Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 26483
Hei!

Har lenge lekt med tanken på å prøve cannabis, alkohol er ikke helt min greie, og effektene cannabis har på kroppen/sinnet er forlokkende. Jeg er imidlertid i tvil om jeg er moden nok, og eller klar for å prøve et illegalt rusmiddel, med alt det som følger med. Er 18 år nå og tar skolen forholdsvis seriøst, har planer og slikt (og de går ikke utpå å bli et narkovrak). Går i tredje klasse videregående, russ og greier og det vil selvsagt bli endel å gjøre dette halvåret. Tenker dermed at det kanskje ikke akkurat vil hjelpe meg å prøve/begynne med cannabis i denne perioden, dessuten bor jeg hjemme hos foreldre som sikkert ikke hadde blitt særlig fornøyde dersom de hadde funnet ut at jeg drev å røkte. Heller ikke miljøet jeg er i har noe forhold til narkotika. Folk holder seg innenfor loven der hvor jeg vanker. Sånn sett har jeg heller ingen andre som deler min fasinasjon over rusmidler og ser ikke helt greie med å sitte å bruke cannabis alene.

Egentlig må jeg vil si at det som provoserer meg mest er forbudet mot cannabis, da jeg ikke ser holdepunktene for dette. I såmåte kan man si at loven virker i tråd med sin hensikt, nemlig å holde meg, en ressurssterk ungdom borte fra cannabis, til tross for at jeg selvsagt har folk som kan skaffe til meg. Jeg har i utgangspunkt respekt for loven, den synes mesteparten av tiden å være fornuftig, men på enkelte punkter som f.eks. narkotikalovgivingen holder den ikke mål. Jeg ser imidlertid ikke poenget hvordan en moderne stat som Norge kan rettferdigjøre et forbud mot cannabis sett i dagens lys. Forbudet synes å virke mot sin hensikt i det store og det hele.

Nok OT for en stund, lovbruddets konsekvens; altså ved å trekke cannabis røyken ned i lungene, er det som skremmer meg mest. De juridiske følgene det vil få for meg dersom jeg skulle blitt tatt for røyking. Hadde det bare vært en bot på la oss si 1-2-3 tusen, vil jeg ikke brudd og jeg hadde betalt uten problem. Et rulleblad som ikke lenger er tomt er nok det jeg fryktet mest og de mange konsekvensene dette vil ha for meg.


Ikke nok med det, etter videregående åker det nok inn i millitæret vil jeg tro, og som sikkert mesteparten av NFFs medlemmer har fått med seg, har forsvaret nulltolleranse mot narkotika (noe jeg synes er utrolig tåpelig...det er en annen sak). Det gjør nok vertfall at jeg kommer til å holde meg på matta. Når jeg er ute av millitæret begynner jeg nok å nærme meg 20års alderen og regner med jeg er blitt enda endel modnere og smartere.


Vet det ble mye snakk her, men i bunn og grunn vil jeg høre hva de litt bevandrede av dere synes. Er det for tidlig å prøve nå? Bør jeg i det hele tatt prøve? Er det noen type personen som absolutt ikke burde benytte seg av cannabis? Mye skriving gitt, men håper jeg får noen brukbare svar! Takk for deres oppmerksomhet og ha en fortsatt god natt!!
Med den nysgjerrigheten du viser her, så burde du definitivt prøve - ellers kommer du til å gå hele livet å "angre" på at du ikke gjorde / gjør det. Du skriver du har en fasinasjon ovenfor rusmidler, og når du først har fått denne kan jeg nesten garantere at det kommer til å lede til at du prøver før eller siden uansett Og cannabis vil nok ikke forandre synet ditt på ting sånn etter et par røykinger, men det vil gjøre det gradvis dersom du fortsetter over lengre perioder.
Wow, veldig reflektert iallefall
Still deg dette spørsmålet; er du sterk nok psykisk sett til å ikke skjære helt ut og starte å røyke hver dag, slik at du gjør det dårligere på skole etc? Hvis ja, go for it.
Tror jeg tidligere har lest at mentalmelt har skrevet i en annen tråd noe sånt som "Når du kan spørre deg selv om du er klar for et mildt rusmiddel er du moden nok til å teste det" Kansje ikke ordrett, eller rett i det hele tatt, men budksapet var det samme.
jeg er da 15 og har ganske like tanker som deg
jeg er blitt tilbud cannabis to ganger, men svarte nei begge gangene. jeg angrer veldig for at jeg sa nei forrige gang. nå har jeg snakket litt med en kamerat som sier han kan ordne en joint til meg. men jeg satser jo fotball og skole. samtidig har jeg astma( veit vel ikke helt om det er lurt å prøve da men :P ).
Jeg redd for å bli avhengi. men jeg klarte helt fint å slutte å snuse. det jeg lurer på er om muligheten til å bli avhengi er større med cannabis enn snus. for jeg har veldig lyst til å prøve. så dere som har litt erfaring, er det lurt av meg å prøve en gang ?
Jeg er på samme plass som deg i livet, tredje året vidregående, russefeiring om et par mnd osv. Men der slutter kanskje forskjellene også, for jeg forsøkte å røyke for første gang i februar i år - omtrent ti mnd siden nå. Per idag, så har jeg røyka - med untak av julaften - hver dag siden onsdag forrige uke. Og antageligvis nesten hver dag fram til neste søndag. Jeg røyker, du røyker ikke.

