se at det er kristne ledere i senere tid, som har blitt enige om noe av dette, og fått en oppslutning om at slik vil man ha det!
Vis hele sitatet...
Det er slik tankegang som er sunt blant dagens kristne! Men se det litt i det store bilde og spør deg selv hvem det er som har formidlet og formet kristendommen til hva den er idag. Det er disse kristne "lederne" som du forteller om. Hva vet vi egentlig om guds væren, verk og eksistens sett bort ifra hva vi har blitt fortalt av upålitelige mennesker? Når man trekker fra alle disse ytre lagene av alle verdens religioner så ser man at kjernen i alle religioner er den samme. Det er søken etter noe "åndelig" Om det er en gud eller om det er en indre innsikt i livet vi ikke klarer å avdekke pga våre enkle/primitive måte å tenke på. Det er ikke godt å si, men de fleste må si seg enige at de en eller annen gang i løpet av livet har følt at det er noe mer ved virkeligheten enn hva man sanser. Problemet med religionene er at de over tid har formet seg til å bli svar på praktiske problemer, eller svar på spørsmål vi ikke klarer å svare på selv (liv etter døden, etc.) Som med alt annet krever vi noe tilbake fra religionen også. Da glemmer vi å prøve å forstå hva det egentlig kan være snakk om her.
Vel, bunnen i enhver religion er at man skal ha kjærligheten for hverandre, og leve i harmoni etc, selv om noen religioner uttrykker et litt snevert syn på dette.
Men nå vil jeg understreke at evangeliske kristne har "frukter" som kommer av deres tro. Det jeg mener at vi kan se at Gud virker gjennom sine tilhengere/troende, og folkl blir helbredet fra sykdommer ved håndspåleggelse og forbønn, samt at personer får kunnskap om andre menneskers liv, uten noen forutsetninger om at de skal vite det, fordi Gud vil si noe til disse menneskene, og hjelpe dem. Det blir også profetert om ting som skal hende, og som har gått i oppfyllelse. Det har også vært en del tilfeller der troende mennesker har reist opp folk fra de døde ved forbønn. Alt dette taler om noe virkelig som funker, at det finnes en god Gud.
Nei dette kjærlighet pratet er også en av tingene vi krever fra religionen våre. Stammen til enhver religion ligger i søken etter noe bortenfor vår oppfattelsesevne. Personlig så mener jeg at alt som har med gudetro og mirakler er humbug. Men at det er mer ved verden enn det materialistiske det tror jeg, men dette ligger i jeg'et og ikke i himmelen eller helvete.
Spørsmålet mitt er hvordan briter og amerikanere kaller julenissen for Santa Claus, veit det stammer fra St. Nicholas, kanskje det var en Tyrker som migrerte og han tok med seg en morsom talefeil?

on topic: Julen er i dag ikke feiret for å feire Jesu Christus fødsel, det er for å kunne sitte forann peisen på julaften, magne foretrekker en liten cognac i godt selskap, for så å se hvordan de små fjesene som lyser opp når de har fått en radiostyrt bil, eller en ny lydbok, og jeg kan si deg; Det er verdt det.

Ha en god Jul i Norge, og pass på at dere tilbringer den med familien, de er alltid der for dere. Julen er en tid for glede og forsoning, og jeg håper for alle dere som har en splid med deres mødre, fedre, brødre, søstre eller barn.. Ta de inn igjen, man lever bare en gang.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Jimmy MacGyver Vis innlegg
Det har også vært en del tilfeller der troende mennesker har reist opp folk fra de døde ved forbønn. Alt dette taler om noe virkelig som funker, at det finnes en god Gud.
Vis hele sitatet...
Jeg noterer meg at du kritiserer wikipedia som kildehenvisning, og så kommer du med dette? Haha!

