Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5935
Jeg opplevde noe ubehagelig for en tid tilbake. Husker jeg våknet på natta for å gå på do og på vei tilbake til rommet var det noe som holdt meg tilbake slik at jeg ikke kunne røre meg. Varte vel i ca.5 sekunder før det slapp tak. Skikkelig ekkelt så måtte bare gå ned i stua.

Jeg har aldri opplevd noe lignende hverken før eller etter denne hendelsen. Skjønner ikke hva det kan ha vært heller. Er det noen som har hatt lignende erfaringer eller tror på paranormal aktivitet eller gjenferd?
Det kalles en drøm. Spøkelser finnes ikke, enkelt og greit.

Noen drømmer kan føles så ekte at du ikke skjønner at det er en drøm.
Vet at det ikke var en drøm. Gikk rett ned i stua og slo på tv'n. Ringte så en kompis etter en halvtime og fortalte om det. Sjekket loggen på tlf dagen etterpå for å være sikker og der sto det at jeg ringte han akkurat på det tidspunktet jeg husker.

Har aldri trodd på spøkelser, men denne hendelsen glemmer jeg aldri og fikk meg veldig usikker på om det kan finnes noe mellom himmel og jord som øyet ikke kan oppfatte.
Sist endret av Wynardtage; 12. oktober 2019 kl. 21:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen kan forklare ei tilfeldig hending som skjedde under uspesifiserte omstende.

Vi kjenner deg ikkje ein gong.
Nei vet det. Er bare så uvanlig det som skjedde. Jeg kjente liksom ikke at noen grep tak i meg eller noe sånt, men jeg kunne plutselig ikke gå, akkurat som kroppen frøs helt.

Kvier meg fortsatt for å gå der. Tror ingen helt klarer å forstå det inntil det skjer dem selv. Sånn var det med meg.

Tenkte tidligere at alt bare er fjas og folk dikter opp historier for å underholde eller skremme.

Idag er jeg veldig usikker.


Og hadde vært dritkult om noen kunne delt lignende erfaringer.
Sist endret av Wynardtage; 12. oktober 2019 kl. 23:03.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg tror gjerne på at det er noe som vi ikke helt forstår. Ikke at det nødvendigvis er et spøkelse med hvitt laken. Men et eller annet. Tror ikke alt av ting en hører folk fortelle om/ ser folk fortelle om typ åndenens makt kan forklares rasjonelt.

Jeg husker at jeg leste en artikkel om to kolleger som opplevde mange ubehagelige ting. Men, så viste det seg at lavt frekvente lyder hadde skapt disse illusjonen / følelse av ubehag. Så det og andre ting vi kanskje ikke helt vet om enda tror jeg gjerne på er årsaken til det folk opplever.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Det kalles en drøm. Spøkelser finnes ikke, enkelt og greit.

Noen drømmer kan føles så ekte at du ikke skjønner at det er en drøm.
Vis hele sitatet...

Herregud, tenk å ta seg friheten til å skrive noe sånn. Personlig er jeg overbevist om det motsatte, uten at jeg gidder bevise eller argumentere for at jeg er det.

Men det å være så bastant i noe du ikke kan være sikker på syns jeg er rart.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Herregud, tenk å ta seg friheten til å skrive noe sånn. Personlig er jeg overbevist om det motsatte, uten at jeg gidder bevise eller argumentere for at jeg er det.

Men det å være så bastant i noe du ikke kan være sikker på syns jeg er rart.
Vis hele sitatet...
Enten en drøm, et lite anfall, svimmelhetsanfall av noe slag. Et eller annet sånt må det i hvert fall ha vært. Noe overnaturlig er det jo absolutt ingen beviser for i det hele tatt annet enn at TS hoppet til den konklusjonen basert på ingenting annet enn at han ikke hadde opplevd det før.

Det kan også være så enkelt at han husker feil. Var dette lenge siden? Den menneskelige hukommelse har en fæl tendens til å forvri hendelser fra fortiden totalt, spesielt sånne her ting som blir kraftigere og kraftigere med årene.
Sist endret av Dongerino; 12. oktober 2019 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Jeg kjente liksom ikke at noen grep tak i meg eller noe sånt, men jeg kunne plutselig ikke gå, akkurat som kroppen frøs helt.
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenker er en søvnforstyrrelseaktig greie. At du har vært i halvsøvne på et vis, og at muskelfunksjonen var litt satt ut. Har ikke peiling på om sånt kan skje i oppreist tilstand, men søvnparalyse føles i alle fall som du fryser helt til og slipper plutselig slik du beskriver. Det er også ledsaget av en uhyggelig stemning (for meg i alle fall), jeg er våken og vet helt hvor jeg er, men det føles som en annen type bevissthetstilstand likevel. Kunne godt sett/følt spøkelser i den tilstanden. Dette er veldig vanlig. Når man må på do om natta er det ofte ganske glidende overganger mellom søvn og våken. Mange unger som går i søvne har det jo med å tisse på de merkeligste steder.