Det jeg vil si deg da, er at akkurat nå er kanskje tidspunktet for å prøve, om du først skal prøve før du er ferdig i militæret. Nå har du ferie, og kan ta deg tid til å slappe av og teste litt i en god og trygg setting. Foråpentligvis og mest sansynligvis kommer du til å lære litt om cannabis og effekten - nok til å ta et standpunkt kanskje. Om du ikke skulle merke noe/ha en negativ følelse etterpå bør du ikke fortsette mer - ikke før etter militæret om du ikke merka noe bare.

Uansett egentlig, om du prøver og liker det, så burde du ikke røyke mer før etter militæret fordi siste halvåret av vgs er det greit å ta litt seriøst, og så kommer militæret uansett. Å ikke prøve første gangen før etter militæret er nok klokest uansett - har man først gjort det en gang så blir det ikke et så stort steg å ta det en gang til og så videre.

Personlig så ville jeg utsatt det - jeg røyker jo nå så jeg liker det jo, men jeg er også reflektert nok til å innse at det påvirker meg ellers i livet også, og dette er ikke nødvendigvis positive ting i forhold til hva som er best for en god utdannelse og det videre liv.
Det er få som er så moden og klar for cannabis som deg (OP). Husk at sjansen for å bli tatt hvis du røyker litt hjemme er veldig lav, om den overhodet er praktisk eksisterende. Det er de som røyker på skolen og sånt som blir tatt.

Sitat av freakyfugl Vis innlegg
jeg er da 15 og har ganske like tanker som deg
jeg er blitt tilbud cannabis to ganger, men svarte nei begge gangene. jeg angrer veldig for at jeg sa nei forrige gang. nå har jeg snakket litt med en kamerat som sier han kan ordne en joint til meg. men jeg satser jo fotball og skole. samtidig har jeg astma( veit vel ikke helt om det er lurt å prøve da men :P ).
Jeg redd for å bli avhengi. men jeg klarte helt fint å slutte å snuse. det jeg lurer på er om muligheten til å bli avhengi er større med cannabis enn snus. for jeg har veldig lyst til å prøve. så dere som har litt erfaring, er det lurt av meg å prøve en gang ?
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende. Det er bare psykisk avhengighetsskapende og selv der tror jeg snus er ganske mye verre.
Jeg var veldig nyskjerrig på dette jeg også for et par år tilbake.
Det endte med at jeg og en kamerat drev med dette i to mnd. Røyket flere ganger i uken.

Dette var jo forsåvidt kjempegøy og en av de tidene i livet jeg alltid kommer til å huske.
Allikevel, så gikk det opp for meg at dette gikk ut over alt annet jeg gjør ellers om dagen, mtp at jeg var sliten, og i et slikt go-for-it humør.
Bestemte meg da enkelt å greit får å slutte med dette.
Jeg syntes ikke at det var spesielt vanskelig å slutte. I dag røyker jeg kanskje 4-5 ganger i året, ved spesielle anledninger. F.eks Nyttårsaften. Avslutte en laang fyllefest med en joint, er noe jeg aldri kommer til å gi ifra meg

Men jeg har også alltid tatt med en fest i ny og ne (like mange ganger som jeg røyker sirka ), og det kan hente at det er derfor jeg har et slikt forhold til hasj.
jeg er da 15 og har ganske like tanker som deg
jeg er blitt tilbud cannabis to ganger, men svarte nei begge gangene. jeg angrer veldig for at jeg sa nei forrige gang. nå har jeg snakket litt med en kamerat som sier han kan ordne en joint til meg. men jeg satser jo fotball og skole. samtidig har jeg astma( veit vel ikke helt om det er lurt å prøve da men :P ).
Jeg redd for å bli avhengi. men jeg klarte helt fint å slutte å snuse. det jeg lurer på er om muligheten til å bli avhengi er større med cannabis enn snus. for jeg har veldig lyst til å prøve. så dere som har litt erfaring, er det lurt av meg å prøve en gang ?
Vis hele sitatet...
En gang er så teit tankegang, det blir Sjeldent den ene gangen.
Ikke at det er noe negativt i det, så lenge man gjør det en gang i blant og ikke vær dag.

Personelig syntes jeg det er VELIDIG lett å moderere seg med cannabis, bare man legger opp gode rusvaner fra starten av.
Hvis jeg var deg ville jeg satset på gress, ettersom jeg synes hasj virker mye hardere og går mer utover hverdagen.
Men weed klarer jeg fint å røyke ofte, dra på skolen og balansere alt rundt, men med hasj tar det litt på etter hver gang, men det er min mening. Bare kos deg!
Det er bare å prøve det ut, du blir ikke narkovrak av såpass. Enten liker du det eller så liker du det ikke. Ganske enkelt. Forvent deg ikke noen merkbar virkning de første gangene.

Kanskje du kunne tatt det på en tur til amsterdam? slik att du fikk gjort dette på den lovlige siden. Det værste med cannabis er i følge min mening slaget du får om du blir tatt for det, iallefall når du har gode planer fremover.