God hedensk jul folkens
Sitat av desperat Vis innlegg
jeg har fått null interesse for jula, eneste grunnen til at jeg kjøper gaver er at jeg vet jeg kommer til å få det uansett hva jeg gjør... jeg har prøvd å sagt til alle jeg kjenner at dem ikke skal gi meg noe men det skjer aldri, alle sammen pøser på med gaver uansett hva jeg ber dem om... jeg har nå lagt meg i støvet så bare godtatt hva jula er i disse dagene...
en tid for å få huset fylt opp med ting som du kanskje ikke engang bryr deg om.
Vis hele sitatet...
Hva er det med folk for tia? Virker som det er så populært å bli voksen. Hate jula og julegaver. Kanskje like julematen best. Mange som spyr ut sånne kommentarer for tia. Tror ikke det er så lenge sia du var en liten snip som rista av glede når du fikk gaver. Nå som du har blitt litt eldre og må kjøpe gaver selv er det brått ikke så morsomt lengre?
Jul er GØY
Da kan jeg kjøpe masse ting til meg selv og skrive at det er fra julenissen

Nå er det vel kanskje egentlig ikke det jula handler om. Jula handler om pinnekjøtt og skog i stua, ja! Evt. om å glede andre og gi venner og familie noe som de trenger. Eller om å drikke seg dritas og bygge snemenn.
Kommer litt ann på hvordan man vil ha det, men det er jo uansett gøy! Wiiiiii
Sitat av Raymond Vis innlegg
Hva er det med folk for tia? Virker som det er så populært å bli voksen. Hate jula og julegaver. Kanskje like julematen best. Mange som spyr ut sånne kommentarer for tia. Tror ikke det er så lenge sia du var en liten snip som rista av glede når du fikk gaver. Nå som du har blitt litt eldre og må kjøpe gaver selv er det brått ikke så morsomt lengre?
Vis hele sitatet...

Brått svei de en del meir på lommeboka også :/
Er ingen "fan" av jula, men smilet fra mine onkelunger når dei opner gaver gjør de lett verdt det!

God Jul!
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Brått svei de en del meir på lommeboka også :/
Er ingen "fan" av jula, men smilet fra mine onkelunger når dei opner gaver gjør de lett verdt det!

God Jul!
Vis hele sitatet...

Den var fin inzane:]
Eg lurer på kor mykje penger vi nordmenn har brukt i løpet av 25.desember i år eg. Det hadde vært meget interessant å tippa på.
Julegaver, julemat og sånt er tradisjon. Vi feirer jo tross alt at Jesus vart født.
vi feirer ikke at jesus ble født.. jul hundrevis av år gamlere enn kristendommen.. ga link til alt dette i går, men ser ut som alle postene jeg poster for tida blir slettet av en eller annen grunn.
Jeg har i voksen alder - og som dagens hvithåret freak kan jeg vel kalle meg "voksen" - ikke feiret jul annet enn ved å tradisjonellt, og til en viss grad slavisk, følge ritualene. For flere år siden skrev jeg denne epistelen på min daværende oppslagstavle: http://khawaga.com/bb/xmas.htm . Jeg repeterer den i år, etter å ha gjemt den bort. God jul, alle sammen - hvordan vi enn tolker den.
Har dere noen gang tenkt på hvorfor vi pynter til jul med fluesopp?? På juletreet, på postkort, i bomullen rundt det lille nissehuset... osv osv

Hva i ¤#%#¤ har den soppen med jula å gjøre?


The true origin of christmas:

http://www.pharmacratic-inquisition....position=21:21
Sitat av Dinglefant Vis innlegg
Har dere noen gang tenkt på hvorfor vi pynter til jul med fluesopp?? På juletreet, på postkort, i bomullen rundt det lille nissehuset... osv osv

Hva i ¤#%#¤ har den soppen med jula å gjøre?


The true origin of christmas:

http://www.pharmacratic-inquisition....position=21:21
Vis hele sitatet...
Det er kun i tilfelle du vil se nissen. For oss andre holder det med pepperkake hus!
Så gi linken på nytt da vell?
Bah, humbug! Jul er vel greit nok, men det går faen meg for langt! Flere hundre nordmenn får hjerteproblemer i jula på grunn av stresset. Jeg blir sint hver gang jeg ser en julereklame på, og det begynte de med i Oktober. Er det egentlig noen som vet hvordan jula oppstod? Det er jo større grunn til å feire Guy Fawkes Night.
ja, slik oppsto jula..