Har også hatt noen episoder i våken tilstand der jeg ikke kan reise meg og gå, men kan bevege meg ellers. Føles ikke som jeg blir holdt fast, bare noe som hindrer meg i å gå. Dette har psykiske årsaker, og er vel en slags dissosiativ tilstand går jeg ut fra. Det kan vare lenge.

Så selv om man ikke kan utelukke ting mellom himmel og jord og alt det der, så er det nok mange forklaringer på hva det kan være uten at vi må ty til gjenferd. Tipper bevissthetstilstand er et stikkord.
Høres ut som søvnparalyse...

Beklager å tråkke på noens tær, men det er faktisk 0 beviser for spøkelser. UFO'r derimot...

TS: les denne..
https://forskning.no/psykologi-sovn/...aralyse/741905
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Enten en drøm, et lite anfall, svimmelhetsanfall av noe slag. Et eller annet sånt må det i hvert fall ha vært. Noe overnaturlig er det jo absolutt ingen beviser for i det hele tatt annet enn at TS hoppet til den konklusjonen basert på ingenting annet enn at han ikke hadde opplevd det før.

Det kan også være så enkelt at han husker feil. Var dette lenge siden? Den menneskelige hukommelse har en fæl tendens til å forvri hendelser fra fortiden totalt, spesielt sånne her ting som blir kraftigere og kraftigere med årene.
Vis hele sitatet...

Neida, helt enig med deg i alt dette. Jeg vil nå tro det er noe sånt jeg også hehe jeg bare reagerer på at noen kan påstå at dette vet dem helt sikkert, t.o.m enkelt og greit.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det første jeg tenker er en søvnforstyrrelseaktig greie. At du har vært i halvsøvne på et vis, og at muskelfunksjonen var litt satt ut. Har ikke peiling på om sånt kan skje i oppreist tilstand, men søvnparalyse føles i alle fall som du fryser helt til og slipper plutselig slik du beskriver. Det er også ledsaget av en uhyggelig stemning (for meg i alle fall), jeg er våken og vet helt hvor jeg er, men det føles som en annen type bevissthetstilstand likevel. Kunne godt sett/følt spøkelser i den tilstanden. Dette er veldig vanlig. Når man må på do om natta er det ofte ganske glidende overganger mellom søvn og våken. Mange unger som går i søvne har det jo med å tisse på de merkeligste steder.

Har også hatt noen episoder i våken tilstand der jeg ikke kan reise meg og gå, men kan bevege meg ellers. Føles ikke som jeg blir holdt fast, bare noe som hindrer meg i å gå. Dette har psykiske årsaker, og er vel en slags dissosiativ tilstand går jeg ut fra. Det kan vare lenge.

Så selv om man ikke kan utelukke ting mellom himmel og jord og alt det der, så er det nok mange forklaringer på hva det kan være uten at vi må ty til gjenferd. Tipper bevissthetstilstand er et stikkord.
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler dette. Håper jeg kan senke skuldrene litt nå fordi det er det mest ubehagelige jeg noensinne har opplevd.

Det jeg stusser litt på er at jeg tidligere aldri hatt problemer med søvn eller innsovning tidligere. Våkner bare hvis jeg må på do eller av at andre vekker meg.

Tenker på din forklaring på søvnparalyse høres fornuftig ut. Jeg visste ikke at det kunne oppstå på den måten i våken tilstand men det høres mest rasjonelt ut. Likefullt var det en veldig skummel opplevelse jeg aldri har erfart tidligere.

Satser på at det ikke var noe uvanlig, for jeg kan ikke gå å tenke for mye på om det var et spøkelse. Da får jeg iallefall ikke til sove.
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Nei vet det. Er bare så uvanlig det som skjedde. Jeg kjente liksom ikke at noen grep tak i meg eller noe sånt, men jeg kunne plutselig ikke gå, akkurat som kroppen frøs helt.

Kvier meg fortsatt for å gå der. Tror ingen helt klarer å forstå det inntil det skjer dem selv. Sånn var det med meg.

Tenkte tidligere at alt bare er fjas og folk dikter opp historier for å underholde eller skremme.

Idag er jeg veldig usikker.


Og hadde vært dritkult om noen kunne delt lignende erfaringer.
Vis hele sitatet...
Siden det eneste vi kan gjøre er å gjette, gjetter jeg på at du opplevde en litt spesiell form for søvnparalyse. Søvnparalyse oppstår gjerne i sengen i det man våkner, bevisst, men likevel ikke helt våken. Det antas at det er en beskyttelsesmekanisme for å hindre at vi skader oss når vi sover og drømmer. Du har kanskje sett videoer av hunder som drømmer at de er ute og løper, som f.eks. denne videoen der hunden ender med å løpe rett i en vegg.
Det sier seg egentlig selv at det fort kan få uheldige konsekvenser dersom folk plutselig skal begynne å løpe rundt i søvne.