Hold deg ganske enkelt på den stien du allerede er på, og ikke sett cannabis fremfor noe annet som er viktig for deg. Det finnes mange ordentlige cannabis brukere der ute som ikke gjør noe mer ut av det enn som så.

Cannabis er lett å like, men også lett å hate.

Lykke til
Sist endret av Skyggen; 27. desember 2008 kl. 05:23.
Når det kommer til hvorvidt du vil prøve et nytt rusmiddel eller ikke, er det helt og holdent en vurderingssak du må tenke over selv. Om du har storslagne planer for livet ditt framover ville jeg kanskje ha lagt cannabisrøyking som vane på is. Dette utelukker dog ikke at du kan prøve. Det er tross alt den eneste ordentlige måten å finne ut om du virkelig har lyst eller ikke.

Lykke til
Loathsome: Ja, jeg er litt fasinert over rusmidler sånn generelt, hvordan de påvirker sinnet. Det er spennende. Samtidig har jeg en tendens til å bli meget fasinert av ting for en kortere periode, hvor interessen siden faller.

Jeg liker å tro at jeg kjenner meg selv sånn noenlunde. At jeg har opparbeidet meg en såpass selvinnsikt at jeg med stor sannsynlighet kan si at jeg ikke ville stoppet etter første gang. Dvs. jeg hadde mest sannsynlig utforsket cannabis slik at jeg kunne gjort meg opp en skikkelig mening. Det kan nok ta en stund før jeg føler jeg "behersker" stoffet. En tur til Amster kunne vært en ide, men det blir nok mer aktuelt når jeg blir eldre.


Jeg føler jo at jeg gjør lurt i å vente til etter millitæret. Da er jeg på en måte fri og har vel mest sannsynlig egen leilighet og greier. Men jeg har bestemt meg for ikke å presse meg til å la være å prøve, men heller la det falle naturlig. Slik det er nå, i mitt miljø, er det relativt unaturlig å ta en tur over til den andre siden av gjerdet. Jeg ser egentlig at jeg vil få de mest positive opplevelsene dersom jeg kan prøve det åpent, uten så mye pes fra omverdenen. Sjangsen for at forholdene er betraktelig mer tilrettelagt senere i livet er stor.

Men jeg har hvertfall kommet frem til at jeg med stor sannsynlig er klar for et nytt rusmiddel, det er bare å finne en egnet tid å teste det ut. Jeg tror nok jeg skal legge planene på is for en stund, eventuelt får jeg se om det dukker opp en gylden anledning med tiden.

Vil uansett takke samtlige som har svart meg. Kommer nok til å ta turen innom NFF inniblant, mye interessant å lese her inne må jeg si!
Sitat av Vielleicht Vis innlegg
Når jeg er ute av millitæret begynner jeg nok å nærme meg 20års alderen og regner med jeg er blitt enda endel modnere og smartere.
Vis hele sitatet...
Mulig mer moden, men definitivt ikke smartere.

Har vært i samme situasjon som deg. Skoleflink på vgs med en liten interesse for cannabis. Jeg kan ikke si at jeg har endret meg etter å ha startet og røyke. Jeg tar meg dog bare en rev i ny og ne sammen med kamerater og har ikke utviklet noe daglig forhold til dette. Jeg tror det er smart og jeg tror et hvilket som helst rusmiddel på daglig basis vil føre til uønskede konsekvenser.

Mye nyttig informasjon for nybegynnere og viderekommende på norcan.org.
Takk for tipset
Som du sikkert er klar over så kan thc måles i blodet og urinen din en stund etter du sist inntok det. Du kan sikkert lese mer om dette på http://www.erowid.org/. Mulig du var klar over dette fra før, men det kan jo være noe å tenke på ift evt. militærtjeneste da det er vanlig å få sakene sine gjennomsniffa av hund på innrykksdagen. Skulle du ha røyka det eller ha hasjbøss i lommene dine vil hunden lukte det og du kan regne med å måtte avlegge en pisseprøve.

Det virker som om du allerede har satt deg mye inn i cannabis, men det er en ting jeg kunne tenke meg å legge til som den faktoren jeg personlig syns er desidert "farligst" med cannabisrøyking. Stoffet er veldig enkelt og anvendelig. Det er enkelt å få tak i, det er en billig rus (hvertfall for en som ikke har noe opparbeidet motstandsdyktighet og normal medfødt toleranse for thc), det er enkelt å mekke en joint/bongtrekk/pipetrekk og det er en forholdsvis kort og kontrollerbar rus hvis ikke dosen er altfor stor eller du inntar det oralt. Selv om alle de tingene er positive i utgangspunktet så mener jeg at de også gjør det veldig enkelt å skape et avhengighetsforhold til thc. For å ta meg selv som eksempel så kan jeg si så mye som at det er mye mer aktuelt for meg å ta meg en joint etter jobb/skole enn å ta meg 6 eller 7 øl. Jeg vet også at det er mange som mener at det er uproblematisk å røyke cannabis daglig eller flere dager i uka (og det kan det sikkert også være, for enkelte individer, eller i små perioder). Men for meg tar daglig røyking vekk mye av sjarmen med rusen og har en tendens til å ta vekk fokuset mitt fra viktigere ting. Økonomi og midlertidig helsetap er jo også to viktige poeng. Jeg er klar over at dette er veldig individuelt og derfor er det meninga at dette skal oppfattes som mine personlige meninger, håper alikevel det kan være til nytte!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du er voksen og ansvarlig for dine egne handlinger, og så lenge du er obs på konsekvensene av å prøve et ulovlig rusmiddel (f.eks. endringer av holdninger, utskifting av venner og miljø m.m.) så er det ingenting som står i veien for at du kan prøve uten å være uansvarlig. Når det er sagt så vil jeg ikke direkte oppfordre deg til å prøve, men jeg vil heller aldri fraråde deg fra å prøve.
å så redd a

