Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1336
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, hvorfor er nikotin lovlig for en 18 åring og ikke 16/17 åringer, vis man tenker på skade på kroppen kan det vell ikke være stor forskjell på en 18 og en 16 åring?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har mer med at du er umyndig før fyllte 18 år og da er det mer naturlig å sette grensen der.

Som 16 åring har fremdeles foreldrene dine mye ansvar for deg, men du har større rett til privatliv, f.eks å dra til legen uten at foreldre trenger å vite det. Man er over den seksuelle lavalder men om man vil gifte seg må man fremdeles ha godkjennelse fra foreldre.
Har vell noe me vekst kansje også
Nikotin er ikke verdt det uansett! ja kanskje nikkosjokk på tom mage om morgenen kan være nice, men utenom det er det bare unødvendig utgift.
Hvis det hadde vært 16, hvorfor ikke 14, er jo nesten 16
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal ikke røyke eller snuse du!
Du er for ung til å holde på med sånt, og når man gjetter hvilken alder og holdning du har til sånne produkter, så forteller det litt om hvorfor det er 18 års aldersgrense.

Det er lettere å slutte med dop enn med nikotin, det vet jeg bedre enn deg.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skal ikke røyke eller snuse du!
Du er for ung til å holde på med sånt, og når man gjetter hvilken alder og holdning du har til sånne produkter, så forteller det litt om hvorfor det er 18 års aldersgrense.

Det er lettere å slutte med dop enn med nikotin, det vet jeg bedre enn deg.
Vis hele sitatet...
Er 19….
Men ser den med at nikotin er helt sykt vansklig å slutte med.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har med myndighet å gjøre tenker jeg... Under 18 er man juridisk sett et barn og et barn skal ikke ha tilgang til sigaretter, snus eller alkohol. Hjernen til et barn kan ikke ta like gjennomtenkte beslutninger som en voksen og alle jeg kjenner starta å røyke cig i 16-17års alderen men om de ikke hadde starta da så hadde de aldri tatt et så dumt valg som 25 åring f eks. Inkludert meg selv
Man er mer påvirkelig for gruppepress også i tenårene enn som eldre
Jeg syns grense burde bli hevet til 20 år egentlig men tobakksindustrien er en av verdens rikeste så de vil få folk avhengig så tidlig som mulig så eierne kan få flere billioner til yatchene sine
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PerGotTheStashh Vis innlegg
er det bare unødvendig utgift.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Røyker man 10 røyk om dagen er det over 500 spenn i uka, 2000 kr i mnd, 24.000 kr i året, iløpet av ti år si hvis man begynner som 15 åring og når man er 25 år så har man brukt 240.000 kr på sigaretter allerede. Penger som man heller kunne kjøpt bil for, reist verden rundt og hatt det drit fett for, brukt som egenkapital for å få boliglån i bank til å kjøpe seg bolig mange år tidligere enn om man ikke hadde spart (og bolig er beste investeringa man kan gjøre, man taper penger ut av vinduet for hvert år man leier istedet for å eie). I løpet av et liv har man røyka opp millioner av kroner... Det er så sjukt og surrealistisk å tenke på og jeg må innrømme jeg har tenkt samme regnestykket om alle pengene jeg har brukt på hasj og øl i løpet av livet og. Hadde vært lovlig millionær om jeg ikke ble stoner. Har slutta med både sigg og hasj nå og sparer heftig mye spenn på det jeg skulle ønske jeg hadde spart mye før
Er liten vits i å heve grensa. Barn får tak i røyk, alkohol og nark uansett. Det røykes jo helt åpenlyst på barneskolen her, så jeg tror lærerne bare har gitt opp. Ps. Jeg gidder ikke svare anonymt selvom dette er et kontroversielt tema.