Jeg ser for meg at du var rimelig trøtt når du mitt på natten står opp for å late vannet, og at du i halvsøvne på vei tilbake til sengen dupper av litt, slik at denne beskyttelsefunksjonen slår inn og du blir ute av stand til å bevege deg, da hjernen "tror" at du sover.
Jeg er ingen søvnforsker, men jeg er mye mer villig til å tro at det finnes en naturlig forklaring på din opplevelse, fremfor at du opplevde noe overnaturlig.
Det er en Netflix dokumentar om søvnparalyse, ett skremmende tema for dem som har opplevd eller opplever dette.

https://www.imdb.com/title/tt3317522/
Og en finner nok andre dokumentarer om temaet på YT.
Jeg har slitt en del med søvnparalyse, og lucid dreaming, det er bare helt HELT jævlig. Får dette ofte om jeg tar mdma. Ikke hatt det på lenge nå, får helt noia bare tenke på det.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg ser for meg at du var rimelig trøtt når du mitt på natten står opp for å late vannet, og at du i halvsøvne på vei tilbake til sengen dupper av litt, slik at denne beskyttelsefunksjonen slår inn og du blir ute av stand til å bevege deg, da hjernen "tror" at du sover.
Jeg er ingen søvnforsker, men jeg er mye mer villig til å tro at det finnes en naturlig forklaring på din opplevelse, fremfor at du opplevde noe overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Jeg er i likhet enig med din forklaring som pi* sin. Men jeg var ikke på vei tilbake i halvsøvne etter det skjedde. Derimot ble jeg vettskremt og turte ikke gå tilbake, så gikk ned i stua og undret kraftig over hva i alle dager var det som nettopp skjedde meg.

Fikk vel et slags panikkanfall etterpå tror jeg. Har ikke hatt store psykiske vansker tidligere eller problemer med søvn men nå tenker jeg mye over det før jeg skal legge meg og passer på å ikke drikke for mye så jeg slipper å gå dit på natta igjen for det følte litt ut som at hjertet skulle hoppe ut av brystkassa like etterpå og jeg begynte å svette ganske mye. Derfor ringte jeg kompisen min for å berolige meg men han trodde det bare var kødd, selv om jeg forklarte han at jeg var redd. Har ikke delt dette med noen i ettertid i frykt for å få et stempel.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Herregud, tenk å ta seg friheten til å skrive noe sånn. Personlig er jeg overbevist om det motsatte, uten at jeg gidder bevise eller argumentere for at jeg er det.

Men det å være så bastant i noe du ikke kan være sikker på syns jeg er rart.
Vis hele sitatet...
Gjør ikke du på mange måter akkurat det samme, akkurat nå?

"Vi kan ikke vite 100% sikkert at det ikke finnes 'noe mer' der ute" er for så vidt riktig, men lite relevant. Motsvaret er "vi har derimot ekstremt lite som taler for det".
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Beklager å tråkke på noens tær, men det er faktisk 0 beviser for spøkelser. UFO'r derimot...
Vis hele sitatet...
Ja hvordan skal man egentlig kunne bevise noe vi ikke evner å oppfatte med det blotte øye.

Uidentifiserte flyvende objekter derimot er noe som opptar meg ganske ofte. Fikk gode råd av dodecha angående innkjøp av et teleskop i en annen tråd uten at jeg skal gå mer off-topic og skrive så veldig mye om det.
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Jeg er i likhet enig med din forklaring som pi* sin. Men jeg var ikke på vei tilbake i halvsøvne etter det skjedde. Derimot ble jeg vettskremt og turte ikke gå tilbake, så gikk ned i stua og undret kraftig over hva i alle dager var det som nettopp skjedde meg.

Fikk vel et slags panikkanfall etterpå tror jeg. Har ikke hatt store psykiske vansker tidligere eller problemer med søvn men nå tenker jeg mye over det før jeg skal legge meg og passer på å ikke drikke for mye så jeg slipper å gå dit på natta igjen for det følte litt ut som at hjertet skulle hoppe ut av brystkassa like etterpå og jeg begynte å svette ganske mye. Derfor ringte jeg kompisen min for å berolige meg men han trodde det bare var kødd, selv om jeg forklarte han at jeg var redd. Har ikke delt dette med noen i ettertid i frykt for å få et stempel.
Vis hele sitatet...
Du skrev jo at det skjedde i det du var på vei tilbake til rommet, og at du ble skremt av opplevelsen kan jeg forstå, men jeg tror som sagt det finnes en helt naturlig forklaring på det du opplevde.
Selv prøver jeg også å unngå å drikke mye før jeg legger meg, men av helt andre grunner, jeg liker ikke å stå opp for å gå på do, dels av latskap, men først og fremst fordi jeg ofte opplever å slite med å sovne igjen fordi jeg blir for våken.
Jeg ville derimot om jeg var deg, heller drukket litt ekstra før jeg la meg, nettopp for å måtte stå opp for å gå på do, slik at jeg kunne bevist for meg selv at dette var en en engangshendelse, eller i det minste ikke noe å være redd for, selv om det helt sikker var veldig ubehagelig når det skjedde. Ved å fokusere på frykten rundt det som skjedde og å endre rutiner for å unngå å måtte stå opp på natten, tror jeg du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste. Sannsynligheten for at det samme skjer igjen har jeg lite grunnlag for å uttale meg om, men at det som skjedde var farlig på noe som helst vis, tror jeg at jeg trygt kan si at det ikke var.
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Takk for at du deler dette. Håper jeg kan senke skuldrene litt nå fordi det er det mest ubehagelige jeg noensinne har opplevd.
Vis hele sitatet...
Søvnparalyse er ekstremt ubehagelig, og det føles på en måte overnaturlig.