lovbrudd: null stress ikke la deg styre av frykt, det er bare papir, redd for papercut?
militæret: var på sesjon for litt sia, er bare å si at du ikke røyker.
politiet: de kommer aldri til å finne ut at du har fyrt deg ei lita rev uansett!

du er klar for å prøve, når du klarer å kvitte deg med frykten for et "skittent rulleblad" du kan prøve 1 gang og vite hvordan det er eller du kan gå resten av livet å lure på hvordan det er, valget er ditt. det er bare planter
Bare planter? Det er jo et fint argument når man veit vilke koselige planter som finnes i Daturafamilien f.eks. Ikke det at cannabis er en veldig farlig plante, ville bare påpeke at planter er ikke barebare
Sist endret av DeMenT; 27. desember 2008 kl. 17:13.
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Som du sikkert er klar over så kan thc måles i blodet og urinen din en stund etter du sist inntok det. Du kan sikkert lese mer om dette på http://www.erowid.org/. Mulig du var klar over dette fra før, men det kan jo være noe å tenke på ift evt. militærtjeneste da det er vanlig å få sakene sine gjennomsniffa av hund på innrykksdagen. Skulle du ha røyka det eller ha hasjbøss i lommene dine vil hunden lukte det og du kan regne med å måtte avlegge en pisseprøve.

Det virker som om du allerede har satt deg mye inn i cannabis, men det er en ting jeg kunne tenke meg å legge til som den faktoren jeg personlig syns er desidert "farligst" med cannabisrøyking. Stoffet er veldig enkelt og anvendelig. Det er enkelt å få tak i, det er en billig rus (hvertfall for en som ikke har noe opparbeidet motstandsdyktighet og normal medfødt toleranse for thc), det er enkelt å mekke en joint/bongtrekk/pipetrekk og det er en forholdsvis kort og kontrollerbar rus hvis ikke dosen er altfor stor eller du inntar det oralt. Selv om alle de tingene er positive i utgangspunktet så mener jeg at de også gjør det veldig enkelt å skape et avhengighetsforhold til thc. For å ta meg selv som eksempel så kan jeg si så mye som at det er mye mer aktuelt for meg å ta meg en joint etter jobb/skole enn å ta meg 6 eller 7 øl. Jeg vet også at det er mange som mener at det er uproblematisk å røyke cannabis daglig eller flere dager i uka (og det kan det sikkert også være, for enkelte individer, eller i små perioder). Men for meg tar daglig røyking vekk mye av sjarmen med rusen og har en tendens til å ta vekk fokuset mitt fra viktigere ting. Økonomi og midlertidig helsetap er jo også to viktige poeng. Jeg er klar over at dette er veldig individuelt og derfor er det meninga at dette skal oppfattes som mine personlige meninger, håper alikevel det kan være til nytte!
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette var veldig godt råd, er i grunn enig i alt du skriver

Det er gjerne de som begynner å røyke med innstillingen at cannabis er helt ufarlig som havner på "skråplanet" etter hvert. Det er viktig å sette rammer for deg selv for hvor mye du skal røyke, hvor ofte, når, osv. hvis ikke er det lett at røykingen blir prioritert over viktigere ting. Gjør f.eks. en avtale med deg selv om at du aldri skal røyke før skolen, før du har gjort lekser, før familiearrangementer, etc. Husk at cannabis KAN være avhengighetsskapende, om enn "bare" psykisk...

Jeg vet for min egen del at jeg får mye større sug etter cannabis enn jeg får av sigaretter (som i utgangspunktet er mye mer avhengighetsskapende). Nå har jeg vært uten begge deler i 1 uke, og det er suget etter cannabis som gjør at jeg holder på å gå i veggen.

(Ja, jeg har nok godt av en pause )
Jeg vil anbefale deg til å vente så lenge du kan. Som tidligere sagt, finn en god anledning uten stressfaktorer. Og ikke minst, bruk det med en baktanke.
Jeg bruker det gjerne for å få fart på fantasien, kunst, skriblerier og hysterisk morsomme fjerne påfunn.

Men det er også en fallgruve. De som sitter i samme sofaen hver dag med bongen i handa. De samme vennene, de samme kulissene. Du sitter der i den samme sofaen -- Ser livet ditt flyr forbi vinduet. Mens du er omgitt av tåke og fullstendig mangel på tiltak.
En person som unngår alt av vanskelige sosial sammentreff.
Hvis du har psykiske problemer av noen slag og, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å holde deg unna. Cannabis har en kunnskap og forsterke din den sjette sans. Og inntrykk som f.eks. noia, blir ganget med to. Det er ikke bra.