Det jeg stusser litt på er at jeg tidligere aldri hatt problemer med søvn eller innsovning tidligere.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke ha søvnproblemer for på oppleve søvnparalyse. Jeg tror de fleste jeg har snakket om det med har opplevd det en gang, men de fleste vet ikke hva det er. Har bare skjedd tre-fire ganger i livet med meg, sikkert 15 år siden sist.




Jeg visste ikke at det kunne oppstå på den måten i våken tilstand men det høres mest rasjonelt ut.
Vis hele sitatet...
Det er vanligst å ha når man våkner, jeg har fått det under innsovningen. Har ikke hørt om at det kan skje mens du er oppe og går. Jeg tenker heller ikke nødvendigvis at det er søvnparalyse som sådan, men en eller annen variant av at musklene ikke er helt koblet inn. Under drømmesøvn er jo musklene koblet ut, så hvis du duppet litt halvveis så kan vel det ha skjedd.

Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Jeg er i likhet enig med din forklaring som pi* sin. Men jeg var ikke på vei tilbake i halvsøvne etter det skjedde. Derimot ble jeg vettskremt og turte ikke gå tilbake, så gikk ned i stua og undret kraftig over hva i alle dager var det som nettopp skjedde meg.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig at du ikke var i halvsøvne etterpå, siden hendelsen skremte deg. Du skriver panikkanfall, er det noe du har til vanlig? Jeg kjenner i alle fall igjen at uhyggen kan henge i ganske lenge. Det tar litt tid å få hjernen helt tilbake i hverdagsmodus.
Sist endret av *pi; 13. oktober 2019 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Ja hvordan skal man egentlig kunne bevise noe vi ikke evner å oppfatte med det blotte øye.
Vis hele sitatet...
Akkurat dét er ikke noe problem, det har mennesker gjort siden antikken.
F.eks oppdagelsen av infrarødt lys er en blandt mange tusen oppdagelser av fenomener vi ikke kan observere med det blotte øyet.

Litt OT: Men jeg synes skolen skulle hatt mer om oppdagelsene i vitenskapen, noen av hendelsene er mildt sagt imponerende arbeid og dedikasjon av oppdagerne. Flere dokumentarer tar opp slike temaer, bl.a Cosmos: A space time odyssey
Sitat av robhol Vis innlegg
Gjør ikke du på mange måter akkurat det samme, akkurat nå?

"Vi kan ikke vite 100% sikkert at det ikke finnes 'noe mer' der ute" er for så vidt riktig, men lite relevant. Motsvaret er "vi har derimot ekstremt lite som taler for det".
Vis hele sitatet...

Vel, hvordan kan andre vite hva feks jeg har opplevd som gjør meg sikker i min sak? du mener jeg må være åpen for at jeg kan ta helt feil ovenfor meg selv fordi jeg ikke kan bevise det for alle andre? Og jeg gjør ikke på noen måte det samme tilbake syns jeg. Jeg skriver at "Personlig er jeg overbevist om det motsatte" les: personlig. Jeg skriver ikke: Spøkelser finnes, enkelt og greit.
Hatt søvnparalyse tre ganger. Den ene gangen var det en gammel dame som satt på sengs mi. Den andre gangen var det en 3 meter lang etterkopp i taket. Den siste gangen nå ganske nylig sto det en person ved soveromsdøra. Jeg vekket fruen og spurte hvem det var som sto ved døra. Hun skjønte selfølgelig ingenting.

I begge mine tilfeller kunne jeg se omgivelsene mine med egne øyne, men hjernen la på et "ekstra lag" med informasjon som i en drøm.