Å være en av de, vil jeg ikke anbefale. Hold deg isåfall til noen trekk i ny og ned. Reflekter over livet. Filosofer. Dans på stjernene. Og smil.

Rask kladdet ned med "quick replay" funksjonen med min elskede Tom Waits i bakgrunnen, i en bedøvet fulle rus, så beklager alt av uavsluttede setninger og fjerne tanker. Ha en vakker aften.
Sist endret av pfiction; 27. desember 2008 kl. 18:56.
Allt kommer ned til disiplin. Spør deg selv: Er du alltid den som drikker mest på fest, og alltid havner i bråk? Viss ja: Hold deg unna cannabis. Ofte de uten disiplin og egne grenser havner "på kjøret".
Å røyke aleine synest jeg personlig er best. Men første gangs brukere bør ikke røyke aleine. Du kommer til å få et helt nytt syn på cannabis etter første gang du får skikklig virkning. Kan si deg så mye hehe.

Lykke til viss du finner ut du skal prøve det før militæret. Personlig røyket jeg første gang når jeg var russ.
Og for all del: ikke drikk mye alkohol når du prøver det første gang. Ender som regel i en skogstur med mye spying
Hei!

Jeg er ikke direkte for virkningen av cannabis, det virker som en kjekk rus. Det jeg frykter er jo det å begrense seg, spesielt i startfasen. Jeg har nå bestemt meg for å teste det ut når det faller naturlig, dvs at jeg kommer til å røyke en gang det er jeg helt sikker på, men vi får se hva som skjer. Jeg skal i allefall lese meg opp skikkelig om stoffet før jeg prøver. Loven kommer nok ikke til å holde meg borte nei, men kommer heller ikke til å stresse med å få ordnet det. Jeg vil ikke gå rundr å "angre" som noen her snakker om. Den dagen jeg virkelig vil ta meg et trekk ja da skal jeg få ordnet meg noe. Jeg kjenner jeg har liten sperre for dette og har jevnt over et liberalt forhold til narkotika.

Heleflaska: Synes det var et bra innlegg. Min personlige mening er at rus skal brukes ved spesielle anledninger (trenger dog ikke være altfor spesielle), men du skjønner sikkert.

Uansett er det spennende og jeg vil takke for alle innspill som har kommet i denne tråden. Vi mennesker er født slik at vi er nysgjerrige på det som er rundt oss og det er også jeg.

Disiplin kunne jeg nok hatt mer av ja. Jeg er dessverre ikke synsk og aner ikke hvordan jeg vil forholde meg til cannabis dersom jeg først prøver det, men null stress folkens, jeg har i allefall fått en rekke innspill som jeg skal huske på og ta med meg videre. Takk for deres oppmerksomhet og ha en forsatt trivelig kveld..
Sitat av raveonette Vis innlegg
Det er gjerne de som begynner å røyke med innstillingen at cannabis er helt ufarlig som havner på "skråplanet" etter hvert.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng her, det gjelder forsåvidt med andre rusmidler og. Man skal ha kunnskap før man begynner med noe som kan i verste fall bryte en ned fysisk og psykisk.


Jeg vet for min egen del at jeg får mye større sug etter cannabis enn jeg får av sigaretter (som i utgangspunktet er mye mer avhengighetsskapende). Nå har jeg vært uten begge deler i 1 uke, og det er suget etter cannabis som gjør at jeg holder på å gå i veggen.
Vis hele sitatet...
Her har trådstarter et godt eksempel på hvordan cannabis kan ha negative sider på noen, selv om det ikke er spesiell grunn til å tro at det vil være et stort og langvarig problem for raveonette.


Det er viktig å sette rammer for deg selv for hvor mye du skal røyke, hvor ofte, når, osv. hvis ikke er det lett at røykingen blir prioritert over viktigere ting. Gjør f.eks. en avtale med deg selv om at du aldri skal røyke før skolen, før du har gjort lekser, før familiearrangementer, etc.
Vis hele sitatet...
Dette kan nok være en god ide ja. Enda en begrensing man kan sette er f.eks at man ikke skal ruse seg alene, la det kun være en sosial greie. Jeg har røyka ganske mye cannabis, men jeg har aldri tatt meg en joint alene. Det har jo selvfølgelig vært tilfeller hvor jeg har vært ruset for meg selv (f.eks forann tv elller pc) etter å ha røyket med kamerater. Ellers så må jeg jo si at det trenger ikke være problematisk å røyke alene, før jobb/skole, før familiearrangementer så lenge dette ikke medfører noe negativt for andre eller deg selv (og det helst ikke skjer så veldig ofte). Poenget er vel simpelthen at hvis man vet med seg selv at man fra før av ikke er spesielt god på å ha måtehold så kan det være greit med noen spesifikke grenser man har i bakhodet.


Husk at cannabis KAN være avhengighetsskapende, om enn "bare" psykisk...
Vis hele sitatet...
Helt klart. Det tror jeg mange her kan melde om. Det trenger heldigvis ikke være så vanskelig å slutte med hvis man vil (men her har vi vel alle forskjellige forutsetninger...), eller hvis det ikke er blitt tatt for langt.

(Ja, jeg har nok godt av en pause )
Vis hele sitatet...
Bra med litt selvinnsikt. Lykke til

Sitat av Vielleicht Vis innlegg
Jeg er ikke direkte for virkningen av cannabis, det virker som en kjekk rus. Det jeg frykter er jo det å begrense seg, spesielt i startfasen. Jeg har nå bestemt meg for å teste det ut når det faller naturlig, dvs at jeg kommer til å røyke en gang det er jeg helt sikker på, men vi får se hva som skjer. Jeg skal i allefall lese meg opp skikkelig om stoffet før jeg prøver. Loven kommer nok ikke til å holde meg borte nei, men kommer heller ikke til å stresse med å få ordnet det. Jeg vil ikke gå rundr å "angre" som noen her snakker om. Den dagen jeg virkelig vil ta meg et trekk ja da skal jeg få ordnet meg noe. Jeg kjenner jeg har liten sperre for dette og har jevnt over et liberalt forhold til narkotika.

Heleflaska: Synes det var et bra innlegg. Min personlige mening er at rus skal brukes ved spesielle anledninger (trenger dog ikke være altfor spesielle), men du skjønner sikkert.

Uansett er det spennende og jeg vil takke for alle innspill som har kommet i denne tråden. Vi mennesker er født slik at vi er nysgjerrige på det som er rundt oss og det er også jeg.

Disiplin kunne jeg nok hatt mer av ja. Jeg er dessverre ikke synsk og aner ikke hvordan jeg vil forholde meg til cannabis dersom jeg først prøver det, men null stress folkens, jeg har i allefall fått en rekke innspill som jeg skal huske på og ta med meg videre. Takk for deres oppmerksomhet og ha en forsatt trivelig kveld..
Vis hele sitatet...
Jeg regner nesten med at din første linje skulle vært "Jeg er ikke direkte redd for..."

Uansett er ikke rusen noe å være redd for. Så lenge du vet litt om dosering så skal det nok gå fint. Hvis du ikke setter noe pris på rusen så kan du jo huske at den trossalt ikke varer så lenge (så lenge du røyker og ikke spiser det) og at du ikke trenger å gjøre det igjen. Et tips for deg kan jo kanskje være å skaffe cannabis gjennom noen du kjenner og stoler på. Da er det kanskje bedre grunnlag for å vite styrken på stoffet du kommer i besittelse av.

Siden du sier du har litt lite disiplin så er det kanskje greit at du er litt ekstra obs på å begrense deg hvis det viser seg at du liker stoffet, les posten til raveonette en gang til. Jeg mener dessuten å huske fra din første post at du sa at ingen i din vennegjeng brukte cannabis, da kan jo en grei måte å begrense seg på være å ikke skifte ut den vennegjengen med en gjeng lugubre kriminelle (evt. dealer'n din og hans venner)

Forøvrig er det min oppfatning at du på lang vei har gjort bedre forberedelser enn det jeg og mine kompiser gjorde før vi først prøvde. Men til syvende og sist så er det jo ingen andre enn deg selv som kan ta avgjørelsen. Jeg kan føler jeg hverken kan fraråde deg å prøve eller be deg om å ta avstand fra det. Alt med måte og lykke til.
Sist endret av HELEflaska; 28. desember 2008 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk skal du ha
som sagt her alt med cannabis varierer fra person til person.. jeg personlig har røyka nesten hver dag siden i starten av sommern og nå for ca 1 måned siden blei jeg tatt og satt på pisseprøver så jeg måtte slutte. merker ikke at det er noe problem, det eneste man bør unngå er å være med andre folk som røyker, da sprekker man veeldig lett. jeg sier ikke at jeg ikke har lyst på et trekk eller 10 men så lenge jeg holder meg unna de "gamle gutta" så går det veldig fint.
Hvis du (trådstarter) har så mange tanker rundt loven og cannabis som du har... Det virker som du har noia for det, og det er ikke noe bra utgangspunkt for å teste noe som helst...
På en annen side er dette bare cannabis. Det blir nok ikke noe stress skal du se...

Alle rusmidler treffer folk forskjellig, så alle kan si hva de vil, men du vet ikke før du har prøvd om noe går bra eller ei.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er du redd for låven, så kjøp litt gress, ta fram en pipe (bedre effekt ut av det du har) eller rull et par jointer. Du kommer ikke til å bry deg om noe særlig når du sitter der å ler av rare fjes på TV'en. Husk: Munchies skjer med de beste av oss, så ha alltid et par pizzaer på lur
Vil tro trådstarter har prøvd cannabis nå, eller bestemt seg for å ikke prøve, men du har helt rett med muchies.. haha
Heisann. Er i ganske lignende situasjonen som deg med tanke på alder, skole, miljø osv. Selv begynte jeg å røyke hasj for noen måneder tilbake. Selv har jeg innsett at hasj og cannabis ikke er farlig så lenge du bruker det i positive sammenhenger og ikke til å flykte fra hverdagen. Da blir det på mange måter som en ekstra sterk øl man koser seg med sammen med kompisene. Etter en 4-5 måneders røyking har jeg aldri følt noe psykisk eller fysisk avhengighet. Pleier å røyke sånn ca. 3-4 helger i måneden.