Dette skjer alltid i forbindelse med dårlig søvn ofte etter lengre perioder med stress. Jeg er bombesikker på at folk har trodd slike ting var spøkelser før i tiden og sikkert fortsatt.
Sist endret av Source; 13. oktober 2019 kl. 01:29.
Vært der, gjort det.
Må stjele tråden til TS litt i ren desperasjon. Håper noen kan hjelpe:

Jeg sliter med søvnparalyser veldig ofte, og har faktisk gjort det i ett par år nå. Det er ekkelt, plagsomt og skummelt. Det værste er at det kan skje flere ganger på en natt, da jeg "våkner" flere ganger ila. noen timer, grunnet søvnproblemer. Jeg går på 10mg Apodorm hver kveld, kan dette ha noe med saken å gjøre? Om noen har tips eller råd mot det, ville jeg blitt takknemlig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det skal sies at jeg selv har hatt flere søvnparalyser der jeg våkner opp og er på tur til do, og plutselig blir verden svart og jeg klarer ikke å bevege meg eller lignende. Forskjellen er gjerne at verden svartner i noen sekunder før jeg våkner opp i senga igjen, helt overbevist om at jeg er våken nå. Dette kan skje mange titalls ganger på rad, noe som er sykt forvirrende.

Veldig interessant tema, og mange som opplever helt det samme.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg er bombesikker på at folk har trodd slike ting var spøkelser før i tiden og sikkert fortsatt.
Vis hele sitatet...
Mange ser/føler visstnok en person sitte oppå brystet sitt, samtidig som at det føles tungt å puste. Dette trodde de var en mare, en slags kvinnelig demon, som red på dem, derav ordet "mareritt".
Uvaksinert 👍
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Høres ut som søvnparalyse...

Beklager å tråkke på noens tær, men det er faktisk 0 beviser for spøkelser. UFO'r derimot...

TS: les denne..
https://forskning.no/psykologi-sovn/...aralyse/741905
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo bevist at det er grunn til å forske på at det finnes flere dimensjoner så spøkelser i den forstand at det er noe fra andre dimensjoner kan meget godt finnes. Cern gjorde vel noen forsøk for ikke så veldig lenge siden og da kalkulerte de med at hvis de fikk de og de svarene så var det ikke flere dimensjoner og de kunne slutte å forske på det, men de svarene uteble så det er vel større sjangs for at det er noe dere enn at det ikke er noe der. Siden man kan se på tid som en dimensjon så er det vel da heller ikke unaturlig å tro at det faktisk kan være noen fra fortiden eller fremtiden som er på samme sted som oss av og til og dermed kan gi oss slike opplevelser. Kanskje UFOer faktisk er noe fra fremtiden? Hvis det hadde dukket opp ett luftskip så hadde vi sett på det som ett spøkelse siden det er fra fortiden, men når det dukker opp noe fra fremtiden som vi ikke har sett før så kaller vi det ufo.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Vel, det er jo bevist at det er grunn til å forske på at det finnes flere dimensjoner så spøkelser i den forstand at det er noe fra andre dimensjoner kan meget godt finnes.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er en ekspert på emnet selv men jeg tror at du grovt har mistolket hva det betyr at det kan være flere dimensjoner. Når vi snakker om dimensjoner så snakker vi om matematikk og muligens fysikk, ikke at den daue bestemora di chiller i stua deres på natta.
Sitat av *pi Vis innlegg


Det er vanligst å ha når man våkner, jeg har fått det under innsovningen. Har ikke hørt om at det kan skje mens du er oppe og går. Jeg tenker heller ikke nødvendigvis at det er søvnparalyse som sådan, men en eller annen variant av at musklene ikke er helt koblet inn. Under drømmesøvn er jo musklene koblet ut, så hvis du duppet litt halvveis så kan vel det ha skjedd.


Det er naturlig at du ikke var i halvsøvne etterpå, siden hendelsen skremte deg. Du skriver panikkanfall, er det noe du har til vanlig? Jeg kjenner i alle fall igjen at uhyggen kan henge i ganske lenge. Det tar litt tid å få hjernen helt tilbake i hverdagsmodus.
Vis hele sitatet...
Ja det var litt av poenget mitt at jeg følte meg våken på vei til rommet og at det skjedde i 5-6 tiden. Følte meg ikke spesielt trøtt heller så vet ikke helt hva jeg skal tro. Hadde sovet kanskje 7 timer og kan det tenkes at paralyse i den tilstanden faktisk kan skje, og i tillegg i stående tilstand.

Ikke hatt panikkanfall tidligere og er ikke sikker på om det var det eller om jeg bare var veldig skremt. Mulig at det går mye i det samme. Kan søvnparalyse skje mens man går sånn plutselig?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Akkurat dét er ikke noe problem, det har mennesker gjort siden antikken.
F.eks oppdagelsen av infrarødt lys er en blandt mange tusen oppdagelser av fenomener vi ikke kan observere med det blotte øyet.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Jeg er uansett litt mer åpen enn tidligere for at det finnes noe annet våre sanseinntrykk ikke helt klarer å oppfatte. Dette med dimensjoner vet jeg ikke helt med. Men det er muligens uforklarlige ting som skjer vi ikke får med oss.

Og for å tenke litt utenfor boksen: Kanskje det er en ukjent sivilisasjon blant oss som kan observere oss men ikke motsatt?

Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Vel, hvordan kan andre vite hva feks jeg har opplevd som gjør meg sikker i min sak? du mener jeg må være åpen for at jeg kan ta helt feil ovenfor meg selv fordi jeg ikke kan bevise det for alle andre? Og jeg gjør ikke på noen måte det samme tilbake syns jeg. Jeg skriver at "Personlig er jeg overbevist om det motsatte" les: personlig. Jeg skriver ikke: Spøkelser finnes, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du har opplevd så derfor er jeg enig at folk ikke kan sette deg i bås av den grunn. Man kan f.eks ha dyp sympati for en person inneliggende med uhelbredelig kreft men likefullt er det ikke mulig å sette seg helt inn i hvordan det kan være å vite at man skal dø.

Sitat av *pi Vis innlegg
Mange ser/føler visstnok en person sitte oppå brystet sitt, samtidig som at det føles tungt å puste. Dette trodde de var en mare, en slags kvinnelig demon, som red på dem, derav ordet "mareritt".
Vis hele sitatet...
Da lærte jeg noe nytt idag også.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Ikke at jeg er en ekspert på emnet selv men jeg tror at du grovt har mistolket hva det betyr at det kan være flere dimensjoner. Når vi snakker om dimensjoner så snakker vi om matematikk og muligens fysikk, ikke at den daue bestemora di chiller i stua deres på natta.
Vis hele sitatet...
Synes det blir litt bastant å slå det fast på den måten du gjør her. Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller andre. Noe det kan virke som du tror at du sitter med fasiten på.
Var et spøkelse som spiste opp imovane pakken min en natt.
Sjekket esken dagen etterpå og den var tom så en drøm kan det ikke ha vært.
Sjakk matt ateister.
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Jeg er uansett litt mer åpen enn tidligere for at det finnes noe annet våre sanseinntrykk ikke helt klarer å oppfatte.
Vis hele sitatet...
Det finnes kjempemye som våre sanser ikke kan fatte, og som vi ikke kan forklare. Det er ikke noe rart ved det. Det virker snodig for meg å hoppe på teorier om overnaturlige ting med en gang det er noe vi ikke umiddelbart skjønner hva er. Som om vi er så smarte at hvis det ikke er logisk forklarlig for oss så må det være magi eller noe.
Sist endret av *pi; 13. oktober 2019 kl. 17:53.
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Var et spøkelse som spiste opp imovane pakken min en natt.
Sjekket esken dagen etterpå og den var tom så en drøm kan det ikke ha vært.
Sjakk matt ateister.
Vis hele sitatet...
Hehe måtte le litt av den.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det finnes kjempemye som våre sanser ikke kan fatte, og som vi ikke kan forklare. Det er ikke noe rart ved det. Det virker snodig for meg å hoppe på teorier om overnaturlige ting med en gang det er noe vi ikke umiddelbart skjønner hva er. Som om vi er så smarte at hvis det ikke er logisk forklarlig for oss så må det være magi eller noe.
Vis hele sitatet...
Skal ikke konkludere med det ene eller andre. Tror vel det var naturlig. Stusser bare litt over at det skjedde mens jeg gikk, men det er vel mulig det å.

Og for psykens del er vel det beste å slå seg til ro med at det var en søvnparalyse som hendte meg.
Sist endret av Wynardtage; 13. oktober 2019 kl. 18:45.
Er mange variasjoner av søvnparalyse. Mange klarer ikke bevege seg når det skjer fordi musklene ikke er aktivert enda. Dette er den vanligste formen tror jeg.

For meg har jeg alltid full kontroll over muskelaturen, men jeg må bare ha noen sekunder på meg før hjernen blir normal igjen og "fjerner" det jeg ser. Kombinert med høyt adrenalin fra hendelsen.

Nå har jeg aldri vært på gåtur som du nevner, men ser ikke noe grunn til at eventuelt sleep walking og søvnparalyse ikke kan kombineres.
Jeg er overbevist om at det finnes ånder, pga en hendelse jeg hadde for to år siden.
Jeg og min daværende kjæreste skulle sove ei natt på hotell, jeg kjente med engang en ekkel følelse da jeg kom inn på rommet. Etter ca 4 minutter prikket det i hele kroppen min å jeg ble så svimmel at jeg måtte sette meg ned på gulvet.
Han hentet vann til meg og støttet meg bort til senga.. Svimmelheten gikk over.
Tanken hadde enda ikke streifet meg om at det kunne være fordi det var noe overnaturlig i rommet.
Isåfall, etter vi hadde snakket en stund skulle vi sove, å i det vi slår av lyset hører vi at NOE blir flyttet på inne på rommet!