Mitt tips er å prøve det ut et par ganger. Liker du det ikke er det jo bare å stoppe. Du vil ikke føle noen avhengighet som helst, det kan jeg garantere personlig.
Husker første gang jeg prøvde hasj. Skulle bare prøve det en gang, men så var det så morsomt at jeg gikk helt ut av kontroll med kompisene mine:P kjøpte nesten hver dag bare for å le:P røyker ikke så ofte nå lenger da. nå er det mer en kosestund med gutta en gang iblandt
Har samme forhold til hasj/marijuana som deg, Jorge Ravi, holder meg mest til marijuana etter å ha prøvd begge, som sagt bare ha kontroll. Det kan være morsomt å kanskje røyke litt i friminuttet på fredagen (morsomt i tysk timer ) men ellers hold deg til helger, hvor du bare skal slappe av, og kose deg med film. Husk Clear Eyes!
Vielleicht: Du virker ekstremt som en kompis av meg som var veldig skeptisk til å begynne med cannabis. Han liker ikke å røyke like ofte som meg, men det er noe jeg respekterer. Du er kanskje en type som ikke alltid synes det er så lett å stå imot gruppepress osv? Ikke la folk tråkke på grensene dine og si nei om du ikke har lyst til noe.

Ellers vil jeg si at stemninga er noe av det aller viktigste når du skal røyke cannabis for å få en fin rus. Viktig at folk er positive til hverandre, ikke slenger kommentarer og gjør noe alle har lyst på. Vi har f. eks et lite problem vi tre som oftest røyker sammen. Jeg og en annen er ekstremt opptatt av musikk, mens han siste helst vil spille Fifa. Viktig å gjøre litt av alt så ingen kjeder seg. Vi hører ofte musikk med lyden på fifa av.

Ellers aner jeg ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Oslo bør du stikke en tur til Shangri-La. (Eller bestill på nett hvis det er mulig). Kjøp deg gode filtere som dette og noen lange papir som dette. Da vil det også bli veldig mye lettere å mekke, og det var sånn jeg lærte meg det.

1. Ta ut et papir og sjekk at limet sitter mot venstre (hvis du er høyrehendt)
2. Ta ut et filter og ta den grønne siden mot deg mens du legger den nærmest deg i filteret.
3. Legg ferdigmekka cannabis/hasj/toabakk opp i papiret. Pass på å ha igjen litt plass i toppen.
4. Rett ut papiret og se etter at alt ligger fint. Ta så å plasser filteret perfekt før du snur jointen på tvers så limet er lengst fra deg. Ta så å legg papiret som ikke har lim på seg inntil filteret, pass på at det er stramt, rull til alt ser perfekt ut, og sleik på limet helt til filteret slutter. Nå skal ting begynne å bli ganske bra.
5. Snurr litt av papiret på toppen rundt så alt er lukka.
6. Stram og sleik deg oppover resten.
7. Rett ut papiret og du sitter med en nydelig joint uten det spor av trening.

Et par tips fra en noob til en mer noob.

Og pass på å mekke hasjen og tobakken over et hvitt papir. Du kommer til å søle litt de første gangene. Hold også jointen over når du fyller papiret, så slipper du å miste så mye.
Sist endret av Jorge Rivi; 27. mars 2009 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min mening er at det at du i det hele tatt må spørre er et tegn på at du ikke er klar, særlig når du også ramser opp flere grunner for at du ikke burde prøve, hvert fall akkurat nå.

Alt til sin tid, du lever etter militæret og skolen også.
Jeg har en narkotikasak på vandelen, kun en hasj sak tho. Jeg var ærlig å fortalte forsvaret om dette med engang jeg kom på sesjon, og dette tok de helt fint.
Men som regel virker det ikke noe særlig første gang, så for å få merke den ordentlige effekten vil du nok måtte ta det minst to ganger. Uansett så råder jeg deg til å ikke prøve det i det hele tatt, det er ikke sunt, det er ihvertfall like farlig for lungene som tobakk.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Min mening er at det at du i det hele tatt må spørre er et tegn på at du ikke er klar, særlig når du også ramser opp flere grunner for at du ikke burde prøve, hvert fall akkurat nå.

Alt til sin tid, du lever etter militæret og skolen også.
Vis hele sitatet...
Jeg err forøvrig enig med deg, men det at han spør andre om råd trenger ikke nødvendigvis være et negativt tegn. Det er sunt å være litt skeptisk når det kommer til rusmiddler.
Jeg synes du burde vente til etter forsvaret sitt THC kan påvises i 100 dager ettter bruk. De fleste vil nokk tro at det bare er 30 dager, det er jo på sett og vis riktig på urinprøver eller blodprøver. Men THC kan også påvises i 100 dager etter bruk i håret. selve hårstråene.

Så vis du har lyst til å begynne i forsvaret og det blir rett etter sommeren synes jeg du burde vente. Men nå er jeg jo ikke sikker på om forsvarer tar prøver fra hår eller bare blod/urin prøver.
Sunny. Cannabis er bare påvisbart i urin/blod-prøver i månedsvis hos garva brukere som har røyka daglig i månedsvis eller årevis. Vanlige helgerøykere f eks er aldri positive i mer enn tre-fire dager etter røyking. Og forsvaret tester ikke håret, tror jeg. Jeg vet ikke det absolutt 100 prosent sikkert, men jeg har aldri hørt om at de gjør det. Så det er nok ikke så veldig stor grunn til å engste seg for han som lurer.
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Men som regel virker det ikke noe særlig første gang, så for å få merke den ordentlige effekten vil du nok måtte ta det minst to ganger. Uansett så råder jeg deg til å ikke prøve det i det hele tatt, det er ikke sunt, det er ihvertfall like farlig for lungene som tobakk.
Vis hele sitatet...
Må si meg litt uenig i påstanden din om at man ikke får virkning første gangen.
Nå snakker jeg for meg selv, men første gangen jeg prøvde det var den gangen jeg fikk sterkest virkning. Røyket heller ikke mye, 0.7g.

Jeg vet ikke nå om du snakker ut ifra egen erfaring, men hvis det er tilfelle synes jeg du skulle ha formulert deg annerledes.

Jeg regner med at dette med virkning varierer fra person til person.
Sist endret av exocytose; 29. mars 2009 kl. 21:24.
Når du sier at 0.7g ikke er mye begynner jeg å lure litt på forbruket ditt, da dette er mye for en førstegangsopplevelse så vidt jeg er vant til blant mine venner, i alle fall. Det er normalt å ikke få funk første gangen, noe jeg har både første- og annenhåndserfaring (venner) med.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Når du sier at 0.7g ikke er mye begynner jeg å lure litt på forbruket ditt, da dette er mye for en førstegangsopplevelse så vidt jeg er vant til blant mine venner, i alle fall. Det er normalt å ikke få funk første gangen, noe jeg har både første- og annenhåndserfaring (venner) med.
Vis hele sitatet...
Jeg presiserte i innlegget mitt at jeg snakket av egen erfaring. Og som du sikkert så skrev jeg også at det temmelig sikkert varierer fra person til person.

Jeg har røyket hasj få ganger i en periode på over ett år så et "forbruk" kan man vel heller ikke snakke om.

0.7g er ikke en stor dose i min "krets", men igjen, det varierer.
Så er det jo greit å ta med i beregningen om man røyker 0.7 gram på en gang helt alene, eller om man deler en joint med noen venner. Mattestykket blir plutselig litt annerledes da. Kvaliteten på hasjen har også en god del å si. Hvis du hadde hatt ordentlig hasj kombinert med lav toleranse grunnet lavt forbruk så hadde du garantert ikke ansett 0.7 gram som en lav dosering.
Jeg ser nå at jeg ordla meg litt feil når jeg valgte å bruke ordet "forbruk". Det jeg egentlig ville frem til var at 0.7g hasj generelt sett er en rimelig høy førstegangsdose (sett at det var hasj av bra/kurant kvalitet), men dette avhenger - som mentalmelt påpeker - av hvorvidt du røyket 0.7 alene eller med venner.
Sist endret av Hedges; 29. mars 2009 kl. 22:23.
Det er sant. Jeg burde ha lagt til litt om kvaliteten og om det var alene osv.
Kvaliteten var ikke noe å skrive hjem om, men det var ca. 0.7g alene ja. Men jeg klarte ikke å få så veldig mye ut av det ettersom det var ganske sterkt (lungene mine hadde såvidt fått litt røyk i seg fra før).
Sitat av freakyfugl Vis innlegg
jeg er da 15 og har ganske like tanker som deg
jeg er blitt tilbud cannabis to ganger, men svarte nei begge gangene. jeg angrer veldig for at jeg sa nei forrige gang. nå har jeg snakket litt med en kamerat som sier han kan ordne en joint til meg. men jeg satser jo fotball og skole. samtidig har jeg astma( veit vel ikke helt om det er lurt å prøve da men :P ).
Jeg redd for å bli avhengi. men jeg klarte helt fint å slutte å snuse. det jeg lurer på er om muligheten til å bli avhengi er større med cannabis enn snus. for jeg har veldig lyst til å prøve. så dere som har litt erfaring, er det lurt av meg å prøve en gang ?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du er alt for ung til å prøve dette.
Bare det at du sammenlikner avhengighet snus kontra hasj sier at du kanskje burde vente et par år, og få mer kunnskaper om selve rusen og virkningen/ettervirkning.
Vedder på at du snuste type 1 pris om dagen og 1 boks på 2 uker, og at du sluttet fordi foreldrene dine fant det ut `? (ikke meningen å høres frekk ut)
Men tenk deg om de fannt ut at du har prøvd hasj.. Vent 2 år sier jeg deg bare Da er du modnere til å ta standpunkt hvorvidt du burde fortsette eller slutte med den ene gangen. Og bare et lite tips.. Man blir ikke fysisk avhengig av hasj.. Man har bare løst å ta det mer fordi det er bra... (for noen).
Har venner som ikke liker rusen i det hele tatt, og ikke vill gjøre det.

men det er min mening. Mener iallefall ut fra alderen din at du burde vente =)