Vi blir stive av skrekk begge to, mens han slår på lyset.
Jeg spør han hva f det var for noe og han ser bare forskrekka på meg.
Jeg ville ikke sove mer men han fikk meg tilslutt med på tanken om at det var på naborommet lyden kom fra..
Vi skulle prøve å sove igjen, med lyset PÅ :-P
Det gikk kanskje 8 minutter før ene veska mi fyker bortover gulvet. Jeg hyler, vi slenger på oss klærne og tar med oss alt ut av rommet. Rett i resepsjonen, jeg er jo så livredd at vi får tilogmed pengene tilbake.
Men ja, den gangen kjente jeg det på hele kroppen.. Aldri opplevd noe etter det.

Hatt etpar søvnparalyser, fikk det i en veldig vond tid med mye stress og lite søvn.
Blir jo redd for å sove desto mer man opplever søvnparalyser, helt forferdelig er det.

Har heldigvis ikke hatt det på ca 1 halvt år nå. Bank i bordet.

Hørt det er lettere å få det når man ligger på rygg foresten, så gjør bevisst ikke det lenger ��
Sist endret av wildthing; 13. oktober 2019 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I see you...
NAPse's Avatar
Jeg så et "spøkelse" en gang. Neida, jeg tror ikke på spøkelser, men jeg har ihvertfall ingen forklaring på hva det var.

Vi var en liten gjeng som satt en sen fredagskveld og studerte på universitetet. Hun ene gikk ut av rommet for å gå på do, da hun kom tilbake sa hun "Jeg liker meg ikke i dette bygget.", uten noen mer forklaring, og ingen spurte om hvorfor heller.

En halvtimes tid senere var det min tur å lense blæra.
Jeg gikk ut av rommet og spaserte mot doen.

Jeg titta inn til høyre inn i et ganske stort tradisjonelt klasserom, som hadde to dører. Der inne satt det en jente med ryggen mot meg.
"Det var jo litt spesielt å sitte og lese i et så stort rom alene en sen torsdagskveld", tenkte jeg.
Så når jeg gikk forbi den neste døra tenkte jeg at jeg skulle se om hun hadde det bra, men der var det ingen.
"Jaja, jeg må vel ha sett feil, da.", tenkte jeg og gjorde mitt på toalettet, kom meg tilbake til grupperommet vårt og vi gjorde oss ferdig med oppgavene vi hadde. Da vi skulle dra var det bare meg og hun som ikke likte seg i bygget som var igjen, så vi skulle ta følge til T-banen.
Hun ba om at vi skulle ta den "lange" veien til trappa, og jeg fulgte bare etter.

Kvelden etter satt ca. samme gjengen på et grupperom i et annet bygg.
Ut av det blå forteller jenta som sa hun ikke likte seg i det forrige bygget om en identisk opplevelse. Da ble jeg rimelig paff. Vi hadde sett den samme jenta på den samme plassen, og ved neste dør var hun søkk borte.

Det har ikke ført til at jeg tror på paranormale ting, men det er altså min "spøkelses opplevelse". Jeg skulle likt å visst hva den naturlige forklaringa er.

Legger ved en skisse av hvordan jeg husker utforminga av lokalet.


Jeg kom på at det finnes kart over disse byggene. Skissen min var ikke sååå langt unna.


Vi satt altså i V235, mens "spøkelset" var i V236.
Sist endret av NAPse; 13. oktober 2019 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Infralyd, elektromagnetiske felt, gift, muggsopp, hypnagoge tilstander og massesuggesjon kan forklare de fleste (alle?) sånne situasjoner.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Synes det blir litt bastant å slå det fast på den måten du gjør her. Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller andre. Noe det kan virke som du tror at du sitter med fasiten på.
Vis hele sitatet...
Greia er, at ordet "dimensjon" har en definisjon som er hos mange kommet fra kvasivitenskapelige kilder: De fleste tenker ikke på dimensjon i sin vanlige "kjedelige" forstand, men "en annen verden som eksisterer paralellt over vår egen, men som vi ikke kan se" noe som er tull: Dette er en definisjon fra sci-fi fantasi.

Det blir det samme med at alternativbevegelsen har kapret ordet "Energi" til å forklare etthvert fenomen de ikke kan sette mer ord på.

Nå er jeg ingen matematiker så jeg bør trå litt varsomt her selv, men den enkleste definisjonen på en dimensjon er minimum antall koordinater for å definere et punkt innenfor seg selv. Så i en dimensjon trenger man bare ett koordinat, i to dimensjoner trenger man 2 koordinater for å definere et punkt. I 3 dimensjoner trenger vi 3, og så kan vi ta for oss 4 dimensjoner der posisjonen defineres av 4: X,Y,Z og W for tid.


Det er på INGEN måte at det har blitt lagt frem bevis for at det finnes et paralellt sett med 4 dimensjoner som i tillegg til å kunne ha overnaturlige entiteter, periodevis "kobler" seg sammen til våre dimensjoner slik at vi ser disse entitetene. Som på et magisk vis klarer å bevare energi uten et medium annet enn gassen som eksisterer i atmosfæren? Og det er ikke snakk om noe homogen greie heller, men en kompleks sammensetning av noe som representerer "sjelen" til den avdøde?

Da er det et mye kortere steg å tenke at et menneske, som besitter en av universets beste organisatør, hjernen, hvis oppgave faktisk går ut på å finne orden i kaos, sortere det usorterte og har en million automatiserte prosesser for å presentere informasjonen på en måte som sørger for at du har det beste utgangspunktet til å overleve livets farer og utfordringer, faktisk har tråkka litt i salaten og presentert en skygge/refleksjon e.l. på en måte som aktiverer flykt eller kjemp refleksen som så setter i gang fantasien.
Sist endret av Dodecha; 14. oktober 2019 kl. 09:13.
▼ ... flere år senere ... ▼
De som ikke vil tro på det, har heller aldri sett det, eller hørt rare lyder før.

I natt så fikk jeg endelig opplevd noe utrolig creepy som jeg bare har hørt familie har fortalt om sine egne opplevelser.

I natt så såg jeg på streaming før jeg skulle sove. Plutselig hører jeg ett "mjeeeou" av en katt, inne på rommet mitt. 5 minutter etterpå banker det i veggen hardt 4 ganger, så pause i ett sekund, før det banka 4 ganger til i veggen. Det hørtes ut som noen banka på døra, men døra er jo på andre siden av huset. Så hørte jeg hjertet mitt dunke fortere og fortere og ble ganske redd. Etter det sa jeg bare: La meg være i fred!
Så sovna jeg etterpå.

Dette er det rareste jeg har opplevd. Jeg sover for tiden hos foreldrene mine sitt hus det bor INGEN i nærheten heller. Det er helt stille her på bygda, så folk var det ikke. Har lasta ned en app som skal ta opp lyd i natt. Fysj jeg gruer meg.
Skummelt som faen.
Moro med spøkelseshistorier. Overbevist om at det finnes shit vi ikke kan forklare.
Skummel setting @yomomma
Jeg blir skikkelig pyse når jeg er alene på veldig øde steder på nattestider. Får en konstant form for angst, det kan bidra til at man tenker litt mindre rasjonelt enn ellers, og da kan man fort innbille seg saker og ting.

Har hatt et par opplevelser jeg bare måtte fortrenge, men i fare for å bli sammenligna med Lilly Bendriss og co svarer jeg mest sannsynlig nei om noen spør om jeg tror på spøkelser.
Spøkelser er ikkje farlig. De kan ikkje gjøre en shit anna enn enkle sprell. Tar de livet av deg, vipps så er du også ett spøkelse og kan fucke de opp rimelig enkelt. Det er dårlig butikk.

Logisk.

Har en spøkelseshistorie. En kompis leide en gammel kåk en gang. Dusjen var noe tilleggsgreier og var rigga til i kjelleren. Råkjeller, men ett rom med dusj i. Der stod duden å dusja i kokvarmt vann og pluttselig kjente han en kald hånd på ryggen. Han flytta rimelig fort.

Var billig leie, og jeg var i beit, så jeg overtok hele sulamitten. I overetasjen var den en fullt innreda leilighet som stod tom og ubrukt, etter foreldra til husverten som daua 8-9 år før. Det var en merkelig plass, uansett hvor lenge den stod ubrukt og avlåst så ble det _aldri_ støvete på noe som helst.
Hørte skritt derfra hele tiden, og bikkja stirra ofte mot taket.
Var også banking på ytterdøra, såpass at bikkjen gikk for å se hva det var. Var aldri noen.

Hørte subbende skritt utenfor soveromsvinduet, akkurat som noen gikk i tøfler eller slippers i en trapp. Var ingen trapp der, men på fylla en gang så gravde kompisgjengen litt, og jaggu, 20 cm under jord og mose var det en gammel betongtrapp....

trua med åndenes makt, og ba jævlene holde seg i overetasjen og gi faen banke på døra, og etter det så var det rolig leeeenge.

ganske nifty.
Sist endret av mr.roundtree; 20. juni 2023 kl. 02:16.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Skummelt som faen.
Moro med spøkelseshistorier. Overbevist om at det finnes shit vi ikke kan forklare.
Vis hele sitatet...
Selvsagt finnes det ting vi ikke kan forklare.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cate...s_in_astronomy for eksempel.
Husker i barndommen jeg og noen andre barn spilte ånden i glasset eller hva det nå het-man stilte et spørsmål-og så holdt alle hånden på en flaske som pekte på alfabetets bokstaver skrevet på et stort stykke ark i ring rundt flasken. Og merkelig nok "flyttet" så flasketuten ofte seg så den pekte på serier av bokstaver som dannet en mening.

Kunne bli litt spøkelsesaktig stemning om noen stilte spørsmål hvor i huset er spøkelset- så svarte flasken " på loftet" eller ibland spurte man skal noen dø-så "svarte" den ja